خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی ضوابط و استانداردهای مجتمع های تجاری و مراکز خرید معاصر

   تعدادبرگ: 79 اسلاید   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  1


پاورپوینت بررسی ضوابط و استانداردهای مجتمع های تجاری و مراکز خرید معاصر
 
بخشی از مطلب
 
در این مبحث به بررسی اصطلاحات،عناصر و فضاهايی که تقريباً در اکثر مراکز تجاری به چشم می آيند می پردازيم: 
Shopping center-
تعدادی مغازه يا فروشگاه که تحت نظر يک مديريت مرکزی می باشند و واحدهای استيجاری برای فروشندگان در نظر گرفته می شود که البته امروزه اين واحدها به صورت شخصی در آمده اند.
Mall plazza
محوطه آزاد عبور و مرور پياده که حول آن را واحدهای خرده فروشی اشغال کرده اند و در عين حال به محل تخليه سواره متصل می شوند. این کلمه به طور کلی درآمریکای شمالی و استرالیا به محوطه های بزرگ خرید گفته میشود در حالی که واژه arcade اغلب در بریتانیا استفاده میشود و به پیاده روهای باریک واغلب سرپوشیده یا به فضای تجاری ایجاد شده بین دو توده ساختمانی گفته میشود چیزی که بیشتر در ایران رایج بوده و هست.
در بریتانیا و اروپا مفهوم دیگری به نام  محدوده خرید یا محدوده پیاده رو مطرح است که نمونه ای بزرگتر از arcadeاستو اغلب قسمتی از آنهاسرپوشیده است این محدودهها منحصرا محدوده های برای دادوستد هستند.
مراکز خرید در بریتانیا معمولا در مرکز شهر هستند و تعدادی از این مراکزنیز در دهه 80و 1990درحومه بعضی شهرهای بریتانیا ساخته شدند.
امروزه مراکز بیرون شهر در جهان گسترش یافته اند و در حال حاضر بیشتر به گونه ای از پارکهای خرید توجه نشان داده میشود که شامل رسته ای مغازه ها با مشاغل مشابه اند و هر کدام هم ورودی جداگانه ای دارند.
Court-
نقطه مرکزی اتصال مالها يا پلازها ويا مسيرهای پياده را می گويند.
Department store
قسمت فروش یا قسمت سازماندهی فروشگاه را می گويند.
Service-
در بيشتر انواع مراکز تجاری،سرويسها و خدمات کامل به صورت کالاها و خدمات ويژه ارائه می شود که شامل رستوران ها،تأسيات فروشگاه و...می باشند.  
-مالها
مال پیاده به اصلی ترين مرکز خريد امروزی تبديل شده است.چه در حومه ها و چه در مناطق تجاری مرکزی مال پياده اين ويژگی ها را دارد: 
  معمولاً از يک خيابان اصلی پياده رو برای خريد و یک یا چند مال فرعی يا راههایی که مال اصلی را به فضاهای پارکینگ یا خیابانهای مجاور متصل می کند تشکیل می شود.
به جز چند استثناء ورودی اصلی همه ی فروشگاه ها در مال اصلی،و در حالتهای نه چندان مطلوب در مالهای فرعی قرار دارد،صرف نظراز وروديها ی که ممکن است در پارکينگ يا خيابانهای مجاور باشند.
مال می تواند يک يا دويا چند طبقه باشد.اما برای جلوگیری از ايجاد مانع و بروز تصادف نباید هيچ يک از طبقات شيب يا پلکان داشته باشند.
مال می تواند باز باشد،فقط با يک حفاظ به شکل يک سايبان در جلوی مغازه يا کاملاً پوشيده اما در مقابل ورود هوا کاملاً باز باشد،یا در صورت نيازبه کنترل هوا بسته باشد.
گرايش امروز به مالهای بسته است که جز در مواردی که شرايط آب و هوايی ايده آل باشد.يا عامل ديگری مال باز را در ارجحيت قرار دهد.مالهای بسته به شکل حياطهای بزرگ،عریض،باريک،مستقيم،دورانی،خالی يا پراز تسهیلات رفاهی بوده اند.آنها در يک يا دو طبقه يا بيشتر به وسيله نورگيرهای سقفی يا نور مصنوعی روشن می شده اند.
اما امروز تمايل به دورشدن از مالهای عريض و حياط مانند ديده می شود. عرض 30 يا 40 فوت بسيار متداول ترازعرض 50 فوت يا بيشتر است. مالهای عريض تر برای اجتناب از خالی بودن فضا چشم اندازها و جلوه های بيشتر و همچنين به حجم بيشتراحتياج دارند.
 و به رغم اجاره بالايی که از کيوسکها و ساير فضاها در طول مال می گيرند،از نظر اقتصادی به صرفه نیستند.به علاوه عامل بسيار مهمی که نبايد ناديده گرفت اين است که مالهای کم عرض خالی از تسهيلات رفاهی،با فضاهای حياط مانند در اندازه متوسط در مقابل فروشگاه های بزرگ با نقاط دیگر برای جلب مشتری مطلوب ترند.در اين فضاهای پرنورتر و بلندتر عناصر چشمگیری همچون آبنماها،منظره های سبز و مجسمه های بزرگ نصب می شوند.
طول مالها نبايد بيشتر از 800 فوت(ترجيحاً کمتر)باشد.اگر مال بيش از دو فروشگاه بزرگ داشته باشد،طول آن هم می تواند بيشتر شود.
به دليل بالا بودن قيمت زمين مرکز شهر و افزايش قيمت در حومه ها،به علاوه کمبود زمينهايي با مساحت کافی،ساخت مالهای دو طبقه راه حلی منطقی به شمار می آيد،مالهای سه طبقه يا بيشتر هم کم کم متداول می شوند.اين مالهای چند طبقه،فضای خرید را فشرده تر و فاصله پياده روی را کوتاه تر می کنند. 
در مال دو طبقه (يا بيشتر)باید هر طبقه به اندازه طبقات ديگر اهميت داشته باشد،در غير اين صورت يکی از طبقات موقعيت ممتازی پيدا خواهد کرد و همه فروشگاه ها می خواهند درآن طبقه باشند،و ساير طبقات به انتخاب دوم آنها بدل خواهد شد.به اين ترتيب اجاره های آنها پايين تر خواهد شد و توجيه اقتصادی نخواهد داشت.
برای مطلوبيت يکسان برای مشتری و توازن اجاره همه طبقات بايد اين ويژگی ها داشته باشند:
دسترسی آسان و همسان ازپا رکينگ با استفاده از پارکينگ های همجوار در دو طبقه يا بيشتر،خواه از زير زمين يا طبقات با استفاده از وسايل ديگری که دسترسی به پارکينگ را راحت و برای همه يکسان کند.
در انتهای همه طبقات يک فروشگاه بزرگ وجود داشته باشد.
امکانات کافی حمل و نقل در فاصله طبقات 
معمولاً يک مجموعه آسانسور يا بيشتر و چند پلکان راحت
ايجاد پيوند بصری ميان طبقات،با استفاده حداکثر از فضاهای باز که حداکثر ديد به طبقات ديگر را برای مشتريان فراهم کند.
مصالحی که در مال مورد استفاده قرار می گيرند اهميت زيادی دارند و بايد بازتابی از کيفيت پروژه باشند،در مقابل تخريب مقاوم،و به تعمير و نگهداری حداقل نياز داشته باشند.به عنوان مثال،کف می تواند از سيمان تا سنگ آجر مرمر و گاهی موکت را شامل شود بايد توجه داشت که کف مال کاملاً به چشم آيد وکيفيت و سهولت تعمير و نگهداری مصالح آن بايد در درجه اول اهميت قرار بگيرند.
مرکز خريد با تسهیلات مناسب
ظهور مرکز پياده از آن جهت است که برای جلب توجه مشتری تمامی احتياجات اورا برآورده سازد و با چهره های افسون کننده ميزان در خواستهای مشتری را از مرکز خرید افزايش می دهد.اين جلب علاقه با فريفتن مشتری بدون صرف هزينه ممکن نخواهد بود.اما کيوسکهای تجاری کوچک برای رسیدن به چنين هدفی به دليل اجاره بالايي که می پردازند به راحتی موفق خواهند شد زيرا فروشگاه هايی همچون کليد سازی،جوراب فروشی،فیلم و عکس بسيار شاخص هستند.
در مراکز خرید معمولاً برای دست يافتن به بهترين تسهيلات در طرح landscape موارد زیر افزوده می شود:
ظروف زباله و ظرف خاکروبه که در جلوگیری از آلودگی محيطی امری اجباری است.
کتابچه های راهنما
نصب تلفن عمومی
قفسه هایی برای قراردادن اجناس خريداری شده در حالی که خرید همچنان ادامه دارد.
قفسه هايي برای قراردادن اجناس خریداری شده در حالی که خرید همچنان ادامه دارد.
نصب تندیس يا ساير فرمهای هنری،و ساير عواملی که توجه مشتری را جلب می کنند.همچون قفسه های پرندگان،مارپیچهايي برای کودکان،آینه های قدی،تلويزيون مدار بسته،موسیقی پيوسته نمايشگاه هاو....
آبنماها که باید به درستی طراحی شوند تا خطری برای مردم نداشته باشند(به نظر می رسد که آب برای همه جالب است.)
نیمکت ها وايجاد محل هايی برای استراحت گروهی و فردی،اگرچه گروهی معتقدند که برای کنترل بهتر، قهوه خانه و چايخانه هايی ايجاد شود که البته در جلب درآمد مؤثر است.بسياری نیز معتقدند که در مرکز شهرها بايد از ايجاد نيمکت خودداری کرد.   
تفاوت مال و پاساژ
مال مجتمعی است در مقیاس بسيار گسترده تر ،جايی که فضاهای باز خصوصاًبرای پارکينگ وجود داشته باشد و مشتریان آن حومه نشين اند.از نظر عملکرد،مال و پاساژ،يکسان هستند،اما مال جدا از بافت شهر ساخته می شود.
کيفيت طراحی و ساخت مال هم مانند پاساژهای ايرانی و اروپايی بازتاب قدرت خرید مردم ناحيه است.
پاساژها در ایران بر عکس اروپا،بايد هسته اجتماعی و محل برخورد مردم از همه طبقات نيست و بيشتر به انگيزه سود سريع از سرمایه گذاری ساخته می شود.انگیزه ای که نه بر پايه يک طرح خوب و مشتری محور و نه براساس مديريت درست و مسئولانه و بلند 
مدت است.
مشتری بايد تنها برای خريد وارد پاساژ شود و بعد از مقايسه چند مغازه و کیفیت و قیمت کالاها تصمیم به خرید بگیرد و از پاساژ خارج شود.نه جایی برای تبادلات اجتماعی است و نه مکانی برای نشستن،حتی مکانی برای پارک اتومبیل مشتریان و مغازه داران وجود ندارد.چرا که شهرداری صدور پروانه ساختمان را منوط به تصرف طبقات بالا و پارکینگ ها توسط شهرداری می کند.پس از تصرف،واحدهای غیر تجاری بالای پاساژ را همراه با پاساژ را همراه با پارکینگ ها می فروشد و به سود خود می رسد.
در نتیجه مکانی که برای تأمین نیازهای مردم طراحی و ساخته شده به کابوسی برای همسایگان تبدیل می شود! و نبود پارکینگ و ازدحام بیش از حد در محله،آسایش اهالی را سلب می کند.
نکته دیگر عدم وجود فضاهای عمومی برای استراحت خریداران است که این مسئله باعث عدم تمایل حضور مجدد خریداران می شود.چرا که تجربه ثابت کرده است که مردم بیشتر برای تماشای دیگران به مالها می روند تا برای خرید. 
 فاکتورهای مهم در طراحی فروشگاه 
با اینکه طراح یک مرکز تجاری ممکن است در طراحی ورودی،واحدهای جزء و...دچار مشکل نشود،اما اصلی ترین وظیفه ایجاد مکانی جذاب است که غیر از خرید بتوان از آن به عنوان مکانی چشم نواز جهت گذران اوقات فراغت و یا حتی تفریح نیز استفاده نمود.
در عین حال جزئیاتی همچون مسیرهای رفت وآمد داخل و خارج فروشگاه ،انبار کالاها در پائین،انتقال کالاها از انبار به فروشگاه ها در طبقات مختلف،فراهم نمودن وسایل آسایش مشتریان و فروشندگان،ایجاد مکانهایی جذاب جهت رقابت بیشتر و جذب مشتریان مورد توجه قرار می گیرد.
-فضاهای اصلی یک مرکز تجاری
فروشگاه ها و مغازه ها
فضاهای عبور و مرور
وید
بارانداز
پارکینگ 
تأسیسات
انبار 
راه پله و آسانسور
فضاهای انتظار و نشیمن
سرویسهای بهداشتی عمومی و خصوصی
ورودی ها
برای تأمین یک کنترل کامل و واقعی و جلوگیری از به هدر رفتن جبهه مفید،ورودی ها نباید متعدد باشند.در آمریکا برای هر 25 تا 30 متر جبهه ساختمان یک ورودی بیشتر توصیه نمی شود.ولی این تعداد بستگی به تعداد خروجی ها و پله های اضطراری که مورد تقاضای مقامات محلی است دارد.در حالت معمولی ورودی نباید در نبش قرار گیرد.چون نبش فروشگاه جهت نمایش کالا مکانی قیمتی است،چون از نقاط دور قابل رویت می باشد.از طرف دیگر با توجه به اینکه سر نبش از شلوغ ترین قسمتهای خیابان و گذر است ورود و خروج خریداران در این قسمت مناسب نمی باشد.درهای ورودی به شکل های متفاوتی ممکن است طراحی شوند،در ورودی فروشگاه های بزرگ به جهت تسهیل،در امر ورود و خروج درهای دو دره،ممکن است پیش بینی شود که هرکدام به هردو طرف باز شوند.درهای بادبزنی ممکن است جفتی یا تکی نصب شده باشند.مزیت درهای تکی در آن است که ورود و خروج را باهم در می آمیزند و می توان یکی را برای ورود و دیگری را برای خروج اختصاص داد.
درهای ورودی نسبت به جبهه های ساختمانی باید عقب نشینی داشته باشند و یک فضای سرسرا را در حد واسط بین سنگ فرش بیرون و محوطه فروشگاه به وجود آوردند.تمام درها باید در شب در حد خیابان به وسیله درهای کرکره ای کشویی،آکاردئونی و نظایر آن بسته شوند.فروشگاه هایی که بالای 1500 مترمربع زیر بنا دارند باید ورودی و خروجی جداگانه داشته باشند.ورودی های فرعی لازم است به اندازه کافی پهن بوده تا افراد بتوانند داخل و خارج شده و ضمناً جای کافی برای نگهبان،کنترل و اطلاعات وجود داشته باشند.در کنار ورودی ها باید مکانی جهت چیدن چرخهای دستی و سبد خرید پیش بینی شود.
برای هر یکصد متر مربع فروشگاه از 50 تا 100 سبد و 10 چرخ دستی لازم است.پهنا در به قرار زیر است:
تا 500 نفر یک متر برای هر 120 نفر
1000 نفر یک متر برای هر 150 نفر
بالاتر از 1000 نفر یک متر برای هر 200 نفر
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری تجاری ,ضوابط مرکز تجاری ,استاندارد مجتمع تجاری ,طراحی مجتمع های تجاری ,بررسی مراکز خرید معاصر ,تحلیل روابط مجتمع تجاری ,پاورپوینت بررسی ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود, پاورپوینت بررسی طراحی فروشگاه اوسکای در تایوان ,pptx
پاورپوینت بررسی معماری فروشگاه Mlouye واقع در مرکز خرید استانبول
پاورپوینت بررسی طراحی مجموعه تجاری تفريحی با اقلیم شهر بابل
پاورپوینت بررسی معماری پروژه چند منظوره Azabudai Hills را در توکیو
پاورپوینت بررسی معماری مرکز تجارت جهانی بحرین در منامه، پایتخت بحرین
پاورپوینت بررسی مبانی و ضوابط ايجاد فضاي سبز در معابر شهري
پاورپوینت بررسی معماری مرکز فروش Dowell Dima در شهر جدید Wujiashan ووهان چین
پاورپوینت بررسی معماری کافه و فروشگاه HEYTEA با کانسپت DNA
پاورپوینت بررسی معماری مهدکودک شعبه گیشان1
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع فرهنگی تجاری پردیس سینمایی زندگی
پاورپوینت بررسی کاربری تجاری
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع اداری تجاری مثلثی پارمیدا کرج
پاورپوینت بررسی معماری استودیو صدابرداری HARMAY پکن اثر معماری AIM
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع اداری تجاری ولیعهدی اثر هومن بالازاده
پاورپوینت بررسی معماری مرکز خرید المپیا در پونک تهران
پاورپوینت بررسی طرح معماری مرکز خرید PART DIEO اثر گروه MVRDV
پاورپوینت بررسی طرح معماری مرکز تجاری جسولو مجیکا در ایتالیا
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع تجاری ایست گیت برلین
پاورپوینت بررسی معماری مرکز خرید تجاری اسمارالیند Smáralind
پاورپوینت بررسی مرکز تجاری هافگارتن Hofgarten Solingen

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد