خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: دانلود پاورپوینت بررسی ضوابط طراحی مجتمع های تجاری

   تعدادبرگ: 140 اسلاید .   قیمت: 8000 تومان   حجم فایل: 2831 kb  تعدادمشاهده  6


-دراین پاورپوینت بسیار کامل اصول ،ضوابط ،مقرارت ونکات لازم جهت طراحی مجتمع های تجاری در شش بخش مختلف ارائه شده است.
 
    لیست بخشهای مختلف این پاورپوینت:
 
-بخش اول: ملاحظات اصلی در طراحی مراکز تجاری
 
-بخش دوم: استاندارد های طراحی مجتمع های تجاری
 
-بخش سوم : مسائل مورد توجه در طراحی مراکز خرید
 
-بخش چهارم : تعیین روابط اجزاء تشکیل دهنده انواع واحدهای تجاری
 
-بخش پنجم: مقررات وضوابط برای مناسب سازی اماکن تجاری برای معلولین
 
-بخش ششم : مقررات وضوابط شهرداری ها در مورد اماکن تجاری
توضیحات پروژه
 
    لیست مطالب داخل این پاورپوینت :
 
بخش اول: ملاحظات اصلی در طراحی مراکز تجاری
 
    جلب عناصر تجارت
    پارکینگ ودسترسی مشتریان
    حداقل استاندارد تعداد محل پارک اتومبیل
    پارکینگ بیرون خیابان
    پارکینگ های طبقاتی
    سیرکولاسیون داخلی مجتع های تجاری
    محوطه های میانی مجتع های تجاری
    بازارچه ها
    جریان عبور ومرور دریک مجتمع تجاری
    کیوسک ها ی داخل یک مجتمع تجاری
    سرویس های بهداشتی داخل یک مجتع تجاری
 
 
 
بخش دوم: استاندارد های طراحی مجتمع های تجاری
 
    ارتفاع طبقات درمجتع های تجاری
    دربهای ورود مجتمع های تجاری
    ظرفیت کریدور
    پنجره ها (ویترین ها)
    پله برقی
    درهاى اتوماتیک و درهاى برقى
    پلکانها
    نقاله مسافرتی
    آسانسور
    انواع آسانسور در مجتمع های تجاری
 
 
 
بخش سوم : مسائل مورد توجه در طراحی مراکز خرید
 
    شکل پلان مراکز خرید
    طراحی نمای خارجی مجتمع تجاری
    اجزاء اصلی مجموعه های تجاری
    نمای داخلی مرکز خرید
    حیاط های مرکزی مرکز خرید
    مصالح مورد استفاده در مراکز خرید
    مصالح مناسب برای کفسازی
    مصالح مناسب برای سقف
    مصالح مناسب برای دیواره
    موسیقی
    تهویه مطبوع در مجتع های تجاری
    نورپردازی مجموعه
    نورپردازی نمای خارجی مجموعه تجاری
    نورپردازی نمای خارجی مجموعه تجاری
    نورپردازی محیط اطراف ساختمان مراکز خرید
    نورپردازی پارکینگ مجتمع تجاری
    کاربرد رنگ و کارهای هنری در مراکز خرید
    علامت گذاری ها و طرح های گرافیکی
 
بخش چهارم : تعیین روابط اجزاء تشکیل دهنده انواع واحدهای تجاری
 
    نکات مهم در طراحی فروشگاه کفش
    اندازه ی اتاق های رخت کن
    قفسه بندی اضافی با فضای ارتباطات
    قفسه بندی کتاب ، محدوده ی نمایش کتاب
    قفسه های معمولی اجناس
    خرده فروشیها
    محدوده فعالیت برای مشتریان
    مشتری درحالت نشسته ،پیشخان با ارتفاع بلند
    مشتری درحالت نشسته ،پیشخان با ارتفاع کم
    مشتری درحالت نشسته ،پیشخان با ارتفاع بهینه
    فضای فروش معمول ،مشتریان درحالت ایستاده
    قفسه های اجناس آویختنی
    واحد جواهر فروشی و ساعت فروشی و عینک فروشی و ….
    واحد عکاسی
    واحدهای فروش تره بار
    واحدهای لوازم التحریر ، کتابفروشی  و نوشت افزار
    واحدهای فروش مواد غذایی
    واحدهای بهداشتی
    واحدهای پوشاک
    واحدهای تجارتی ، طبخ و ارائه غذای گرم
    فاصله های مناسب درفروشگاه های مواد غذایی
    نوشیدنی فروشی ها
    مشخصات پیشخان های غذا
    مشخصات غذاخوری ها
    دکه های غذاخوری
    فضاهای ارتباطی افقی (راهروها)
    پهنای راهروهای عمومی اصلی
    پهنای راهروهای عمومی فرعی
 
بخش پنجم: مقررات وضوابط برای مناسب سازی اماکن تجاری برای معلولین
 
    سطح شیبدار
    دسترسی معلولین جسمی درغذاخوری ها
    محدوده ی بازرسی ،فاصله برای صندلی چرخ دار
    پهناى گذرگاه صندلى چرخدار
    فضاى چرخش صندلى چرخدار
    راه های دسترسی معلولین
 
بخش ششم : مقررات وضوابط شهرداری ها در مورد اماکن تجاری
 
    تعریف انواع کاربری تجاری
    مقررات مربوط به عملکردهای تجاری
    مقررات تفکیک و احداث ساختمان تجاری
    استفاده های مجاز در کاربری های تجاری
    استفاده های مشروط و ممنوع در مناطق تجاری
    ضوابط مربوط به تفکیک زمین
    ضوابط احداث بنا در کاربری تجاری در فعالیت های کلان
    حداکثر ارتفاع ساختمان های تجاری
    نحوه استقرار ساختمان در زمین و اشراف
    تعداد پارکینگ تجاری
    ضوابط مربوط به نحوه استفاده از زمین تا تفکیک و احداث ساختمان دراراضی و مناطق تجاری
    ضوابط عمومی طراحی فضاهای تجاری
    مقررات ساختمانى در حوزه تجارى
 
 
 
    نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
 
    پنجره ها (ویترین ها):
 
ویترین قسمتی از مغازه جهت ارائه و نمایش اجناس می باشد که یا به صورت شیشه ای برای مغازه ای لباس، کفش، جواهر و … یا به صورت ویترین های باز برای مغازه های مویه فروشی، سبزی فروشی، سوپر و غیره عمل می کند.
 
مساحت این ویترین با توجه به نوع کاربری مغازه ها متفاوت می باشد که از 10% تا 60% سطح مغازه متغیر می باشد.
 
ویترین مغازه نقش تعیین کننده ای در ارزش آن دارد ، شیشه های منعکس کننده نور و ویترینهای تاریک در جوار پیاده روهای روشن بی فایده است وکالاهای فروشگاه به زحمت دیده می شود.
 
جذابیت ویترینهای مغازه ها بر روشنایی آن متکی است.
 
پنجره های آفتابگیر برای حفاظت از کالاها در برابرخورشید به جز جهت شمالی ضرورت دارد .
 
گچ بری ویترین باید با مغازه یکپارچه بوده و مربوط به پرده آفتابگیر باشد.
 
ویترین ها ممکن است به داخل مغازه باز شوند یا با دیوار عقبی شیشه ای با جنس محکم و تیره محصور باشند، که در این صورت دسترسی برای دکور و تزئین ویترین ها لازم است و باید این دسترسی سریع و آسان ویترین به مثابه یک نمایشگاه کوچک جهت ارائه اجناس به مشتریان عمل می کند که باید از نظر شکل و فرم و دید و نور دارای شرایط جلب مشتری باشد.
 
 
 
    اجزاء اصلی مجموعه :
 
در طراحی مجموعه های تجاری دوعنصر از اهمیت زیاد برخوردارند:
 
– ورودی مجموعه خرید
 
– حیاط های مرکزی
 
این عناصر باید برای جلب توجه خریداران از ابهت کافی برخوردار باشند. وجود سایبان ها یاستون های دارای علائم هدایت کننده یا یک طرح دیواری ویژه در ورودی ها و چشم اندازهایی که دارای درخت، آب نما و عناصر هنری هستند در ارائه محیطی زنده و جذاب بسیار موثر می باشند.
 
در ساعات شب لازم است عناصر مذکور با نورپردازی های ویژه و علائم جلب کننده دیگری همراه شوند.
 
 
 
    نمای داخلی مرکز خرید :
 
بازارچه ها و حیاط های مرکزی باید محیطی بسیار جذاب برای خریداران ایجاد کند. عناصر اصلی این محیط جدید باید آنچنان مهیج و دلپذیر باشد که احساس رضایت در خریداران بوجود آورد.
 
 
 
    حیاط های مرکزی:
 
حیاط های مرکزی اصلی باید کانون جذب خریداران و دیدار کنندگان باشند.
 
اغلب مراکز خرید موفق بر طراحی خوب حیاط های مرکزی استوار شده اند.
 
عناصر مهیج از قبیل گنبدهای شیشه ای، اشیاء نورانی مخصوص، فواره ها، چشم اندازهای مختلف پلکان هایی با طرح های ویژه، پله برقی و آسانسورهای شیسه ای رمز موفقیت این مراکز هستند.
 
همچنین وجود طرح های گرافیکی ، علائم راهنما، پرچم ها، سمبل های مرکز خرید و انتخاب رنگ از عناصر مهمی هستند که بر خریدار تأثیر می گذارد.
 
همچنین این حیاط ها، مکانهایی را برای نشستن ، استراحت و دیدار با دوستان برای خریداران فراهم می کند.
 
 
 
    موسیقی:
 
موسیقی یا سیستم صفحه گذاری در یک مرکز خرید، نقش مهمی دارد. این سیستم در هماهنگی با مسیرهای پر نور و طراحی اکوستیکی کامل می شود.
 
معمولاً منبع موسیقی را صاحب مرکز خرید اجاره می دهد و ممکن است یک بخش با ضبط صوت، بلندگو، ایستگاه رادیویی ویژه، با سیستم پخش تلفنی سیم کشی شده و یا سیستم پخش زیر زمین خصوصی باشد. همه این سیستم ها دارای کلید خاموش و روشن هستند و اغلب یک زمان تکرار در مسیر جریان قرار می دهند که برنامه را قطع کرده و آگهی خاص را اعلام می کند.
 
این طرح مستلزم توجه به مسئله اکوستیک است که شامل زمان برگشت صوت، جذب صوت، انعکاس صوت، توزیع سطح صوت، و محل قرارگیری بلند گوها می باشد.
 
محل قرارگیری بلندگوها بر اساس توزیع بازده بلندگوها، طرح پلان سقف و ارتفاع محل نصب بلندگوها تعیین می گردد.
 
 
 
    تعیین روابط اجزاء تشکیل دهنده انواع واحدهای تجاری:
 
تعیین روابط اجزاء تشکیل دهنده انواع واحدهای تجاری، پلانهای شماتیک و حدود سطح مورد نیازآن واحدها بشرح زیر می باشد:
 
قفسه های فروشگاه احتمالاً بیش از سایر اجزای فضای داخلی برای طبقه بندی یا در معرض دید گذاشتن اجناس مورد استفاده قرار می گیرد. اجناس از نظر اصول اندام سنجی هم باید در دسترس مشتری باشد و هم بطور کامل در دیدرس او قرار بگیرد.
 
بر این اساس ارتفاع های موجود باید پاسخ گوی اندازه های مربوط به دسترسی عمودی و برداشتن اجناس و اندازه ی دید فرد باشد.
 
درتعیین میزان ارتفاع باید داده های مربوط به افراد کوتاه قد را بکار برد
 
از آنجا که در یک خرده فروشی ممکن است اجناس بر اساس مذکر یا مونث بودن افراد چیده شود دو گروه از داده ها ارایه می شود:
 
گروهی بر اساس اندازه ی بدن افراد مونث کوتاه قد تر و گروه دیگر بر اساس اندازه ی بدن افراد مذکر کوتاه قد تر .در ارتفاع پیشنهاد شده، بین ملاحظات مربوط به دسترسی و قابلیت دید افراد هماهنگی وجود دارد.
 
 
 
    نوشیدنی فروشی ها :
 
فاصله ی بین پیشخان و قسمت عقب نوشیدنی فروشی ها بگونه ای محاسبه شود که فضای لازم جهت کار فراهم شود.
 
پله ی 90 سانتی متری کمترین اندازه ای است که فضای بهینه جهت کار کردن فروشنده را ایجاد می کند. با چنین فاصله ی مشخص دیگری نیز در پست سر او فضای لازم برای حرکت خواهد داشت.
 
حداکثر عمق و حداکثر پهنای بدن دو اصل اساسی تعیین میزان فاصله ی افراد از یکدیگر است.
 
نوع فعالیت این فروشنده فاصله 75 سانتی متری را طلب می کند.
 
فاصله بین چهارپایه ها نسبت به راستای دو صندلی با یک دیگر از حساسیت بیشتری برخوردار است، این فاصله باید بگونه ای باشد که یک فرد درشت اندام بتواند براحتی و بدون تماس با دیگران بر روی صندلی نشسته و یا از روی آن دیده شود.
 
فاصله های 30 سانتی متری بین صندلی هایی با پهنای 61 سانتی متر که بسیار متداول است تنها با 5 مذکر (به منظور جلوگیری از مزاحمت برای دیگران) مطابقت دارد.
 
در حالی که فاصله ی 75 سانتی متر فروشنده کمبود دو صندلی به ازای هر 300 سانتی متر زیان محسوب می شود.
 
صندلی هایی با پهنای 70 سانتی متر با فاصله ی 30 سانتی متر در حد متعادلی قرار دارد.
 
در هر صورت تصمیم نهایی به عهده ی فروشنده است. تنها مسئله ای که باید در نظر گرفته شود هماهنگی لازم بین عوامل انسانی و مسائل اقتصادی است.
 
ارتباطات و میزان فاصله ی بهینه بین افراد ، در فاصله ی 45/7تا 61سانتی متری، می تواند برای مشتری محدوده ای ایجاد کند که به راحتی بنشیند، بایستد یا میدان دسترسی مناسبی برای او فراهم گردد.
 
فاصله ی مذکور میدان حرکتی به قطر 76/2سانتی متر نیز برای شخص فراهم خواهد کرد.
 
اگر نصب یک پیشخان یا قفسه ی اضافی مد نظر باشد؛ یک فضای حرکتی به قطر 45/7سانتی متر در جلوی پیشخان کفایت می کند.
 
پهنای یک پیشخان می تواند برابر با 25/4تا 30/5سانتی متر باشد.
 
نشیمنگاه نوشیدنی فروشی نمونه خوبی از ابعاد پنهانی است که باید در فاصله گذاری این نشیمنگاه ها مورد توجه قرار گیرد.
 
تفاوت های فرهنگی تعیین کننده ی این فاصله می باشد. برای مثال در یک فرهنگ مجاورت و نزدیکی مشتری ها مد نظر است؛ در حالی که در فرهنگ دیگر این مسأله چندان مورد پسند مردم واقع نمی شود.
 
جمع افراد و فاصله ی بین صندلی ها روی رفتارهای اجتماعی تأثیر می گذارد. ناگفته پیداست که هر چه تراکم بیشتر باشد این تأثیر گذاری چشم گیرتر خواهد بود.
 
چنین تراکمی مانع تماس و برخورد افراد با یکدیگر شده و در عین حال راحتی آنان را تامین می کند و آنها را نسبت به روابط خصوصی با خود مطمئن می سازد.
 
در اینجا فاصله ی بین صندلی ها 61 سانتی متر در نظر گرفته شده است. در این فاصله احتمال تجاوز به حریم شخص مقابل وجود دارد؛ به ویژه در مواردی که افراد به صورت دو نفره از این محل ها استفاده می کنند.
 
هر 30 سانتی متر تراکم برابر 1/5نفردر طول پیشخان در نظر گرفته شده است.
 
 
 
    استفاده های مجاز در کاربری های تجاری:
 
– احداث واحدهای خرد، فروشی و عمده فروشی صنوف مختلف.
 
– احداث واحدهای وابسته به خدمات بهداشتی و درمانی مانند مطب پزشکان، تزریقات، حمام…
 
– خدمات اداری و بازرگانی مانند دفاتر مهندسی، دفاتر خصوصی بازرگانی، خصوصی و تجاری، شعب بانکها، دفاتر پست و کلانتری، شهرداری در مقیاس محلات و…
 
– فضای سبز عمومی و بازی کودکان
 
– خدمات اقامتی و پذیرایی مانند قهوه خانه، هتل مهمانپذیر، رستوران، اغذیه فروشی و مراکز عرضه غذا
 
– کارگاههای کوچک تعمیراتی مانند پنچر گیری، تعویض روغن، تعمیر لوازم خانگی، تعمیر و نگهداری وسایل گرمایش و سرمایش، تعمیر وسایل الکتریکی و…
 
– خدمات فرهنگی مانند تاتر، کتابخانه، سینما و نمایشگاه و….
 
–  تاسیسات و تجهیزات شهری مانند منبع آب، پست ترانسفورماتور و…
 
–  پارکینگ عمومی
 
 
 
    استفاده های مشروط و ممنوع در مناطق تجاری:
 
موارد استفاده مشروط :
 
علاوه بر استفاده های مجاز اراضی دارای کاربری تجاری و سایر کاربری ها می توان در موارد مشخص و بنا به پیشنهاد شهرداری و تصویب کمسیون ماده 5 کاربری های دیگری که در زمره موارد ممنوع نباشد برای این اراضی در نظر گرفت.
 
موارد ممنوع :
 
در منطقه تجاری ، کاربری های صنعتی، حمل و نقل و انبار ممنوع است
 
 
 
    ضوابط عمومی طراحی فضاهای تجاری:
 
حداقل مساحت هر واحد تجاری 12 متر مربع می باشد.
 
حداقل عرض دهنه تجاری 3 متر تعیین شده است.
 
ارتفاع واحدهای تجاری واقع در همکف حداکثر 5/5 متر و حداقل 4 متر تعیین می شود.
 
در طبقه همکف عرض راهروهای دو طرفه حداقل 5 متر و یک طرفه حداقل 3 متر است.
 
حداقل عرض راهروی جلوی واحدهای تجاری یکطرفه در طبقات بالای همکف 2 متر است.
 
عرض راه پله بصورت یکطرفه حداقل 2 متر و بصورت دو طرفه حداقل 1/5 متر در نظر گرفته شود، و فاصله راه پله از دورترین واحد تجاری نباید از 20 متر تجاوز کند.
 
به ازای هر 10 واحد تجاری یا 200 متر مربع سطح زیربنا، احداث یک واحد سرویس بهداشتی شامل یک توالت و دستشویی الزامی است.
 
احداث نیم طبقه در مجموعه های تجاری مجاز نمی باشد.
 
 
 
    نتیجه گیری:
 
در این پروژه به شناخت و بررسی تمامی استانداردها و بایدها و نبایدهای و ضوابط و مقررات قانونی و اقلیمی طراحی مرکز تفریحی تجاری پرداخته شده و راهکارهای طراحی برای جذابیت بیشتر طرح و کارکرد مناسب تر از نظر زیبایی شناختی و برقراری ارتباط با استفاده کننده ارائه گردیده است.
 
یکی از عواملی که در شکل گیری پلان مورد توجه است، توپوگرافی محل و خصوصیات زمین پروژه است.
 
عناصر مهیج از قبیل گنبدهای شیشه ای، اشیاء نورانی مخصوص، فواره ها، چشم اندازه های مختلف، پلکان هایی با طرح های ویژه، پله برقی و آسانسور های شیشه ای رمز موفقیت این مراکز هستند. همچنین وجود طرح های گرافیکی، علائم راهنما، پرچم ها، سمبل های مرکز خرید و انتخاب رنگ از عناصر مهمی هستند.
 
منبع روشنایی را می توان برای ایجاد زیبایی در طرح سقف ها به کار برد. می توان با استفاده از آویز های تزیینی ، لوسترها، فرم های معماری و دیوارهای طراحی شده مخصوص و چراغ های ستونی، نورپردازی موثری را ایجاد کرد.
 


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود پاورپوینت ,بررسی ضوابط طراحی , مجتمع های تجاری ,استاندارد تجاری, استاندارد مرکز خرید, انواع بازار, انواع مرکز خرید, بازار, بازار های جدید, بازارقدیمی, بازارهای قدیمی ایرانی, تاریخچه مراکز تجاری, تجاری, درب ورودی مغازه, ریزفضاهای تجاری, ضوابط تجاری, ضوابط مرکز خرید, طراحی تجاری, طراحی داخل فر,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل معماری مرکز تجاری خیابان پنجم ساکس نیویورک flagship store
پاورپوینت تحلیل معماری مرکز تجاری El Palacio de Hierro (مکزیکو سیتی، مکزیک)
پاورپوینت تحلیل معماری مرکز تجاری هارودز (لندن، انگلستان)
پاورپوینت تحلیل معماری مرکز تجاری Le Bon Marché (پاریس، فرانسه)
پاورپوینت تحلیل معماری مرکز تجاری گالری لافایت در پاریس، فرانسه
پاورپوینت تحلیل معماری مرکز تجاری Galleria Vittorio Emmanuele II (میلان، ایتالیا)
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری ساختمان تجاری اداری ادواردو سوتو دی مورا
پاورپوینت بررسی طراحی مجموعه تجاری تفريحی با رویکرد ارتقاء تعاملات اجتماعی
پاورپوینت بررسی مطالعه موردی معماری مجموعه تجاری روزولت فیلد (مرکز خرید) نیویورک
پاورپوینت بررسی طراحی مجموعه تجاری تفريحی با اقلیم شهر بابل
پاورپوینت بررسی معماری ساختمان تجاری موج Seongsu
پاورپوینت بررسی معماری بازار سنتی لات کرابانگ، تایلند
پاورپوینت و ورد مطالعات طراحی مجتمع تجاری
پاورپوینت بررسی معماری ساختمان اداری و تجاری ترمه همدان نمونه موفق ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه اقامتی تجاری اداری مقر کمیته المپیک موزامبیک
پاورپوینت تحلیل بررسی تاریخی بازارها و مراکز خرید در ایران و جهان
پاورپوینت بررسی معماری مرکز تجاری برج تئاتر اپل اثر فاستر و شرکا
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع تجاری تفریحی توریستی خلیج فارس شیراز
پاورپوینت بررسی مبانی و ضوابط و استاندارد طراحی مرکز خرید تجاری
بررسی ضوابط و استانداردهای پارکینگ مراکز تجاری

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد