پاورپوینت بررسی سازه و تاسیسات در ایستگاه های زیرزمینی قطار شهری - مترو
بخشی از مطلب
بسیار پیش می آید که در طرح ایستگاه های زیرزمینی قطار شهری مهمترین عامل تاثیر گذار در طراحی، مسایل سازه ای و نیز ملزمات ترافیکی و تاسیسات شهری باشند. عموماً اجرای سازه ایستگاه های زیرزمینی که در میان شهر قرار گرفته اند بسیار دشوار می باشد چرا که نیاز به گودبرداری با عمق نسبتاً زیاد دارند. اجرای این گودبرداری هنگامی دشتوارتر خواهد شد که دقت شود که بسیار از ایستگاههای مترو شهر تهران در زیر خیابیتهای این شهر قرار گرفته اند و در نتیجه عموماً امکان گودبرداری ترانشه باز برای اجرای سازه وجود مدارد.
روشهای گوناگونی می تواند برای ساخت سازه های زیرزمینی بکار رود. ساده ترین آنها اجرای ترانشه باز است که در آن ابتدا با ایجاد سازه نگهبان موقت و یا گودبرداری با شیب مناسب، خاک محل پروژه تا تراز زیر سازه برداشته می شود و پس از اجرای سازه، مجدداً خاکریزی شده و سازه مدفون می گردد. این روش ساده نرین و کم خرج ترین روش اجرای سازره های مدفونی است که عمق آنها زیاد نباشد.
از روشهای مرسوم دیگر اجرای سازه به روش خاکبرداری و پوشش است. در اجرای گود با این روش ابتدا سازه نگهبان خاک که می توان شامل دیوارهای فلزی یا شمهای کوبیدینی یا در جای بتنی باشد در کنار گود (یعنی در کنار خیابان یا در پیاده رو دو طرف خیابان) اجرا می شود. سپس خامبرداری یک لایه از زمین با توقف کوتاه مدت ترافیک انجام می شود و یک پوشش موقت بر روی این خاکبرداری قرار می گیرد که امکان حرکت خوردها را از خیابان فراهم می سازد. پس از آن خاکبرداری و اجرای سازه از طریق یک مسیر دسترسی جانبی به زیر این سازه پوششی موقت انجام می پذیرد این روش یکی از مناسبترین روشها برای شرایطی است کع خاکبرداری در زیر خیابان انجام می شود. عموم ایستگاههای مترو شهر تهران با این روش اجرا شده اند.
روش دیگری که می تواند در اجرای ایستگاههای استفاده شود، اجرای ایستگاه به صورت تونلی است. در این روش، در هنگام اجرای تونل مسیر، در قسمتی از راه، این تونل عریضتر می شود و ابعاد ایستگاه را به خود می گیرد. این روش معمولا در شرایطی استفاده می شود که عمق قرار گیری ایستگاه زیاد باشد. اجرای ایستگاه با این روش بسیار هزینه بر خواهد بود اما کمترین تداخل را با محوطه
و...