دانلود پاورپوینت با موضوع مرمت امامزاده رودبند دزفول
70 اسلاید + نقشه اتوکد
بخشی از مطالب:
در محله رودبند در شمال غربی شهر دزفول و در ارتفاعی مشرف به رودخانه، بقعه پیر رودبند قرار دارد. گنبد این بنا مضرس ودارای ۲۰ سط است که این سبک معماری متعلق به خوزستان و بوشهر میباشد.
1-3- تاریخچه بنا از نظر کاربردی
آرامگاه سيد على سياهپوش داراى گنبد سفيد رنگ پلكانى (مضرس) است در كنار بقعه اتاق مخروبه ديده ميشود كه معروف است كه قبر دختر اوست.در كتاب از مسجد جمكران قم تا مسجد كجبافان دزفول آمده است:" بر روى كاشيهايى كه به ديوار بقعه نصب شده است . بهر حال با توجه به موارد ياد شده اين بقعه به احتمال زياد متعلق به سيد على سياهپوش است و در زمان امير تيمور كه ارادتى نسبت به ايشان پيدا كرده,ساختماني بر سر مزارش ساخته است.در زمان شاه عباس صفوى كه بقعه رودبند به انهدام مى رفت,وىدستور تجديد بنا ومرمت برخى قسمتهاى آنرا داده است از سيد محترم آقاى مرتضى انصارى به نقل از مولف كتاب ريحانه الارب وفات سلطان على را بعد از سال 799 هـ.ق دانسته ومعتقد است كه در بيت المقدس مدفون و در آنجا به سيد على عجم شهرت دارد.البته قابل ذكر است كه در برخى كتب از جمله سفرنامه نجم الملك ,سلطان على رودبند را برادر امام رضا تلقى كرده اند كه درست نمى باشد: ...در كنار رود ,امام زاده الميت معروف به سلطان سيد على رودبند برادر امام رضا (ع)فاصله آنجا از خانه هاى شهر حال قريب 800ذرع است,سابق ظاهراً وصل بوده .الحال محله اى در جوار امام زاده است ,يكصد خانوار كه سادات رودبندى گويند.
1-5- شرح فضاها از نظر کالبدی و عملکردی
اين بناى آرامگاهى به صورت كوشكى, در محوطه اى باز؛ بر روى تپه اى مشرف بر رودخانه و درست در لبه دره واقع گرديده است .اين بنا در حالت كلى از سه فضاى عمده شامل قسمت ورودى,فضاى واسط جهت اقامه نماز و استراحت زوار و همچنين قسمت مدفن مطهر تشكيل گرديده است.ورودى اين بنا به صورت تورفته ودر جهت قبله قرار گرفته است كشيدگى كلى بنا نيز در جهت قبله و در راستاى آن ميباشد.در اطراف اين بنا قبرستان قديمى شهر واقع شده كه به صورت محوطه اى باز صحن مجموعه را تداعى ميكند. اين بنا در دوره هاى متفاوت مورد مرمت و تعمير قرار گرفته است.كه تعميرات اخير كليات بنا را تغيير داده است.اين تعميرات شامل نماسازى و تغيير مصالح نما و تغييرات كالبدى به صورت ايجاد نيم طبقه و اجراى پلكان بوده است كه هويت اصلى بنا را مخدوش نموده است.به صورتيكه نماى بنا و درون آن در تضاد با يكديگرند.چه آنكه نماى آن چهره اى نوساز,و درون آن حال و هواى سنتى دارد.