خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات طراحی مرکز آموزش آتش نشانی بارویکرد معماری پایدار

   تعدادبرگ: 194 برگ ورد با منابع درون متنی /////   قیمت: 24000 تومان   حجم فایل: 25445 kb  تعدادمشاهده  2


مطالعات طراحی مرکز آموزش آتش نشانی بارویکرد معماری پایدار
بخشی از مطلب
طراحی مرکز آموزش آتش نشانی (امداد ونجات) جهت افسران آتش نشان ، آتش نشان داوطلب ، گروه های هلال احمر وفراگیران شرکتها وکارخانجات با رویکرد معماری پایدار (طراحی ساختمانها با حفاظت از محیط زیست ودوستدار طبیعت) زمینه حضور دیگر کشورها را امکان پذیر می نماید.
 این مرکز دارای ورودی مستقل برای افراد با المان مرکز آموزش قسمت مراجعین بصورت تخصصی وپیشرفته دو زمین تمرین عملیاتی با مکان بازید افراد از لحاظ ایمنی ورود به سایت با تجهیزات کامل عملیاتی( Full PPE)  وساختمانهای شبیه سازی شده بصورت مسکونی اداری وتجاری میباشد.طراحی خوابگاه برای فراگیران وفضای استراحت وسالن غذا خوری وساختمان اداری بصورتی که استادان بتوانند اشراف کامل به محیط عملیات داشته باشند. ویک ایستگاه آتش نشانی که وظیفه امداد رسانی در شرایط خاص را دارد.
اصل طراحی مرکز آموزش برای بازگشت به چرخه زندگی (Life Cycle Design) دومین اصل از معماری پایدار است و بر این فکر و یا نظریه استوار شده است که ماده از یک شکل قابل استفاده تبدیل به شکل دیگری می‌شود، بدون اینکه به مفید بودن آن آسیبی رسیده باشد.از سوی دیگر به‌واسطه این اصل، یکی از وظایف طراح، جلوگیری از آلودگی محیط است.(با توجه به مواد اطفایی مورد استفاده در ساختمانها این مورد حائز اهمیت میباشد)این نظریه برای رسیدن به این منظور در سه مرحله، ساختمان را مورد بررسی قرار می‌دهد. این مراحل به ترتیب عبارتند از:
مرحله پیش از ساخت، مرحله در حال ساخت و مرحله پس از ساخت.
تخریب محیط زیست ازطریق افزایش مصرف انرژی در جهان ، نابودی جنگل ها ومراتع وانقراض گونه های جانوری در حالی اتفاق می افتد که بحث کنونی بسیاری از مجامع وآژانس های بین المللی وملی در سراسر دنیا با هدف بهره برداری اقتصادی بصورت شتابزده صورت پذیرفته وتوسعه صنعتی شکل گرفته بگونه ای که انسان وطبیعت هردو به نوعی قربانی حرکت شتابزده ی رشد صنعتی شدند. از اوایل نیمه دوم قرن بیستم پیدایش وگسترش اندیشه های زیست محیطی وبویژه پس از بحران انرژی در سال 1973 مسئله انرژی های پایدار وبی زیان بطور جدی در دستور کار اکثر کشور های جهان خصوصا کشورهای صنعتی قرار گرفت. از سوی دیگر ، بی توجهی وعدم پیشرفت داخلی در امر پژوهش واستفاده از انرژی های پایدار ، بطور عمده ناشی از وفور منابع غنی انرژی های فسیلی در داخل کشور وبهای بسیار نازل آن که از قیمت واقعی وتعادل طبیعی آن بسیار پایین تر است که باعث می گردد در مصرف ان اسراف شده سرمایه ملی نسل های آینده به تاراج رود ومحیط زیست در معرض خطر قرار گیرد. اگرچه بهای نازل انرژی های فسیلی ، استفاده از آنها را سود آورتر از انرژی های بی زیان می سازد، با این حال این امر به هیچ وجه به معنای اقتصادی نبودن استفاده از انرژی های بی زیان در دراز مدت خصوصا از دیدگاه اقتصادی کلان نیست.
مصرف انرژی در بناها وبخصوص ساختمان های مسکونی تنها به گرمایش وسرمایش ختم نمی گردد. بلکه تمامی مراحل طراحی ، ساخت وساز وبهره برداری از ساختمان
و....

فهرست مطالب
عنوان       شماره صحفه 
چکیده 1
فصل اول : کلیات تحقیق   2
1-1- بیان مسئله       3
1-2- اهداف تحقیق 4
1-3-  فرضیه ها وسوالات پژوهش5
1-4- اهمیت وضرورت تحقیق     6
1-5- روش تحقیق   6
1-6-  ادبیات تحقیق 7
1-7- پیشینه تحقیق ونمونه پژوهش8 
1- 8- روش تجزیه وتحلیل داده ها8
فصل دوم : یافته ها
2-1- آموزش9
2-2- نظام آموزش 10
2-3- آموزش کارکنان     10
2-4 از چه هنگام نخستين اداره آتش‌نشاني آغاز به كار كرد؟11
٢ـ 5-  تاريخچه آتش نشاني در ايران      13
٢ - 6 - تاريخچه آتش‌نشاني در تهران    15
٢- 6 – 1- تاريخچه آموزش در آتش‌ نشاني تهران قبل از انقلا       19
٢- 6 – 2-  تاريخچه آموزش در آتش نشاني تهران در دهه 60      20
٢ - 6 – 3- تاريخچه آموزش در آتش‌ نشاني تهران در دهه 70      21
٢- 6 -4- تاريخچه آموزش در آتش‌نشاني تهران در دهه 80 تا كنون       28
2-7-  مرکز آموزش       33
2-7-1-  ساختار مرکز آموزش 33 
2-7-2-  مولفه های یک مرکز آموزش        34
2-7-2-1-  مولفه های اداری وتسهیلات حمایتی    34
2-7-2-2-  مولفه های تسهیلات داخلی ساختمانی  35
2-7-2-2-1-  مولفه های آزمایشگاهی آموزشی ویژه       36
2-8-2-3-  مولفه های تسهیلات خارجی      36
2-7-2-4-  مولفه های زیربنایی37
2-7-3-  ساختمان های مرکز آموزش 38
2-7-3-1-  دفاتر  38
2-7-3-2-  تالار سخنرانی        38
2-7-3-3-  برج تمرین  38
2-7-3-3-1-  پلکان اضطراری برج تمرین   39
2-7-3-4-  ساختار آموزشی Live Fire      39
2-8-  ایستگاه آتش نشانی        40
2-8-1-  ضوابط ومقرارات طراحی ایستگاه آتش نشانی     41
2-8-1-1-  ساختمان اصلی ایستگاه     41
2-8-1-2-  اتاق اطلاعات ومخابرات   41
2-8-1-3-  آشیانه41
2-8-1-3-1-  ابعاد         42
2-8-1-3-2-  فضاهای جانبی   42
2-8-1-3-3 – موادومصالح      43
2-8-1-3-4-  تهویه و نور        43 
2-8-1-3-5-  شیب        44
2-8-1-4-  آسایشگاه     44
2-8-1-5-  آشپزخانه      44
2-8-1-6 – غذاخوری    45
2-8-1-7-  اتاق فرمانده  45
2-8-1-8-  اتاق سخنرانی وکلاس درس        45
2-8-1-9-  ورزش45
2-8-1-10-  کمد خانه رختکن خشک کن شستشو  45
2-8-1-11-  انبارعمومی  46
2-8-1-12-  میله فرود     46
2-8-1-13-  محوطه تمرینات    47
2-8-1-14-  موارد خاص47
 
فصل سوم : مطالعات نظری
3-1- مبانی نظری معماری پایدار49
3-1-1- فرایند طراحی پایدار      51
3-1-1-1- مفهوم طراحی پایدار 51
3-1-1-2-اصول طراحی پایدار در معماری     53
3-1-1-2-1- مقیاس محیط (نگرش جامع وفراگیر نسبت به محیط)53
3-1-1-2-2- طراحی با طبیعت (طبیعت به عتوان الگوی طراحی)   54
3-1-1-2-3-مقیاس زمان در طراحی(طراحی چرخه حیات اثر معماری)   55
3-1-1-2-4- طراحی انسانی       55
3-1-1-3- مولفه های پایداری طرح      56
3-1-1-3-1- بناومحیط زیست    57
3-1-1-3-2- بنا وکاربران (طیف اصلی تاثیر پذیر)     57
3-2- مبنای علمی معماری پایدار  59
3-2-1- منابع انرژی 60
3-2-1-1- انرژی های تجدید پذیر (پایدار)      62
3-2-1-1-1- انرژی خورشیدی    62
3-2-1-1-1-1 کاربرد های انرژی خورشید       63
3-2-1-1-2- انرژی باد       66
3-2-1-1-3- انرژی زمین گرمایی  67
3-2-1-1-4- انرژی زیست توده    68
3-2-1-1-5- هیدروژن      69
3-2-1-1-6-پیل سوختی   69
3-2-2- راهکارهای علمی معماری پایدار         71
3-2-2-1- گرم نگهداشتن وخنک ماندن 72
3-2-2-1- 1- راه کارهای علمی در باب گرم نگاه داشتن وخنک ماندن      74
3-2-2-1-1-1- رنگ وبافت         75
3-2-2-1-1-2- نسبت فشردگی سطح به حجم   75    
3-2-2-1-1-3- چیدمان فضایی وجهت گیری    75
3-2-2-1-1-4- عایق76
3-2-2-1-1-5- عایق وجرم حرارتی        79
3-2-2-1-1-6- پنجره        81
3-2-2-1-1-7- اکران باز تاب      83
3-2-2-1-1-8- نفوذ وتهویه         84
3-2-2-2- سامانه های خورشیدی ایستا(غیرفعال)        85
3-2-2-2-1- سامانه گرمایش خورشیدی ایستا    85
3-2-2-2-1-1-سامانه های جذب مستقیم 86
3-2-2-1-2- سامانه دیوار ترومپ  88
3-2-2-1-3- فضای خورشیدی      91
3-2-2-2-2- سامانه سرمایش ایستا 94
3-2-2-2-3- 1- معماری سبز        96
3-2-2-2-3- 1-2-  بام سبز  96
3-2-2-2-3-2- آتریم98
3-2-2-2-3-3- نمای دو پوسته       99
3-2-2-3-سامانه خورشیدی پویا فعال     102
3-2-2-3-1- منبع انرژی تقریبا ایده آل     102
3-2-2-3-2- سلول فتو ولتائیک     104
3-2-2-3-3- سامانه های خورشیدی آب گرم    105
3-2-2-3-4- گردآوری های خورشیدی هوای گرم     107
3-2-2-4- سامانه های هوشمند      107
3-2-2-4-1- معماری هوشمند      108
3-2-2-4-2- تعاریف ساختمان هوشمند  109
3-2-2-4-2-1- سیستم مدیریت ساختمان (BMS)     109
3-2-2-4-2-2-  سيستم اعلام حريق        111
3-2-2-4-2-2-1- شستی اعلام حريق آدرس پذير      113
3-2-2-4-2-3-  دتكتورهاي ترکیبی دود و حرارتي آدرس پذير     113
3-2-2-4-2-4-  دتکتورهای گاز شهری 113
3-2-2-4-2-5-  آژیرها     114
3-2-2-4-2-6 - ماجولهای ورودی/ خروجی   114
3-2-2-4-2-7-  شبكه كامپيوتر   114
3-2-2-4-3- نماهای هوشمند       115
3-2-2-4-4- پوسته های هوشمند    115       
3-2-2-4-5- ویژگی های اصلی ساختمان های هوشمند 115
فصل چهارم : گرد آوری های داده ها
4-1- نمونه موردی     117
4-1-1- مرکز آموزش کالج مورتون انگلستان     117
4-1-2- مرکز آموزش آتش نشانی ومدیریت بحران کوبه ژاپن 120
4-1-3- ایستگاه آتش نشانی یاتسوشیرو ژاپن       122
فصل پنجم : تحلیل داده ها  و نتیجه گیری 
5-2- شرایط آب و هوای تهران      125
5-2-1 ساختار کالبدی شهر تهران  125
5-2-2 سیمای شهری126
5-3 مکان یابی سایت127
5-3-1- عوامل موثر در مکان یابی ایستگاه آتش نشانی128
5-4- معرفی سایت   129
5-4-1 آنالیز اقلیمی سایت 130
5-4-1-1- دما        131
5-4-1-2- رطوبت 133
5-4-1-3-  بارش   133
5-4-1-4-  باد       134
5-4-1-5-  تابش   139
5-5-  اهداف طراحی اقلیمی 136
5-5-1-  تعیین اقلیم به روش دمارتن         136
5-5-2-  تعیین اقلیم به روش آمبرژه136
5-6-  طراحی اقلیمی وجهت استقرار ساختمان     136
5-6-1- رابطه فرم ساختمان واقلیم   137
5-6-2-  جهت گیری نسبت به تابش آفتاب         137
5-7-  نیازهای محیطی ساختمان های آموزشی     138
5-7-1- موارد کلی حائز اهمیت در طراحی اقلیمی ساختمان های آموزشی   139
5-7-2- جلوگیری از اتلاف حرارت         139
5-7-3-  بهره گیری از انرژی خورشید      140
5-7-4- جلوگیری از گرم شدن هوای کلاس      140
5-7-5- محافظت در برابر بارندگی 141
5-7-6- جلوگیری از گرم شدن کلاس ها یا استفاده از جریان هوا      141
5-8- ایده های طرح  (معرفی طرح نهایی) 143
5-9- نتیجه آنالیز سایت       144  
5-9-1- جهت گیری بنا ها و ورودیهای سایت   144
5-9-2- محور های طراحی 146
5-9-3- زون بندی    146
5-10- شرح فضاها و ویژگی ها ودیگر مسائل مورد توجه در طراحی سایت وبنا     147
5-10-1- کلاس های آموزش ونحوه ورود به فضاهای دسترسی       147
5-10-1-1 اتاق دستگاه تنفسی      149
5-10-1-2 سوله آموزشی   152
5-10-1-3 نهار خوری وآشپزخانه152
5-10-2- زمین های عملیاتی آموزشی    154
5-10-2-1 زمین عملیات کثیف  Dirty Area154
5-10-2-2 زمین عملیات تمیز  Clean Area 155
5-10-3  سالن ورزشی چند منظوره        155
5-10-4  ساختمان اقامتی   156
5-10-5 ایستگاه آتش نشانی         156
5-10-6  برج کنترل عملیاتی        159
5-10-7- باند فرودگاه       160
5-11- دیگر مسائل مورد توجه در طراحی سایت وبنا   161
5-12- ویژگی های اقلیمی وپایدار طرح  161
5-12-1- نمای دوپوسته     161
5-12-2- آتریوم      161
5-12-3- کلکتورها وسلول های فتوولتائیک     162
5-12-4- فضای خورشیدی162
5-12-5- بام سبز      163
5-13- سازه  164
5-14- تاسیسات     164
5-14-1- اصول كلي طراحي       165        
5-14-2- فهرست سيستم هاي تأسيسات الكتريكي     166
5-14-3-  سيستمهاي تأسيسات الكتريكي        167
5-14-4- تاسیسات مکانیکی       167
5-14-4-1- سيستم هاي تأمين سرمايش، گرمايش و تخليه هوا       168
5-14-4-1-1- شرايط محيط داخل       168
5-14-5- سرمایش و گرمایش    169
5-14-6-  ميزان آب باران و چگونگي دفع آن170
5-14-6-1- مصالح مصرفی شبکه فاضلاب و آب باران       170
نتیجه گیری  171
منابع
مصاحبه 
منابع انگلیسی
منابع شکل ها
منابع  نمودارها
منابع  نقشه ها
Abstract
 
 
فهرست جدول ها
3-1- مقادیر پیشنهادی عایق موادها      79   
3-2- تاخیر زمانی برای دیوار های با ضخامت 1 فوت         82
3-3-جدول جرم حرارتی مواد   88
3-4- جدول جرم حرارتی مواد   91
3-5- محاسن ومعایب گرمایش خورشیدی     94
5-1- مشخصات موقعیت تهران  131
5-2- میانگین درجه حرارت      132
5-3- میانگین حداکثر دما132
5-4- میانگین حداقل دما 132
5-5- رطوبت نسبی         133
5-6- بارش134
5-7- وزش باد      134
5-8- سوخت وساز بدن  169
فهرست نمودارها
3-1-  مصارف منابع تجدید پذیر در جهان     77
3-2-  طراحی گرمایش ، سرمایش وروشنایی ساختمان       80
5-1- سرعت وجهت باد 134
5-2- تابش         135
فهرست شکل ها
3-1-  فرایند انرژی خورشیدی  65
3-2-  انرژی باد    67
3-3- انرژی زمین گرمایی         68
3-4- تهویه73
3-5- جذب گرما 74
3-6-  سرمایش وگرمایش خورشیدی  81
3-7- پنجره82
3-8- سامانه خورشیدی ایستا     86
3-9- سامانه جذب مستقیم         87
3-10- دیوار ترومپ       89
3-11- محاسن دیوارترومپ      90
3-12- فضای خورشیدی 93
3-13- بام سبز      97
3-14- آتریوم      99
3-15- نمای دوپوسته     100 
3-16- نمای چند پوسته  101
3-17- سامانه خورشیدی102
3-18- سامانه فتوولتائیک         104
3-19- آبگرمکن خورشیدی    106
3-20- گردآورنده خورشیدی 107
3-21- تیغه های Skylid         108
3-22- سیستم اعلام حریق       112
3-23- شستی اعلام حریق       113
4-1- عکس هوایی کالج مورتون      118
4-2- ساختمان اداری کالج مورتون   118
4-3- خوابگاه کالج مورتون انگلستان119
4-4 زمین عملیات کالج مورتون انگلستان    119
4-5- ماکت مرکز آموزش هیوگو     120
4-6- برج های عملیاتی هیوگو121
4-7- سوله های عملیاتی هیوگو        121
4-8- مرکزآموزش یاتسوشیرو ژاپن   122
4-9- محوط عملیات آتش نشانی یاتسوشیرو ژاپن  123
4-10- ورودی مرکزآموزش یاتسوشیرو ژاپن         123
5-1- مرکز آموزش امداد ونجات       130
5-2- جهت گیری بنا ها و ورودی سایت      145
5-3- محورهای طراحی 146
5-4- کلاس برق  148
5-5- کلاس مواد شیمیایی        148
5-6- کتابخانه      149
5-7- اتاق دستگاه تنفسی150
5-8- اتاق شارژ کپسول  150
5-9- کلاس آموزشی    151
5-10- کمدخانه کارآموزان     151
5-11- سوله آموزشی    152
5-12- آشپزخانه 153
5-13- نهارخوری         153
5-14- سالن ورزش چند منظوره       155
5-15- ساختمان اقامتی 156
5-16- ایستگاه آتش نشانی     157
5-17- محوطه زمین عملیاتی 158
5-18- محوطه عملیات158
5-19- ستاد فرماندهی 159
5-20 دانشکده            160
 
فهرست نقشه ها
4-1- کالج مورتون انگلستان 117
4-2- مرکزآموزش وایستگاه آتش نشانی یاتسوشیرو     124
5-1- موقعیت تهران   131
5-2- جهت گیری بنا 138
5-3- سایت پلان مرکز آموزش     
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات طراحی ,مرکز آموزش آتش نشانی , بارویکرد معماری پایدار ,رساله ,طرح نهایی ,پروژه ,معماری ,تحقیق ,مرکز آموزش آتش نشانی,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی ساختمان مرکز مدیریت بحران
دانلود مطالعات طراحی آتش نشانی همراه با پاورپوینت
مطالعات طراحی پارکینگ طبقاتی
مطالعات ایستگاه آتش نشانی
مطالعات طراحی ایستگاه آتش نشانی
مطالعات طراحی ایستگاه آتش نشانی ۱۱۹ اسلاید
مطالعات طراحي ايستگاه مدیریت بحران

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد