خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی مرکز خرید و تجاری سلفریجز در بیرمنگام

   تعدادبرگ: 68 اسلاید بهمراه نقشه ها و تصاویر   قیمت: 10000 تومان   حجم فایل: 3983 kb  تعدادمشاهده  11


پاورپوینت بررسی مرکز خرید و تجاری سلفریجز در بیرمنگام 
 
بخشی از مطلب
 پیمانکار طراحی :  SIR REEVE STRUCTURE LTD     معمار :   FUTURE SYSTEMS
کارفرما :    THE BIRMANGAM ALLIANCE    مهندس سازه:    ARUP
 
“ساختمان سلفریجز در بیرمنگام انگلستان بزرگترین شعبه از دو فروشگاه زنجیره ای که در مرکز خرید بازسازی شده بالرینگ قرار دارد . تا به حال شرکت فروشگاه های زنجیره ای سلفریجز با فروشگاه معروفش در خیابان آکسفورد لندن شناخته می شد و تصمیم آن بر گسترش حوزه فعالیت خود به بیرون از پایتخت از اهمیت زیادی برخوردار است . زمانی که شرکت سلفریجز تصمیم به گشایش فروشگاه جدید خود در دومین شهر بزرگ انگلستان گرفت ، قبول بهای اجاره فضا در مرکز خرید بالرینگ را مشروط به طراحی کامل ساختمان توسط معماری منتخب شرکت نمود .در حالی که طبق روال معمول ، مرکز خرید یک غرفه که توسط بنوی ، معمار مرکز خرید بالرینگ طراحی شده دراختیار متقاضیان گذاشته و آنان تنها به تجهیز آن غرفه اقدام می کردند . کنسرسیوم توسعه بالرینگ ( اتحادیه بیرمنگام ) شرایط شرکت سلفریجز را پذیرفته و شرکت های طراحی مهندسی آروپ در اکتبر 1999 برای اجرای پروژه  انتخاب شدند . 
پنجره و با تمرکز به درون برآورده سازد . نمای منحصربفرد ساخته شده ، نشان دهنده بزرگی و بافت ساختمان و برجسته کننده انحنای غریب آن است . 
شرکت آروپ طراحی مهندسی کامل این ساختمان را فراهم آورده است : سازه ، تاسیسات ، نمای بیرونی ، سیستم اطفای حریق ، مخابرات و آکوستیک و در این راه از دانش بخش تحقیق و توسعه خود استفاده نموده است . علیرغم برخورداری از یک تیم طراحی مجزا ، طرح فروشگاه سلفریجز پیوستگی ناگریزی با برنامه توسعه چهارساله بالرینگ پیدا نمود . زمان طولانی پروژه و ترتیبات پیممان کاری پیچیده آن باعث شد پروژه در مراحل متعددی به انجام رسد       
پیمانکار اصلی سلفریجز اسکلت سازه ای را برای اتحادیه بیرمنگام ساخت و نیز مستقیما توسط سلفریجز برای ساختن بقیه فروشگاه از جمله نمای بیرونی و تجهیزات داخلی به کار گمارده شد . ارتباط پل بین فروشگاه سلفریجز و پارکینگ مجاور ، تحت قرارداد  سومی بر مبنای طراحی و ساخت توسط اتحادیه بیرمنگام تدارک گردید . علیرغم کارفرمایان و تیم های پیمانکاری متفاوت ، تیم آروپ طراحی مهندسی هر سه قرارداد را به عهده گرفت . این مرحلهبندی اثر عمده ای بر طراحی ساختمان داشت ، در حالی که بسیاری از تصمیمات سال ها قبل از طراحی و ساخت اخذ شده بود . برای مثال چهار طراح تجهیزات داخلی فروشگاه ( برای هر طبقه یک طراح ) تنها پس از تکمیل سازه اسکلتی و مناقصه گذاشتن تاسیسات ساختمانی به کار گمارده شدند . طراحی تفصیلی پل نیز پس از ساخت اسکلت سازه ای نگهدارنده آن انجام گردید . 
ترکیب مرحله بندی خاص پروژه با الهامات پیچیده معماری ، در فضایی محدود و بودجه مورد نیاز این  پروژه را از ابتدا به یکی از چالش های بزرگ مهندسی و مدیریت طراحی تبدیل کرده بود . تحت این شرایط ، تکمیل راه حل مهندسی بسیار یکپارچه و جامعی حاصل شد که بر پیچیدگی چالش طراحی ساختمان می افزود . با این وجود تیم یک دست طراحی ، غلبه بر این چالش را تنها راه پاسخ گویی به تمایل کارفرما برای داشتن یک فروشگاه نمادین یافته بود و در جهت نیل به این مقصود تعهد و بینش مشترکی بین تمامی اعضای تیم بوجود آمد ، نتیجه کار به انجام آن می ارزید و فروشگاه سپتامبر 2003 با بودجه و زمان ساخت در خور توجه ای گشایش یافت . 
اسکلت فولادی 
اسکلت سازه ای ساختمان سلفریجز در بیرمنگام شباهت زیادی با اسکلت ساختمان های چند طبقه معمولی دارد . این اسکلت برای مقاومت در برابر نیروهای عمودی و جانبی ( که در این مورد شامل واکنش های ناشی از پل معلق کابلی متصل به آن نیز می شود . ) و تضمین عملکرد دینامیکی و میزان جابجایی مجاز طراحی شده است . لیکن دو ویژگی خاص در طراحی سازه باعث تمایز این ساختمان از سایر اسکلت های متدوال شده و طرحی غیرمعمول و جاه طلبانه ای را به دست داده است .
 اولین آن ها عبارت است از میل به ایجاد شکل منحنی و خمیده برای ساختمان و پشتیبانی از سیستم نمای بتنی – پاششی آن که شکلی آزاد و بدون قید دارد . دومین ویژگی نیز تمایل به ایجاد یک فروشگاهی با کمترین سازه قائم و بلندترین ارتفاع ممکن است . برای دست یافتن به این اهداف ، در طراحی ساختمان سلفریج از فناوری طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر و تولید انبوه سفارشی استفاده شده است تا امکان ساخت اقتصادی یک اسکلت نامنظم فراهم آید . بدین ترتیب با نیل به حداکثر فاصله بین کف و سقف در طبقات فروشگاهه یکپاچگی خدمات وتاسیسات ساختمان را به میزان زیادی تامین نموده است . هیچ کدام از این راهبردها به تنهایی نو و بدیع به شمار نمی روند ، لیکن در ترکیب با یکدیگر به راه حلی جامع و یک هم افزایی مقرون به صرفه از معماری و مهندسی ساختمان تبدیل می شوند که به طریقه سنتی و متداول قابل حصول نیست . 
نقطه شروع طراحی اسکلت از طراحی یک جانمائی مناسب برای ستون ها آغاز شد . انطباق شبکه استاندارد ستون های کارتزین بر روی شکل های نامنظم طرح ساختمان با استفاده از جانمائی های معمول در معماری ، غیرممکن و ناسازگار به نظر می رسید انتخاب شده عبارت بود از قرار دادن رشته ای از ستون ها به دور محیط خارجی ساختمان با فاصله تقریبی 12 متر بین هر دو ستون متوالی و یک حلقه جداگانه به دور دو اتاق داخلی که به فاصله یکسانی از یکدیگر قرار گرفته اند . برای محدود ساختن فاصله بین تیرهای اصلی و کمکی به ترتیب به 12 متر و 16 متر ، تنها به چند ستون اضافی نیاز بود که از نظر اقتصادی کاملا امکان پذیر به نظر می رسید . این ستون های اضافی نیز به طور جداگانه و گروهی طوری قرار داده شده اند که با نیازهای سازه ای و معماری منطبق باشند . 
شکل پلان ساختمان از طبقه ای به طبقه دیگر تغییر می کند تا با انحنای مقطع آن همخوانی داشته باشد این امر نیاز به تیرهای کمکی را پدید می آورد که یک سر آن ها به ردیف ستون پیرامونی با فواصل مختلف در هر سطح گیر داده شده اند . در میانه ساختمان ، ستون ها در برابر وجه داخلی نما به تنگی کنار یکدیگر قرار گرفته اند ؛ در حالی که در قسمت شانه های ساختمان تیرهای کفی تا 2.5 متر طول دارند که حداکثر طول ممکن به نظر می رسد و بدین ترتیب انحنای قائم ساختمان کنترل می شود . به علت این فواصل زیاد و فقدان شبکه منظم به علت استفاده از حداقل تعداد ستون ، در طراحی ساختمان از فولاد به عنوان عنصر اصلی استفاده شده است . 
لزوم دست یابی به حداکثر ارتفاع کف تا سقف در بخش داخلی فروشگاه ، منجر به یککپارچه ساختن سازه و تاسیسات ساختمانی در یک ناحیه به عمق 155 میلی متر گردیده است . این هماهنگ سازی به موازنه ای بین عملی بودن طرح و انعطاف پذیری آن نیاز داشته و امکان تغییر آرایش چیدمان بخش های مختلف فروشگاه را فراهم می آورد . با استفاده از این رویکرد می توان جهت نصب کنال های تاسیسات ، از شیارهای استاندارد در انتهای تیرها استفاده کرد . کانال های فرعی و لوله کشی نیز از طریق حفره های 650 میلی متری در جان تیرها قابل نصب هستند . این حفره ها به طور خاص برای نصب کانال های تاسیساتی منظور نشده انند ، بلکه هدف از تعبیه آنها در اصل ایجاد انعطاف پذیری لازم در جانمائی بود . این استاندارد سازی اندازه شیارها و حفره ها و فاصله بین آن ها ، منجر به تسهیل ساخت عناصر سازه ای گردیده و درجه معینی از تکرار را علیرغم تعداد زیاد تیرها میسر ساخته است . راهبرد یکپارچه سازی سازه با تاسیسات داخلی ، راهنمای طراحان در استفاده از تیرهایی با عرض زیاد و در عین حال سبک ، با ویژگی های مناسب از نظر سختی و عملکرد دینامیکی بوده است . 
برای بیشتر مقاطع تیرها از تیرورق های صفحه ای نامتقارن با عرض استاندارد در ترکیب با تخته های بتنی با عرض 150 میلی متر استفاده شده است . استفاده از تیرورق های صفحه ای امکان کنترل بیشتری بر توزیع مصالح نسبت به استفاده از مقاطع نورد شده استاندارد فراهم ساخته و علاوه بر امکان استفاده از تیرهای سبک تر ، اتلاف منابع کتری در حین ساخت را نیز موجب می گردد . 
زیر لایه سازی نما 
ایجاد شکل هندسی منحنی و خمیده در نما بدون تحمیل هزینه های بالای ساخت ، یکی از پیچیده ترین چالش های طراحی را در برابر طراحان قرار داده بود . انحنای متغیر و شکل غیر قابل گسترش ساختمان ، مانعی در برابر استفاده از قطعات سازه ای پیش ساخته بود . این امر حاوی این هشدار برای تیم طراحی بود که باید به روش های همگن تر و غیر رایج ساخت نما روی بیاورند . گزینه هایی مانند جرزهای فولادی ، بتن پیش ساخته ، سیمان مسلح و ... مورد بررسی قرار گرفتند که می توانست به شکل هندسی مورد نیاز در آورده شده و بدون نیاز به اسکلت نگهدارنده تا ضخامت لازم برای حفظ شکل خود و مقاومت در برابر نیروهای وارد اجرا شود . 
برای اسکلت دائمی از شبکه فلزی گسترده استفاده شد که در محل ساخت تا تامین انحنای مورد نیاز خمیده شده و توسط یک سیستم داربست قابل تنظیم که بر روی تحتال های کف درون ساختمان نگهداری می شد ، در مکان جاسازی می شد .
سپس چار لایه از تقویت کنندههای سازه ای به اسکلت نصب شدند و بتن از سمت بیرون تا ضخامت 30 میلی متر پاشیده می شد . برای بیشتر زیرلایه از روش پاشش مرطوب استفاده گردید . این لایه نهایی با استفاده از مخلوط بتنی ریزدانه ایجاد شده بود که سطحی صاف ایجاد می کرد تا برای پاشش غشای ضد آب مناسب باشد . سیستم سازه ای انتخاب شده سطح نمای کار را به نوارهایی با ارتفاع طبقات تقسیم می کرد: ” (مجله فرآیند معماری ،1386 ، ص 51 _ 50)
روکش نما 
در نمای منحصر به فرد ساختمان از لایه های عایق استفاده شده است و بیرونی ترین لایه این نما ، یک پوسته رنگی پاششی است که ظاهری شیشه مانند ایجاد می کند . در نهایت ، ساختمان با 15000 قرص آلومینیومی آنودایز شده که بر روی هر یک کنترل کیفیت دقیقی صورت گرفته است . طراحی نهایی روکش ساختمان به دنبال تحقیق وسیعی صورت گرفته است که تیم طراحی با همکاری عرضه کنندگان مواد روکش ساختمان به انجام رسانده است . جدا مسائل فنی مربوط به روکش ساختمانی چنان نامعمول ، کنترل هزینه ها نیز عامل مهمی در تصمیم گیری ها بوده است. .” ( گیپلین ، 1386 ، ص 62 ) 
و.....
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مرکز خرید و تجاری ,سلفریجز در بیرمنگام ,نمونه موردی مرکز خرید ,نمونه مشابه مرکز خرید ,طراحی مرکز خرید ,پاورپوینت بررسی , پیمانکار طراحی ,SIR REEVE ,STRUCTURE LTD , معمار ,FUTURE SYSTEMS ,کارفرما ,THE BIRMANGAM ALLIANCE ,مهندس سازه ,ARUP ,ساختمان سلفریجز ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری کافه و فروشگاه HEYTEA با کانسپت DNA
پاورپوینت بررسی کاربری تجاری
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع تجاری ایست گیت برلین
پاورپوینت بررسی معماری مرکز خرید و تجارت Yue City در گوانگژو چین اثر DYML
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه چند منظوره Sky SOHO توسط معماران Zaha Hadid
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه تجاری , پردیس سینمایی کوروش تهران
پاورپوینت بررسی طراحی نمای تبخیری مرکز خرید Part-Dieu لیون فرانسه توسط گروه MVRDV
پاورپوینت بررسی معماری مرکز خرید آرن تهران ، نمونه موفق ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع برند سنتر ، بام سنتر 1 فرمانیه
پاورپوینت بررسی معماری مرکز تجارت جهانی شهر تایچونگ تایوان با کانسپت گیاه بامبو
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع تجاری بزرگ دره سبز در چین با رویکرد معماری پایدار
پاورپوینت بررسی مرکز خرید IFC شانگهای Shanghai IFC Mall
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع تجاری اقامتی توس ونک
پاورپوینت بررسی ساختمان اداری تجاری پارمیدا و ساختمان اداری آلدار ALDar
پاورپوینت بررسی طراحی مجموعه تجاری تفريحی
پاورپوینت بررسی طراحی و معماری برج های بلند مرتبه
پاورپوینت بررسی معماری مرکز تجاری با کانسپت حباب صابون در آینتهون هلند
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع تجاری اداری سام پاسداران
پاورپوینت بررسی معماری مرکز خرید زنجیره‌ای لیورپول اثر گروه معماری روجکیند
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع تجاری چند منظوره شانگهای در Kingboard Culture Plaza

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد