بخشی از مطلب
در دنیای امروز ضرورت توجه به آموزش در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر هیچ کس پوشیده نیست. بسیاری از شرکت¬ها، کارخانه¬ها و دستگاه¬های دولتی با توجه به این موضوع همه ساله بخشی از درآمد حاصله یا بودجه¬ی خود را صرف آموزش نیروی انسانی می¬نمایند. در مقوله¬ی مدیریت بحران حوادث، یکی از جنبه¬های عمده¬ای که باید قبل از بحران، برنامه¬ریزی و انجام شود و در حین بحران و پس از آن به¬کار آید، آموزش تخصصی و همگانی در زمینه¬ی نحوه¬ی مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی است. پژوهش¬های سال-های اخیر در مورد پیامدهای فاجعه¬آمیز حوادث طبیعی و غیرطبیعی که بعضاً خسارت¬های جانی و مالی فراوانی را به همراه داشته¬اند، نمایانگر این است که آمادگی برای مقابله با بحران به¬صورت عملی وجود ندارد و مدیریت بحران نیز آموزش ندیده و غیر متخصص است. حال این سوال مطرح می¬گردد که چگونه می¬توان آموزش¬های لازم را به عموم افراد جامعه و مسوولان مدیریت بحران ارایه کرد¬؛ به¬نحوی که آنان بتوانند به آمادگی بیشتری برای مقابله با حوادث دست یابند¬؟
در اجرای موفق یک برنامه¬ی آموزشی ابتدا باید پیش¬فرض¬های لازم تحقق یابند. بدین معنی که باید ابتدا برنامه¬ی آموزشی با در نظر گرفتن جنبه¬ها و ابعاد مختلف در قالب یک طرح برنامه¬ریزی شده تدوین شود. این برنامه مبتنی بر تعریف سیاست آموزشی، آموزش دهندگان، آموزش گیرندگان و نیاز سنجی آموزشی است. در موضوع آموزش مدیریت بحران، هدف، تغییر رفتار و عملکرد مردم و سازمان¬های مسوول مدیریت بحران جهت مدیریت بهینه¬ی بحران است. در این رابطه افراد آموزش گیرنده دو دسته می¬باشند، یکی سازمان¬ها و دستگاه¬های مسوول مدیریت بحران که لازم است آموزش¬های تخصصی و کاربردی را فراگیرند و دیگری مردم به¬عنوان عنصر و نهاد اصلی برنامه¬ریزی که باید آموزش¬های همگانی یا عمومی را ببینند.
آموزش یکی از اجزای اصلی عنصر آمادگی است که در چرخه¬ی مدیریت بحران به¬عنوان اقدامات پیش از بحران تلقی می¬شود. مدیریت بحران در حال حاضر به¬دلیل ابعاد و جنبه¬های متعدد بحران¬ها، دارای پیچیدگی-های خاصی است، به¬طوری که طیف وسیعی از کارآیی¬ها و مهارت¬های لازم نظیر برنامه¬ریزی، سازماندهی عملیات، تجهیز منابع و امکانات و توزیع بهینه¬ی آن¬ها را در بر می¬گیرد. تمامی مهارت¬های فوق به آموزش تخصصی کامل و جامع نیاز دارند. بنابراین از نقطه نظر مدیریت بحران، نیاز به آموزش نیروی انسانی موجود در دستگاه¬های دولتی برای ارایه¬ی خدمات پایه و ضروری از جمله آتش¬نشانی، اورژانس، امداد و نجات، تأمین امنیت و غیره در زمان بحران بسیار ضروری است.
واضح است که در رابطه با نیازهای آموزشی در درجه¬ی اول باید قابلیت موجود را مدنظر قرار داد. فقط در آن صورت است که می¬توان به یک ارزیابی دقیق دست یافت. اصولاً چنین ارزیابی نشان خواهد داد که چه زمینه¬هایی بیشتر به آموزش نیاز دارند. آموزش ممکن است با در نظر گرفتن ملزومات عمده¬ی آموزش و دسته بندی افراد تحت آموزش به صورت¬های مختلف انجام شود.
برای مثال آموزش مدیریت بحران می¬تواند برای مدیران فعلی بحران، به¬منظور آشنایی آن¬ها با جنبه¬های مختلف بحران و چگونگی هماهنگ¬سازی فعالیت¬های مدیریت بحران صورت گیرد یا اینکه آموزش مهارت¬ها برای افرادی ارایه شود که در عملیات اضطراری، نجات، کمک¬های اولیه، اسکان موقت و غیره انجام وظیفه می¬کنند. چنین افرادی می¬توانند از اعضای دستگاه¬های دولتی و یا سازمان¬های غیردولتی¬(NGO) باشند. همچنین آموزش تخصصی می¬تواند از طریق سمینارها و
جلسات علمی صورت گیرد و افراد مختلفی را تحت پوشش قرار دهد.از منظر مخاطبان و تعیین گروه¬های هدف و شیوه¬های بهینه نیز می¬توان آموزش را به انواع مختلف رسمی، غیررسمی و اتفاقی تقسیم نمود.
برنامه¬ریزی و اجرای هر یک از این آموزش¬ها به عوامل متعددی چون اهداف، محتوا، شرایط فراگیران و میزان دسترسی آنان بستگی دارد.
آموزش رسمی یا مدرسه¬ای معمولاً بخشی از نظام آموزشی است که از کودکستان آغاز شده و تا دانشگاه ادامه می¬یابد. این نوع آموزش که سازمان¬یافته است دارای ساختار مشخصی است و از نظم خاصی پیروی می¬کند.
آموزش غیررسمی نیز به هر نوع فعالیت آموزشی یا کارآموزی اطلاق می¬شود که سازمان¬یافته است و در خارج از نظام آموزش رسمی تحقق می¬پذیرد. برای مثال می¬توان از دوره¬های آموزشی و کارآموزی در زمینه-های مختلف بهداشتی، سیاسی و فنی نام برد.
آموزش اتفاقی نیز نوعی آموزش است که انسان در طول عمر به گونه¬ای تصادفی و نامنظم کسب می¬نماید. آموزش اتفاقی معمولاً در محیطی که فرد رشد می¬یابد و یا در محیط کار، زندگی و خانواده از طریق رسانه-های جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه¬ها و غیره به دست می¬آید.
نهایتاً ارایه¬ی آموزش¬های لازم در زمینه¬ی مدیریت بحران در سطح مردم و مسوولان، نیازمند تعریفی دقیق از یک سیاست آموزشی مبتنی بر نیاز¬سنجی است. برای اجرای برنامه¬های آموزشی باید نقش و جایگاه هر یک از دستگاه¬های آموزشی و فرهنگی دقیقاً روشن شود. تحقق این مهم، لزوم تدوین طرح آموزش مدیریت بحران در کشور را در چهارچوب سیاست¬ها و راهبردهای مدیریت بحران در سطوح ملی، منطقه¬ای و محلی ضروری می¬نماید.
معیارهای شهر ایمن
1-6 >با توجه به اینکه برشمردن شاخصه¬های شهر ایمن باید در همه¬ی زمینه¬ها مورد توجه قرار گیرد و نمی¬توان فقط از یک منظر فرضاً ایمنی و آتش¬نشانی بدان نگاه کرد پس می¬بایست تمامی ابعاد و ویژه گی های یک شهر برای ایمن بودن را مورد بررسی و تمامی مواردی که ایمنی یک جامعه را تهدید می کند مد نظر قرار داد و آن را پیش بینی کرد تا بتوان راهکارهای پیش¬گیرانه را برای مهار، کاهش اثرات و نهایتاً مقابله با آن بکار بست. پرواضح است که بهترین شرایط برای بررسی توان سیستم ایمنی جامعه زمانی¬ است که ناایمنی¬ها و مخاطرات به یکباره شهر را تهدید می¬کند (یعنی بدترین شرایط موجود). بنابراین بررسی بحران¬های گذشته می¬تواند ما را برای رسیدن به هدف بسیار یاری کند. از این رو در سال های اخیر ایمن سازی شهرهای کشور در برابر حوادث و سوانح غیرمترقبه مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت شهری در سرتاسر کشور ناگزیر است برای کاهش اثرات بلایای طبیعی در شهرها، از کارایی بسیار بالایی برخوردار باشد و آن را با گذشت زمان افزایش دهد و همواره روش¬های مدیریت و فناوری¬های موجود را به¬ویژه در مورد ایمن¬سازی خدمات تأسیسات و ساختمان¬های شهر بهبود بخشد و به¬روز نماید.
و....
فهرست مطالب
فهرست
1- فصل اول: اهداف و ضرورتها
1-1> بیان مسئله ی تحقیق
1-2> اهداف کلی و جزئی تاسيس مركز بين المللي امداد و نجات
1-3> لزوم وجود ساختمان مديريت بحران
1-4> ضرورت تامین و تجهیز بیمارستان صحرایی در بلایا
1-5>لزوم آموزش مدیریت بحران
1-6 >معیارهای شهر ایمن
1-7>فرهنگ ایمنی
1-8> هدف استاندارد 2800
مطالعات موضوع طرح
1-9>مطالعات موضوع طرح
1-10> آييننامه اجرايي قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور
1-11>انواع آموزش
1-12>تغيير نگرش مهندسي به نگرش مديريتي در مقابل زلزله
2-فصل دوم: مبانی نظری
2-1 > معمار کیست؟
2-2> معنا در معماری:
2-3 > مفهوم و تعریف معماری
2-4 >نظم در ساختار
2-5 >بررسی محتوای معماری (مفاهیم)
2-6> معرفی هفت معمار
2-7> نتیجه
مبانی نظری پروزه
2-8> مبانی طرح و طرز فکری:
2-9> مديريت شناور
2-10> تحليل وبررسي موضوع ولكه گذاري كلي فضاهاي آن
2-11> محورهاي اصلي ومحورهاي فرعي پلان
2-12 > طراحی پلان
2-13> بام های مورد استفاده در ابنیه سنتی در مناطق سرد
2-14> مصالح مورد استفاده در ابنیه سنتی در مناطق سرد
3-فصل سوم:اقلیم فرهنگ و تاریخ
شناخت تاریخی شهر کرمانشاه
3-1>تاریخچه ی سکونت
3-2>شهر کرمانشاه:
3-3>موقعیت جغرافیایی
3-4>توپوگرافی و جهات شیب زمین
3-5>ویژگی های اقلیمی وجوی
3-6>دما و تغییرات آن
3-7>بارش و میزان آن
3-8>باد
3-9>تبخیر
3-10>تعداد روزهای یخبندان
3-11>وضعیت هیدرولوژیکی
3-12>منابع آب
3-13> ناهمواری های استان
3-14>دشتها :
3-15>خاک شناسی
3-16>نژاد:
3-17>زبان و مذهب
3-18>جمعیت
3-19> سابقه تمدن انساني:
3-20>پيشينه تاريخي استان كرمانشاه
3-21>گردشگری
3-22> جاذبه های فرهنگی – تاریخی
4-فصل چهارم:استانداردها
4-1>استانداردها وسرانه های طراحی ساخمان مدیریت بحران
4-2> فضای نمایش:
4-3>كاربري حمل و نقل زميني و هوايي
4-4>آشنایی با هلیکوپتر Sikorsky S-92
4-5>كاربريهاي پزشكي
4-6>سرویس های بهداشتی:
4-7>بیمارستان سیار
4-8>درمانگاه
4-9> ایستگاه های تیپ آتش نشانی
5-فصل پنجم:نمونه های مشابه
5-1>ایستگاه آتش نشانی ویترا
5-2> ایستگاه آتش نشانی ویتاکورا
6-فصل ششم:برنامه فیزیکی
6-1>ساختمان مدیریت بحران
6-2> ریز فضای مركزآتش نشاني :
6-3>ریز فضای بیمارستان
دیاگرامها
جداول
7-فصل هفتم:آنالیز سایت
7-1> مشخصات زمين
7-2>دلايل انتخاب سايت
7-3>چند عکس از کتاب چگونه معمارانه طراحی کنیم
7-4> عکس تحلیل سایت زمین مذکور
7-5> عکس از داخل محوطه سایت
7-6> عکس ازمحوطه بیرون سایت
8-فصل هشتم:روند طراحی
8-1>روند طراحی در کل
8-2> مفهوم واژه ی بیونیک
8-3> معماری با الهام گرفتن از چشم
8-4> کانسپت اولیه طرح:
8-5>دلایل انتخاب چشم:
8-6>روند احداث مركز بين المللي امداد و نجات
9-فصل نهم:تاسیسات
9-1>تاسسیات ساختمان
9-2> کنترل وبرنامه ریزی سیستم ها:
9-3)روشنایی
9-4)تاسیسات الکتریکی بیمارستان
10-فصل دهم:سازه
10-1>ایمن سازی
10-2>عناصر سازه ای ساختمان
10-3>سازه های فضايي
10-4>سازه فضاکار چیست ؟
10-5>انواع سازه های فضایی
10-6>سازه های متحرک، روشی برای مقابله با زلزله
منابع