پاورپوینت بررسی طراحی مجموعه تجاری تفريحی
ابر فروشگاه اساسا به صورت يک سالن است که به چندين غرفه تقسيم ميشود . مساحت آن 50000 – 10000 متر مربع است : زير هر سقف يک فروشنده قرار دارد . با استفاده از روش سلف سرويس حجم زيادي از کالاهاي خوراکي و با دوام با قيمت هاي پايين فروخته ميشود . کالاها مستقيما از توليدکنندگان به محوطههاي انباري واقع در محل حمل ميشود .
محل :
ابر فروشگاه در پيرامون شهر بزرگ ، مرکز شهرهاي کوچک و محلهها قرار دارد . حداقل مساحت دسترسي به ابر فروشگاه براي 80000 نفر محاسبه ميشود . فاصله ابر فروشگاه از شهر کوچک 25 دقيقه با ماشين است و اين فاصله از مرکز شهر 15-10 دقيقه با ماشين است . انتخاب محل ابر فروشگاه به الگوي جاده نزديک آن بستگي دارد .
پارکينگ اتومبيل :
در هر 100 متر مربع از مساحت ناخالص تعداد 25/5 اتومبيل ( متوسط زمان طي مسافت براي خريد يک ساعت است ) در نظر گرفته ميشود . محلي براي جمعآوري کالسکهها ضروري است . محل هاي جداگانهاي براي خودروهاي خدماتي و خودروهاي جمعآوري آشغال ( شايد همراه با وسايل سوزاندن و متراکم کردن آشغال ) منظور گردد . در فروش بنزين به مشتريان و سرويس تاير ماشين براي آنها تخفيف در نظر گرفته ميشود .
نقشه کشي :
تا 50% مساحت ناخالص براي محل هاي انباري ، سردخانه ، تهيه غذا اداري و کارمندان اختصاص داده ميشود . کالاهاي اصلي براي فروش ( فروش اصلي ) در يک طبقه قرار دارد . نيم طبقه ميتواند شامل رستوران ، سلماني ، ادارات ، توالتها ، اتاق کارمندان و برخي از انباريها باشد . تعداد کارکنان بستگي به مساحت محل فروش دارد : به عنوان مثال براي مساحت محل فروش 350 متر مربع تعداد 3 کارکن با کار شيفتي کافي است .
انباري و محل هاي فرعي :
انبار فروشگاه به طور شبانه روزي جهت انبار کردن کالاها در ساعات غير کاري فروشگاه ، تميز کردن ، سرويس و ... باز است . کار توزيع و انبار کالاها با استفاده از وسايل مکانيکي مانند بالابر انجام ميگيرد . بالابر کالاها را به روي ليفت تراک منتقل کرده و ليفت تراک به نوبه خود آنها را در قفسههاي فروشگاه و انباري قرار ميدهد . ارتفاع قفسهها در انباري ممکن است زياد و يا کم باشد . براي تهيه اغذيه تاره ، قصابي محوطه بزرگي لازم است و بهتر است در معرض ديد مشتريان باشد .
محل فروش :
کلا در مورد محل فروش ، اصول روش سلف سرويس صرق ميکند .
ساختمان :
به خاطر ايجاد انعطاف پذيري ، اندازه دهانه ها و فاصله ميان ستونها را حتيالامکان بيشتر انتخاب ميکنند ( به عنوان مثال 12*8 ) . در صورت استفاده از طبقه اول جهت انباري ، آن را بر حسب بارهاي سنگين طراحي ميکنند . تقسيم بندي فضاي انباري ضروري است . و نکات لازم براي نگهداري مطمئن کالا ، از عوامل کنترل کننده اين طراحي محسوب ميشود . براي تامين مساحتهاي باز با وسعت زياد لازم است از بعضي موارد صرفه نظر شود .
سرويس :
وجود سيستم تهويه مطبوع و تاسيسات قوي روشنايي مصنوعي سرتاسري و سرد خانه براي نگهداري کالا ضرورت دارد .
سطوح کف فروشگاه بايد داراي کفپوش سخت بوده و يا از آجرهاي لعابدار قابل شستشو باشد .
مقررات ضد آتش سوزي :
تامين سيستم آبپاشي جهت اطفا حريق ضروري است .
مراکز خريد :
در طي دهه 1970 گرايش روزافزوني در اروپا و امريکا براي ساخت کمپلکسهاي خرده فروشي در محوطههاي داخل شهري به وجود آمد . علي رغم اندازه بزرگ اين کمپلکسها ، فضاي محدود اولين عامل در طراحي آنها به حساب ميآيد . اجاره زياد زمين اين کمپلکسها يا مجتمعهاي خرده فروشي غالبا به اين علت است که آنها در فضاي اداري يا فضاي آپارتماني بنا ميشوند ، اما اين موضوع به ندرت اتفاق ميافتد . همانند هتلهاي سنتي ، فضاي بزرگ اين مراکز امکان ميدهد که مسير گردش خريداران از مسير حرکت پرسنل مجزا شود . الگوهاي ترافيک ، که باعث در معرض ديد قرار گرفتن مغازههاي خرده فروشي و دسترسي راحت به آن ميگردد ، قيمت زمين اين واحدها را افزايش ميدهند .
فهرست مطالب
مقدمه
سیمای اقلیمی
مشخصات اقلیمی استان مازندران
نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در تعیین جهت یک ساختمان
زمین شناسی استان مازندران
لرزه خیزی ناحیه مازندران
معماری بومی مازندران
مقررات و معیارهای طراحی مغازه ها و فروشگاه ها
ابر فروشگاهها
مطالعات مربوط به سیستمهای تأسیساتی
تأسیسات مکانیکی
تأسیسات الکتریکی
بررسی مصادیق مجتمعهای تجاری
مجتمع تجاری میلاد نور
Galeries Lafayette
Euralille centre commercial
City Centre
برنامه فیزیکی مجموعه
منابع و مآخذ