فرانک لوید رایت
متولد 1859 آریزونا،آمریکا
- دو سال تحصیل مهندسی در دانشگاه ویسکانسین(1887-1885)
کار به مدت کوتاهی در کارگاه جوزف لیمن سیلزبی کسی که او را با سبک شینگل آشنا کرد.
عشق به مناطق روستایی تحت تأثیر مزرعه پدربزرگش در اسپرینگ گرین
1887 سن 18 سالگی استودیوی آدلر و سالیوان پروژه سالن کنفرانس شیکاگو
جذب اصول سالیوان فلسفه بی تکلف و ساده پدران بنیانگذار آمریکا ، فردگرایی مورد تأکید هنری دیوید ثورو و طبیعت گرایی تامس جفرسون و آثار معماران ساحل شرقی آمریکا مانند هنری هابسون ریچاردسون ،بروس پرایس ، چارلز فولن مک کیم ، ویلیام راترفوردمید و استنفورد وایت
معماری فرانک لوید رایت
آن دسته از معماران اروپایی که رهبری نهضت نو را در آن قاره به عهده داشتند به سرعت معنای کارهای رایت را یافتند به سال 1908 " کونو فرانکه " استادی آلمانی که جز برنامه مبادلات فرهنگی دو کشور آلمان و آمریکا در دانشگاه هاروارد زیبایی شناسی تدریس میکرد رایت را ملاقات کرد و نتیجه این دیدار کتاب قطوری در باره رایت به زبان آلمانی شد . که به سال 1910 در آلمان منتشر شد کتاب کوچکتر دیگری از همین نویسنده به سال چاپ شد که 1 تعداد فراوانی از این کتاب به فروش رسید و این دو کتاب مقدمه آشنایی اروپائیان با کار رایت شد بی مناسبت نیسا که یاد آور شویم که کتاب نخستین به دلیل جامع بودن خود تاکنون بی نظیر مانده.
دلیل انکه رایت بیشتر از معماران هم دوره خود بود چیست ؟ چرا ساختمانهای وی حتی آنهایی که در دم واپسین ساخت بر معماری تاثیر فوق العاده دارند پاسخ این دو سوال چندان مشکل نیست در ستیز با کهنه پرستی مشکل رایت در مقایسه با مشکلات دگر معمارن اروپایی کمتر بود وی در ناحیه غرب مرکزی آمریکا زاده شد و وی در سایه حمایت شهری چون شیکاگو که مرکز رفیع ترین کارهای آن زمان بود.
خانه آبشار
خانه آبشار یکی از بزرگترین هدایای الهی وحاصل تجربه ذهن انسان بر روی کره خاکی است، تا به حال هیچ بنایی تا این اندازه با هماهنگی و هارمونی بیان نشده است، مهمترین نکته در آن حفظ آرامش جنگل و رود وصخره است وهمه اینها بعلاوه ساختار خانه شما را به آرامش وگوش دادن به صداهای گوش نواز دعوت می کنند آن هم نه هر صدایی! بلکه صدای موسیقی آب و آبشار. این خانه راهی است برای رسیدن به آرامش" فقط نگاه بوم شناختی این مدل"کارایی دقیق از درختها"Underbrush"بوته ها"جزییات سنگ روی پل و جزییات سنگ بر روی زمین را نشان میدهد. رنگ عالی در آب تکان میخورد و ظاهرآ حرکت آبشار این مدل با واقعیت یک اثر هنری میسازد. تنها انتخاب خاص مواد و دید معمارانه است که به کیفیت مدلها کمک میکند، تا موزه مان همواره بهتر شود. ترکیب ساختمان نشان میدهد جزییات ساختاری تحت تراس(بهار خواب)ظاهر معجر دقیق با شیب به سمت پایین و به سمت آب ، پا میگذارد. آشپزخانه منحصر به فردی که به "ورودی اضافه شده از جاده "Walkway overdrive"و درب خروج متفاوت وکشت کننده های سقف و... تمامی اینها علامت جمع عنصرهای منحصر بفردی دیگر از دیدی معمارانه و همچنین سهم این تکه آموزشی تفریحی، هنری و یکی از نمونه های شاخص معماری اقامتی در بستر طبیعی(جنگلی-کوهستانی)است.
یکی از مهمترین خصوصیت های این بنا هماهنگی آن با محل ساختش میباشد یعنی به جای اینکه یک عنصر اضافی در مکان ساختش باشد طوری ساخته شده است که نظم طبیعت اطرافش را بر هم نزند!!
کف ها و بام های خانه آبشار به طور چشمگیری پیش آمده است.اسکلت خانه به وسیله بتون مسلح اجرا شده است.سطح شناور خانه آبشار طنین انداز جریان مسیل آبشار خواهد بود.ترکیبی مناسب به وسیله عناصر بصری از قبیل پلکان و دودکش با نمائی از سنگ و سطحی زبر صمیمیت یافته اند.هر جزئی از طرح تدائی کننده دید استاد از جعبه ای منفجر شده میباشد.کف ها و سقف ها به صورت مستقلی به سمت خارج گسترش یافته اند.عناصر قائم این جریان به سوی آسمان گسترش داده شده اند و پنجره ها در گوشه های اتاق ملاقات میشوند که همان سرچشمه محدود کردن فرسایش میباشد. استاد در طراحی" فضاهای داخلی را در پیوستگی با دنیای خارج قرار داده وفضاها و خانه را درمحیط طبیعی اطرافش ذوب کرده است.او اساسآ قصد داشت که خانه را در زورق و برگی طلائی به وسیله تقلید از تغییر رنگ برگها بپوشاند تا بدینسان خانه آبشار را به تغییر فصلها و عبور و مرور زمان متصل کند.
خانه آبشار مهمترین خانه ی شخصی طراحی شده توسط فرانک لوید رایت است و در سال 1937 ساخته شده بسیار خوب بیانگر عقیده ی رایت،مبنی بر....
مطالب مرتبط در این زمینه
زندگینامه
فرانک لوید رایت فرزند یک کشیش ولزی تبار بود. در سال ۱۸۸۵ اختلافات خانوادگی سبب شد تا ویلیام پدر فرانک برای همیشه از آنجا برود و هرگز باز نگردد. رایت تحت سرپرستی مادرش رشد کرد.
پس از تحصیل مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه (به انگلیسی: wisconsin) به شیکاگو مهاجرت کرد سپس موفق به استخدام در دفتر مشهور (سولیوان و ادلر) شد با تماسهایی که استادش داشت او را با گرایشهای مکتب شیکاگو آگاه ساخت.
در سال ۱۸۹۱ وی شروع به اجرای طرحهایی به صورت مخفی کرد که در سال ۱۸۹۳ استادش متوجه پنهان کاری وی شد و او را اخراج کرد و این شروع فعالیتهای مستقل رایت بود. در سال ۱۹۱۰ زندگی رایت پر از فراز و نشیبهایی است اما رایت جسورانه مقاومت میکند. در همین سال زمینی در ویسکونسین میخرد و شروع به ساخت خانه جدید برای خودش میکند. در توکیو ژاپنیها از رایت میخواهند هتل امپریال را طراحی کند. زمین پروژه فوقالعاده سست است و توکیو نیز زلزله خیز. رایت از دست گارسون که سینی را با دست میگیرد الهام میگیرد. او تا آخر اجرای هتل در توکیو میماند و در این زمان خود را از لحاظ فکری بازسازی میکند.
سال ۱۹۲۲ اوج حملات به رایت بود که قرار است در توکیو زلزله بیاید و ظاهراً آمریکاییها منتظر بودند که تیر خلاص رایت را بزنند اما تلگرافی از توکیو می آید " جناب آقای رایت شهر در زلزله ویران شد و باید به شما مژده دهیم که تنها ساختمان شما پابرجاست و امروز جایگاه زلزله زدگان است". در سال ۱۹۵۹ در نهم آوریل رایت در فونیکس آریزونا از دنیا رفت و جسد او در ویسکونسین به خواب ابدی فرو رفت.[۱]
کاخ مروارید واقع در مهرشهر در کرج ساخته شاگردان و همکاران او (در بنیادی که او تاسیس کرد) است.[۲]
ویژگی کار او برقراری هماهنگی و توازن بین عادتهای انسانی و طبیعت در کارهایش بود. او اسم این فلسفه را «معماری اُرگانیک» یا «طبیعتوار» گذاشت تا هماهنگی را بین انسان و طبیعت به حدی رساند که ساختمان و محیط با هم ترکیب شوند. یکی از نمونههایی که او براساس این فلسفه ساخته، خانه تابستانی تلییزن وست در آریزوناست که لوید رایت در سال ۱۹۳۷ طراحی کردهاست.[۳]
فرانک لوید رایت به عقیدۀ بسیاری بزرگترین معمار آمریکایی و یکی از سه یا چهار استاد معمار قرن بیستم محسوب میشود. رایت در پروندۀ کاری خود طراحی حدود ۸۰۰ ساختمان و شمار زیادی مقاله و کتاب دارد که نظریات وی دربارۀ معماری ارگانیک در فضای دموکراتیک آمریکا را باز مینماید. رایت آدم ساکتی نبود و نوشتههای او نیز مانند کارهایش، دربارۀ معماری ارگانیک بازتاب میکند. این ارگانیک بودن در کارهای رایت به سختی قابل تشخیص است. رایت در زندگینامۀ خود میگوید که مزرعۀ پدربزرگش نقش مهمی را در عشق وی به روستا و رابطهاش با طبیعت و سرشت مصالح بازی کرده است. رایت مسکن را از سالیوان فرا گرفت. وی در خانه سازی تحت تاثیر معماران ساحل شرقی مانند ریچاردسُن، پرایس و مک کین است. نخستین ساختمانهایش خانههایی هستند که در میان بیابان ساخته شدهاند. رایت در جایگاه یک هنرمند، هنرستیزی متداول روزگار خویش را ناپسند میانگارد و زوال آشکار فرهنگ تودۀ امریکایی را به اوباش سالاری و بانکداران و سیاستمداران نامتعهدی نسبت میدهد که تنها به دنبال سود خود هستند. در خلال سالهای دهۀ ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، رایت بدون پیوستن به سوسیالیست های چپ گرا به شخصیتی انقلابی-اجتماعی بدل میگردد.
آثار
رایت آثار فراوانی از خود بر جای گذاشته. از مشهورترین آثار وی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
مرکز مردمی شهرستان مارین
منزل فالینگ واتر
موزه سلیمان رابرت گوگنهایم
معبد یونیتی در ایلینوی
منزل روبی
تلییزن وست