خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری ایستگاه راه آهن مشهد

   تعدادبرگ: 41 اسلاید .   قیمت: 3500 تومان   حجم فایل: 4513 kb  تعدادمشاهده  5


پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری ایستگاه راه آهن مشهد
 
فهرست مطالب
    آشنایی با تاریخچه احداث راه آهن در ایران
    پیشینه شهر مشهد
    بررسی اقلیمی شهر مشهد
    ایستگاه راه آهن مشهد
    معماری بنا
    نمای داخلی
    پلان ایستگاه قطار مشهد
    حجم
    طراحی فضایی
    وضعیت پارکینگ و راه‌های دسترسی ایستگاه قطار مشهد
    پیشنهاد تعیین موقعیت هندسی ایستگاه راه آهن در شهر مشهد
    سازه
    سازه فضاکار چیست؟
    مزایای سازه فضاکار
    انواع سازه‌های فضاکار
 
بخشی از مطلب
شهر مشهد در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهر به عنوان پایتخت معنوی ایران، مجموعه‌ای است مدرن با معماری اسلامی . مشهد به عنوان شهری مدرن، دارای فن آوری بالابه همراه پیشینه ای پرافتخارو میراث معماری پرجاذبه به خصوص معماری تاریخی موجود در مجموعه حرم مطهر امام رضا (ع) است. این شهرپایتخت معماری سنتی اسلامی می باشد که در آن هنوز هم آثاری از بازارچه های سنتی به چشم می خورد.
پیشینه بیشتر آثار تاریخی در این شهر به پس از قرن ۸ هجری می‌رسد. از آن‌جمله می‌توان به مسجد گوهرشاد، میل اخنگان، مسجد هفتاد و دو تن، گنبد خشتی و مصلی طرق اشاره کرد. آرامگاه افرادی چون نادرشاه و فردوسی و نیز مدارسی چون عباسقلی خان از دیگر آثار تاریخی موجود در شهر است. بناهای مدرن وباارزش بسیاری در این شهر ساخته شده است از جمله آنها می توان به ایستگاه راه آهن مشهد اشاره کرد. این بنا جزو شاخص ترین ساختمان های متعلق به جریان معماری معاصر است و در ضلع شمالی شهر قدیم مشهد و در فاصله دو کیلومتری از حرم امام رضا قرار دارد.
معماری زیبای شهر مشهد به لحاظ سابقه تاریخی که دارد بیشتر متوجه حرم مطهر وبافت پیرامون آن بوده است، در حالی که آثار متعلق به دوران مدرن نیز در این شهر ارزش توجه و مطالعه دارند. معماری ایستگاه راه آهن مشهد به عنوان یکی از بیست شاهکار معماری بعد از جنگ جهانی دوم در آسیا، جزو شاخص ترین و مجهزترین بناهای دوران معاصر است. ساختمان ایستگاه راه آهن مشهد توسط حیدر غیایی، عبدالعزیز فرمانیان، محسن فروغی و یک معمار فرانسوی به نام فرناند پویون طراحی شده و توسط مهندسان یک کنسرسیوم و تحت نظارت مهندس غلامرضا کباری در  در ۴ آبان ۱۳۴۵ خورشیدی به بهره‌برداری رسیده‌است. ایستگاه راه آهن مشهد به دلیل احداث در بزرگترین کلان شهر مذهبی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. ایستگاه به دو فضای باری و مسافربری تفکیک شده ودارای خطوط مربوط به اعزام مسافر، ایستگاه باری، خطوط تخلیه و بارگیری وخطوط تعمیرات و… است. ایستگاه راه آهن مشهد در جریان طرح «ثبت جهانی میراث صنعتی راه آهن ایران» در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
در بین روش های مختلفی حمل ونقل، سیستم ریلی به دلیل برخورداری از مزایایی چون؛ مصرف سوخت کم، ایمنی بالا، سازگاری بهتر با محیط زیست و قابلیت انتقال کالا ومسافر به صورت انبوه از امتیاز ویژه ای برخوردار است. ایستگاه راه آهن مشهد در بدو ورود از طریق سقف عظیم ومعلقش فضایی مطلوب را در ذهن ایجاد می کند. ساختمان ایستگاه راه آهن مشهد، در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع احداث شده است. در محوطه ایستگاه المانی مفهومی به صورت دو سطح عمود برهم ساخته شده، که سطح کوتاهتر نماد زن و بلندتر نماد مرد بوده و در کنار هم نماد بشریت را تداعی می کنند.
دو طاق در قسمت پایین قرار دارد که نماد کره زمین است و دو طاق نیز در بالا جای گرفته است که تلاش بشر برای دستیابی به آسمان را به تصویر می‌کشد. طراح  این المان با ارزش، یعقوب دانش دوست می‌باشد که بانهایت خلاقیت دست به هنرنمایی زده است. ساختار فضای ایستگاه راه آهن مشهد به صورت مستطیلی با ستون هایی منظم و سقف منحنی بتنی می باشد.  در نمای اصلی بنا، ستون های سفید سنگی به صورت متوالی قرار داردبه  صورتی که حرکت وپویایی را، که از خصوصیات بارزقطار است تداعی می کند. این نمای دلنشین در کنار سازه منحنی سقف مجموعه زیبایی را پدید آورده که چشم هر بیننده ای را مجذوب می کند.
پس از ورودی، سالن اصلی ایستگاه راه آهن مشهد قرار دارد و فضاهای مختلفی چون باجه‌ها، بخش اداری، رستوران و فروشگاه همگی در پلان مستطیل با ستون‌هایی در دو طرف قرار گرفته‌اند. جهت تعدیل هوا وایجاد محیطی مطلوب دربخش اداری، در نما صفحات متحرک آلومینیمی به صورت کرکره قرار گرفته که زاویه تابش نورخورشید را کنترل می کند. سقف منحنی شکل ایستگاه  از پوسته بتنی تشکیل شده که ابهت بنا را چندین برابر می کند ونشان دهنده پرنده ای بال گشوده در حال پرواز است وحالتی نمادین دارد. استفاده از بتن به عنوان ماده غالب در بنا، ترکیب دلپذیری را ایجاد کرده است . در بخش داخلی ایستگاه راه آهن مشهد، سقف، بر ستون هایی به شکل بیضی که در طول سالن قرار دارند و از بالا به پایین مقطعشان کوچکتر می شود استوار است همچنین در دو طرف سالن ستون های بسیار بزرگی وجود دارد که نقش مهار جانبی را ایفا می کنند.
در لابلای ستون های متصل به دیوار، پنجره های وسیعی قرار دارند که نقش تامیین روشنایی سالن را به عهده دارند. بخش اداری مجموعه در بالای فضای ورودی و بانک، غرفه‌ها و بخشی از فضای اداری در طبقه همکف، سرویس ها و تاسیسات نیز در قسمت زیرزمین واقع شده‌اند  وبه مسافران سرویس می‌دهند. یکی از قسمت‌های  دلنشین در سالن اصلی، وجودفضایی با ترکیب جالب از سنت و مدرنیته است. کافه موزه راه‌آهن دقایقی پذیرای مسافرانی است که به صرف نوشیدنی در فضای موزه می‌پردازند، در گوشه و کنار این کافی‌شاپ، ویترین‌هایی با نمایش قطعات قدیمی قطارها و لکوموتیوها به چشم می‌خورد وحتی پایه برخی از میزها را قطعات قدیمی قطار تشکیل داده است و توضیحاتی برای افراد در کنار هر وسیله وجود دارد.
گاهی یک ایستگاه راه آهن فراغ از جنبه عملکردی‌اش، به عنوان نماد و نشانه یک شهر شناخته می‌شود. امروزه فضاهای مربوط به حمل ونقل مسافر مانند گذشته فقط نقش جابجایی را بر عهده ندارند و بلکه به عنوان فضاهای سمبلیک مطرحند. معمولا فرم‌هایی برای این فضاها انتخاب می شود که اولا بیاد ماندنی و نمادین باشد و ثانیا خصوصیت حرکت در آنها به نوعی نمود پیدا کرده باشد. ایستگاه راه آهن مشهد به عنوان یک اثر معماری مدرن، طرحی اندیشیده و پسندیده دارد زیرا در آن طرح معماری هم تابع ملاحظات عملکردی است وهم با معیارهای هنری سنجیده شده است. ایستگاه راه آهن مشهد نقطه آغازی برای مسافران و تازه واردها به شهر و عرضه مفاهیم، در قالب کالبد می باشد. مسافران همواره خاطره هایی را که باعث حس تعلق در آنها می شود به ذهن خواهند سپرد.و....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,Mashhad railway station ,بررسی و تحلیل , معماری ایستگاه ,راه آهن مشهد , ایستگاه راه آهن مشهد, پاورپوینت ,ایستگاه قطار مشهد, تحلیل ایستگاه ,راه آهن مشهد, تحلیل ایستگاه قطار مشهد ,آشنایی با تاریخچه , احداث راه آهن در ایران ,پیشینه شهر مشهد ,بررسی اقلیمی شهر مشهد ,ایستگاه راه آهن مشهد , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری ایستگاه قطار اگزوپری لیون
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری فرودگاه چک لپ کوک و کوئین آلیا
پاورپوینت بررسی معماری ایستگاه اتصال در میدان تقسیم استانبول اثر IND
پاورپوینت بررسی معماری ایستگاه اتوبوس جدید در اوسیجک
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال پایانه اتوبوس مرکزی Zvonarka چیبیک
پاورپوینت بررسی معماری ایستگاه مترو و اتوبوس روستای پایونیر تورنتو، کانادا
پاورپوینت بررسی معماری ایستگاه قطار Coal Drops Yard اثر Heatherwick
پاورپوینت بررسی بازسازی و طراحی ایستگاه قطار Coal Drops Yard استودیو Heatherwick
پاورپوینت بررسی بازسازی معماری داخلی ایستگاه راه آهن پکن
پاورپوینت بررسی معماری ایستگاه قطار تاریخی ماساریک اثر زاحا حدید
پاورپوینت بررسی استاندارد ضوابط طراحی پایانه اتوبوس رانی
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری ایستگاه مترو Nydalen اثر معماران Kristin Jarmund و دو نمونه موردی دیگر
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال دریایی سالرنو
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری ترمینال TWA فرودگاه جان اف کندی نیویورک
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال اتوبوس کمپگودا در بنگالورو، هند
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال اتوبوس ایستگاه یونیون تورنتو، انتاریو، کانادا
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال اتوبوس شمال سبو فیلیپین
پاورپوینت بررسی معماری ترمینال اتوبوس ایستگاه جنوبی در خلیج ماساچوست
پاورپوینت بررسی مطالعه موردی معماری پایانه اتوبوس ماتوتاوانی هند
پاورپوینت تحلیل بررسی معماری ترمینال اتوبوس گیتا ماندیر در احمدآباد هند

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد