خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی مبانی طراحی فضاها در معماری هتلهای توریستی

   تعدادبرگ: 35 اسلاید   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  2


پاورپوینت بررسی مبانی طراحی فضاها در معماری هتلهای توریستی

بخشی از مطلب
اتاق يك نفره، دو نفره، سوئيت، آپارتمان، استرديو، كنكت روم، ابانا فيستا سوئيت، اتاق يك نفره كه سينگل ناميده مي شود و داراي يك تخت خواب مي باشد. اتاق دو نفره كه دبل تا توئين مي‌نامند.
ـ دبل : يعني اتاقي كه تخت دو نفره به هم چسبيده دارد و تئوئين اتاقي است كه دو تخت مجزا دارد.
ـ اتاق هاي سه تختي كه تريپلمي نامند و داراي سه تخت يك نفره مي باشند.
ـ سوئيت: به اتاقي گفته مي‌شود كه قسمت جلوي آن مختص پذيرايي و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته و در بعضي هتلهاي قسمت پذيرايي در پايين و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد. البته مي توان در سوئيت يك آشپزخانه كوچك نيز داير نمود. اين فضا ممكن است كه بالكن به عرض 5/1 متر را نيز دارا باشد.
ـ آپارتمان: عبارت است از يك هال پذيرايي با دو سه اتاق كه هر كدام داراي دو تخت است. در صورتي كه دو اتاقه باشد معمولاً يك اتاق دبل يك تخت خواب دو نفره و يك اتاق ديگر توئين، دو تخت يك نفره، خواهد داشت. هر آپارتمان يك حمام مشترك دارد و يك آشپزخانه كوچك، در قسمت پذيرايي به اندازه كافي صندلي يا مبل راحتي قرار مي دهند.
ـ استوديو: به اتاق‌هايي گفته مي شود كه در بدو ورود به شكل اتاق پذيرايي ديده مي شود در صورتي كه مبلها يا كانابه‌ها را به صورت تخت خواب درآورده اند حكم اتاق خواب را خواهد يافت. از اين رو روزها اتاق پذيرايي و شبها اتاق خواب است. البته كاناپه‌ها طوري ساخته شده است كه مي توان بالش و پتو و ملحفه‌ها را در داخل آن جاي داد. استوديو هم مي‌تواند آشپزخانه كوچك داشته باشد.
ـ كانكت‌ روم: دو اتاق تو در تو را مي گويند هر دو اتاق به راهروي اصلي هتل راه دارد و هر كدام به تنهايي يك اتاق كامل است و حمام جداگانه‌اي هم دارد. اين دو اتاق به وسيله يك درب از وسط به هم متصل است. چنانچه يك خانوار چهارنفره يك اتاق كانكت روم بگيرند، بچه ها در اتاقي و پدر و مادر در اتاقي ديگر اقامت خواهند نمود و بدون اينكه درب راهروي اصلي را باز كنند از درب وسط دو اتاق مي توانند با هم در ارتباط باشند.
ـ كانابا: اتاقي است همكف كه پنجره آن به محوطه‌اي باز مي شود كه متصل به استخر شنا است. ساكن چنين اتاقي مي تواند براي تعويض لباس از اتاق مخصوص خود استفاده نمايد.
ـ فيستا سوئيت: اتاقي است كه در هتلهائي كه سالن عروس دارند، پس از پايان مجلس، براي استراحت و خواب شب عروسي در اختيار عروس و داماد قرار مي‌گيرد.

اتاق خواب
هر اتاقي شامل بخش هاي زير است:
1ـ فيلتر ورودي : كه معمولاً رختكن و سرويس بهداشتي و حمام نيز در كنار آن واقع شده اند.
2ـ سرويس بهداشتي و حمام: حمام ها شامل يك وان، توالت و يك دستشويي مي باشند. از ديگر وسايل ضروري در حمام مي توان از ميله مخصوص آويختن حوله، گيره جهت لباس هاي شسته و آينه نام برد.
3ـ فضا براي تعويض لباس: كه شامل كمد يا قفسه‌اي مي باشد كه معمولاً بسته به شرايط مختلف و افراد استفاده كننده متفاوت بوده ولي معمولاً در كنار ورودي قرار دارند تا از كارآيي بيشتري برخوردار باشند.
4ـ فضاي خواب: اين فضا در مركز اتاق مي باشد و شامل تخت خواب و دو عدد پاتختي در كنار آن مي باشد.
5ـ فضاي سرگرمي: اين فضا در حقيقت اختصاص به تلويزيون و ميز زير آن كه معمولاً ميز آرايش و ميز جهت گذاشتن چمدان است، مي باشد.
7ـ بالكنها و تراسها: مطبوعيت فضا به شكل بالكنها و تراسها مخارج عديده‌اي را اضافه مي نمايند (امتداد و توسعه سازه ساختمان، از دست دادن فضاي اتاق) همچنين ممكن است مشكلاتي نيز در رابطه با امنيت (دسترسي) ، مكس شاد، عايق بندي در مقابل آب و اتصالات، تخليه آب، قوانين تهويه مطبوع در اتاقها و ايمني (كناره‌هاي مرتفع، ديوار كوتاه و يا ضميمه‌هاي ريل دار را به وجود مي‌آورد).
بالكنها و تراسها معمولاً محدود به مناطقي مي شوند كه منظره‌هاي زيبا را عرضه مي كنند يك بالكن ممكن است خارج از ساختمان جلوه كند و يا ممكن است در مساحت اتاق فرو رفته باشد. ممكن است زاويه دار و يا دندانه باشد تا منظره جانبي را گسترش دهد و يا از نسيم دريا استفاده كند. وجود بالكن امكان نظافت بهتر شيشه پنجره را فراهم مي كند و مي تواند راه گريز اضطراري كمكي دومي را پديد آورد و همچنين بالكنها مي توانند به وسيله سازه هاي عقب نشسته شكل داده شوند. اين امر ممكن است در يك سايت با سطح شيب دار يا براي تخفيف دادن يكنواختي نماي يك ساختمان بزرگ مورد استفاده قرار گيرد.
8ـ نحوه چيدن اتاق ها در پلان طبقات: شكل و تركيب يك طبقه، يعني پلان افقي كه شامل كريدورهاي يك وجهي و دو وجهي مي باشد كه اين تركيب  نحوه قرارگيري اتاق ها خوب نيست . كريدورها با توجه به شرايط و موقعيت سايت، چشم اندازها و همچنين محدوديت هاي مربوط به ساخت تغيير مي كند.

اهمیت طراحی اتاق خواب
 طرح ریزی یک طبقه تیپ از اتاقهای خواب نمونه ای است از یکی از بزرگترین مبارزات و رقابتها در طراحی هتل، از آنجا که اتاق های خواب سطحی بین 65 تا 85 درصد از کل مساحت هتل را اشغال می کنند لذا هر گونه صرفه جویی در طراحی یک طبقه اتاق خواب چندین مرتبه در طبقات مختلف تکرار می شود. بنابراین هدف اصلی در طراحی باید به حداکثر رساندن فضای قابل  واگذاری و به حداقل رساندن فضای مربوط به سیرکولاسیون و فضای پشتیبان باشد. علاوه بر این اهداف دیگری نیز در طرح ریزی وجود دارد. ساختمان باید دارای شکل مناسب بوده و ترکیب شکل پلان آن باید به صورتی باشد که نه تنها دید آن نسبت به مناظر خارج بهتر گردد، بلکه هزینه های آتی انرژی مصرفی برای گرمایش و تهویه مطبوع را کاهش دهد.
یکی از اولیه ترین مطالعات طراحی برای یک هتل تجزیه و تحلیل شکل های مختلف پلان برای ساختار اتاقهای خواب می باشد. این پلانها از نظر شکل در دامنه ی وسیع از پلان کریدورهای طویلی که در دو طرف آن اتاقهای خواب واقع هستند (دو وجهی) گرفته تا برجهای عمودی متراکم تا پلان هتل های آتریوی، همه و همه در شکل های متعدد طراحی می شوند.
براي طراحي اتاق‌هاي هتل بايد يك سري اقدامات پي‌درپي به قرار زير انجام گيرد:
1- ميهمانان مقيم و مورد نظر هتل تعيين شود.
2- انواع تخت‌هاي اتاق‌ها مشخص شود.
3- ابعاد و اندازه اتاق‌ها تعيين شود.
4- تعداد و نوع سوئيت‌ها مشخص شود.

سوئیت
به اتاقی گفته می‌شود که قسمت جلوی آن مختص پذیرائی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته، در بعضی هتل‌ها قسمت پذیرائی در پایین و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد (دوبلکس) البته می‌توان در سوئیت یک آشپزخانه کوچک نیز دایر نمود.

فضاهای عمومی
از آنجايي كه اتاق هاي مهمان هر هتل بيشتر فضاي طبقات را در تمامي هتل تشكيل مي دهد. اين فضاها عمومي مي باشد كه تعيين كننده تفاوت ميان انواع مختلف آنها مي‌باشند. ورودي ، لابي، رستوران، فضاي انتظار و فضاهاي ورزشي و تفريحي از تنوع زيادي در انواع هتلها برخوردارند. فضاهاي عمومي هتل موردنظر به شرح زير مي باشد.
بسياري از مشكلات در برنامه ريزي هتلها را مي توان در صورتي كه مهمان ها بتوانند مسير خود را به راحتي در ساختمان بيابند، حل نمود.

درب های ورودی
جلوه هاي معماري هر بنا در دسترسي آن به ورودي اصلي مشاهده مي شود و هتلهاي بزرگ معمولاً دسترسي هاي مختلف را جهت كاهش ترافيك غيرضروري در ساختمان دارد.
ورودي هاي يك هتل معمولاً عبارتند از:
1ـ ورودي‌هاي اصلي هتل         4ـ ورودي به خدمات و كاركنان
2ـ ورودي به سالنهاي اجتماعات       5ـ ورودي هاي اضطراري
3ـ ورودي به رستوران            6ـ ورودي پاركينگ

لابی
در ميان فضاهاي عمومي يك هتل، لابي به تنهايي بيشترين برخورد را با مهمانان دارد. اين فضا نمايانگر وضعيت هتل مي باشد. علاوه بر آن قويترين سيركولاسيون درون هتل نيز مي باشد، هدايت كننده مهمانان به ميز پذيرش، بالابرها، رستوران‌ها، كافي شاپ‌، ملاقاتها، فضاهاي تفريحي و غيره است. برنامه ريزي فضايي در لابي بر اساس نوع هتل و لابي شامل فضاهاي زير است:
1ـ ورودي اصلي                 6ـ سرويسهاي بهداشتي
2ـ ورودي به قسمت استراحت            7ـ نشيمن
3ـ ورودي به بخشهاي تفريحي            8ـ محل انتظار
4ـ ورودي به رستوران و كافي شاپ        9ـ نمازخانه
5ـ پذيرش
فضاي استاندارد براي لابي در هتل 02/1 متر به ازاي هر اتاق و حداقل فضاي لازم 84/0 متر مربع به ازاي هر اتاق مي باشد.

اهداف برنامه ریزی در طراحی لابی
نيازهاي مربوط به لابي اغلب هتل‌ها، عليرغم تفاوت هتل‌ها، با هم مشابه مي‌باشند. عملكرد لابي علاوه بر معرفي شخصيت هتل، به صورت فضاي اصلي ارتباطي است كه ميهمانان را به سمت پيشخوان لابي، آسانسورها، اماكن عرضه غذا و ... هدايت مي‌كند.
هتل‌هاي با درجه 2 و 3 كه به غير از ميهمانان خود، جوابگوي مراجعه كننده اندك ديگري هستند فضاي كمتري براي لابي احتياج دارند.
استقرار رستوران‌ها، ترياها و كيوسك‌هاي فروش اجناس در لابي يكي از شيوه‌هاي افزايش ظاهري فضا، بدون افزايش زيربناي ناخالص هتل است. به همين دليل بهتر است طوري برنامه‌ريزي شود تا در كاربري‌هاي لابي ايجاد تنوع نمايد، نه فقط در ابعاد و اندازه‌ها، بلكه در ميزان نسبي‌ فعاليت‌ها كه دائما در تغيير ونوساناتي نسبت به هم مي‌باشند.
بخش بسيار مهمي از ساختمان هتل را بدين نام مي‏‎خوانند. اين بخش همچون شناسنامه‏اي نمايانگر وضعيت هتل شمرده مي‏شود. نخستين معرّف هتل كه مي‏تواند بيننده و مسافر يا ميهمان را مفتون و فريفتة خود سازد همين بخش است. از ديدگاه يك بينندة‌ دقيق و باتجربه، كه زيبايي و پسنديدگي از نظرش به دور نمي‏ماند، اين قسمت از هتل مي‏تواند او را به خود جلب نمايد و يا از خود براند. در همان ديدار نخست كه از اين قسمت به عمل مي‏آورد و باتوجه به تصويري كه در ذهن او نقش مي‏بندد خواهد توانست، در لحظه‏اي كوتاه، نتيجة‌ ورودش به هتل را تعيين كند، این كه آيا مايل هست ميهمان هتل شود يا ترجيح مي‏دهد كه بازگردد؟ دوام و بقاي نخستين تأثيرهاي ذهني طولاني و گاه دائمي است و همين قسمت از هتل است كه هم مي‏تواند بيانگر وضعيت بيروني هتل باشد و هم گستردگي تجهيزات و امكانات داخل را به معرض ديدار او مي‏گذارد. اهميت اين بخش با ميزان اعتبار و منزلت تمامي هتل و امكانات آن برابري مي‏كند. كنترل هتل در امر ورود و خروج ميهمانان نيز از لابي آغاز مي شود .
لابي كه به منزله قسمت ورودي و مدخل هتل تلقي مي شود، خود شامل قسمت عمده اي از تاسيسات و محل استقرار بسياري از تشكيلات ضروري هتل مي باشد . ميهمان يا مسافر ، در ابتداي ورود ،خود را در محوطه لابي مي بيند و با يك نظر اجمالي به اطراف و جوانب خود ، به درجه اهميت و وضعيت هتل پي مي برد و با يك ديد كامل و دقيق ، از مشخصات و موقعيت هتل آگاه مي شود و احساس  مي كند كه هتل از نظر كيفيت كلي در چه منزلتي قرار دارد و از آنچه كه در بدو ورود مي بيند ، مي تواند استنباط كند كه قسمت هاي ناپيداي هتل يعني اتاقها و غيره در چه حال و وضعي است و آيا قابل پسند و جاي دلخواه و مطلوب هست يا خير ، و بدون ترديد و معطلي تصميم مي گيرد كه آيا مي تواند دراين هتل ايامي را به فراغت بگذراند يا خير؟ و مي فهمد آنچه را كه مي جسته است يافته ، يا خير.
بنابراين لابي ، شاخص مهمي است در چگونگي و واقعيت هتل و ارزش و حيثيت آن ، ذكر اين مثال را بي مناسبت نمي دانيم كه در هتلهاي سطح پایين، اغلب مسافرين موقع ورود از رسپشنيست مي پرسند كه آيا ممكن است اتاق را ديد ؟ پس از ديدن اتاق يا حاضر به اقامت در آنجا مي شوند و يا اين كه با اظهار تشكر، خداحافظي نموده به سراغ هتل ديگري مي روند. اين عمل صرفاً از اين جهت است كه در ابتداي ورود و ديدن لابي تا حدي پي برده  اند كه وضع داخلي هتل و اتاق ها از چه قرار بايد باشد . والا اگر محيط لابي از جهات مختلف كه شرح آن خواهد آمد در سطح بالايي نمايان گردد ، مسافر اطمينان حاصل مي كند كه اتاقها هم قابل استراحت و داراي وسايل كافي خواهد بود و ديگر در صدد برنمي آيند كه قبلاً از اتاقها بازديد كنند. حال اگر صرفاً تمام هم وغمه خود را در تجهيز كامل اتاقها ، جهت تأمين رفاه و آسايش مسافران مصروف داريم و به قسمت لابي ، چندان توجهي نكنيم و آن را در سطحي نازل و نامناسب نگهداريم، باز باب طبع و موافق ذوق مسافران نخواهد بود و در اين صورت نيز به هدف خود نرسيده ايم.
پس به همان نسبتي كه اتاقها در حد آبرومندانه ای نگهداري مي شود، توجه بيشتري هم به قسمت لابي كه مشخص كننده ابهت و عظمت هتل است، مبذول گردد تا از تمام جهات، زيبا و دلپسند و جذاب باشد.
براي نيل به اين مقصود، بايد از هيچ كوششي نسبت به خوب جلوه دادن لابي ،دريغ نكرد . زيبایيهاي آرشيتكتي، دكور، نور، رنگهاي شاد، هواي مطبوع، مبلمان راحت و با دوام و در عين حال زيبا و خوش رؤيت ، در درجه اول بايد مورد نظر قرار گيرد و نهايت سعي و كوشش را بايد به  عمل آورد تا اين قسمت كه گوياي وضعيت داخلي هتل و اتاقها مي باشد حد اعلاي درجه عظمت و زيبايي را در خود جاي دهد و براي اين منظور مهم از ابتكار و ذوق و سليقه هنرمندان و متخصصان و صاحبنظران استفاده نمود.
مهمتر اين كه علاوه بر مراجعه مسافران براي گرفتن اتاق ، اين محل ، يعني لابي هتل ، محل ملاقات ميهمانان و انتظار آنان براي  ديدن دوستان و استراحت مسافران مي باشد كه بايستي با داشتن مبلمان راحت و با دوام و آبرومند ، براي اين منظور اختصاص داده شود. كنترل هتل در امر ورود و خروج ميهمانان نيز، از لابي آغاز مي شود.
محل فرانت آفيس (ميز رسپشن) بايد به گونه ای قرار داده شود تا پس از ورود ميهمان يا مسافر، بتواند خود را نشان دهد و ميهمان در جستجوي اين قسمت برنيايد. لازم است كه فضا و مساحت كافي براي اين بخش در نظرگرفته شود تا هنگام ازدحام واردين و شلوغي آن از ايجاد هرگونه مزاحمت پيشگيري شود و همين نكات ظريف و دقيق خود مي‏تواند تأثيرهاي نامطلوب داشته باشد. اگر توجه كنيم كه مسافران اغلب چمدان يا ساك وسايل خود را به همراه مي‏آورند اين موضوع بهتر مشخص خواهدشد كه وجود مساحت كافي در مقابل ميز «رسپشن» يكي از ضرورتهاي هتل است. آنها مي‏‎خواهند مقابل اين ميز و به حالت ايستاده ثبت نام كنند تا در هتل اقامت گزينند و چنانچه مساحت و وسعت مقابل اين ميز كافي نباشد، براي آنها مزاحمت ايجاد خواهد شد. مسافري كه در حال معرفي و ثبت نام خود براي اقامت در هتل ايستاده و چنانچه در مكان مناسب و با وسعت كافي قرار نگرفته باشد با آنهايي كه هتل راترك مي‏كنند و چمدان‏ها و لوازم خود را همراه مي‏برند، تماس يا برخورد مزاحمت‏آميز خواهد داشت و اين خود ناپسند است و تأثيري نامطلوب بر ميهمان خواهد گذاشت كه همين تأثير به نوعي ذهن و فكر او را مغشوش خواهد كرد. توصيه مي‏‎كنيم كه محل مناسبي را در اين بخش براي لوازم و اثاث مسافرين اختصاص دهند تا از بروز اين مشكلات جلوگيري شود. پيش‏بيني چنين نكاتي را بايد به هنگام ساختمان سازي هتل به عمل آورند و چنانچه از اين نكتة مهم غفلت نمايند، نقيصة بزرگي را در هتل ايجاد خواهند كرد كه از منزلت و مدارج هتل به شدت كاسته خواهد شد. در نظر بياوريم كه دسته‎هاي كوچك و بزرگ مسافرين هتل مي‏خواهند (چك آوت) كنند و چمدانها و ساكهاي خود را نيز همراه دارند، دسته‏ها يا افراد ديگري هم براي ثبت نام و اقامت به هتل مراجعه كرده‏‎اند و توده‏‎هاي ساك و چمدان مسافرين بر روي يكديگر انباشته شده و رفت و آمد را دچار مشكل ساخته است. چنين منظره‏اي را به هيچ وجه نمي‏توان براي يك هتل نوين و با عظمت پذيرفته دانست.
همان هنگام كه ساختمان بخش لابي هتل ساخته مي‏شود مي‏بايد كه قسمت اتاقهاي كادر اداري بخش لابي نيز در نظر گرفته و ساخته گردد. اين كار به همان اندازه با اهميت است كه محل و فضاي لازم براي مديريت هتل و مديريت فرانت آفيس يا امور مالي و تلفنخانه و غيره را بايد در نظرگرفت. بهتر آن است كه دستشويي جداگانه براي اين قسمت نيز در نظر بگيرند. بخش فرانت آفيس در قسمت لابي هتل قرار دارد و اين قسمت كه به طور شبانه‏روزي فعاليت مي‏كند و تعطيل نمي‏شود توسط يك مدير فرانت آفيس اداره مي‎گردد.اين مدير بايستي مجرب، كاردان و لايق باشد و همچنين از قوانين داخلي هتل اطلاع كافي داشته باشد. وي بايد با شيوه‏ هاي تماس و مصاحبت و گفتگوي صحيح با واردين به خوبي آشنا باشد و در رفع مشكلات آنها با گرمي و مهرباني مشاركت نمايد و با برقراري روابط صميمانه با آنها به گونه ای رفتار كند كه وي را دوست و مشاور خود بدانند. هوشيار، زيرك و داراي قدرت انتقال سريع باشد و به هنگام مكالمه و مذاكره با واردين از خصلت صبر و تحمل و شكيبايي لازم برخوردار باشد. شيوة كار او همانند يك ديپلمات ورزيده انجام شود، به طوري كه بتواند رضايت خاطر ميهمانان هتل را فراهم آورد واهداف اقتصادي – اجتماعي هتل را هم برآورده سازد. در اين مورد بايد گفت يك مدير فرانت آفيس همانند يك آسان كننده كارها و حل كننده مسايل و مشكلات در هتل عمل مي‏كند. چنين مديري كنترل كنندة يك تيم فعال بخش لابي است كه شامل مدير لابي و سرپرست، پادوها (بل كاپيتان)،‌ خدمتكاران لابي (بل بوي)ها هستند. اين تيم مسؤول حفاظت از لوازم و اثاث واردين و مسافرين هتل است و اين مسؤوليت برعهدة يك ‏يك افراد آن نهاده شده و هم تمامي افراد آن به طور گروهي عهده‏دار اين وظيفة مهم اند. شناسايي مسافرين يا واردين مشكوك و معرفي آنها به قسمت حفاظت هتل نيز برعهدة افراد اين گروه است. انجام بعضي خواسته‎هاي كوچك و فرامين آسان كه از طرف ميهمانان هتل مطرح مي‏گردد برعهدة اين افراد است. آنها مي‏بايد كه داراي ويژگيهاي خود باشند تا بتوانند رضايت خاطر مسافرين را فراهم آورند و نقش خود را در جهت حفظ اهميت و منزلت هتل به خوبي ايفا نمايند. آراستگي ظاهر، مردمداري، خوش برخورد بودن، چالاكي و كارآيي و برخورداري از نشاط و سرزندگي را مي‏‎توان از همين ويژگيها دانست.
در هتلهاي بزرگ و در قسمت لابي يك نفر نيز عهده‏دار وظيفة برقراري روابط عمومي داخل هتل با ميهمانان است. از نكات مهم ديگري كه بيانش را بجا مي‏دانيم، آن كه بخش فرانت آفيس را بايد در همان طبقة هم‏كف هتل قرار دارد و در اين صورت است كه مراجعين براي طرح يك پرسش ساده ناچار نخواهند بود كه پلكان يك طبقه از ساختمان را دوبار بپيمايند. در سالهاي اخير كوشش مي‏شود كه فضاي چرخش «لابي» هتلها را طوري بسازند كه بتوان عوايد ودرآمدي هم از آن به دست آورد. در اين بخش مي‏توان محلي براي نشستن و رفع خستگي اشخاص در نظر گرفت و چاي، كيك يا بستني سرو نمود. يادآور مي‏‎شويم كه نبايد تمامي فضاي اين قسمت را براي پذيرايي اختصاص داد بلكه لازم است كه يك قسمت را نيز براي افرادي كه مي‏خواهند بنشينند و تمايلي هم به خوردن يا نوشيدن چيزي ندارند در نظر گرفته شود. لازم به گفتن نيست كه اين قسمت همانند يك سالن انتظار است و نبايد چيزي در آن سرو گردد.
با اين ترتيب ، لابي كه محل مراجعه و نشستن و ملاقات تعداد زیادی از مسافران و ميهمانان و مراجعان براي ديدن دوستان و استراحت مسافران  مي باشد، بايستي مبلمان راحت و با دوام و آبرومند براي اين منظور اختصاص داد ه شود و قسمتي از آن داراي مغازه ها و فروشگاهها و قسمتهاي مختلف ديگر باشد، كه حتي المقدور تمام نيازهاي ميهمانان را برآورده سازد ،از قبيل :
كافي نت ،سرويس تاكسي براي كرايه دادن اتومبيل، سالن آرايش بانوان و آقايان، كيوسك هاي تلفن، داروخانه و وسايل بهداشتي، فروشگاه روزنامه و مجله و كتب  مصّور كودكان و نوجوانان و نوشت افزار و تمبر و پاكت پستي ، كارت پستال ، فيلم عكاسي ، شعبه بانك صنايع دستي ، گل فروشي ، شيريني فروشي ، فرش فروشي ،بوتيك ، محل فروش سيگار و كبريت ، اشياء عتيقه ، محل رزرو بليت ، صندوق پست ، صندوق پيشنهاد ها و انتقادات و غيره. (درمورد فرانت آفيس كه در قسمتي از لابي قرار  مي گيرد، شرح لازم در جاي خود داده خواهد شد.)
وجود دستشویي و توالتهاي عمومي كه قطعاً در نقشه اوليه ساختمان پیش بيني شده در محل مناسبي از بخش لابي ضرورت دارد، همچنين تخته تابلو اطلاعات هتل كه نقشه اي از شهر نيز روي آن نصب مي شود ، بايد نزديك در ورودي هتل قرار داده شود .
در لابي، نزديك آسانسور، يك ترازو قرار داده شود كه مسافر در صورت تمايل خودش را وزن كند، ضمناً چون هنگام مسافرت معمولاً هر مسافر مي تواند بیست كيلو بار بدون كرايه همراه داشته باشد ، مسافراني كه ميل دارند قبل از حركت از وزن چمدان و يا بسته هاي خود آگاه باشند ، مي توانند از اين ترازو استفاده كنند . با شرح و توصيفي كه از لابي هتل و اهميت آن به عمل آمد ، مي توان گفت كه اين قسمت ازهتل با تشكيلات و مغازه ها و فروشگاههاي ذكر شده مي تواند، الگو و نمونه كوچكي از يك شهر محسوب شود و ميهمانان، علاقمند خواهند بود علاوه بر خريد لوازم وتأمين نیازهای خود، به تماشاي قسمتهاي مختلف آن سرگرم باشند و اوقات فراغت خود را در آنجا بگذرانند.
حال اين سؤال پيش مي آيد كه اندازه لابي چقدر باشد و چه مساحتي از بناي هتل را اشغال كند؟ براي پاسخ به اين سؤال بايد به نكات زير  دقيقا توجه شود ، شايد هتلداران با برآورد و پيش بيني لازم ، خود ، به جوابي كه مي خواهند برسند.
هتل در چه موقعيتي و يا كدام نقطه شهر قرار گرفته است ؟
تعداد مسافران ورودي و خروجي هتل ، روزانه چند نفر است؟
آيا هتل، در موقعيتي قرار دارد كه مسافرين فقط يكروز در آنجا اقامت كنند؟ مثلاً مانند هتلهاي مابين دو شهر بزرگ، كه مسافران به خاطر استراحت ،با اتومبيل ، راه طولاني طي كنند و يك روز يا يك شب اقامت گزينند؟
آيا هتل ، فروشگاههاي زيادي دارد كه مسافر يا مردم آن شهر به علت احتياج ، علاقمند به رفت و آمد مكرّر باشد ؟
هتل، سالنهاي متعددي براي برگزاري جشنها و كنفرانسها و سمينارها دارد يا خير؟
هتل، داراي چند اتاق است ؟
آيا هتل، رستوران يا ترياي خوب دارد كه باعث جلب مشتري بيشتري شود ؟
آيا هتل با گروههاي مختلف كار مي كند ؟ و امكان مراجعه مسافران به طور گروهي براي هتل موجود است ياخير ؟
پاسخ اين سئوالات، مجموعاً، و جمع بندي آنها، جوابگوي اندازه و ابعاد لابي هتل خواهد بود. با این وجود با توجه به مطالب نوشته شده در اين بحث، اين نتيجه را مي گيريم كه اندازه لابي هر هتلي، مخصوص به همان هتل مي باشد و بي ارتباط با درجه هتل نيست . نكات ذكر شده هر كدام جاي شرح و بسط مفصلي را دارد . با اين وصف نمي توان براي وسعت و مساحت لابي ، يك اندازه و متراژ استاندارد تعيين نمود. در هتلهاي بزرگ به مناسبت داشتن فروشگاههاي متعدد و مغازه و مؤسسات ديگر، وجود يك مدير لابي، مورد نياز خواهد بود ولي در هتلهاي كوچك، مسؤوليت لابي را ، سرپرست فرانت آفيس به عهده مي گيرد و كاركنان قسمت لابي، همان بل بويها خواهند بود.
اگر در لابي يا بخش اداري قسمتي  به يك Pantry  اختصاص داده شود  براي كادر اداري  هتل ، وميهمانان ورودي كه درحال پركردن Register  Card   مي باشند در تابستان با يك ليوان نوشابه و در زمستان با يك استكان چاي رايگان پذيرایي شوند اثر رواني بسيار بالایي دارد.

و......


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری ,مبانی طراحی فضاها ,معماری هتلهای توریستی ,پاورپوینت بررسی ,اتاق يك نفره، دو نفره، سوئيت، آپارتمان، استرديو، كنكت روم، ابانا فيستا سوئيت، اتاق يك نفر , سينگل ,اهمیت طراحی اتاق خواب ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی مجتمع بین المللی گردشگری و تفریحی هانگزو یون هی وان در چین
پاورپوینت بررسی معماری مرکز توریستی استراحتگاه ملی گردشگری Qionghai
پاورپوینت بررسی معماری هتل ویلا BAN در روستای جیجیادون
پاورپوینت بررسی معماری هتل بوتیک سرای عامری ها
پاورپوینت تحلیل بررسی هتل کاندالاما دامبولا، سریلانکا
پاورپوینت بررسی بازسازی مرکز مراقبت های بهداشتی پرستاری و خوابگاه خواهران روحانی مونرو میشیگان نمونه ساختمان پایدار
پاورپوینت بررسی معماری هتل و ساختمان اداری پورتا فیرا اثر تویو ایتو
پاورپوینت بررسی معماری سرای و مرکز خدمات اجتماعی سالمندان Pacov
پاورپوینت بررسی دسته‌بندي هتلها از نظر كيفيت و طرح
پاورپوینت بررسی پارک عمومی ملنیوم در منطقه شیکاگو آمریکا
طرح سه بعدی اسکچاپ معماری هتل سه ستاره در تایلند
پاورپوینت بررسی هتل چهارستاره بین‌المللی لاله سرعین
پاورپوینت بررسی معماری پارک دولاویلت اثر برنارد چومي
پاورپوینت بررسی معماری مهمانسرای فالو FLOW Hostel واقع در بوداپست، مجارستان
پاورپوینت بررسی معماری خوابگاه دانشجویی کالج سامرویل
پاورپوینت بررسی معماری هتل ورزشی یووت در شهر بایرن آلمان
پاورپوینت بررسی هتل دایره ایی دهلیز Westin Bonaventure اثر جان پورتمن
پاورپوینت بررسی معماری طرح مجتمع تفریحی خدماتی استراحتگاه اجلون اردن
پاورپوینت بررسی معماری هتل هیلتون بوینس آیرس مادرو ایست آرژانتین
پاورپوینت بررسی معماری آلاچیق بدون ستون (سایبان ) اثر دفتر معماری الگو

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد