پاورپوینت بررسی معماری ايستگاه مترو جنوا،ايتاليا اثر رنزو پیانو
بخشی از مطلب
سازه بیضی گون و شیشه های یکپارچه که همچون پوسته ای بر اسکلت فولادی کشیده شده اند حداکثر بهره برداری از نور و دید به مناظر اطراف را میسر میسازد.
در بر گرفتن سازه هاي جديد در بستر شهري، بويژه در شهري قديمي، به طور معمولي با تقابل مواجه مي شود. جنوا شهري است بنا نهاده شده بين كوه و دريا كه با كمبود فضا مواجه است و ساخت متروي جديد بايد راه حلي ارائه مي شد تا كمترين تاثير را بر فضا و ساختار كلي مي گذاشت. در عين حال براي انجام اين پروژه، از ساختارهاي موجود يعني خط آهن قديمي و تونل آن بايد بهره برداري مي شد.
ايستگاه جنوا با يك فكر كاملا حمل و نقلي طراحي شده. شفاف سازي مناظر جهت القا نمودن مهندسي صنعتي در خدمت معماري ثابت و ناب ، مانند بناهاي اوايل قرن بيستم بود همچنين براي القاي تفاوت بين خيابان و محوطه ي ايستگاهي بود كه از طريق ايجاد مسيرهايي، حركت بالاتر از سطح خيابان را امكان پذير و مسير حركت را از منظر كلي شهر جدا مي كرد.پنجره هاي صاف و ساده اي كه روشنايي طرح را به طور كامل تامين مي كند روي كمان هاي فلزي منحي شكل كه هر كدام يك بيضي را تشكيل مي دهد قرار گرفته است. حتي در مورد ايستگاهي زير زميني نيز، استفاده از سطوحي با نماي سنگي، مصالح معماري بومي منطقه و ساخت اولين ايستگاهاي راه آهن منطقه رايادآوري مي كند.
جزییات اتصال شیشه ها به اسکلت فولادی و اورلب آنها بر روی یکدیگر با توجه به اقلیم گرم و نسبتاً رطوبتی مناطق جنوب ایتالیا از جمله جنوا ایستگاه فوق از موادی شفاف و سبک ساخته شده و از هر گونه پر کننده های حجیم و دیوار های ضخیم عاری می باشد.در ساخت این ایستگاه بیشتر به بهره بری از روشنایی روز و حرکت جریان باد (تهویه) توجه شده است. و.....