پاورپوینت بررسی معماری بازار بین المللی پردیس 2 کیش
بخشی از مطلب
مراحل اجرایی طرح بازار بین اللمللی پردیس 2 در شهریور سال 1357 آغاز گردید و در بهمن 1377 افتتاح گردید. نیاز به فضاهای جدید و توسعه فضاهای تجاری در جزیره کیش از عوامل اصلی آغاز پروژه بود . ایجاد فضای شهری مدرن در قالب مجموعه ای از فضاهای باز و بسته جهت پاسخگویی مطلوب به استفاده کنندگان از این نوع فضاها ، با توجه به امکانات سایت مانند همجواری با بازار پردیس 1 ، استقرار در بهترین نقطه سایت تجاری و تفریحی جزیره کیش و ... از اهداف اصلی طراحی بازار بین المللی پردیس بوده است .
فرم مجموعه
شکل اصلی مجموعه از شرایط زمین تبعیت می کند . اتصال و ارتباط با مجموعه پردیس یک از جمله موضوعات مدنظر بوده است . تقویت نقش کارکردی پردیس یک در جزیره و تکمیل فضاهای جانبی آن از جمله اهداف طرح بود .
ارتباط بین دو مجموعه به وسیله یک پیاده رو متحرک سرپوشیده امکان پذییر است و فضای سبز و باز بین دو مجموعه طراحی شده است ، که از جمله جاذبه های مجموعه به شمار می آید و علاوه بر استفاده مراجعه کنندگان ، در فصل های مختلف نیز مراسم گوناگونی در این بخش اجرا می گردد. موضوعاتی مانند سلسله مراتب دسترسی ها در سطوح افقی و عمودی و تفکیک انواع آن ( عمومی ، خدماتی و ... ) گروه بندی فعالیت ها و توزیع مناسب آن در سطح بازار ، خوانایی فضا ، پیش بینی محور ها و مکان های خاص و به یادماندنی در پروژه و امکان استفاده از تمام مجموعه برای افراد ناتوان و ... از نکات قابل توجه در طراحی مجموعه بوده است .
ایده ساماندهی فضاهای پروژه
علاوه بر تاثیر پذیری از عوامل بیرونی و محیطی مانند اقلیم ، توپوگرافی ، شبکه ارتباطی سواره و پیاده اطراف ، همجواری با مکان های خاص و دید و منظر به خلیج فارس ، تفکری اصلی که در طراحی پروژه حاکم بوده است ، در نظر داشتن پروژه به عنوان یک فضای شهری با تمام خصوصیات ، امکانات و تجهیزات مورد نیاز در چنین مکان هایی بود . روند تحولات کاربری های تجاری در شهرهای ایران از بازار به مراکز خرید سرپوشیده و عدم پاسخ گویی مراکز تجاری جدید همانند پاساژهای حاشیه خیابان و واحدهای تجاری حاشیه آن به نیازها و خواسته های مراجعه کنندگان در مطالعات بازار بین المللی پردیس 2 گردید .
از جمله نتایج به دست آمده در این خصوص ماهیت اجتماعی و کارکردهای غیرتجاری بازارها بود که مورد توجه مجریان و طراحان پروژه قرار گرفت . بازارهای قدیمی که در آن ها فضاهای گوناگون و متنوعی وجود دارد این امکان را به خریدار می دهد ، که در مرکز خرید افزون بر خرید ، از بناهای مختلف و اتفاقات گوناگون اجتماعی مطلع گردد . در واقع در بازارها خرید و بازدید از فروشگاه ها امری الزام آور نیست ، در هنگام گردش در بازار افراد می توانند به فضاهای دیگر همانند مسجدها ، تکایا و ... وارد شوند ، مسیر خود را در محدوده بازارها تغییر داده و یا در نقاط خاصی از بازار به استراحت و یا تعامل اجتماعی بپردازند . افزون بر ان بازارها برای افراد شاغل در آن نیز امکانات مختلف را فراهم می نماید ، که سبب می گردید افراد بدون ترک بازار و محیط کار خود بتوانند فعالیت های مختلف اجتماعی را انجام داده و نیازهای خود را برطرف سازند ، همانند مراسم عزاداری و روضه و ... که در خود مجموعه بازار برپا می گردد
اهداف طراحی بر این اساس و با توجه به ویژگی های توریستی جزیره کیش و در نظر گرفتن رفتارها و کنش های مراجعه کنندگان ، طراحان و مجریان طرح را به این نتیجه رساند که فضاهای استراحت و تفریحی محدود بهترین گزینه برای این طرح می باشد . مددت زمان اقامت گردشگران در این جزیره اغلب کمتر از یک هفته و عموما 3 تا 5 روز می باشد . هم چنین جزیره کیش به عنوان منطقه اقتصادی – تجاری بیشتر کاربری تجاری داشته و گردشگران کمتر به منظور تفریح و استراحت به این جزیره سفر می کنند ، بدین سبب موضوع طراحی فضاهای تفریحی گسترده همانند پروژه تیراژه در این مجموعه منتفی گردید و تنها به طراحی فضاهای استراحت و توقف بسنده گردید.
خرید و به خرید رفتن برای عموم گردشگران که اغلب نیز به صورت خانوادگی به جزیره مراجعه می کنند الویت اول محسوب می گردد . با توجه به این امر و جمعی بودن خرید در فرهنگ اجتماعی مردم کشورمان و اینکه مراجعه کنندگان و گردشگران اغلب چندین ساعت را به صورت مستمر به این امر اختصاص می دهند ، نیاز به فضاهای استراحت برای افراد مختلف خانواده همانند افراد مسن و کودکان و همچنین مردان که کمتر در خرید مشارکت می کنند ، ایده اصلی طراحی مجموعه بود ، در واقع با طراحی چنین فضاهایی امکان توقف طولانی مدت مراجعه کنندگان در مجموعه ای از فعالیت های مختلف ولی همگون شهری در این مجتمع پیش بینی گردید ، که با سلسله مراتب خاص در مجموعه جانمایی شده اند ، تا بتوانند پاسخگویی نیازهای ثانویه مراجعه کنندگان باشد .
طراحی
طراحی مجموعه به گونه ای است که برای مراجعه کنندگان امکان بازدید ، خرید ، استراحت و ... را به راحتی فراهم می سازد و در واقع مهم ترین ویژگی مجموعه با توجه به خصوصیت توریستی جزیره کیش ، فراهم نمودن فضاهای جانبی خرید برای مراجعه کنندگان است . از رستوران و کافی شاپ گرفته تا نمازخانه در نقاط عطف مسیرهای تجاری طراحی گردیده است .
موقعیت خاص بازار و دسترسی ها به ان سبب شده تا ورودی های مختلفی برای دسترسی به مجموعه وجود داشته باشد ، ورودی اصلی مجموعه در کنار پردیس یک شکل گرفته است که افزون بر اشراف بر فضای باز محوطه به وسیله یک شیب راهه برقی با این مجتمع ارتباط پیدا می کند
نمای بیرونی مجموعه با یک پوشش سیمانی و بوسیله رنگ مخصوص پوشانیده شده است ، به جز خطوط افقی در نما که نشانگر سقف طبقات می باشد و با رنگ متفاوت نمایش داده شده است ، فضاهای ورودی نیز با شیشه های رنگی از سایر بخش ها جدا شده و با شبکه های فضایی فلزی نقش آن ها در نما برجسته تر شده است . در مجموع می توان ایده اصلی را فضایی درون گرا دانست که تنها ورودی های آن به وسیله شیشه های رنگی از بدنه آن جدا شده اند . در فضای داخلی مجموعه نیز ترکیبی از عناصر معماری و سازه ای همانند خرپاهای ورودی و سقف راهروها ، نورگیرهای سقفی ، راه پله های فلزی با طراحی خاص خرپایی ، نرده های شیشه ای و مجموعه ای از عناصر ساختمانی و تاسیساتی همانند سقف های کاذب ، کف سازی ها و درختان مصنوعی و طبیعی با ترکیب بسیار یک دست و هماهنگ طراحی شده اند .
و....