بیوگرافی:
متولد 1929 تورنتو کانادا (Toronto Canada)
در سال 1947 به لوس آنجلس مهاجرت کرد
فارغ التحصیل مرکز u.s.c
در شرکت Victor Gruen مشغول کار شد
در مرکز طراحی هاروارد تدریس طراحی شهری را عهده دار شد
اولین پیشرفتهای معمارانه
طراحی خانه( شخصی) سانتا مونیکا در کالیفورنیا(Santa Monica-1977-8)
کالبد فرمی ساده اما مرموزانه
low-tech-high-design) )
دیدگاه خاص به مصالح
طراحی خانه( شخصی) سانتا مونیکا (Santa Monica-1977-8)
مطالب مرتبط در این زمینه
دوران تحصیل
او در ۲۸ فوریهٔ ۱۹۲۹ در خانوادهای یهودی در شهر تورنتوی کانادا (با نام اصلی فرانک اون گلدبرگ) دیده به جهان گشود. او در سال ۱۹۴۷ بههمراه خانوادهاش به لس آنجلس مهاجرت کرد و در دانشگاه جنوب کالیفرنیا به تحصیل در رشتهٔ معماری پرداخت. وی از شاگردان ویلیام پریرا است. در سال ۱۹۵۶ در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشتهٔ برنامهریزی شهری پرداخت و همزمان در دفتر ویکتور گروئن مشغول به کار شد. او اکنون شهروند ایالات متحده و ساکن لس آنجلس است.
آثار وی
در کارهای اولیهٔ گِری میتوان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه بهویژه لو کوربوزیه مشاهده کرد.[نیازمند منبع] این تأثیرات را تا سال ۱۹۷۲ میتوان در کارهای گِری مانند استفاده از فرمهای هندسیِ ساده مشاهده کرد. بهطورکلی در کارهای گِری نوعی گرایش مجسمهسازانه را میتوان مشاهده کرد؛ چه در توسعهٔ خانهٔ همسرش در ۱۹۸۷ تا موفقترین کارش در سبک فولدینگ که موزهٔ هنرهای معاصر بیلبائو است.
او معتقد است:
من آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را بهمثابهٔ وسیلهای برای الهام خودم میپندارم و سعی میکنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم. در هریک از کارهایم روشهای جدید را جستجو میکنم. برای من قانون و قاعدهٔ محدودکننده وجود ندارد و اصولاً مرزی بین درست و نادرست نمیشناسم.[نیازمند منبع]
گِری از پیشگامان عرصهٔ معماری فولدینگ است. مابِاِزای علمیِ زبان معماری فولد، نظریات بحران و تداوم است. بحران یا فروپاشی در تبدیل سریع از حالتی به حالت دیگر، مانند آب به یخ یا بخار، تجلی میکند. بحران یا به دو پاره شدن میانجامد یا به پیچیده شدن، در هم فرورفتن و در هم تنیدن که مضمون معماری فولد است.[نیازمند منبع]
در این معماری، که گویی درحال فروریختن و کج شدن است، ترتیب پلان، نما و مقطع با هم اَشکال ابهامآمیزی همانند کریستالها میآفرینند. این بازی را گِری با درهمریختن زبانهای مختلفِ معماری و ترکیب آنها آغاز کردهاست. در بنای موزهٔ ویترایِ او در وایمار آلمان، که در کارهای آیزنمن تأثیر گذاشت، اجزای معماری مکعبهای درهمتنیده و دفرمه و کج و کوژند. ازهمینرو، بعضی معماری او را «جانورگونه» و «کرمگونه» نامیدهاند.