پاورپوینت بررسي روش شکل دهی ایده ها به فرم و فضا در طراحی ترمینال اتوبوس
بخشی از مطلب
در طراحی پایانه ابتدا سایت مورد نظر تجزیه و تحلیل شد و امکانات، نكات قوت و محدودیت های آن مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اهداف طراحی که قبلاً توضیح داده شد نحوه قرار گیری ساختمان های ورودی و خروجی در سایت مورد نظر و ارتباط آنها با یکدیگر ارائه گردید.
در این طرح ساختمان هایی مربوط به اتوبوس، سواری و مینی بوس در کنار هم و به عنوان یک تک فضا طراحی شده اند که با هم در ارتباط هستند. در این حالت فضا تسهیلاتی ویژه برای مسافران فراهم نموده که باعث کم شدن مساحت ساختمان شده است همچنین مسیرهای سواره و پیاده در سایت کاملاً از هم جدا در نظر گرفته شده اند.
چگونگی شکل¬دهی ایده ها به فرم و فضا:
در این طرح از ترکیب سه فرم برای حجم اصلی ساختمان استفاده شده است که باعث تسریع درک آن توسط بیننده می شود. اما چون عملکردهای متفاوتی در داخل ساختمان در نظر گرفته شده است سعی شده تا حد امکان این تفاوت عملکردی در حجم کلی و شکل ظاهری به نمایش در آید. بدین نحو که سعی شد حجم ساختمان بصورت اتوبوسی که در حال حرکت است نشان داده شود. البته این حرکت به صورت بصری از حالت خطی و اوج گرفتن آن در قسمت ورودی اصلی قابل درک است. در قسمت میانی برای تاکید بر سکون ( بازگشتي حسي به ايده گنبد و فضاي زير آن در مساجد ايراني، كه فضاي جهت مكس و تجمع بوده است ) ( سالن اصلی ) ، فضایی ذوزنقه ای شکل با ارتفاع بیشتر و سازه ای خرپایی بر روی آن طراحی شده است، که این امر هم در حجم کلی طرح تاثیر مفیدی می گذارد و هم در تمرکز یافتن عملکردهای مشترک که این امر خود از لحاظ معماری و اقتصادی طرح ایده آل می باشد.
پلان کلی ترمینال به صورت خطوط راست می باشد و همه عملکردها در این قالب ریخته شده اند، چرا که خطوط راست که با چرخشی آرام به طرف هم متمایل شده اند نوعی حرکت و جریان یافتن را القا می کنند که این خود با مشخصه های اصلی یک ترمینال کاملاً مطلبقت دارد.
در طراحی سایت مجموعه سعی شده است تا مسیر حرکت مسافر از وسائط نقلیه کاملاً جدا گردد لذا در قسمتی نزدیک به ورودی فضایی پارکینگی در نظر گرفته شده است تا مسافرین و مستقبلین ماشین های خود را در آنجا پارک کنند. در جلو ساختمان نیز فضاهای برای تاکسی های درون شهری در نظر گرفته شده است تا حمل و نقل مسافربه داخل شهر در کمترین زمان و سهولت انجام گیرد.
شيب زياد در ورودي اصلي ترمينال يكي از مشكلات اصلي در بدو ورود به سايت است ؛ با توجه به مسائل اقتصادي احداث زير گذر مقرون به صرفه نبود، لذااين مشكل را با كم نمودن شيب ورودي در طول بيشتري از مسير حل نموده ام. در داخل سايت هم ساختمان اصلي در مركز و متمايل به جبه غربي طراحي شده است و فضاهاي سبز و آبنماهاي متعدد سطح كم ( بخاطر شرايط جوي منطقه ) در داخل سايت جهت تفكيك سواره و پياده در نظر گرفته شده است كه تاثير بسزائي از لحاظ بصري و عملكردي خواهد داشت. همچنين ساختمان هاي نظير كارواش، تعمير گاه و..... در قسمت شمالي و شمالغربي مجموعه طراحي شده اند ف تا از لحاظ آلودگي هاي صوتي و زيست محيطي كمترين تاثير را بر سايت داشته باشند.و....