خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات معماری مرکز خدمات شهری ۱۱۵ صفحه

   تعدادبرگ: 115 برگ ورد   قیمت: 14000 تومان   حجم فایل: 7305 kb  تعدادمشاهده  3


بخشی از پروپزال:
 
-۱مقدمه :
از آن جا که در حال حاضر در اغلب شهرهای بزرگ ایران، بخش‌های بزرگی به صورت خودرو، بی‌برنامه و بربستری کنترل نشده توسعه پیدا کرده‌اند، حواشی خیابان‌های اصلی توسط کاربری‌های خدماتی منطقه‌ای، ناحیه‌ای و محله‌ای اشغال گردیده است. استقرار و توزیع این کاربری‌ها اغلب نه به دلیل نیاز، بلکه به دلایل مختلفی از قبیل بی‌برنامه بودن، ، سوداگری زمین داران و زمین بازان و فساد اجتماعی و اداری صورت پذیرفته است. به همین دلیل مراکز برنامه ریزی شده و مناسبی برای فعالیت‌های شهری در نظر گرفته نشده و توسعه این خدمات نیز همانند و مشابه با توسعه مناطق مسکونی، خودرو بوده است.(محنایی،۱۳۸۵: ۸۰-۸۱)
به این ترتیب نه تنها سیمای شهری بخش‌های اعظمی از مناطق شهر از هویت و چهره مناسب محیط انسانی بی‌بهره هستند، بلکه معابر نیز از نظر شکل، موقعیت و همچنین ابعاد و فرم نمی‌توانند جوابگوی حجم و نوع فعالیت‌های مستقر در خود باشند. تداخل نا متناسب فعالیت‌های خصوصی با کاربری‌های عمومی در این معابر به چشم می‌خورد. هر یک از این فعالیت‌ها برای دیگری ایجاد مزاحمت نموده و هیچیک، به شایستگی مورد توجه قرار نگرفته‌اند.
 
مطالعات مرکز خدمات شهری,رساله مرکز خدمات شهری,پایان نامه مرکز خدمات شهری,برنامه فیزیکی مرکز خدمات شهری,طرح نهائی معماری مکز خدمات شهری,مطالعات طراحی مرکز اداری,مطالعات معماری مرکز خدمات شهری,رساله معماری مرکز خدمات شهری,پایان نامه معماری مرکز خدمات شهری,دانلود مطالعات معماری مرکز خدمات شهری,دانلود رساله معماری مرکز خدمات شهری,نمونه موردی داخلی مرکز خدمات شهری,نمونه موردی خارجی مرکز خدمات شهری,طرح مرکز خدمات شهری,طراحی مرکز خدمات شهری در تهران,طراحی مرکز اداری در تهران,طراحی مرکز اداری در منطقه 8 تهران,نقشه مرکز خدمات شهری,پلان معماری مرکز خدمات شهری,مرکز خدمات شهری,مطالعات مرکز اداری,رساله مرکز اداری,ظوابط طراحی مرکز خدمات شهری,ظوابط طراحی مرکز اداری
در وضع موجود، ضمن وجود بعضی قطعات بزرگ که عموماً به کاربری‌هایی مانند کارگاه‌ها، مراکز انتظامی، مراکز درمانی و مدارس تعلق دارند، اکثر قطعات کوچک بوده و مربوط به واحدهای تجاری و مسکونی می‌باشند قطعات تجاری نه به صورت مجموعه‌هایی کارا، بلکه به صورت تک واحدهای کوچک غیرکارا به وجود آمده‌اند که با نوع فعالیت خود سازگاری نداشته و در مقیاس کلان، از بهره‌وری اقتصادی ناچیزی برخوردار هستند.(گلستان،۱۳۸۵ : ۴۰-۴۸)
به این ترتیب بافت شهری، برنامه‌ریزی نشده خودرو، نامتناسب، فقیر از نظر خدمات شهری و فضاهای عمومی، نامطبوع از نظر سیمای شهری، مشوق انزوا و بیگانه از عملکرد‌های روز و پیشرفت‌های زمان و اغلب به شدت ناسالم هست.
قطعا یافتن پاسخ سولاتی نظیر چگونگی برون رفت از وضعیت موجود و راه حل های تامین سطوح خدماتی و طرح های موضعی و موضوعی پاسخگو و همه جانبه نگر در جهت ارتقاء کیفیت زندگی شهری می تواند راهگشا مدیران شهری باشد.
 
برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
 
 
با توجه به مطالب فوق ضرورت برنامه ریزی و ارائه پیشنهادات جهت رفع کمبودهای خدماتی ، اداری ، تفریحی،… موجود بیش از پیش احساس میگردد در همین راستا این پایان نامه با پیشنهاد طراحی و اجرا یک مرکز اداری و خدماتی تلاش دارد ضمن ارائه خدمات اداری، رفاهی … در مقیاس عملکرد منطقه ای و محلی ضمن پاسخگویی به نیازها ی موجود و ساماندهی فعالیتها موجبات پراکنندگی و پراکنش مراکز در سطح شهرو کاهش بار مناطق مرکزی و رفع مشکلات متعدد و متنوع آنها گردد.
در این پایان نامه تلاش گردیده ادارات ، مراکز و فضاهای مورد نیاز شناسایی و نسبت به جمع آوری اطلاعات و ضوابط و قوانین طراحی پروژه مطالبی ارائه گردد.
 
 
 
1-2- اهداف تحقیق:
در این مطالعه با توجه به طراحی مرکز خدمات شهری سعی می‌گردد برنامه فیزیکی جهت طراحی معماری فضاهای پیش بینی شده ارائه و در فصول این نوشته به بیان ضوابط و ویژگیهای معماری این فضاها پرداخته و نمونه‌های مشابه و نکات مورد نظر در طراحی آنها اشاره گردد و در خصوص مسائل مربوط به سازه ، تأسیسات نیز نکاتی ارائه گردید.
 
۱-۳- جمع بندی کلیات تحقیق
با توجه به مطالعات انجام شده نتیجه نهایی تحقیق منجر به طراحی مرکز اداری در منطقه ۸ تهران در اراضی کن گردید. در طراحی کلیه مراکز مورد مطالعه در سایت مذکور جانمایی و تلاش گردید ارتباط منطقی بین تک تک ساختمانها با کلیت مجموعه به وجود آید.
 
بخشی از مطالب:
 
 
 
3-1- دید و منظر شهری:
نمای شهر در نقاط مختلف بر اساس عوامل جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و تاریخی متفاوت است. در شمال شهر که به کوه‌ها نزدیک‌تر است معمولا خیابان‌ها و کوچه‌ها شیبدارتر و در جنوب شهر هموارترند. همچنین در جنوب شهر ساختمان‌های بلندمرتبه کم‌تر و در شمال شهر بیشترند. ساختمان‌های اداری و دولتی نیز عمدتا در مرکز شهر قرار دارند. از طرف دیگر در مناطقی که تاریخ ساخت آن‌ها جدیدتر است مانند منطقه ۲، منطقه ۵ و منطقه ۲۲ که همگی در غرب و شمال غرب شهر قرار دارند با توجه به پیروی از آیین‌نامه‌های جدیدتر اصول شهرسازی در آن‌ها بیش‌تر رعایت شده است. در این مناطق معمولا عرض خیابان‌ها و کوچه‌ها، سرانه پارکینگ و سرانه فضای سبز از سایر مناطق شهر بیش‌تر است. برعکس در مناطقی که ساخت آن‌ها زودتر صورت گرفته است مانند منطقه ۱۲ و منطقه ۲۰ معمولا بناهای تاریخی و سنتی بیش‌تری وجود دارد.
۳-۲- سیمای شهر:
 
۳-۴- تلفیق ایستایی و زیبایی در فرم سازه ها
 
به طور کلی انتخاب جهت استقرار ساختمان به عواملی چون وضع طبیعی زمین، میزان نیاز به فضاهای خصوصی، کنترل و کاهش صدا و دو عامل باد و تابش آفتاب بستگی دارد. مهم‌ترین وظیفة معمار آن است که با توجه به شرایط حرارتی، بهداشتی و روانی مورد نیاز، ساختمان را در جهتی قرار دهد که بیشترین استفاده از نور خورشید حاصل شود. (کسمایی،۱۳۷۳ : ۲۸۹)
برای ایجاد بهترین شرایط حرارتی در داخل ساختمان (هوای گرم در زمستان و هوای خنک در تابستان) باید نمای اصلی ساختمان رو به جنوب باشد.
اگر چه نماهای جنوب شرقی و جنوب غربی آفتاب را به طور یکنواختر دریافت می‌کنند، ولی در تابستان گرم‌تر و در زمستان‌ سردتر از نماهای جنوبی می‌شوند.
دیوارهای شرقی و غربی در تابستان گرمتر و زمستـان‌ سردتـر از دیوار‌هـای جنوبی ، جنـوب شرقی و جنوب غربی می‌شوند.
به طور کلی در مناطق گرم و در عرض‌های جغرافیای کم، ساختمان باید در جهتی باشد که کمترین انرژی خورشیدی را در طول سال دریافت نماید
 
در مناطق گرم و خشک باید میزان تهویة طبیعی هنگام روز را به حداقل ممکن رساند. زیرا در اثر ورود هوای گرم خارج به داخل، دمای هوا و سطوح داخلی نیز افزایش می‌یابد، به ویژه در طول روز که سرعت باد زیاد است و در نتیجه، میزان تهویة طبیعی افزایش می‌یابد، تغییرات هوای داخلی در سطحی نزدیک به دمای هوای خارجی تغییر می‌کند.
 
از سوی دیگر چون رطوبت هوا در این مناطق کم است، حتی با جریان هوایی با سرعت کم نیز امکان سرد شدن بدن از طریق تبخیر عرق بدن وجود دارد و در نتیجه، نیازی به سرعت زیاد هوا برای خنک سازی از طریق تبخیر نیست. برای ایجاد این شرایط سرعت هوا ممکن است ۱۵ سانتی‌متر در ثانیه باشد. این سرعت در اثر اختلاف دمای سطوح و نفوذ هوای خارج به داخل از طریق درز پنجره‌ها در هوای اتاق به وجود می‌آید و به این ترتیب، نیازی به باز بودن پنجره‌ها نیست.
هنگام عصر و شب، به دلیل پایین بودن دمای هوای خارج نسبت به دمای هوای سطوح داخلی، تهویة طبیعی امکان سریع خنک شدن هوای داخلی را به وجود می‌آورد. نیاز به کوران به هنگام عصر و شب وجود پنجره‌های بازشو را ضروری می‌سازد. با هماهنگ کردن محل، شکل و نحوة باز شدن پنجره ها می‌توان اندازة آن‌ها را به قدری کوچک کرد که حرارت جذب شده از طریق آن‌هابه حداقل برسد و در عین حال امکان تهویة مؤثر فراهم شود.
همچنین باید به مسئله ورود گرد و غبار به داخل ساختمان نیز توجه کرد در مناطقی که همیشه طوفان شن و گرد وغبار وجود دارد، ساختمان‌هایی که برروی پیلوتی قرا دارند، مقدار بسیار کمتر گرد و غبار را دریافت می‌کنند. زیرا به طور معمول در ارتفاع بیش از ۱۰ متر، میزان غبار موجود در هوا به شدت کاهش می‌یابد. (کسمایی،۱۳۷۳ : ۲۹۲)
 
 
 
3-5- مراحل طراحی و ساخت «مرکز اداری»
مراحل طراحی و ساخت یک «مرکز اداری»، به صورت زیر پیشنهاد داد:
۱- برنامه‌ریزی نیازها.
۲- تعیین فضاهای مورد نیاز.
۳- انتخاب یک طراح مجرب و مطلع .
۴- پیدا کردن زمین
۵- تصویب روابط، طرح، و ترکیب معمارانه.
۳-۵-۱- پردازش یک برنامه مالی
این مراحل به صورت یک، دو، سه و پشت سرهم طی نمی‌شوند. بلکه آن‌ها به طور موکد باید به صورت هم زمان انجام پذیرند. داشتن یک ایده از آن چه که می‌خواهیم، موضوع مهمی است که باید قبل از انتخاب معمار، به آن بپردازیم، اما معمار می‌تواند در مشخص کردن این خواسته سودمند باشد. به خاطر آوردن این موضوع مهم است که مرکز خدمات شهری باید ۶۰ سال یا بیشتر دوام داشته باشد. بایدها و نباید‌های زیر می‌توانند مسئولین درگیر در برنامه‌ریزی مرکز خدمات شهری جدید را راهنمایی کنند.
۳-۵-۱-۱- بایدها
۱٫ باید «مرکز اداری» در مناسب‌ترین جا قرار بگیرد و در صورت امکان جایی باشد که ارزش زمین در حد معقولی باشد.
۲٫ باید معماری را انتخاب کنید که سابقه کار و اطلاعاتی در مورد طراحی اداره‌هایی را داشته باشد که شامل تعداد کارمندان، الگوهایی از مبلمان و تجهیزات و نیازمندی‌های مخصوص مثل گاو صندوق‌ها و فضاهای انبار می‌باشند.
۳٫ باید فضای پارکینگ کافی برای کارمندان و مراجعه کنندگان، تأمین گردد.
۴٫ باید همه یا بیشتر دفاتر اصلی اداره‌های شهر، در مرکز خدمات شهری مستقر گردند.
۵٫ باید توسعه آتی ساختمانی و قابلیت انعطاف در طرح بندی دفاتر (چیدمان)، رعایت شود.
۶٫ باید مرکز خدمات شهری با تأکید برکارهای جاری، آسودگی و آرامش مردم وراحتی کارمندان طراحی شود.
۷٫ باید راحتی و بهره‌وری کارمندان، با کنترل تهویه و نور کافی و مناسب، تأمین گردد.
۸٫ باید محلی برای استراحت کارمندان فراهم شود.
۹٫ باید از مصالح، ساختار و مبلمانی استفاده کرد که نگهداری و حفظ مرکز خدمات شهری را آسان کنند.
۱۰٫ باید از پیشخوان هایی باز و بدون مانع دید، ‌برای ارتباط رو در روی کارمندان با مردم،‌ استفاده کرد.
۳-۵-۲- تعیین نیازمندیها
 
نیازمندیها باتوجه به شرایط حال و آینده باید به دقت شناسایی و طراحی گردد و با توجه به شرایط موجود نه آنچه در گذشته جزء معیارهای ما بوده ما باید شاخص ها و اصول را شناخته و نسبت به طراحی اقدام و جهت حل مسائل راهکار ارائه نمائیم .
 
۳-۵-۳- انتخاب موقعیت مرکز اداری
نخستین نکته‌ای که باید برای انتخاب موقعیت مرکز اداری در نظر گرفته شود این است که آیا باید یک سایت ویژه خودش داشته باشد؟ یا می‌تواند با چند ساختمان دیگر وابسته به خود در یک مجموعه و با هم دیده شود؟
طراحی «مراکز اداری شهری» بسیار مورد علاقه طراحان شهری می‌باشد. برای این که چنین پروژه‌هایی هم زمان با فواید احتمالی آن، آزادی عمل در طراحی را نیز به ارمغان می‌آورند. ساختمان‌هایی که یک «مرکز اداری شهر» در بردارد، محدوده‌ای از دفاتر اجرایی و ساختمان‌های خدماتی، تا گروهی از ساختمان‌های دفتری، تالارهای همایش، کتابخانه‌ها و مانند آن را شامل می‌شود.
بزرگ‌ترین فایده یک «مرکز اداری شهر» این است که ساختمان‌های عمومی را در یک جا جمع می‌کند
همچنین به یک یا چند واحد دولتی منتج می‌شود که قادر باشند این امکانات را برای مردم فراهم کنند. در نهایت اغلب دسترسی به امکانات معینی که در یک گروه خاص گردآوری شده‌اند را راحت‌تر می‌‌کند و به انجام کارهای اداری داخلی و فعالیت‌های دولتی وابسته سرعت می‌بخشد. مشخص است که مرکز اداری شهرباید به گونه‌ای طراحی شود که با سایر ساختمان‌های مربوطه در ارتباط باشد. برای نمونه مرکز خدمات شهری «سنت جونز»‌در کالیفرنیا قسمتی از یک «مرکز اداری شهری» است که شامل : ساختمان بهداشتی ـ ‌سلامت و در داخل «مرکز اداری شهر» وجود دارد.
در محوطه یک «مرکز اداری شهر» باید فاکتورهای زیر را برای انتخاب موقعیت مرکز خدمات شهری لحاظ نمائید. محوطه‌ای که برای «مرکز اداری شهر» انتخاب می‌شود، باید قابلیت انعطاف برای چیدمان ساختمان‌ها را داشته باشد.
محوطه باید به شکلی انتخاب شود که در صورت توسعه تدریجی آینده تمام اجزای آن به صورت یکپارچه و هماهنگ داخل مجموعه حفظ شود و تداخلی با توسعه دیگر کاربریهای منطقه نداشته باشد.
امروزه ساختمان‌های دولتی مانند مرکز خدمات شهری است گاه آتش نشانی، ایستگاه پلیس و غیره که هستة مرکزی بیشتر «مراکز اداری شهری» هستند، تمایل دارند که خودشان را از آن جدا کنند که دلیل آن کاملاً روشن است. به عنوان نمونه ساختمان‌های پلیس و آتش نشانی بهترین موقعیت را در یک نقطه مرکزی در شبکه خیابانی و ساختار بزرگراه‌ها دارند. این مکانها بهترین موقعیت برای دفتر شهردار یا اعضای شورای شهر است. آژانس‌های خدماتی (مانند سازمان آب یا سازمان پارک‌ها) توجه فزاینده‌ای به هم جواری موقعیت دفاتر مرکزی با ادارات و فعالیت‌های اجرایی خودشان دارند.
۳-۶- نکاتی که باید در نظر داشت
 
۱- دولت باید خادم و قابل دسترس برای مردم باشد کارایی خدمات وابسته به این است که چطور امکانات دولتی مناسب برای اکثریت شهروندانی که از این امکانات استفاده می‌کنند، فراهم شود.
۲- چنین خدمات عمومی باید به همه شهروندان سرویس دهد، و تا حد امکان، این فعالیت‌ها باید نزدیک مرکز حمل ونقل شهری و مرکز فعالیت‌ تجاری شهر باشد. بیشتر خیابان های شریانی به صورتی طراحی می‌شوند که مردم را به داخل و خارج مرکز شهر بیاورند. در بیشتر موارد مرکز خدمات شهری باید نزدیک به مرکز حمل و نقل عمومی شهر باشد. در غیر این صورت، بهتر است که در نزدیکی خیابان‌های شریانی شهر واقع شده باشد.
۳- مرکز خدمات شهری باید نزدیک مرکز فعالیت‌های تجاری نیز باشد . زیرا این جایی است که عمده‌ترین استفاده کنندگان از این امکانات آن جا هستند. برای نمونه نمایندگی‌ها باید نماینده‌ای در مرکز خدمات شهری داشته باشند. یک شهر باید معین کند که چه گروه‌هایی بیش از همه به مرکز خدمات شهری مراجعه می‌کنند و جای این امکانات تا حد امکان نزدیک به این گروه‌ها باشد.
۴- دفاتر دولتی باید با یکدیگر به صورت یکپارچه باشند نه جدا از هم دیگر دفاتر نیز برای خدمات دهی موثر به مردم و کارایی بیشتر باید در یک مجموعه باشند. قرارگیری مرکز خدمات شهری در نزدیکی مرکز تجاری شهر، کار آژانس‌های واقع شده در آن را تسریع می‌کند.
۵- استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بصورت گسترده موجب کاهش سطح پارکینگ مورد نیاز در مراکز اداری و خدماتی شهر میگردد و در صورت وابستگی به وسیله نقلیه شخصی ما نیاز بیشتر به پارکینگ خواهیم داشت .
۳-۷- خصوصیات طراحی و ساخت
طرح بندی‌ ساختمان‌های عمومی یا چیدمان آن‌ها، مرحلة بعدی در برنامه‌ریزی مرکز اداری است. به عنوان یک نقطه شروع استفاده از چک لیست زیر برای تحلیل نیازمندیهای ساختمان‌های داخلی شامل : ادارات، دفاتر، اتاق‌هایی برای مقاصد خاص و نواحی خدمات دهی یا سرویس، مفید می‌باشد.
اداره‌های مورد نیاز ثابتی که در ارتباط با عموم مردم هستند و کار گردآوری یا پرداخت پول را انجام می‌دهند. مانند اداره مالی و اداره جمع کننده مالیات (دارایی‌) اداره‌هایی که نیاز به تماس و ارتباط با گروه‌های خاصی از مردم دارند. مانند، صنایع همگانی (آب و برق و غیره)، اداره هایی که جواز ساختمانی می‌دهند. کارگزینی، برنامه‌ریزی شهری و کارمندان شهر.
اداره‌های دیگری شامل کارهای عمومی، تفریحی، پلیس، آتش نشانی و غیره.
تالار شورای شهر و فضاهای دفتری برای استفاده شهردار و اعضای شورای شهر.
دفاتری برای مدیران اجرایی.
دادگاه‌ها.
گاو صندوق‌های ذخیره و اتاق‌های بایگانی.
اتاق‌های رختکن، توالت‌ها، سرایداری، تلفن‌های عمومی
فضاهای برای تأسیسات گرمایشی و تهویه و تجهیزات الکتریکی
نواحی آمد و شد برای سرسراهای اصلی (لابی)، راهروها، آسانسورها و راه‌پله‌ها.
ارتباط بین یک اتاق یا فضای عملکردی با دیگر اتاق‌ها، خیلی مهم است. هیچ اتاقی با خودش موجودیت نمی یابد، و خیلی از مشکلات زندگی در چنین ساختمانی، زمانی افزایش می‌یابد که، این واقعیت فراموش شود. اداره های مربوط به یک عملکرد باید نزدیک به هم واقع شوند. و عملکردها باید به صورت پشت سرهم و طبق الگوی تولید خطی طراحی شوند. سرسراهای وسیع موجب افزایش هزینة ساخت می‌شوند. بدون اینکه فضاهای قابل استفاده‌های را به وجود ‌آورند.
ارتفاع ساختمان بستگی به مقدار زمین موجود و فضای اداری مورد نیاز دارد. معمولاً افزایش زمین ارزان‌تر از افزایش ارتفاع است. نگهداری ساختمان‌های بلندتر و طراحی آن‌ها برای دسترسی به عملکردهای مورد نیاز در طبقات متفاوت، دشوارتر است. در ضمن هر ساختمان شهری بیش از دو طبقه باید یک آسانسور داشته باشد، به خصوص اگر مردم، بیشتر به طبقه بالایی مراجعه کنند.
آماده کردن یک زیرزمین کاملاً مناسب برای دفتر، اغلب کار ساده‌ای است، توصیه می‌شود که دفاتر اکثر سازمان‌های حرفه‌ای در زیرزمین باشد،‌ زیرزمین‌ها می‌توانند به عنوان انبار، فضاهای خدماتی مانند، کپی، اتاق‌های دریافت و انتقال (دبیرخانه)، تجهیزات گرمایش و سرمایش و اتاق مرکزی برق، استفاده شوند.
۳-۸- طراحی اداره‌ها
طراحی‌ اداری باید وابسته به فعالیت‌هایی که در آن اداره انجام می‌شود و تجهیزات مخصوصی که استفاده می‌گردد، باشد. برای نمونه در طراحی اداره مالی، فضایی باز برای کارمندان حسابداری و صندوق دارها، یک یا دو اتاق خصوصی، اتاق تایپ و یک گاو صندوق مورد نیاز است. از طرف دیگر اداره‌های عمومی نیاز به اتاق‌های خصوصی برای مدیران و سرپرستان، مهندسان، بازرسان مالی، نقشه کشها، گاو صندوقی‌ برای بایگانی نقشه ‌ها و یک اتاق کنفرانس دارند.
نخستین گام در طراحی یک اداره، بررسی این موضوع است که آن اداره برای چه کاری ساخته می‌شود؟ این مطالعه باید به صورت خاصی انجام پذیرد. باید یک لیست کامل از همه کارکنان و تجهیزات مورد نیاز فضاها تهیه شود. باید امکان توسعه آتی، تهیه و تدارک برای کارمندان بیشتر پیش بینی شود. باید بدانند که جریان کار به صورت عملی چگونه است و آن را در یک خط مشخص‌ معلوم کنند. به طور معمول کار به سمت کارمندان می‌آید تا این که آن‌ها به سمت کار بروند. فعالیت‌هایی با مراجعه کمتر می‌توانند اطراف فعالیت‌های اصلی‌تر گروه‌بندی شوند.
 ۳-۹- طراحی مرکز خدمات شهر
 
«مرکزخدمات» در واقع جایی برای ساختمان های اداری و خدماتی… است نه یک بنای یادمانی یا تزئینی‌ پس ساختمان آن باید طوری طراحی شود که ساخت و نگهداری از آن، اقتصادی و به صرفه باشد. یک برنامة بلند مدت و درست اقتصادی معقول و منطقی، که بتواند هزینه‌های اولیه و هزینه‌های نگهداری را به صورت درستی متعادل نماید لازم است با انتخاب مصالح و تجهیزات ارزان قیمت، جهت کم کردن هزینه‌ها و صرفه‌جویی‌، ممکن است هزینه‌های بسیار سنگینی، برای نگهداری و جایگزینی مصالح و تجهیزات، در آیندة نه چندان دور به ساختمان‌های «مرکز خدماتی» تحمیل شود. اگرچه نقش عملکردی «مرکزخدماتی» محدودیت‌هایی را در طراحی اعمال می‌کند، با این وجود نمی‌توان شاخص بودن شهری، ساختمان این مرکز را از نظر دور داشت و به آن بی‌توجه بود. زیرا این ساختمانها نمایانگر هویت یک شهر نیز می‌باشد.
 
و……….
 
 
 
 
فهرست مطالب:
 
فصل اول: طرح موضوع و اهمیت آن
 
۱-۱- مقدمه …………………………………………………………………………………………………..۲
۱-۲ اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………….۳
۱-۲-۱-اهداف کلی ……………………………………………………………………………………………..۳
۱-۲-۲-اهداف خاص …………………………………………………………………………………………….۳
۱-۳- جمع بندی کلیات تحقیق………………………………………………………………………………….۳
فصل دوم : شهرتهران و اقلیم
۲-۱-شناسایی شهر تهران و منطقه ۸……………………………………………………………………………..۵
۲-۲-مطالعات منطقه۸……………………………………………………………………………………………….۵
۲-۳-موقعیت اراضی کشت اجباری کن…………………………………………………………………………………..۱۰
۲-۴- ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیمی…………………………………………………………………………………..۱۱
۲-۵-موقعیت جغرافیایی استان تهران……………………………………………………………………………….۱۲
۲-۶-شرایط اقلیمی استان تهران………………………………………………………………………………………..۱۳
۲-۶-۱- دما…………………………………………………………………………………………………………۱۴
۲-۶-۲ نم نسبی……………………………………………………………………………………………………..۱۴
۲-۶-۳- بارندگی………………………………………………………………………………………………….۱۵
۲-۶-۴-برف و یخبندان……………………………………………………………………………………………..۱۵
۲-۶-۵-تابش آفتاب………………………………………………………………………………………..۱۶
۲-۶-۶-باد و طوفان……………………………………………………………………………………..۱۷
۲-۶-۷- نتیجه‌گیری………………………………………………………………………………………………..۱۸
۲-۷-تقسیمات اقلیمی و تیپولوژی معماری(اقلیم گرم و خشک) …………………………………………………….۱۹
۲-۷-۱-تعیین فرم ساختمان…………………………………………………………………………………………….۲۰
۲-۷-۲-تعیین فرم ساختمان‌های بزرگ………………………………………………………………………………..۲۰
۲-۷-۳-انتخاب جهت قرارگیری ساختمان……………………………………………………………………………….۲۰
۲-۷-۴-تهویة مورد نیاز ساختمان…………………………………………………………………………………………۲۱
 
فصل سوم: شهرتهران
۳-۱-بررسی آثار و جوانب اقتصادی…………………………………………………………………………………….۲۴
۳-۲-دید و منظر شهری……………………………………………………………………………………………………..۲۵
۳-۳-سیمای شهر…………………………………………………………………………………………………..۲۶
۳-۴- فضای شهری…………………………………………………………………………………………………….۲۷
۳-۵- تلفیق ایستایی و زیبایی در فرم سازه ها…………………………………………………………………………………۲۸
۳-۶- مراحل طراحی و ساخت «مرکز اداری»…………………………………………………………………………۲۹
۳-۶-۱-پردازش یک برنامه مالی………………………………………………………………………………..۲۹
۳-۶-۱-۱- بایدها……………………………………………………………………………………..۲۹
۳-۶-۱-۲ نبایدها………………………………………………………………………………………………………۳۰
۳-۶-۲- تعیین نیازمندیها…………………………………………………………………………………………..۳۰
۳-۶-۳- انتخاب موقعیت مرکز اداری……………………………………………………………………………………..۳۰
۳-۷- نکاتی که باید در نظر داشت ………………………………………………………………………………………….۳۱
۳-۸- خصوصیات طراحی و ساخت…………………………………………………………………………………۳۲
۳-۹- طراحی اداره‌ها……………………………………………………………………………………………………۳۲
۳-۹-۱- دفاتر خصوصی……………………………………………………………………………………………………۳۳
۳-۹-۲-دفتر مدیر عامل…………………………………………………………………………………………………..۳۳
۳-۹-۳-فعالیت‌های مالی………………………………………………………………………………………………………۳۶
۳-۹-۴-ادارة پلیس………………………………………………………………………………………………………….۳۶
۳-۱۰-طراحی مرکز خدمات شهر……………………………………………………………………………………………..۳۹
۳-۱۱-بررسی نمونه‌ها……………………………………………………………………………………..۳۹
۳-۱۲-دپارتمان‌های لحاظ شده در طراحی مجموعه……………………………………………………………..۴۴
۳-۱۲-۱-ساختمان‌های اداری………………………………………………………………………………………….۴۵
۳-۱۲-۲-تغییرات در محیط کار فردی…………………………………………………………………………..۴۶
۳-۱۲-۳گونه شناسی انواع فضاهای دفتری………………………………………………………………………۴۶
۳-۱۲-۴- سیستم ها…………………………………………………………………………………………………۴۷
۳-۱۲-۵-ایدة طرح دفتر کار………………………………………………………………………………………..۵۰
۳-۱۲-۵-۱-دفاتر با پلان بسته یا سنتی…………………………………………………………………………………….۵۰
۳-۱۲-۵-۱-۱- مزایای پلان سنتی………………………………………………………………………………………..۵۱
۳-۱۲-۵-۱-۲-مشکلات پلان سنتی……………………………………………………………………………………………۵۱
۳-۱۲-۵-۲-دفاتربا پلان باز یا آزاد…………………………………………………………………………………………..۵۲
۳-۱۲-۵-۲-۱-اساس شیوه OOL…………………………………………………………………………………………………-2-
 
مزایای پلان باز یا آزاد………………………………………………………………………………………………………..
۳-۱۲-۵-۲-۳-مشکلات پلان باز…………………………………………………………………………………………۵۵
۳-۱۲-۵-۳-دفاتر با پلان قابل تبدیل…………………………………………………………………………………………۵۶
۳-۱۲-۶-محاسبات فضاهای مورد نیاز……………………………………………………………………………………..۵۸
۳-۱۲-۶-۱- فضاهای کار……………………………………………………………………………………………………۶۱
۳-۱۳-حداقل فضای کار غیر اتوماتیک ……………………………………………………………………………………..۶۳
۳-۱۴-حداقل فضای کار اتوماتیک…………………………………………………………………………………۶۵
۳-۱۵-چیدمان فضای کار………………………………………………………………………………………………..۶۹
۳-۱۶-قضای مذاکره یا کنفرانس ………………………………………………………………………………………۷۷
۳-۱۸-محوطه‌هایپذیرش………………………………………………………………………………………………….۷۹
۳-۱۹- چینش مبلمان محل کار………………………………………………………………………۸۱
۳-۲۰- اصول کلی طراحی…………………………………………………………………………………..۸۱
۳-۲۰-۱-روش خط مستقیم…………………………………………………………………………………….۸۱
۳-۲۰-۲-روش هسته مرکزی………………………………………………………………………………۸۱
۳-۲۱-عملکردهای اصلی در دفاتر کار…………………………………………………………………………..۸۲
۳-۲۱-۱-گروه مدیریت……………………………………………………………………………………..۸۲
۳-۲۱-۲- گروه مالی………………………………………………………………………………………….۸۲
۳-۲۱-۳- بخش خرید………………………………………………………………………………..۸۳
۳-۲۱-۴- بخش فروش…………………………………………………………………………………….۸۳
۳-۲۱-۵- بخش عمومی……………………………………………………………………………………..۸۳
۳-۲۲-مطالعه نمودار سازمان………………………………………………………………………………..۸۳
۳-۲۲-۱-تسهیلات همگانی…………………………………………………………………………………۸۳
۳-۲۲-۲-جریان کار…………………………………………………………………….۸۴
۳-۲۲-۳- تجهیزات مورد استفاده……………………………………………………………………………۸۴
۳-۲۲-۴-مرکزیت دادن عملکرد ها……………………………………………………………………..۸۴
۳-۲۲-۵-بخش‌های محرمانه………………………………………………………………………………..۸۴
۳-۲۲-۶-اتاق کنفرانس……………………………………………………………………………………۸۴
۳-۲۲-۷-آسانسور باربر……………………………………………………………………………..۸۴
۳-۲۲-۸-حمل و نقل……………………………………………………………………………………۸۴
۳-۲۲-۹-سرویس دهی……………………………………………………………………………………..۸۴
۳-۲۲-۱۰-آسانسور مسافربر……………………………………………………………………………۸۵
۳-۲۳-پنج نکته مهم برای تقسیم ……………………………………………………۸۵
۳-۲۴- بررسی نمونه های مجموعه‌های اداری……………………………………………………….۸۷
۳-۲۴-۱- مجموعه اداری ـ فرهنگی، کی . ان . پی…………………………………………………………۸۷
۳-۲۴-۲-مجموعه اداری ـ فرهنگی، فوکوشیما…………………………………………………………….۸۸
۳-۲۴-۳-مجموعه اداری موسسه VPRO…………………………………………………….
 
فضا………………………………………………………………………………………………..۹۲
۳-۲۵-۱-تعیین ابعاد و محدودة دستیابی……………………………………………………………..۹۲
۳-۲۵-۲- محدودة دسترسی راحت………………………………………………………………..۹۲
۳-۲۶ معماری داخلی……………………………………………………………………………۹۳
۳-۲۷-نور……………………………………………………………………………………۹۴
۳-۲۷-۱ نور طبیعی…………………………………………………………………………۹۴
۳-۲۸ ساختمانهای کتابخانه‌ها…………………………………………………………………۹۵
۳-۲۸-۱-انواع کتابخانه‌ها………………………………………………………………………۹۶
۳-۲۸-۲ بخش‌های مطالعه………………………………………………………………………۹۶
۳-۲۸-۴ فضاهای کار…………………………………………………………………………………۹۷
۳-۲۹- سیستم اعلام حریق…………………………………………………………………….۹۸
۳-۴۰-گزارش تأسیسات مکانیکی……………………………………………………………………..۹۹
۳-۴۰-۱ سیستم اطفای حریق………………………………………………………………….۹۹
۳-۴۰-۲-نکاتی در مورد آتش سوزی و خطرات آن ………………………………………………….۹۹
۳-۴۰-۲-۱-جلوگیری از گسترش آتش سوزی در طراحی…………………………………………….۱۰۰
۳-۴۰-۲-۲- مقررات حفاظت از ساختمان‌ها در مقابل آتش سوزی……………………………………..۱۰۰
۳-۴۰-۳-کنترلکننده‌های الکتریکی در ساختمان های عمومی………………………………………………۱۰۱
۳-۴۰-۴-اعلام خطر در ساختمان‌های عمومی………………………………………………………۱۰۱
۳-۴۰-۵-تلفن در ساختمان‌های عمومی……………………………………………………۱۰۱
۳-۴۰-۶-تالارهای گردهمایی………………………………………………………………..۱۰۱
فصل چهارم: مطالعات تحلیلی
۴-۱- گزارش طراحی …………………………………………………………………………..۱۰۳
۴-۱-۱- مبانی و معیارهای طراحی………………………………………………………………۱۰۳
۴-۱-۲- بازدهی مطلوب…………………………………………………………………..۱۰۴
۴-۱-۳- پویایی و گسترش…………………………………………………………………….۱۰۴
۴-۱-۴- قابلیت انعطاف……………………………………………………۱۰۴
۴-۱-۵- شبکه ارتباطی……………………………………………………………………۱۰۴
۴-۱-۶- انسجام بافت………………………………………………………………………………..۱۰۵
۴-۱-۷- اکولوژی محیط………………………………………………………………………………..۱۰۵
۴-۱-۸- مراودات اجتماعی…………………………………………………………………….۱۰۵
۴-۱-۹- هماهنگی مجموعه با خاک و آب………………………………………………………………….۱۰۵
۴-۲- روش‌های اجرایی و سیاست‌های اقتصادی…………………………………………………….۱۰۵
۴-۳- هماهنگی کالبدی طرح با ویژگی‌های زمین……………………………………………………۱۰۶
۴-۴- بررسی موقعیت زمین………………………………………………………………………… ۱۰۶
۴-۵- دسترسی های مجموعه…………………………………………………………………………. ۱۰۶
۴-۶- ارتباطات داخلی مجموعه………………………………………………………………….. ۱۰۶
۴-۷- منطقه بندی داخلی محوطه…………………………………………………………………….۱۰۷
۴-۸- الگوی طراحی ساختمان‌ها…………………………………………………………………..۱۰۷
۴-۹- دلایل انتخاب سایت………………………………………………………………………..۱۰۷
۴-۱۰- تحلیل سایت………………………………………………………………………………۱۰۸
۴-۱۱- ایده های طرح (Concept) ……………………………………………………..108
4-11-1- گزینة اول………………………………………………………………………………….۱۰۸
۴-۱۱-۲- گزینه دوم …………………………………………………………………………………….۱۰۹
۴-۱۲- تصاویرسایت مجموعه…………………………………………………………………..۱۱۰
۴-۱۳- جمع بندی…………………………………………………………………………….۱۱۱
۴-۱۴- اجزا متشکله و روابط حاکم بر طرح مجموعه……………………………………………….۱۱۱
۴-۱۵- برنامه فیزیکی فضاهای طراحی شده…………………………………………………………………۱۱۲
۴-۱۶- نقشه های پروژه مرکز خدمات شهر……………………………………………………………..۱۱۲
 
فهرست منابع و مآخذها
 
فهرست شکل ها
شکل ۲-۱ نقشه ۲۲ منطقه شهر تهران…………………………………………………………….. ۵
شکل ۲-۲ منطقه ۸ و اراضی کشت اجباری کن……………………………………………………..۶
شکل ۲-۳- تقسیمات اقلیمی ایران……………………………………………………………………..۱۲
شکل ۲-۴- عرضهای جغرافیایی ایران…………………………………………………………………۱۵
شکل ۲-۵- تقسیمات چهارگانه اقلیمی ایران ………………………………………………۱۵
شکل ۲-۶- نمودار بارندگی و رطوبت……………………………………………………………۱۶
شکل ۲-۷- موقعیت و زوایای تابش خورشید………………………………………………….۱۷
شکل ۲-۸- نمودار بادهای غالب و حداکثر سرعت وزش باد …………………………………..۱۷
شکل ۲-۹- نمودار جهت قرارگیری ساختمان در اقلیم گرم و خشک………………………………..۲۱
شکل ۳-۱- نمودار جهت قرارگیری ساختمان در اقلیم گرم و خشک…………………………….۲۸
شکل ۳-۲- مرکز خدمات شهری الحمرا، کالیفرنیا……………………………………………………۳۴
شکل ۳-۳- مرکز خدمات شهری الحمرا، کالیفرنیا………………………………………………….۳۵
شکل۳-۴- سیتی هال رالیه کارولینای شمالی……………………………………………………….۳۷
شکل۳-۵ – سیتی هال رالیه کارولینای شمالی……………………………………………………۳۸
شکل ۳-۶- نمونه ۱………………………………………………………………………۳۹
شکل ۳-۷- نمونه ۲……………………………………………………………………….۴۰
شکل ۳-۸- نمونه ۳………………………………………………………………………..۴۱
شکل ۳-۹- نمونه ۴……………………………………………………………………….۴۱
شکل۳-۱۰- نمونه ۵……………………………………………………………………………….۴۲
شکل ۳- ۱۱- نمونه ۶……………………………………………………………………………۴۳
شکل ۳-۱۱- طرح کلی یک ردیفی دفاتر بسیار عمیق………………………………………….۴۷
شکل ۳-۱۲- طرح کلی دوتایی…………………………………………………………………۴۷
شکل ۳-۱۳- طرح کلی سه ردیفی……………………………………………………………۴۸
شکل ۳-۱۴- طرح کلی بدون راهرو………………………………………………………………….۴۸
شکل ۳-۱۵- استکهلم تدابیر داخلی متنوع( دفاتر باز ، گروهی ، جداگانه و مرکب) …………………………۴۹
شکل ۳-۱۶- دفاتر مجزا و مرکب…………………………………………………………….۴۹
شکل ۳-۱۷- نمونه ای از یک پلان سنتی و یا بسته……………………………………………..۵۱
شکل ۳-۱۸- ساختمان اداری با پلان آزاد……………………………………………………۵۴
شکل ۳-۱۹- نمونه ای از تلفیق پلان آزاد و بسته …………………………………………………۵۵
شکل ۳-۲۰- ساختمان اداری با پلان آزاد تعدیل شده…………………………………………..۵۶
شکل ۳-۲۱- ساختمان اداری با پلان آزاد تعدیل شده…………………………………….۵۷
شکل ۳-۲۲- نمونه ای از تلفیق پلان باز و بسته………………………………………………….۵۷
شکل ۳-۲۳- محاسبات جداکنندهای فضا…………………………………………………………۵۹
شکل ۳-۲۴- محاسبات جداکنندهای فضا…………………………………………………..۶۰
شکل ۳-۲۵- محل کارL شکل…………………………………………………………………..۶۱
شکل ۳-۲۶- محل کارU شکل……………………………………………………………………..۶۲
شکل ۳-۲۷- حداقل فضای استاندارد برای محیط کار باز و بسته با کار غیر اتوماتیک(دستی)………..۶۳
شکل ۳-۲۸- حداقل فضای استاندارد برای محیط کار باز و بسته با کار غیر اتوماتیک(دستی)…………۶۴
شکل ۳-۲۹- حداقل فضای استاندارد برای محیط کار باز و بسته با کار اتوماتیک……………………………۶۵
شکل ۳-۳۰- حداقل فضای استاندارد برای محیط کار باز و بسته با کار اتوماتیک…………………………….۶۶
شکل ۳-۳۱- حداقل فضای استاندارد برای محیط کار باز و بسته با کار اتوماتیک…………………………….۶۷
شکل ۳-۳۲- چیدمان دفاتر اداری……………………………………………………………………….۶۸
شکل ۳-۳۳- چیدمان دفاتر اداری……………………………………………………………۶۹
شکل ۳-۳۴- دفاتر چندمنظوره………………………………………………………………………..۷۰
شکل ۳-۳۵- دفاتر اداری……………………………………………………………………..۷۱
شکل ۳-۳۶- میز مدیر و محل نشستن ملاقات کننده ……………………………………………۷۲
شکل ۳-۳۷- میز مدیر و محل نشستن ملاقات کنندگان…………………………………………۷۳
شکل ۳-۳۸- میز مدیر و محل نشستن ملاقات کنندگان…………………………………………..۷۴
شکل ۳-۳۹- میز مدیر و محل نشستن ملاقات کنندگان…………………………………….۷۵
شکل ۳-۴۰- میز مدیر و محل نشستن ملاقات کنندگان………………………………………..۷۵
شکل ۳-۴۱- میز تجهیزات الکترونیک………………………………………………………………..۷۶
شکل ۳-۴۲- فضای مذاکره یا کنفرانس……………………………………………………………..۷۷
شکل ۳-۴۳- فضای مذاکره یا کنفرانس………………………………………………………………….۷۸
شکل ۳-۴۴- فضای مذاکره یا کنفرانس……………………………………………………………………۷۸
شکل ۳-۴۵- متصدیان پذیرش- ارتفاع پیشخوان………………………………………………۷۹
شکل ۳-۴۶- متصدیان پذیرش- ارتفاع پیشخوان………………………………………………….۸۰
شکل ۳-۴۷- وضعیت اتاق انتظار مراجعان……………………………………………………………..۸۰
شکل ۳-۴۸- مجموعه اداری، فرهنگی کی.ان.پی…………………………………………………..۸۷
شکل ۳-۴۹- مجموعه اداری، فرهنگی فوکوشیما…………………………………………………۸۸
شکل ۳-۵۰- مجموعه اداری موسسه) (vpro…………………………………………………90
شکل ۳-۵۱- مجموعه اداری، دولتی توکیو………………………………………………………………۹۱
شکل ۴-۱ تصاویر سایت مجموعه وبافت پیرامون……………………………………………………۱۱۰
 
 
 
فهرست جداول
جدول۲-۱- جدول sowt مطالعات کالبدی و کیفیت فضا و سیمای شهری……………………………………۷
جدول۲-۲- جدول sowt مطالعات( جمعیت و اقتصاد) و( محیط زیست و طبیعیت)…………………….۸
جدول۲-۳- جدول sowt مطالعات مسکن و مدیریت شهری……………………………………………………۹
جدول ۲-۴ مطالعات توسعه طرح جامع و منطقه ۵ ……………………………………………………………..۱۱
جدول۳-۱- جدول sowt مطالعات مسکن و مدیریت شهری……………………………………………۲۴


کلمات کلیدی مرتبط:
برنامه فیزیکی مرکز خدمات شهری, دانلود رساله معماری مرکز خدمات شهری, دانلود مطالعات معماری مرکز خدمات شهری, رساله مرکز اداری, رساله مرکز خدمات شهری, رساله معماری مرکز خدمات شهری, طراحی مرکز اداری در تهران, طراحی مرکز اداری در منطقه 8 تهران, طراحی مرکز خدمات شهری در تهران, طرح مرکز خدمات شهری, طرح نها,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات مرکز آموزش ایمنی ونجات بارویکرد معماری پایدار
مطالعات معماری طراحی مرکز اطلاع رسانی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد