خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: استانداردها در طراحی پایانه اتوبوسرانی ، پاورپوینت

   تعدادبرگ: 60 اسلاید .   قیمت: 6000 تومان   حجم فایل: 4763 kb  تعدادمشاهده  2


استانداردها در طراحی پایانه اتوبوسرانی ، پاورپوینت

پاورپوینت استانداردها در طراحی پایانه اتوبوسرانی در 60 اسلاید کامل و قابل ویرایش می باشد.
 
پاورپوینت استانداردها در طراحی پایانه اتوبوسرانی
 
استاندارد ها و اندازه ها
¨فضای مورد نیاز برای اتوبوس
¨اندازه راه ها
¨انواع سیستم طراحی برای سکوها
¨انواع سیستم طراحی برای توقفگاه ها
¨ایستگاه سوختگیری
¨سالن عمومی
¨سالن فروش بلیت
¨سالن انتظار
¨سرویس بهداشتی
¨خدمات رفاهی رانندگان و کارکنان
¨معلولین
¨ابعاد راهرو ها
¨پله و پله برقی
¨علائم و نشانه ها
¨انبار
 
و ......

 

 پایانه درمعنی کلی به فضایی اطلاق می‌شود که درابتدا یا انتهای مسیر واقع شده باشد. اما تعریف معماری آن عبارت است از:
مکانی متشکل ازمجموعه‌ای از فضاها با تسهیلات درون آن که درآن مکان، دستیابی به یک دسته وسیله نقلیه و نیز امکان تعویض و تغییر وسیله نقلیه ازیک نوع به نوع دیگر جهت جابجایی و مسافر و کالا وجود داشته باشد. بطورکلی، پایانه دارای شرایط ذیل است:
۱– امکان دسترسی به مجموعهای از وسایل نقلیه که در یک یا چند مسیر تعیین شده در رفت و آمد میباشند را بوجود میآورد.
۲– امکان تعویض وسیله نقلیه از یک نوع به نوع دیگر در آن وجود دارد.
۳– تسهیلات لازم جهت اقامت کوتاه مدت مسافر تا شروع یا ادامه سفر را دارا می‌باشد.
۴– امکانات کافی جهت متمرکز کردن و انباشتن کالا تا زمان حمل به مقصد در آن قرار دارد. موارد فوق بخشی از ویژگیهای یک پایانه بشمار می‌رود ولی محدود به آنها نبوده و بر اساس نیاز و ضرورت، موارد دیگری را نیز می‌توان بعنوان خصوصیات پایانه‌ها ذکر نمود . امکانات لازم و استانداردهای موجود ترمینال فعلی، طراحی ترمینال جدیدی در سایت مناسبی نسبت به شهرستان‌های استان نیاز می‌باشد. که طراحی ترمینال مسافربری با فضای منطبق با اصول، ضوابط و معیارهای طراحی پایانه‌های مسافربری ایران و منطقه تحت عنوان ترمینال مسافربری شهر اردبیل انجام می‌گیرد. این طراحی براساس هویت و ساختار معماری غنی ایرانی با تاثیر مثبت از معماری بین المللی انجام می‌شود و باتوجه به موضوع برای سه کاربری (سواری بین شهری، اتوبوس، مینی‌بوس) می‌باشد. پس این پروژه از لحاظ عملکردی حائز اهمیت است.
۱-۱-۲- طراحی و ساخت ترمینال
ساختار جوامع امروزی بامفاهیم مختلف و گوناگونی تعریف شده است. یکی از مهمترین این مفاهیم ارتباطات می‌باشدکه در سطوح مختلفی صورت می‌گیرد. ارتباطات فیزیکی از یک سو و ارتباطات الکترونیک و مجازی از سوی دیگر در برنامه ریزی‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه نقش اساسی را برعهده دارد. جهان امروز، جهان فاصله‌های کوتاه است و دسترسی انسان به نقاط مختلف دنیا از طریق هوا، زمین و دریا و نیز فناوری الکترونیکی ضرورت پرداخت به مسئله مهم ارتباطات را آشکار می‌سازد.
توسعه ازجمله مفاهیمی است که سرتاسر تاریخ جوامع انسانی به لحاظ زمانی و مکانی وا بسته به وجود آن بوده و هست. هر نوع حرکت به سوی تغییر و بهبود وضعیت رفاهی جامعه را توسعه می‌گویند. توسعه در فرایند شکل‌گیری خود دارای لایه‌ها و زیر ساخت‌هایی می‌باشدکه اولویت اجرا و برنامه‌ریزی مربوط به آنها در رسیدگی به غایت اهداف مربوط به آن نقش اساسی دارد. با آنچه آمده و نیز انطباق آن با مسائل امروز، که انتقال در سه لایه مسافر، بار و اطلاعات هسته اصلی ارتباطات را تشکیل می‌دهد؛ درمی‌یابیم که یکی از مهمترین اولویتها و اساسی‌ترین زیرساختهای توسعه، ترویج و بهینه کردن اطلاعات در سه لایه مذکور می‌باشد .
۱-۱-۳- تاریخچه استفاده از اتوبوس
اولین اتومبیل‌هایی که به ایران وارد شدند سواری‌های فورد کروکی کلاپی با لاستیک توپر بودند که ساعتی ۴۰ کیلومتر حرکت می‌کردند و چون گیربکس و جعبه دنده‌ای برای کم کردن زور موتور نداشتند مانند همان گاریهای قدیمی در سربالایی‌ها متوقف می‌ماندند.
با ظاهر شدن اولین اتومبیل فوراً فرهنگی در کنار فرهنگ صنعتی منشعب شد و شکل یافت که از سرعت بیشتر مایه می‌گرفت. در سال ۱۳۲۴ جمع کل اتومبیل‌های ایران به ۵ دستگاه می‌رسید. اولین اتوبوسهایی که در ایران بکار افتاد به قوطی کبریتی مشهور بودند. سپس اتوبوس‌های بنز به کار افتاد و به شکل انواع یک طبقه امروزی از دانمارک وارد گردید. بعد از استقبال مردم، عده‌ای نیز موتورهای کامیون را وارد نموده و با نصب اتاق اتوبوس روی آن در خط تهران، شمیران و ری شروع به کار نمودند. وسایل نقلیه که بدینسان به وجود آمد و مورد استفاده قرار گرفته و باعث سرعت بخشیدن به امر ارتباط حمل و نقل مسافر گشتند زیانها و پیامدهایی هم داشت که گاه از سود حاصل از سرعت ارتباط فراتر می‌رفت .
۱-۲- مسافر در کشور
با توجه به محدود بودن پوشش شبکه‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی کشور، بخش عمده‌ای از جابه‌جایی مسافران در کشور (بیش از ۹۰ درصد) توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای صورت می‌گیرد. بطوری که سهم حمل ‌و نقل هوایی و ریلی بسیار کم و تقریباً یکسان است. این موضوع ما را برآن می‌دارد تا به فکر افزایش توان این بخش از حمل و نقل باشیم. در سال‌های اخیر به سبب قیمت بسیار بالای وسایل نقلیه عمومی مسافربری، کنترل دولتی نرخ خدمات و عدم تطابق نرخ‌های تعیین شده با قیمت تمام شده خدمات، سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این بخش نداشته‌اند و این موضوع موجب شده است که بخش حمل و نقل مسافر از فناوری روز دنیا فاصله بگیرد و کیفیت خدمات این بخش تنزل یابد. از جمله راهکارهایی که برای ارتقای کیفیت خدمات حمل و نقل مسافر مورد توجه قرار گرفته است، می‌توان به بازنگری ضوابط تأسیس و فعالیت شرکت‌های حمل و نقل مسافر، نوسازی ناوگان حمل و نقل، برقراری سرویس‌های ویژه با خدمات رفاهی بویژه، درجه‌بندی مؤسسات حمل و نقل،درجه‌بندی مؤسسات حمل و نقل و رانندگان، ایجاد شبکه رایانه‌ای فروش بلیط و ایجاد مراکز فروش بلیط در سطح شهرها و آموزش رانندگان اشاره کرد.
۱-۳- تقسیم بندی سیستم حمل و نقل
• سازه‌های زیربنایی
• ناوگان حمل و نقل
• استفاده‌کنندگان از سیستم
• پرسنل اداره‌کننده
۱-۳-۱- سازه‌های زیربنایی
شامل موارد زیر می‌باشد که بدون شک بدون وجود آنها فرآیند حمل‌ونقل امکان‌پذیر نمی‌باشد:
راه‌ها و تجهیزات آنها
تأسیسات بین راهی
سیستم‌های کنترل و نظارت
پایانه‌ها
۱-۳-۲- ناوگان حمل و نقل
وسایلی و امکاناتی را شامل می‌شود که عملیات حمل و نقل توسط آنها انجام می‌شود که برای ترمینال مسافربری اتوبوس عمده‌ترین و ضروری‌ترین وسیله حمل و نقل می‌باشد.
۱-۳-۳- استفاده‌کنندگان از سیستم
افرادی را شامل می‌شود که سیستم حمل‌و نقل برای رفع نیازهای آنها به کار گرفته شده است که در مورد ترمینال تمام افرادی را شامل می‌شود که برای مسافرت وسیله نقلیه اتوبوس را انتخاب می‌کنند.
۱-۳-۴- پرسنل اداره‌کننده
تمام افراد و مشاغلی که دست به دست هم و باهمکاری یکدیگر سعی در رفع نیازهای مسافرتی مسافران و بهبود مشکلات استفاده‌کنندگان از سیستم می‌باشند.
۱-۴- تقسیم‌بندی‌هایی پایانه‌های مسافربری
پایانه‌های مسافربری را می‌توان از ابعاد مختلفی تقسیم بندی نمود یکی از عمده‌ترین نوع این تقسیم‌بندی را می‌توان موارد زیر عنوان نمود که برای موارد زیر می‌توان نمونه های عینی داخلی و خارجی بسیاری ذکر کرد.
۱-۴-۱- از لحاظ نوع وسیله نقلیه :
• اتوبوسرانی
• مینی‌بوسرانی
• سواری کرایه
۱-۴-۲- از لحاظ نوع مالکیت
• دولتی
• خصوصی
۱-۴-۳- از لحاظ حوزه عملیات
• درون استانی
• برون استانی
• برون مرزی
۱-۴-۴- از لحاظ نحوه استفاده
• عمومی
• اختصاصی
۱-۴-۵- از لحاظ اصول طراحی و برنامه‌ریزی
• متمرکز
• نیمه متمرکز
• غیرمتمرکز
۱-۵- دسترسی به ترمینال
به منظور بهبود و تسهیل جریان عملکردهای یک ترمینال مسافربری، این مجموعه بایستی دارای ارتباطی مستقیم با شهر، خصوصاً مراکز شهر باشد تا مسافران پس از ورود به ترمینال به راحتی به شهر رهسپار شده و با مسافران خروجی براحتی از شهر عازم ترمینال گردند. دسترسی به شهر و ترمینال می‌تواند توسط وسائل نقلیه شخصی یا عمومی صورت پذیرد، لذا ارتباط این دو از طریق فضاهای واسطه، مانند پارکینگ وسائل نقلیه شخصی و ترمینال وسائط نقلیه عمومی درون شهری صورت می‌گیرد. این فضاها بمثابه گره‌های اصلی ارتباط ترمینال و شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدین ترتیب از التقاط عملکردهای شهر و ترمینال جلوگیری خواهد شد و از هجوم مسافرین واردشده و ازدحام ایشان در نقطه اتصال ترمینال و شهر جلوگیری شده و اخلالی در سیستم‌های شهری بوجود نخواهد آمد. همین مسئله عیناً در مورد مسافران خروجی نیز صادق می‌باشد. در ضمن علاوه بر طراحی‌ فضاهای پارکینگ و ترمینال درون‌شهری می‌توان فضاهای فیلتری (مانند حلقه فضای سبز) نیز بین ترمینال و شهر در نظر گرفت. بدین ترتیب وجود ترمینال در بافت کالبدی شهر در همسایگی خویش تاثیر مطولب نخواهد گذاشت.
ـ زیاد بودن فاصله پیاده شدن مسافر از وسیله درون‌شهری تا محل ساختمان ترمینال بدلیل سخت بودن حمل لوازم دارای تأثیر منفی می‌باشد.
۱-۶- حرکت در ترمینال
بدلیل گستردگی مجموعه ترمینال مسافربری و لزوم ارتباط بین اجزاء مختلف ترمینال بایستی در درون سایت ترمینال مسیرهائی جهت دسترسی به فضاهای مختلف در نظر گرفت تا بدین ترتیب ارتباط لازم بین اجزاء مختلف ترمینال برقرار گردد. این مسیرهای حرکت باید بنحوی طراحی گردند که منحصراً توسط اتوبوسهای برون‌شهری، خودروهای ارائه کننده خدمات (تانکر سوخت، وسائل باربری تامین کننده مایحتاج ترمینال) و خودروهای اورژانسی مورد استفاده قرار گیرند.
۱-۷- تقسیم بندی حرکت رفت آمد پیاده ها
الف) حرکت مسافر خروجی (که در بررسی دقیقتر به زیرگروه‌های مسافر بدون توشه و باتوشه سبک، مسافر باتوشه انبوه ومسافر با توشه و همراه با همراهان مورد بررسی قرار می‌گیرد).
ب) حرکت افراد بدرقه کننده
ج) حرکت مسافر ورودی (مانند ردیف «الف»)
د) حرکت افراد مستقبل
هـ) حرکت پرسنل ثابت و اداری
و) حرکت پرسنل فنی و نگهداری
ز) حرکت عوامل مربوط به وسائل نقلیه (رانندگان و کمک‌رانندگان)
ح) رفت و آمد عوامل مربوط به خدمات جنبی و خدماتی
ط) حرکت عوامل حفاظت ـ حراست
ی) حرکت افراد معلول و بیمار
۱-۸- ارتباطات بیرونی
صرفتظر از محدودیت‌های قابل پیش‌بینی در انتخاب محل ترمینالهای شهرهای بزرگ، از جنبه اصولی لازم است محل ترمینال‌ها به ترتیبی تعیین شود که با محورهای عبوری برون شهری در ارتباط مستقیم باشند. با رعایت این اصل وسائل حملو نقل بین شهری موجب بروز مسائل و مشکلاتی، چه از نظر افزایش حجم رفت و آمد در نقاط خاصی از شهر و یا آلودگی هوا و محیط برای شهرها نخواهند شد. از دیدگاه ارتباط باجاده‌های خارج از شهر محورهای منتهی به ترمینال باید به نحوی طراحی شوند که در عین تسهیل دسترسی به راههای مذکور با خیابانهای منتهی به شهر نیز مرتبط باشند. نکته اساسی قابل ذکر آنکه محورهای سواره‌رو منتهی به ترمینال‌ها بطور اعم نمی‌بایست با شبکه رفت و آمد پیاده اطراف و یا داخل ترمینال برخورد مستقیم داشته باشند.
در مواردی که محل ترمینال در مجاورت راههای ارتباطی اصلی برون‌شهری قرار میگیرد. بسته به راه‌حلهای انتخابی در طرحهای شهرسازی از نظر محورهای کنار گذر شهر در این قسمت راه‌حلهای پیشنهادی برای نحوه ورود به ترمینال و خروج از آن می‌بایست بنحوی باشد که باعث بروز تراکم در محور کنار گذر نشود زیرا معمولاً حرکت وسائل نقلیه در این محورها سریع انجام می‌شود. بدیهی است که در مرحله طراحی توجه کافی به تسهیل رفت و آمد سریع به ترمینال می‌بایست بعمل آید.
۱-۹- اجزاء اصلی و روابط کلی بین آنها
مجموعه ترمینال اتوبوسرانی را بطور کلی می‌توان به قسمت‌های زیر تقسیم نمود:
الف) ورودی مسافرین، ترمینال شهری، پارکینگ مراجعین و پارکینگ وسائل نقلیه عمومی شهری، ورودی برقرارکننده ارتباط بین شهر وترمینال مسافربری برون‌شهری بوده لذا می‌باید دارای خصوصیات لازم برای این عملکرد باشد. این فضاها بایستی حریم ترمینال را مشخص نموده وهویت لازم را به آن ببخشد. در جهت برقراری بهترین نوع ارتباط بین شهر و ترمینال بین شهری بایستی فضائی برای توقف وسائل نقلیه عمومی شهری در نظر گرفت تابدین ترتیب مسافران ورودی با استفاده از این وسائل (کرایه، اتوبوس، تاکسی و… و در آینده مترو یا تراموای شهری) عازم شهر گردند. ضمناً این نوع خودروها می‌توانند مسافران خروجی را از سطح شهرجمع‌آوری و به مجموعه ترمینال انتقال دهند.
ب) فضای تجاری و خدماتی: در این فضا خدمات در طیفی گسترده ارائه می‌گردد. این طیف می‌تواند از فروش مواد غذائی تا ارائه صنایع دستی گسترده باشد. در ضمن می‌تواند شامل مهمانخانه و سایر احتیاجات مسافرین نیز باشد.
ج) ساختمان مسافرین خروجی با در نظر گرفتن توسعه آینده
د) ساختمان مسافرین ورودی با در نظر گرفتن توسعه آینده
هـ) پارکینگ وسائل نقلیه بین شهری و سکوهای مربوطه: این فضا پارک وسائل نقلیه برون‌شهری در زمان فراغت را ممکن می سازد.
و) فضای خدمات جنبی (فنی، تعمیرگاه، رنگ‌آمیزی و شستشوی وسائل نقلیه برون‌شهری) و مراکز تاسیساتی، انبارها، خوابگاه رانندگان و سکوهای سوختگیری و غیره.
ز) ورودی وخروجی وسائل نقلیه بین شهری و اجزاء متشکله مانند مهرزنی و غیره.
ح) راهها و رامپها و دیگر تاسیسات مربوطه در جهت ایجاد تسهیلات ورود وخروج وسائل نقلیه بین شهری و عبور و مرور سریع سایر وسائل نقلیه.
ط) فضای سبز و عوامل تلطیف کننده محیط: این فضا جهت رفع آلودگی‌های محیطی، مشخص نمودن حریم و عرصه‌ها وایجاد چشم‌اندازهای مناسب کارآئی‌های بسیار گسترده‌ای را دارا می‌باشد
بمنظور هر چه روشن‌تر شدن ارتباط بین اجزاء مختلف طرح ترمینال دیاگرام ارتباطات بین آنها تهیه گردید. در این دیاگرام ارتباطات ترمینال از مرحله ورودی (نقطه اتصال مجموعه ترمینال به شهر) تا مرحله انتهائی (سکوهای سوار شدن) بصورت مجموعه‌های کلی نشان داده شده، که در عین حال نمایانگر روابط بین مجموعه‌های خدمات جانبی و ترمینال نیز می‌باشد.
۱-۱۰- بررسی سیستم های ورود وخروج مسافر
در طراحی سیستم ورود و خروج مسافران، باید به چند نکته مهم توجه داشت:
ـ هرچه ساده‌تر بودن سیستم‌های ورودی و خروجی
مسافران (اعم از ورودی و خروجی) باید در فضائی قرار گیرند که براحتی قادر به شناسائی، جهت‌یابی و جهت‌گیری در آن باشند. بدین ترتیب مسافران دچار هیچگونه سردرگمی نمی‌گرند و براحتی به مقصد خویش می‌رسند. بنابراین سیستم‌های ورودی و خروجی بایستی نقشی هدایت‌کننده داشته باشند.
۱-۱۰-۱- جدا بودن سیستم ورود از سیستم خروج
جدائی این دو سیستم الزامی است، بدین وسیله می‌توان کلیه فضاهای مربوط به عملکرد ورودی را از فضاهای مربوط به خروج جدا نمود. باین ترتیب در فضای ترمینال هرج و مرج ناشی از تداخل این دو سیستم رخ نخواهد داد و حرکت در کلیه فضاهای ترمینال جهت‌دار خواهد بود.
در جهت حفظ نظم و قانون در ترمینال و جلوگیری از وقوع جرائم مختلف (جیب‌بری، کلاهبرداری و …) بخصوص برای سیستم‌های ورودی و خروجی باید واحدهای انتظامی پیش‌بینی شوند.
– سیستم های ورودی و خروجی بنحوی طراحی گردند که افراد خانواده در این سیستم‌ها از یکدیگر جدا نشده ویکدیگر را گم نکنند.
۱-۱۱- فضایابی بر اساس مشخص نمودن نیازهای مسافران
لازمه وجودی ترمینال مسافربری، ارائه مجموعه‌ای از خدمات در جهت برطرف‌سازی نیازهای مراجعین می‌باشد ودراین راستا، سفر (حرکت از لحظه ورودها جایگزینی در اتوبوس، در داخل ترمینال) اصلی‌ترین کارکرد یک ترمینال است. بعبارتی دقیقتر مجموعه فضائی یک ترمینال بمنظور ارائه کلیه خدمات مرتبط با سفر شکل می‌گیرد، رفع نیازهای متقابل در ساختار فضائی ترمینال نقش اساسی داشته و در اولویت اول جای می‌گیرند.
نیازهای اولیه افراد را می‌توان بر اساس گروه‌بندی زیر شناسائی نمود:
۱ـ گروه گیرندگان خدمات
۲ـ گروه ارائه کنندگان خدمات
هرکدام از گروههای فوق الذکر دارای نیازهای خاص خویش می‌باشد که در همین مبحث به بیان آنها خواهیم پرداخت لکن قبل از شروع این مطلب باید به نکته‌ای اشاره شود. بغیر از نیازهای خاص هرکدام ازگروه‌ها و بخش‌ها، ترمینال به عنوان مجموعه‌ای پیچیده وسیستماتیک که موظف به ارائه خدماتی می‌باشد خود دارای سیستم کلی است که در گام نخست به تشریح دسته‌ای از زیر سیستم‌ها و نیاز بین سیستمی می‌پردازیم:
۱-۱۲- نیازهای کلی ترمینال مسافربری
۱-۱۲-۱- نیاز به ارتباط:
ترمینال مسافربری خود مجموعه‌ای است که در راستای بوجود آوردن وبهبود بخشیدن به ارتباطات بین شهری شکل گرفته است لذا جهت حفظ موجودیت وحیات ترمینال بایستی به جنبه‌های ارتباطی مورد نیاز آن توجه کافی مبذول داشت. ارتباطات مورد نیاز در تمامی جنبه‌های مختلف و لازم بایستی پیش‌بینی و طرح گردند:
۱ـ ارتباط بین مجموعه ترمینال و سیستم راههای بین شهری
۲ـ ارتباط بین ترمینال وشهر
۳ـ ارتباط درون سایتی
۴ـ ارتباطات درون بنائی
۵ـ ارتباطات مخابراتی (تلفن، تلکس، تلگراف و …)
۶ـ ارتباطات لازم بین سیستم سرپرستی ترمینال و سیستم مدیریت شهری و کشوری
۷ـ ارتباطات لازم بین تعاونیهای مسافربری شهر با تعاونی‌های سایر شهرها
۱-۱۲-۲- نیاز به سیستم مدیریت و سرپرستی
ترمینال بعنوان سیستمی که ارائه کننده خدمات می‌باشد در درون خود دارای اجزاء مختلف و با نیازهای متفاوتی می‌باشد لذا جهت ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف و ایجاد نظم در امور و رسیدگی به امور جاری، سیستم مدیریت و سرپرستی یکی از نیازهای اولیه و لازم ترمینال می‌باشد.
۱-۱۲-۳- نیاز به امنیت و برقراری نظم
امنیت و نظم را می‌توان در سه بخش بررسی نمود:
۱ـ امنیت و نظم درون ترمینال
۲ـ امنیت سفر
۳ـ امنیت و نظم در راههای درون سایتی
۱-۱۲-۳-۱- امنیت و نظم درون ترمینال :
روزانه‌ جمعیت کثیری از مسافران ورودی و خروجی وارد محوطه ترمینال می گردند که این امر می‌تواند نکته‌ای قابل توجه برای بزهکاران باشد در ضمن بعلت کثرت جمعیت، امکان بوجود آمدن اصطکاک‌ها و درگیریها (بخصوص در مواقع اوج ازدحام) قابل پیش‌بینی است. لذا وجود قوه‌ای که برقراری نظم و امنیت را بر عهده بگیرد، و باین امر مهم بپردازد از جمله نیازهای ترمینال می‌باشد. البته امنیت در مقوله‌های دیگری نیز قابل بررسی می‌باشد که اهم آنها عبارتند از:
۱-۱۲-۳-۲- امنیت سفر :
امنیت سفر در رابطه مستقیم با وضعیت وسیله نقلیه مسافرت می‌باشد لذا وجود ارگانی که بازرسی فنی اتوبوس‌ها را بر عهده دارد نیز از نیازهای ترمینال است.
۱-۱۲-۳-۳- امنیت و نظم در راههای درون سایتی:
امنیت راه‌های ارتباطی درون سایتی نیز از مواردی است که بایستی بدان توجه کافی مبذول داشت. جدا بودن مسیرهای پیاده‌ و سواره عدم تداخل مسیرهای برون‌شهری و درون‌شهری از جمله عواملی هستند که باید برای برقراری نظم و امنیت در راههای درون سایتی مدنظر قرار گیرند.
۱-۱۲-۴- نیاز به حریم:
ترمینال مسافربری بعنوان مجموعه‌ای پیچیده نیاز وافری به نظم وعدم تداخل بخشهای مختلف دارد. بدین جهت بخشهای مختلف که دارای عملکردهای متفاوت هستند بایستی در فضاهائی که مختص به خود آنها است قرار گیرند ودر این موقعیت نیاز به وجود حریمها احساس می‌شود و وجود حریم می‌تواند خود عاملی باشد جهت تسهیل عوامل زیر:
۱ـ عدم تداخل عملکردها
۲ـ امنیت ونظم
۳ـ آرامش
۴ـ جلوگیری از سردرگمی افراد
که هرکدام از ۴ عامل فوق خود به تنهائی می‌تواند نیازهای مجموعهکلی سیستم‌های یک ترمینال مسافربری را تامین کند. پس از مشخص نمودن نیازهای کلی ترمینال مسافربری به بررسی گروه‌های مختلف و نیازهای خاص هر کدام از آنان می‌پردازیم سپس بر اساس نیازهای آشکار شده فضاهای لازم جهت هرگروه را مشخص خواهیم نمود.


کلمات کلیدی مرتبط:
استانداردها در طراحی پایانه اتوبوسرانی ، پاورپوینت ,پاورپوینت استانداردها در طراحی پایانه اتوبوسرانی در 53 اسلاید کامل و قابل ویرایش می باشد. , ,پاورپوینت استانداردها در طراحی پایانه اتوبوسرانی , ,استاندارد ها و اندازه ها ,¨فضای مورد نیاز برای اتوبوس ,¨اندازه راه ها ,¨انواع سیستم طراحی برای سکوها ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری ایستگاه اتوبوس جدید در اوسیجک
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال پایانه اتوبوس مرکزی Zvonarka چیبیک
پاورپوینت بررسی معماری ایستگاه مترو و اتوبوس روستای پایونیر تورنتو، کانادا
پاورپوینت بررسی معماری ایستگاه قطار Coal Drops Yard اثر Heatherwick
پاورپوینت بررسی بازسازی و طراحی ایستگاه قطار Coal Drops Yard استودیو Heatherwick
پاورپوینت بررسی بازسازی معماری داخلی ایستگاه راه آهن پکن
پاورپوینت بررسی معماری ایستگاه قطار تاریخی ماساریک اثر زاحا حدید
پاورپوینت بررسی استاندارد ضوابط طراحی پایانه اتوبوس رانی
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری ایستگاه مترو Nydalen اثر معماران Kristin Jarmund و دو نمونه موردی دیگر
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال دریایی سالرنو
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری ترمینال TWA فرودگاه جان اف کندی نیویورک
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال اتوبوس کمپگودا در بنگالورو، هند
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال اتوبوس ایستگاه یونیون تورنتو، انتاریو، کانادا
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال اتوبوس شمال سبو فیلیپین
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال اتوبوس ایستگاه جنوبی در خلیج ماساچوست
پاورپوینت بررسی مطالعه موردی معماری پایانه اتوبوس ماتوتاوانی هند
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری ترمینال اتوبوس گیتا ماندیر در احمدآباد هند
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری ترمینال اتوبوس ماگوفولی در دارالسلام تانزانیا
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری ترمینال اتوبوس Sylhet بنگلادش
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال اتوبوس اوشودی ایالت لاگوس، نیجریه

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد