دانلود پاورپوینت با موضوع حکمت هنر اسلامی
بخشی از مطالب:
هنر اسلامی یا هنرهای مسلمانان به بخشی از هنر اطلاق میشود که در جامعه مسلمانان و نه لزوماً توسط مسلمانان رواج داشته است.[۱] هرچند ممکن است این هنرها در مواردی با تعالیم و شریعت اسلام انطباق نداشته باشد ولی تأثیر فرهنگ اسلامی و منطقهای در آن بهخوبی نمایان است.
نتايج مكتبي بودن علوم انساني( براي محقق و هنرمند ):
1- محقق و هنرمند يا بايد خود فيلسوف موسس يا پيامبر مرسل باشند يا تابع نظريات يكي از آن دو
2- محقق و هنرمند در ارائه گزارههاي نظري موظف به استناد دقيق به منابع مكتب منتخب خود است.
3- محقق و هنرمند نه تنها نبايد گزارههاي نظري متضاد ارائه نمايد بلكه بايد مستدلاً پاسخگوي نظريات مخالف نيز باشد.
4- محقق و هنرمند بايد تابع نتايج عملي مكتب خود بوده و يا دلايل منطقي براي اجتهاد عملي و هنري خود داشته باشد.
5- محقق و هنرمند در گزارههاي نظري موظف به طرح ديدگاههاي مخالف به صورت تطبيقي و غير متعصبانه ميباشد.
6- محقق و هنرمند بايد تاثير مباني نظري خود را در نتايج تحقيق و تحليل آثار هنري خود تبيين و رمزگشائي نمايد.
7- محقق و هنرمند بايد بتوانند تاثير مباني نظري مخالفين خود را در نتايج تحقيق و تحليل آثار هنري آنها مورد نقد و ارزيابي منطقي و تحليلي قرار دهند.
واژه شناسي معماري :
در فارسي معماري عَمَرَ = عمران و آباداني
در عربي معمار بسيار آباد كننده (صيغه مبالغه)
در لاتين : رئيس سازندهها = Architecture
رئيس = Archi سازنده = Tec tom
نتيجه :
1- در عربي و فارسي به نتيجه كار و (علت غائي) آن و تاثير ساختمان بر حيات و زندگي انسانها توجه ميشود و در يك جمله بايد گفت در اينجا زبان معماري (مخاطب محور) و (نتيجه محور) است.
2- در صورتيكه در زبان انگليسي به مديريت و سازماندهي عملي و اجرائي كار توجه دارد و در يك جمله ميتوان گفت در اين زبان معماري به (علت فاعلي) و (علتهاي مادي و صوري) آن توجه دارد.
فهرست مطالب مورد بحث
واژه شناسی عنوان درس: حکمت، هنر، اسلامی
واژه شناسي معماري :
ارزیابی واژه های بظاهر متشابه با حکمت:
نمودار شماره 1- رويکردهاي انديشمندان در مورد بحران و راه حل آن:
نمودار شماره 2- رويکردهاي معماران در مورد عوامل بحران و راه حل هاي آنها :
نمودار شماره 3- بحران در فرهنگ و تمدن غربي از ديدگاه نصر
نمودار شماره 4- رابطه بحران هاي نظري و عملي
تعريف كلي و اجمالي و مصطلح از معماري نمودار شماره 6- تقسيمبندي موضوعی و متعارف علوم از منظر علمای حسی – تجربی ( پوزيتيويستی نمودار
شماره 7- ديدگاه هاي مکاتب نوگرا فرانوگرا و اسلام درباره علوم حسي - تجربي
نتايج مكتبي بودن علوم انساني( براي محقق وهنرمند
نمودار شماره 10- موضوع شناسی طولی در مباحث معماری
نمودار شماره 11- رابطه مکاتب فکري و اعتقادي تا خلق آثار هنري
نمودار شماره 12- تبیین و تفکیک اصول گزارههای نظری و عملی و آثار هنری:
نمودار شماره 13-روند تکاملي هنرمندان در دو بعد محتوا و کالبد، براي خلق آثار هنري
نمودار شماره 14- بررسي تطبيقي انواع مکاتب شناخت شناسي، از بعد زيبايي شناسي و سبک هاي هنري و معماري
نمودار شماره 15-تعاريف موجود از انسان
نمودار شماره 16-نمونه هايي از تعاريف آفاقي انسان
نمودر شماره 17- نمونه هايي از تعاريف انفسي انسان
نمودار شماره 18- چهار ساحت انفسي انسان و قوا و خواص آن از ديدگاه حضرت علي (ع)
نمودار شماره 19-ديدگاه هاي حصري و فراگير در مورد دين
نمودار شماره 20- رابطه حكمت عملي، با رشد و تكامل ابعاد وجودي انسان:
نمودار شماره 21- جهات منفي يا لغزشگاه هاي
نمودار شماره 22- هويت مجموع پديدارها
نمودار شماره 23- هويِت انسان در هر لحظه
نمودار شماره 24- کثرت پذيري توحيدي و کثرت گرايي الحادي
نمودار شماره 25- مقايسه دو نوع کثرت گرايي انساني
(اسلامي و فرانوگرا)
نمودار شماره 26- سه ساحت حکمت عملي اسلامي براي انسان، از ديدگاه آيت الله شاه آبادي )بر مبناي آيه، فاقم وجهك لالدين حنيفا (فاطر/ 33 )
نمودار شماره 27 - تاثیرمعبود شناسی در زیبایی شناسی و هنر مکاتب مختلف
نمودار شماره 28- تاثیرمعبود شناسی بی تعین در زیبایی شناسی و هنر
نمودار شماره 29- تاثیرمعبود شناسی جمالی در زیبایی شناسی و هنر
نمودار شماره 31- معبود شناسی در مکاتب و ادیان:
نمودار شماره 32-نحوة نگاه به جامعه
نمودار شماره 33- بررسی تطبيقي در مورد رابطه انسان با جامعه
نمودار شماره 34- بررسی تطبيقي در مورد روابط جوامع انسانی با يكديگر
نمودار شماره 35- بررسی تطبيقي در مورد مبناي تشكيل جوامع
نمودار شماره 36-مهمترين ويژگيهاي جامعه ( امت ) اسلامي [1]
جدول شماره 37 – بررسي تطبيقي هويت جامعه از منظر شهيد مطهري
نمودار شماره 38- نحوه نگاه به تاريخ
نمودار شماره 39- فلسفه هاي تاريخ
نمودار شماره 40- ديدگاههاي تطبيقي در فلسفة تاريخ
نمودار شماره 41- ديدگاههاي تطبيقي در مورد سیر صعودی یا نزولی تاریخ ( از بعد کیفی )
و...