خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی تاریخچه و مشخصات بنای کولوسئوم

   تعدادبرگ: 50 اسلاید   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 5085 kb  تعدادمشاهده  3


پاورپوینت بررسی تاریخچه و مشخصات بنای کولوسئوم
 
بخشی از مطلب
 کولوسئوم (به انگلیسی: Colosseum) یک تماشاخانه بیضی‌وار در مرکز رم در ایتالیا است. این آمفی‌تئاتر بزرگترین از نوع خود در امپراتوری روم باستان بوده است. تعداد ردیف‌های صندلی آن به تعداد پنجاه هزار ودارای ۸۰ در ورودی است. واژه کلوسئوم به معنی «جایگاه بزرگ» نام دیگر آن آمفی تئاتر فلاویوسی (به ایتالیایی: Anfiteatro Flavio یا Colosseo) است. ساخت کولوسئوم توسط وسپاسیان(Vespasian)امپراطور سالهای ۶۹ تا ۷۰ روم پایه گذاری شد، پس از آن پسرش تیتوس (Titus) در سال ۸۰ بعد از میلاد آنرا بنا کرد، که نهایتا توسط دومیتیان (Domitian) برادر تیتوس به پایان رسید.
 
 
 
کولوسئوم به عنوان اولین آمفی تئاتر دائمی و ماندگار ساخته شده در روم، در زمین‌های باتلاقی ما بین تپه‌های اسکوئیلین(Esquiline) و کائلین (Caelian) واقع شده بود. در این مجموعه امپراطوری روم شاهد فجیع‌ترین جنایات به شکل کشتار بردگان و مسیحیان بوده‌است نبردهای خونین بر سر مرگ و زندگی گلادیاتورها یکی از سرگرمی‌های روزانه امپراطوران و اشرافیان رومبوده‌است قدمت تاریخی و شکوه و جلال این عمارت از یک سو و کارآمدی آن برای اجرای نمایش و امکان کنترل جمعیت، از سوی دیگر، باعث شد این سالن یکی از بزرگترین بناهای معماری روم باستان به شمار می‌رفت. پلان این مجموعه به شکل بیضی به قطرهای ۱۸۸ و ۱۵۶ متر زیر بنای آن حدود ۶ جریب می‌باشد
 
 
 
 
 
ارتفاع آن تقریبا به اندازه یک ساختمان۱۵ طبقه می‌رسد(حدود۴۸متر) کف صحنه چوبی است و در زیر آن مجموعه‌ای از اتاقها و گذرگاهها برای عبور حیوانات وحشی و سایر تدارکات لازم جهت راه اندازی و اجرای نمایش قرار گرفته‌است. تعداد ۸۰ دیوار به عنوان تکیه گاه برای طاق‌های گنبدی شکل، گذرگاهها، پلکان و ردیف‌های صندلی، روی صحنه قرار گرفته‌است. لبه بیرونی طاق‌های متوالی باعث اتصال طبقات مختلف و پلکان بین آنها به یکدیگر شده‌است. نمای داخلی کولوسئوم (Coliseum) از بالا سه ردیف طاق‌های گنبدی شکل رو در روی ستون‌ها و سر ستون‌ها قرار گرفته‌اند، در ستون‌های طبقه اول سبک معماریسبک دوریکا (Doric)، در طبقه دوم سبک ایونیک (Ionic)، و در طبقه سوم سبک قرنتی (Corinthian) که نزدیک بهسبک کلاسیک یونان بود، به کار رفته‌است.این بنا به دلیل عبور و مرور آسان جمعیت به داخل و خارج میدان یکی از شاهکارهای مهندسی است در بالای این سه طبقه اصلی، طبقه زیرشیروانی شامل ستون‌های مستطیل شکل سبک قرنتی قرار دارد، فضای بین ستون‌ها با ۴۰ عدد پنجره کوچک مستطیل شکل پر شده‌است. در قسمت بالا، دیوارکوب‌ها و بندگاههایی وجود دارد که تیرک‌هایی را که سایه بان‌ها به آنها آویزان است، نگه داشته‌اند. در ساخت عمارت با دقت بسیاری از انواع ترکیبات ساختمانی استفاده شده، برای فونداسیون از بتون و برای ستون‌ها و طاق‌ها از سنگ آهک (تراورتن) استفاده شده، در ستون‌های به کار رفته برای دیوار دو طبقه زیرین، از نوعی سنگ متخلخل به نام توفا (Tufa) استفاده شده‌است. برای طبقات فوقانی و اکثر طاق‌ها از آجر بتونی استفاده شده‌است.
 
*****************************
 
کلوسئوم یکی از بناهای معروف دنیا در دوران رم باستان، که زمانی بزرگترین آمفی تئاتر روو باز بوده.
مطالب بالا رو از ویکیپدیا گرفتم چون تقریبا کامل بود.فقط یه چیزی رو خودم اضافه میکنم راجع به مرمتش و اوون هم اینه که ، کولوسئوم یکی از اولین مرمتهای بزرگ مقاس دنیا بوده.این بنا از آجر و تراورتن ساخته شده بوده.شاختار زیر زمینی که براش طراحی شده بوده آنچنا هوشمندانه بوده که امکان اجرای هر گونه جلوه های ویژه ای رو فراهم میکرده.به خاطر همین محبوب رومیان بوده.
 
در آغاز سده 18 زلزله خیلی عظیمی در رم اتفاق افتاد که باعث شد بخشهای از این بنای سنگی بزرگ که طاقهای هر طبقه اوون مربوط به دوره ای هست ، ویران بشه...در سده 19 زلزله دیگری رخ داد که ضلع شرقی این بنا را در معرض خطری جدی قرار داد و دو مرمت گر ، زاپاتی و کامپورزی را به این فکر وا داشت که بنا را از سمت بیرون آزاد کنند و آوار را از روی تاق ها بردارند تا کمتر باری به این بنا وارد بشه .در سال 1805 حفاظی از جنس الوار برای مهار دیوار ضلع شرقی ساخته شد و به دنبال حفاری آغاز و طرحهایی برای محکم سازی این بنا آغاز شد .
 
 
 
بعد از یک زمین لرزه دیگر ، با بررسی وضعیت بنا گزارش شد که جدا شدن توده هایی از تراورتن، معلول ترکهای پیش آمده در طبقه های دوم و سوم بوده.این خود باعث جدا شدن کامل جرزها دو تاق آخر و نشست قابل ملاحظه سنگهای وسط تاق بوده است.در نتیجه سازه به اندازه 3 کف دست از شاقول خارج شده بود.ستون اخر ترک های عمده برداشته بود که به طور ثابت بر میزان شکاف افزوده نیز میشده.پیشنهاد کردند که پشت بند دیوار ساده از اجر با پایه ای از جنس تراورتن در قاعده آن برای جلوگیری از حرکت بیشتر دیوار بسازند.
در نوامبر سال 1806 زمین لزره دیگری در رم رخ داد که گرچه حفاظ چوبی مانع سقوط بنا شد، اما انحرا کولوسئوم از وضعیت عمودی باز هم بیشتر و خودِ الوارهای محافظ نیز تا آستانه شکست خمیده شدند.
پروژه مرمتی پلاتزی، کامپورزی و استرن تصویب شد و مراحل آماده سازی پروژه صورت گرفت
 
 
مرحله اول شامل براوردن عناصر پشتیبانی کننده نیرومند برای مقاوم سازی بنا برای مقاوت در قبال بخش های جدا شده(و در استانه ریزش) بود.در مرحله دوم تاق ها را از سمت درون دیوار میزدند تا استحکام انها بیشتر شود . و در مرحله سوم لازم بود یک دیوار ضربدری برای تامین پشتیبانی بیشتر از سمت حاشیه بنا و نیز پیوند حوردن ان به دیوار پشتبند ، ستون، و تاقهای دیوار کشیده شده از سمت درون ساخته شود. کار به سرعت پیشرفت و در 6 ژوئن
1807 به مرحله ای رسید که چیزی به تکمیل کار نمانده بود.دیوار پشتبند این بنا یکی از مهمترین قسمتهای این مرمت عظیم بوده که تصویر آن در گالری کلمنتینا در واتیکان کشیده اند.
و...


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی ,تاریخچه و مشخصات , بنای کولوسئوم , کولوسئوم (به انگلیسی: Colosseum) ,یک تماشاخانه بیضی‌وار , در مرکز رم در ایتالیا ,آمفی‌تئاتر ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری پایتخت ها و مقبره های پادشاهی کوگوریو باستان در چین
پاورپوینت بررسی معماری معبد بودایی انگکور وات کامبوج
پاورپوینت بررسی نقش و اهمیت و انواع بادگیر در معماری
پاورپوینت بررسی کارکرد و انواع بادگیرها در معماری
پاورپوینت بررسی معماری سردر و بررسی نمونه های موفق
پاورپوینت بررسی معماری طاق و قوس در بناهای ایران و روشهای ترسیمی آن
پاورپوینت بررسی تزئینات آجری در معماری
پاورپوینت بررسی تزیینات آجری معماری دوره پهلوی
پاورپوینت بررسی معماری آتشکده آتشکوه، محلات
پاورپوینت بررسی معماری مقرنس ، انواع و پیشینه مقرنس
پاورپوینت بررسی معماری بادگیر و کارکرد اصلی بادگیرها ، عملکرد بادگیرها
پاورپوینت بررسی معماری ایوان خسرو ،معماری طاق کسری ، معماری ایوان مدائن
پاورپوینت بررسی معماری اهرام ثلاثه مصر
پاورپوینت بررسی معماری دروازه درب کوشک قزوین
پاورپوینت بررسی معماری تکنیک يزدی بندی در بناهای ایران
پاورپوینت بررسی معماری یخچال میبد
پاورپوینت بررسی معماری چاپارخانه میبد
پاورپوینت بررسی ساباط در معماری ایران
پاورپوینت بررسی معماری انواع تاق، قوس و کاربرد نعل درگاه
پاورپوینت بررسی معماری کارخانه فاگوس اثر والتر گروپیوس

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد