خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
عمران - پاورپوينت
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی سقف یوبوت

   تعدادبرگ: 50+30صفحه پاورپوینت   قیمت: 8000 تومان   حجم فایل: 4106 kb  تعدادمشاهده  0


بخشی از مطلب
یوبوت چیست؟ 
معرفی و تاریخچه
سال 2002 شرکت دالی فرم (Daliform) ایتالیا با هدف بهینه سازی دالهای مجوفمحصول یوبوت را ارائه نمود که در زمانی اندک با استقبال گسترده جامعه مهندسی در اروپا، آفریقا و آسیا مواجه گردید.
تعریف
یوبوت محصولی پلیمری با پایه پلی پروپلین است، که با هدف سبک سازی دال ها در سقف و پی های گسترده ی بتنی طراحی شده است. دال یوبوت از نوع دال هایمجوف متشکل از تیرچه های عمود بر هم می باشد، و بار را به صورت دو طرفه منتقل می کند.
  دالهای یوبوت جزو سیستم های دوطرفه مشبک با قالبهای ماندگار میباشند.نوارهای باربر طراحی شده در دالهای مشبک یوبوت در حقیقت تیرهای I شکل متعامدی هستند که به جهت سختی بالای خود و سبکی دال قادر به باربری در دهانه های بلند و کنترل مناسب خیز در این دهانه ها می باشند.
 در ساختمانهای بلند مرتبه و یا دارای سقف با ارتفاع بلند جهت جلوگیری از تغییرشکل و بوجود آمدن خیز، لازم است دیافراگم سقف به صورت سخت عمل کند، در نتیجه نیاز به دال بتنی به دلیل سختی بالا همواره مورد توجه مهندسین محاسب بوده است.
تا چندی پیش بدلیل نیاز به کنترل خیز و ترک های بوجود آمده در دالهای بتنی استفاده از دالهای بتنی محدود به دهانه های کوچک بوده و در صورت اجرا در دهانه های بزرگ وجود تیر با آویزهای بلند و مسایل اجرایی مشکل مهندسین و مجریان را دوچندان می نمود ولی سیستم دال مجوف یوبوت تمام این اشکالات را مرتفع نموده است.
مزایای سیستم مجوف
- کاهش مصرف بتن و میلگرد در مقایسه با سیستم های جایگزین.
- امکان استفاده بهینه از فضای داخل ساختمان با کاهش تعداد ستون ها.
- امکان تامین پارکینگهای بیشتر به جهت حذف ستونهای اضافی
 - هزینه کمتر قالب بندی نسبت به سایر سیستمهای تیردال به جهت حذف آویز تیرها در دهانه های بلند
 - مسطح بودن تراز زیرین دال که منجر به سهولت و کاهش هزینه های مربوط به لوله‌کشی و نازک‌کاری در زیر سقف می‌گردد.
 - عدم احتیاج به سقف کاذب و کاهش هزینه های مربوط به نصب سقف کاذب در صورت لزوم.
 - امکان حذف تیر بین ستون ها و یا استفاده از تیرهای پنهان بدون آویز که مکان یابی بهینه ستون ها را فراهم می نماید.
- کاهش تعداد و ابعاد ستون ها.
 -بدلیل حذف تیرهای میانی امکان ططراحی بهتر میسر است.
 - افزایش قابل  ملاحظه سختی دال سقف با افزایش جزئی وزن آن که کنترل خیز سقف را تسهیل نموده، امکان افزایش فاصله ستونها و اجرای سازه های با دهانهبزرگ را فراهم می نماید.
-عملکرد بهتر از نظر لرزشهای صفحه ای و عایق صوتی.
 - کاهش بارهای وارده بر خاک (در صورت استفاده از یوبوت درفونداسیون) و امکانحذف یا کاهش تعداد و ابعاد شمع ها در خاکهای سست.
 - ایمنی بالا در برابر آتش سوزی و تامین نیازهای فنی مطابق استاندارد REI 180 اروپا.
 -  تامین فضاهای بزرگتر
- آزادی عمل بیشتر در طراحی معماری.
 - امکان تغییر فضاهای کاربری پس از طراحی و ساخت.
 - حذف سرستون ها و تیرهای آویزدار.
- امکان قالب بندی با روشهای متعارف.
- قابلیت تحمل بارهای حین اجرا (100 کیلوگرم در هر مربع به ابعاد 8 سانتی متر) و امکان تردد آسان کارگران.
- باربری فوق العاده سقف.
- مقاومت فوق العاده در برابر زلزله.
-  کاهش جرم موثر دال در زلزله و به تبع آن کاهش نیروی برشی موثر زلزله بر سازه.
وجود دو لایه دال بالا و پایین به شکل کاملا متصل و مشبک که باعث تامین صلبیت بسیار بالای دال و انتقال متوازن نیروهای جانبی زلزله به المانهای باربر جانبی می‌شود.
مقایسه دال مجوف با سایر دالهای بتنی
سیستم سازه ای    بتنی
سیستم سقف    تیرچه بلوک*
با دهانه 7.5    تیر - دال
با دهانه 10    پیش تنیده
با دهانه 12    یوبوت**
با دهانه 12
                     
وزن میلگرد بر متر مربع (kg)    ۵۵    ۶۵    ۵۰    ۵۰
حجم بتن بر متر مربع (m3)    ۰.۳۵    ۰.۴    ۰.۶    ۰.۴۵
ضخامت سقف سازه ای(cm)    ۳۰    ۵۰    ۴۰    ۳۵
هزینه نسبت به یوبوت    ۰/۹۵    ۱/۱    ۱/۲۵    ۱
 
نحوه اجرا
  ۱. تمام سطح دال بر روی سطح قالب پوشیده می‌گردد و سپس میلگردهای زیرین دال در دوجهت عمود بر هم طبق آنچه محاسبه شده است قرار داده می‌شود.
 
۲.قالب‌های یوبوت با فواصل مشخص که توسط اتصال‌دهنده‌های افقی تامین می‌شود در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند. به علت وجود پایه‌های مخروطی در زیر قطعات یوبوت، ضخامت مورد نیاز زیر یوبوت تامین می‌گردد. در صورتی که از قالب‌های یوبوت به صورت دوبل استفاده شود، این قالب‌ها باید قبل از نصب به هم متصل شوند.
 
 ۳. با قرار دادن میلگردهای افقی بالای یوبوت در دو جهت عمود برهم به همراه میلگردهای تقویتی جهت کنترل برش و خمش، مراحل میلگردگذاری به پایان می‌رسد.
 
۴. ریختن بتن باید در دو مرحله انجام پذیرد و برای جلوگیری از شناورشدن یوبوتها لایه اولیه به عنوان پرکننده فضاهای خالی ضخامت سقف به صورت عمودی تخلیه می شود. مرحله نخست بتن ریزی با استفاده از فوق روانکننده انجام می شود. غلظت بتن در حدی است که تمام لایه زیرین را پر می نماید و در مرحله دوم پس از گیرش اولیه بتن لایه زیرین ، بتن ریزی لایه فوقانی انجام می‌شود.
 
۵. در زمان تکمیل فرآیند بتن ریزی ، یوبوت در این فضا کاملاً دفن وسطح فوقانی به شیوه سنتی طراز و صیقلی شده تحویل می گردد.
 
۶. پس از طی زمان گیرش بتن (مطابق آیین نامه) قالب از زیر سقف خارج و سطحی کاملا صاف و صیقلی تحویل می گردد.
اجرای سقف یوبوت و مقایسه با سقف های دیگر
تاریخچه
در اواخر قرن بیستم میلادی، مهندسین ایتالیایی با تحقیق بر روی سقف های مختلف به ویژه دالهای بتنی  به جهت بهینه سازی آن و رسیدن به مقاومت مناسب در برابر زلزله و همچنین استفاده از دهانه های بلند و کاهش مصرف آرماتور و بتن، سیستم دال مجوف یوبوت را ابداع و به دنیا معرفی کردند و باتوجه به مزایای بارز آن، در کشورهای مختلف جهان بویژه کشورهای اروپائی مورد استقبال گسترده ای قرار گرفته و در سال ۸۷ پس از ورود به ایران ،در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفته و موفق به اخذ تاییدیه فنی از آن مرکز شده است .
 
روش اجرا
۱- بستن قالب تخت زیرین دال
در این مرحله با توجه به تغییرات موجود قالب بندی زیرین دال انجام می گیرد. این قالب ها می توانند از جنس چوب،پلی وود، فلز و یا کارتن پلاست باشد .
 
 
 
۲- بستن شبکه آرماتور پایین دال
شبکه آرماتور پایین طبق نقشه های اجرایی باید به گونه ای بسته شود که حداقل یک میلگرد در بین قالب های U-Boot قرار گیرد. به طور معمول فاصله مناسب شبکه میلگردها ۲۰ سانتیمتر است.
 
 
 
۳- چیدن قالب ها با توجه به نقشه های اجرایی
در این مرحله قالب های U-Boot طبق نقشه های اجرایی چیده و فاصله آنها به وسیله بند های تعبیه شده روی قالب و با دستور مهندس ناظر شرکت تنظیم می گردد.
 
 
 
۴- بستن شبکه آرماتور بالای دال
در این مرحله شبکه ی آرماتور بالای دال بسته شده و هم چنین در صورت نیاز به آرماتورهای برشی این آرماتورها در بین قالب ها قرار می گیرند.
 
 
 
۵- بتن ریزی لایه اول
در اجرای این نوع دال ها بتن ریزی در دو لایه انجام می شود. لایه اول با افزودن روان کننده به بتن، به ضخامت حدودی ۵ تا ۱۰ سانتی متر (بسته به اندازه ی پایه ی قالب ها)ریخته می شود که باعث می گردد با انجام عمل ویبره،بتن تمام سطح زیر قالبهای ماندگارU-Boot را پر نماید.
 
 
 
۶- تکمیل بتن ریزی
لایه دوم بر روی لایه اول ریخته می شود تا به ضخامت مورد نظر برسد. باید توجه داشت فاصله ی زمانی بین بتن ریزی لایه اول و دوم نباید به قدری باشد که باعث گیرایی لایه اول شود.
 
 
 
۷- باز کردن قالب های کف
پس از گیرش بتن در زمان تایین شده در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان قالب های زیر دال جمع شده و به طبقه ی دیگر منتقل می شود .
 
 
 
نکات اجرایی :
۱- قالب‌های یوبوت می‌بایست مطابق نقشه‌های اجرایی بر روی سقف چیده شوند. اگر  این فاصله نسبت به نقشه اجرایی متفاوت بوده که این تفاوت می‌بایست با ناظر پروژه هماهنگ شده و درصورت لزوم توسط محاسب سقف بررسی و تایید گردد.
۲- بست‌های موجود بر روی بند‌های کناری قالب‌های یوبوت با توجه به فاصله مورد نیاز اشاره شده در نقشه‌های اجرایی، تنظیم گردیده و با چسب پلاستیکی محکم می‌شود.
۳- چیدن آرماتور‌های شبکه بالا و پایین باید به گونه‌ای باشد که در بین هر دو قالب یوبوت یک میلگرد قرار گیرد.
۴- در مناطقی که خطر خوردگی زیاد وجود ندارد، باید از اسپیسرهایی که فاصله‌ وسط مقطع میلگرد پایین تا کف دال ۵/۲ تا ۳ سانتی‌متر می‌باشد، استفاده نمود.
۵- در هنگام اجرای سقف یوبوت (به خصوص در استفاده از یوبوت‌های با سایز بزرگ (H>20 Cm) توصیه می‌شود برای جلوگیری از بلند شدن یوبوت‌ها در هنگام بتن‌ریزی، شبکه پایین آرماتور توسط سیم آرماتوربندی به لوله یا پروفیل زیر بسته شود.
۶- با توجه به اینکه قالب‌های یوبوت برای تحمل بار گسترده‌ در حدود ۸۰ کیلوگرم طراحی شده‌اند، حتی‌الامکان از وارد آوردن بار بیشتر و یا بار متمرکز، بر روی یوبوت‌ها خودداری گردد .
۷- مطابق نقشه‌های اجرایی، در کنج هر یوبوت باید از آرماتور سنجاقی استفاده نمود. یکی از وظایف این سنجاق‌ها یکپارچه کردن شبکه بالا و پایین و ثابت نگه داشتن یوبوت‌ها در میان این دو شبکه می‌باشد.
۸- مقاومت بتن مورد استفاده در این دال‌ها در طراحی سازه تعیین می‌گردد . روانی بتن (اسلامپ) مورد استفاده باید در حدود ۱۱ الی ۱۳ سانتی‌متر بوده تا بتن به‌راحتی در زیر قالب‌ها حرکت کند .
۹- در هنگام بتن‌ریزی بهتر است ابتدا یک لایه حدود ۱۰ سانتی‌متری ریخته و ویبره زده شود و سپس روی آن پر گردد.
۱۰- پس از تکمیل آرماتورهای شبکه اصلی، حتما کنترل شود تا میلگرد‌های اضافی مورد نیاز در نقشه‌ها اجراگردد. این میلگردها شامل میلگردهای اضافه‌ وسط دهانه، روی ستون‌ها و دیوارهای برشی، بازشوهای بزرگ، آرماتورهای ۴۵ درجه اطراف بازشوها و … می‌باشد.
۱۱- دقت شود در صورت نیاز به اتصال اجزای غیر سازه‌ای به دال مجوف دوپوش (یوبوت) مانند نما، آسانسور و …، پلیت‌های طراحی شده در محل مورد نیاز قرار گرفته و محکم گردد.
۱۲ – ایجاد خیز منفی به اندازه مجاز در هنگام قالب بندی دال امکان‌پذیر می‌باشد.
۱۳-جهت یکنواخت شدن ضخامت بتن، توصیه می‌گردد قبل از بتن‌ریزی شاخص (شابلون) مناسب تهیه گردد.
در صورت امکان توصیه می‌گردد از پمپ هوایی جهت بتن‌ریزی استفاده گردد.
۱۴- ضربه به سقف در هنگام پمپاژ، بتن‌ریزی را در دو لایه با مشکل مواجه کرده و باعث بالا آمدن قالب‌های یوبوت می‌شود.
۱۵-نگهداری از بتن پس از بتن‌ریزی باید دقیقا مطابق با آیین‌نامه‌های موجود انجام پذیرد.
۱۶- با توجه به اینکه وزن دال طبقه بالا در بیشتر مواقع از وزن بار طراحی بیشتر بوده، اکیدا توصیه می‌گردد در هنگام بتن‌ریزی هر سقف از جک اطمینان در زیر دو سقف قبلی استفاده گردد.
۱۷-زمان بازکردن قالب‌های سقف، باید با توجه به درجه حرارت هوا و مطابق با آیین‌نامه‌ها  تعیین گردد.
۱۸- مقاومت میلگردهای مصرفی در یادداشت اول نقشه‌های اجرایی آورده شده است. باید توجه داشت تبدیل مقطع میلگرد در سقف بدون هماهنگی با محاسب سقف مجاز نمی‌باشد.
۱۹ – در صورت ترکیب دال مجوف دوپوش (یوبوت) با تکنولوژی پیش‌تنیدگی، باید توجه داشت:
•     حداقل مقاومت استوانه‌ای بتن ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع ‌باشد.
•     قبل از انجام عملیات کشش کابل‌ها، از باز نمودن قالب‌های زیر خودداری گردد.
 
روش طراحی
مبانی طراحی  دال مجوف دوپوش  : U-Boot
استفاده از این نوع سقف بتنی در ساختمان هایی با اسکلت بتن مسلح مندرج در استاندارد ۲۸۰۰ ایران مجاز است. لازم است ضوابط و محدودیت های لرزه ای  مربوط به این ساختمان ها مطابق استاندارد ۲۸۰۰ ایران و مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان ایران  با عنوان طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه رعایت شود و در ساخت و طراحی و اجرای اسکلت این ساختمان ها ضوابط مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان ایران و آیین نامه ACI 318-08 رعایت شود. مطابق استاندارد ۲۸۰۰ ایران استفاده از این سیستم سقف به همراه ستون های بتن آرمه به عنوان سیستم قاب خمشی منحصرا در ساختمان های ۳ طبقه یا کوتاهتر از ۱۰ متر مجاز است.
در صورت تجاوز از این حد تنها در صورتی استفاده از این سیستم سازه ای مجاز است که مقابله با انواع نیروهای جانبی وارده توسط دیوارهای برشی بتن مسلح تامین شود. در این سیستم بخصوص در حالت بزرگ بودن دهانه ها و وجود نیروی ثقلی قابل ملاحظه در نظر گرفتن تمهیدات خاص به منظور کنترل برش سوراخ کننده (برش پانچ) بسیار حائز اهمیت می باشد. این دال ها قابلیت ترکیب با کابل های پیش- تنیده را جهت پوشش دهانه های بزرگ دارد. برای طراحی این دال ها از نرم افزار safe  یا adapt استفاده می گردد.
  
 
مزایا و معایب
 
مزایای اجرائی:
•    ایجاد دهانه ها و کنسول های بزرگتر
•    کاهش میزان انتقال صوت، حرارت و لرزش
•    امکان حذف تیرها و ایجاد دال تخت
•    بهبود عملکرد لرزه ای
•    امکان ایجاد شکل ها و بازشوهای بزرگ و نامنظم در سقف
•    امکان ستون گذاری نامنظم
 
 
مزایای فنی :
•    امکان حذف تیر بین ستون ها و یا استفاده از تیرهای پنهان بدون آویز که مکان یابی بهینه ستون ها را فراهم می نماید.
•    توزیع متقارن نیروها در نقاط مختلف دال سقف.
•    کاهش تعداد ، ابعاد و تنوع ستون ها.
•    قابلیت طراحی بهتر پلان معکوس به جهت حذف تیرهای میانی.
•    افزایش قابل ملاحظه سختی دال سقف با افزایش جزئی وزن آن که کنترل خیز سقف را تسهیل نموده ، امکان افزایش فاصله ستونها و اجرای سازه های با دهانه بزرگ را فراهم می نماید.
•    کارائی بهتر سقف از نظر عایق بندی صوتی و لرزش صفحه ای.
•    کاهش بارهای وارده بر خاک (در صورت استفاده از یوبوت در فونداسیون) و امکان حذف یا کاهش تعداد و ابعاد شمع ها در خاکهای سست.
•    ایمنی بالا در برابر آتش سوزی و تامین نیازهای فنی
 
مزایای اقتصادی : 
•    کاهش در مصرف بتون و میلگرد
•    سرعت بالای اجرا و کاهش زمان پروژه
•    افزایش فضای مفید ساختمان وامکان تامین پارکینگ بیشتر بر اساس مقررات شهرسازی به دلیل امکان کاهش تعداد و ابعاد ستونها
•    انعطاف در معماری به دلیل کاهش تعداد ستونها وقابلیت بالا در تقسیم فضا بر اساس خواست مشتری
•    امکان اجرا در فونداسیونها و طبقات در انواع ساختمانهای مسکونی، صنعتی، تجاری و عمومی
 
مقایسه با سیستم های بیتنی :
 
 
میزان مصرف مصالح:
 
 
 
قیمت تقریبی مصالح سال ۹۳ : 
•    قیمت بتن آماده متر مکعبی ۹۵ هزار تومان
•    قیمت میلگرد هر کیلو گرم ۱۸۵۰تومان
•    اجرت کار متر مربع سقف ۳۵ هزار تومان
•      
 
  
یوبوت چیست؟
یکی از فن آوری های جدید مورد استفاده در صنعت ساختمان که در سال 1388 به تایید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن رسیده، دال مجوف دوپوش (U-boot)   دال مجوف که کاربرد آن در سقف و فونداسیون ساختمانها می باشد، از ترکیب نوآورانه بتن، میلگرد و قالب هایی از جنس پلی پروپیلن ساخته می شود.
 
مقطع فونداسیون و دال مجوف دوپوش پس از بتن ریزی به شکل زیر خواهد بود همچنین:
 
ضخامت تمام شده این دال ها با توجه به دهانه ها و بارگذاری های مختلف، متفاوت است. در جدول زیر مشخصات اولیه برای دهانه های مختلف ارائه شده است. اطلاعات این جدول به صورت تقریبی بوده و برای بدست آوردن ضخامت دقیق نیاز به محاسبات سازه ای می باشد.
 
مفهوم سیستم دال مجوف یوبوت:
امروزه از دالهای تخت بتنی با آرماتورگذاری معمولی می توان در دهانه های بزرگ استفاده نمود . تغییرات جدید انجام شده در آیین نامه های طراحی و امکان استفاده از تکنولوژی های جدید باعث کاهش وزن دال و هزینه های اجرایی آن شده است. برخی از پیشرفت های انجام شده در زمینه تکنولوژی بتن مسلح و دلایل اجرای دال های تخت بتنی در دهانه های بلند به ترتیب زیر می باشد: 
- استفاده از آرماتورهای فولادی با مقاومت بالا
- استفاده از آرماتور منفی در وجه فوقانی دال به منظور کاهش تغییر شکل ها در دال های چند دهانه
- استفاده از بتن مقاومت بالا در دال ها 
- استفاده از سیستم های قالب بندی جدید که علاوه بر امکان ایجاد هندسه دلخواه دال، باعث کاهش هزینه های اجرایی نیز می گردد. 
یک طراح می تواند با توجه به وجود انواع سیستم های سقف بتن آرمه، سیستم سقف مناسب و اقتصادی را انتخاب کند. در انتخاب سیستم سقف بتن آرمه، علاوه بر اقتصاد طرح می بایست به نکات زیر توجه داشت: 
- سقف باید مقاومت کافی در برابر بارهای اعمال شده را داشته باشد.
- به منظور محدود نمودن مقادیر تغییر شکل ها تحت بارگذاری های دایم و غیر دایم می بایست سختی مورد نیاز دال فراهم گردد. 
- با افزایش ابعاد دهانه ها، معیار سختی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. در این حالت امکان دارد به جای معیار مقاومت، معیار سختی تعیین کننده ابعاد اصلی باشد.
همانطور که در بالا اشاره شد با افزایش سختی دال می توان دهانه های بیشتری را پوشش داد. این امر که به یاری سیستم های قالب بندی امکان پذیر شده است باعث ایجاد دال های متفاوت با سختی های متفاوت می گردد که برخی از آنها عبارتند از: 
- دال تخت
- دال تخت کتیبه دار (قارچی)
- دال با تیرهای فرعی
- دال مجوف 
در دالهای مجوف، استفاده از یک شبکه تیر متعامد در زیر دال اصلی، باعث کاهش حجم بتن ریزی، آرماتورگذاری و در عین حال کاهش وزن سقف می گردد. با این وجود در این سیستم سختی مقطع دال افزایش می یابد. این افزایش سختی به دلیل ایجاد مقطع T شکل در دال می باشد. دال مجوف دوپوش (یوبوت) نیز با الهام از دالهای مجوف و با تغییر مقطع از T به I و در نتیجه افزایش بیشتر سختی دال بوجود آمده است.
این فن آوری که در سال 1388 به تایید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن رسیده است از ترکیب نوآورانه بتن، میلگرد و قالب هایی ازجنس پلی پروپیلن ساخته شده و با قرارگیری این قالب ها در میان بتن و حذف بتن ناکارآمد علاوه بر کاهش وزن دال و مصرف بتن باعث افزایش سختی دال می گردد. 
 
 
مقطع فونداسیون و دال مجوف دوپوش پس از بتن ریزی به شکل زیر خواهد بود :
 
همچنین ضخامت تمام شده این دال ها با توجه به دهانه ها و بارگذاری های مختلف، متفاوت است. در جدول زیر مشخصات اولیه برای دهانه های مختلف ارایه شده است. اطلاعات این جدول به صورت تقریبی بوده و برای بدست آوردن ضخامت دقیق نیاز به محاسبات سازه ای می باشد.
 
 
کلمات کلیدی: یوبوت - دال مجوف - ساختمان - عمران - معماری / فروش یوبوت / فروش کوبیاکس / فروش یوبوت اصلاح شده / فروش یوبوت استاندارد / مصالح دال مجوف / سبک سازی / مصالح ساختمانی
 
سيستم يوبوت يك سيستم سازه اي از نوع دال دو طرفه مجوف ( توخالی ) ميباشد كه در آن در حد فاصل مش های ميلگردي بالا و پايين ، بلوك هاي پلاستيكي توخالي یا بلوک پلی استایرن جايگزين بتن غيرسازه اي در وسط سقف خواهد شد. سقف مجوف يوبوت از دو لايه بتن مسلح تشكيل شده است كه در بالا و پايين دال بصورت گسترده قرار مي گيرد و حد فاصل اين دو لايه محصولي به نام يوبوت از جنس پلي اتيلن و يا پلي پروپيلن و یا پلی استایرن قرار ميگيرد. اين محصول داراي هندسه مكعبي مي باشد كه با توجه به نياز پروژه و محاسبات طراحي ، ابعاد مختلفي دارد. در روند اجراي دالهاي مجوف با استفاده از يوبوت ، پس از آرماتورگذاري لايه زيرين ، يوبوت ها كنار هم روي شبكه آرماتور زيرين قرار گرفته و پس از قرارگيري آرماتور برشي مياني و همچنين آرماتوربندي لايه فوقاني ، بتن ريزي انجام ميشود.  در  نهایت مقطع دال بصورت I شكل در آمده و عملکرد بهتری خواهد داشت .  اين قالب ها به صورت دوبل هم ، براي دهانه هاي بلند تر قابل اجرا هستند .
                    
                      
 
 
 
مقایسه سیستم دال مجوف یوبوت با سیستم های بتنی
 
سیستم سازه ای    بتنی
سیستم سقف    تیرچه بلوک*
با دهانه 7.5
    تیر - دال
با دهانه 10
    پیش تنیده
با دهانه 12
    یوبوت**
با دهانه 12
 
                     
وزن میلگرد بر متر مربع (kg)    55    65    50    50
حجم بتن بر متر مربع (m3)    0.35    0.4    0.6    0.45
ضخامت سقف سازه ای(cm)    30    50    40    35
هزینه نسبت به یوبوت    0.95    1.10    1.25    1.00
*در سقف تیرچه بلوک امکان اجرای دهانه بیش از 7,5 متر نمی باشد.
** در محاسبات از یوبوت با ارتفاع 20 سانتی متر استفاده شده است. دو دال  بتنی 8 و 7 سانتی در بالا و پایین قرار می گیرد.
 
مقایسه سیستم دال مجوف یوبوت با سیستم های فولادی
 
سیستم سازه ای    فولادی
سیستم سقف    کرمیت*
با دهانه 7.5
    تیرچه بلوک*
با دهانه 7.5
    کامپوزیت
با دهانه 10
    عرشه فولادی
با دهانه 12
 
                     
وزن اسکلت(kg)    70    70    70    70
وزن سقف(kg)    15    15    20    25
حجم بتن بر متر مربع (m3)    0.15    0.15    0.15    0.15
ضخامت سقف سازه ای(cm)    30    30    40    50
هزینه نسبت به یوبوت    1.07    1.19    1.27    1.34
 
مقایسه مزایای سیستم دال مجوف یوبوت
 
 
 روش سنتی دال یک طرفه     روش بهینه شده یوبوت
  
1     افزایش تعداد طبقات:
 قابلیت بدست آوردن تعداد طبقات بیشتر با ارتفاع یکسان (برج‌ها).    5     بهسازی مقطع ستون‌ها:
 دهانه پهن‌تر
2     اجرای دهانه‌های بلند:
 آسانسازی طراحی معماری و افزایش فضای زیاد.    6     کاهش مجموع بارهای وارده به ستون‌ها و پی
3     کاهش ضخامت دال:
 دال نازکتر با همان بارگذاری و طول دهانه و یا دال با همان ضخامت ولی دهانه بزرگتر.    7     کاهش میزان خاکبرداری جهت اجرای پی
 
4     عدم وجود آویز در دال:
 زیرنمای مسطح برای افزایش انعطاف‌پذیری در هنگام نصب.    8     جایگزینی پی نواری به جای پی‌های منفرد و گسترده.
5     کاهش تعداد ستون‌ها:
 افزایش فضای مفید.    9     کاهش ارتعاش پذیری و افزایش رفتار آکوستیک
 
تکنولوژی دال مجوف دوپوش (U-boot)
  دی ۱۱ام, ۱۳۹۳   منصور گلرخی
 
 
 
 
 
 
<< معرفی یوبوت >>
 
یوبوت
یوبوت چیست؟
یکی از فن آوری های جدید مورد استفاده در صنعت ساختمان که در سال ۱۳۸۸ به تایید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن رسیده، دال مجوف دوپوش (U-boot) است که کاربرد آن در سقف و فونداسیون ساختمانها می باشد که از ترکیب نوآورانه بتن، میلگرد و قالب هایی از جنس پلی پروپیلن ساخته می شود.
 
مقطع فونداسیون و دال مجوف دوپوش (U-boot) پس از بتن ریزی به شکل زیر خواهد بود:
 
همچنین ضخامت تمام شده این دال ها با توجه به دهانه ها و بارگذاری های مختلف، متفاوت است. در جدول زیر مشخصات اولیه برای دهانه های مختلف ارائه شده است. اطلاعات این جدول به صورت تقریبی بوده و برای بدست آوردن ضخامت دقیق نیاز به محاسبات سازه ای می باشد.
 
________________________________________
مزایای سیستم یوبوت:
•    ایجاد دهانه های بزرگتر و کنسول های بلندتر
استفاده از این تکنولوژی باعث می گردد تا ایجاد دهانه های بزرگتر و کنسول های بلندتر امکان پذیر شود.
 
 
•    کاهش میزان انتقال صوت، حرارت و لرزش
با استفاده از این تکنولوژی انتقال صوت و حرارت به نحو چشمگیری کاهش می یابد.
•    امکان حذف تیرها و ایجاد دال تخت
با استفاده از این تکنولوژی می توان تیرهای موجود در سازه را در صورت وجود دیوار برشی در سازه های بیشتر از ۳ طبقه و یا ۱۰ متر، حذف نمود.
 
•    بهبود عملکرد لرزه ای
دال مجوف باعث بهبود عملکرد لرزه ای ساختمان می گردد.
•    امکان ایجاد شکل ها و بازشوهای بزرگ و نامنظم در سقف
در این روش آزادی عمل بیشتری در ایجاد اشکال و بازشوهای بزرگ و نامنظم روی سقف وجود دارد.
 
•    امکان ستون گذاری نامنظم
در این سیستم امکان ستون گذاری به صورت نا منظم وجود دارد.
 
 
________________________________________
روش اجرا:
۱- بستن قالب تخت زیرین دال.
 
۲- بستن شبکه آرماتور پایین دال
 
۳- چیدن قالب ها با توجه به نقشه های اجرایی
 
 
۴- بستن شبکه آرماتور بالای دال
 
 
۵- بتن ریزی لایه اول
 
 
۶- تکمیل بتن ریزی
 
 
۷- باز کردن قالب های کف
 
________________________________________
برخی سوالات متداول که در مورد این تکنولوژی پرسیده می شود:
•    تفاوت بین دالهای مجوف دوپوش (یوبوت) و دال مجوف معمولی در چیست؟
       پاسخ : دال های مجوف معمولی که مدت زمان زیادی است در صنعت ساختمان استفاده می گردد، از تعدادی تیر متعامد که یک لایه دال بتنی روی آن قرار گرفته است، تشکیل می شود. این ترکیب باعث ایجاد تیرهایی با مقطع T شکل برای تحمل بارهای وارده خواهد شد. در دال های مجوف دو پوش(یوبوت)، علاوه بر دال بالایی، لایه ای از بتن مسلح قسمت پایین تیرهای متعامد را پوشانده و باعث ایجاد مقطع I شکل می گردد. این تغییر علاوه بر افزایش سختی دال، باعث می گردد این دال ها از زیر به صورت تخت دیده شوند.
 
•    آیا زمان اجرای دال مجوف دوپوش (یوبوت) نسبت به دال های معمولی متفاوت است ؟
         پاسخ : در صورت حذف تیرها و ایجاد دال تخت و در نتیجه کاهش عملیات قالب بندی و آرماتوربندی، سرعت اجرای سقف با سیستم دال مجوف دوپوش (یوبوت) می تواند افزایش یابد ولی باید توجه داشت مدت زمان لازم برای نگهداری قالب بندی زیر دال مانند دال های بتنی معمولی و برطبق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان می باشد.
 
•    صلبیت دیافراگم سقف در سیستم دال مجوف دوپوش (یوبوت) نسبت به سیستم های متداول سقف چگونه است؟
         پاسخ : با توجه به اینکه ضخامت ایجاد شده در دال های مجوف دوپوش (یوبوت) نسبت به دال های معمولی بیشتر است، صلبیت سقف با سیستم دال های مجوف دوپوش (یوبوت) نسبت به سقف با دال توپر و میزان مصرف بتن مشابه، بیشتر بوده و قابلیت بهتری برای انتقال بار به سیستم مقاوم جانبی دارد.
•    عملکرد دال مجوف دوپوش (یوبوت) در محیطهای خورنده چگونه است؟
        پاسخ : برای محافظت دال های مجوف دوپوش (یوبوت) در برابر خوردگی، موارد اشاره شده در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان لازم و کافی می باشد.
 
و...


کلمات کلیدی مرتبط:
سقف یوبوت ,اجرای سقف ,uboot سقف U Boot , سقف یوبوت ,سقف یوبوت ,چیست طراحی , سقف یوبوت ,مقایسه انواع ,سقف ها مقایسه , سقف ها اجرای ,سقف uboot سقف ,U Boot سقف یوبوت , سقف یوبوت چیست , طراحی سقف یوبوت ,مقایسه انواع سقف , ها مقایسه سقف ها , مقالات سقف ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی سقف های یوبوت
دانلود بررسی مقایسه سقف یوبوت با سقف پیش‌تنیده
دانلود بررسی مقایسه سقف یوبوت با سقف پیش‌تنیده
دانلود بررسی انواع سقف ها در سازه های فولادی و بتنی پاورپوینت
دانلود بررسی سقف یوبوت پاورپوینت
دانلود بررسی مشکلات اجرایی سقف‌هاپاورپوینت
پاورپوینت بررسی سقف یوبوت
بررسی اجرای سقف کرومیت و کوبیاکس و مزایای آنها
دانلود بررسی ،سقف یوبوت،پاورپوینت
دانلود پاورپوینت مقایسه سقف کوبیاکس با سقف یوبوت و پیش تنیده

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد