پاورپوینت بررسي طراحی معماری ترمينالی در اسلامشهر
بخشی از مطلب
ترمينال فعلي در ورودي بخش شرقي شهرستان اسلامشهر قرارگرفته است. اين ترمينال باتوجه به آماروارقام مسافروهمچنين ميزان امكانات آن، جوابگوي نيازهاي مسافرتي درسالهاي آينده نخواهد بود.موارد ذيل دربررسي وتحليل وضع موجود ترمينال بدست آمده است
ترمينال فعلي اسلامشهر كه ودرمسير تهران قراردارد، درحدود 7 سال پيش احداث شده وامروزه باتغيير و تحول داخل سايت وافزودن تعاوني هاي مسافري سواريهاي بين شهري وميني¬بوس هاي مناطق مختلف داخل استان، به عنصري زائددربافت شهري تبديل شده است. ساختمان اصلي ترمينال بصورت حجم پراکنده شكل گرفته وامروزه نيازمندمرمت وبازسازي مي باشد.
درحال حاضروجودايستگاه هاي ميني بوس وسواري به بزرگترين معضل اين ترمينال تبديل شده است. ساختمان هايي فاقد هويت مشخص معماري به بخش شرقي ترمينال افزوده شده وازآن ها بعنوان جايگاه استقرار ميني بوس وسواري هاي بين شهري استفاده مي شود.چندرديف مغازه دركناريكديگرقرارگرفته ومسافران سرگردان درفضاي بازوباتوجه به اقليم منطقه در آفتاب گرم تابستان وسرماي شديدزمستان، منتظرسوار شدن به وسايل نقليه مي باشند.علاوه برعملكردنامناسب،اين ساختمان هاسيماي كلي ترمينال رامخدوش ساخته وهويت اين بناي شهري را ازبين برده اند.تجمع اتومبيل هاي سواري كه عمدتاً فرسوده وازرده خارج شده مي باشند؛درابتداي ورودي اصلي ترمينال،حركت رادراين بخش، مشكل ساخته ومنظر ناخوشايندي رابوجودآورده اند.
چندداربست فلزي ويك سقف باپوشش ايرانيت، جايگاه مسافران راتشكيل مي دهد.كه فاقدهرگونه امكانات اوليه واستاندارد طراحي فضاهاي ترمينال مي باشد.بخش سواري وميني بوس هم اكنون به بزرگترين ومهمترين مشكل اين ترمينال تبديل شده اند.(علاوه برمشكلات خاص مجموعة اصلي وساختمان ترمينال)
بررسي هاي همه¬جانبه درخصوص ترمينال اسلامشهر
1– بررسي محورهاي اصلي شهر در ارتباط با ترمينال
2 – بررسي موقعيت ترمينال موجود
3 - بررسي شركت هاي مسافري موجود در محدوده
4 – بررسي نياز ها و خواسته هاي شركت هاي مسافري و مسافران
هيچ¬گونه فضاي استراحت رانندگان و فضاي بازي و سرگرمي جهت مسافرين در اين ترمينال طراحي نشده است. در منتهي¬اليه شمال غربي مجموعه، ساختمان هايي با معماري كم ارزش و نازل احداث شده و بعنوان كارواش، تعويض روغن و مكانيكي از آن ها استفاده مي شود. بخشي از اين ساختمان ها در ابتدا جهت استراحت رانندگان در نظر گرفته شده اما بعدها با تغيير كاربري و مسدود نمودن ورودي ها، آن را به تعميرگاه و مكانيكي تبديل نموده اند كه سيماي و منظر ناهنجاري را در اين بخش ترمينال ايجاد نموده است.
معضل بسيار مهمي كه هم اكنون اين ترمينال با آن مواجه است، تغيير كاربري نواحي همجوار سايت از عملكرد در نظر گرفته شده توسط طرح تفصيلي ( يعني تأسيسات شهري ) به عملكرد مسكوني مي باشد. بگونه اي كه تمامي بافت همجوار در نواحي شمالي، شمال غربي و شرقي ترمينال به شهرك هاي مسكوني تغيير كاربري يافته و اين مجموعه ها بر روي يكديگر تأثير منفي گذاشته اند. ايجاد آلودگي زيست محيطي و سمعي بصري از سوي ترمينال بر منازل و همچنين عبور و مرور مكرر ساكنان اين منازل از درون محوطه ترمينال، بخشي از اين مشكلات مي باشد.
نكات حائز اهميت در طراحي فضاي جديد ترمينال:
1– ترمينال فعلي جوابگوي نياز هاي آينده سيستم مسافرتي شهرستان اسلامشهرنمي باشد. رشد آمار مسافر و ميزان سفرهاي انجام شده طبق آمار بخش نهايي اين مطالعات تأكيد اين مورد مي باشد.
2– فضاهاي موجود در ترمينال فعلي با الگوهاي پيشين معماري طراحي شده اند و بر اثر تغيير كاربري نيز با نياز هاي امروزي سازگار نيستند.
3– فضاي انتظار ترمينال فعلي داراي ابعاد كم ( ارتفاع و سطح ) بوده و امكان ارتقاي آن جهت سيستم تعاوني اتوبوسراني مناسب نمي باشد.
4– نا متجانسي فضاهاي تجاري موجود در ساختمان فعلي ترمينال اتوبوس ها چهره اين فضا و عملكردهاي آن را مخدوش ساخته است.
5 – فضاي استراحت رانندگان كه اكنون جزء ضروريات طراحي ترمينال مي باشد در اين مجموعه مورد نظر واقع نشده است. لذا وجود اين فضا در طراحي جديد پيش بيني شده است.
6 – با توجه به برنامه هاي گردشگري وسيع در سطح استان توسط سازمان ها و ارگان هاي ذيربط، قطعاً فضا هاي ويژه اي نظير نمايشگاه و فروشگاه صنايع دستي، جهت استفاده گردشگران مي بايست در ترمينال ها موجود باشد كه در موقعيت فعلي چنين نيست.
7 – ترمينال بعنوان يك ساختار بزرگ شهري معرف معماري و شهرسازي يك شهر يا استان مي تواند قرار گيرد. استقرار اين مكان درمبادي ورودي شهرها وتقريباً نخستين فضاي بزرگي كه مسافران با آن مواجه مي شوند مي بايست تأثير گذاري مطلوبي به لحاظ فرم معماري داشته باشد. اين امر در طراحي بخش الحاقي به ترمينال فعلي مد نظر قرار گرفته است.
و....