مطالعات طراحی موزه مردم شناسی كهگيلويه و بويراحمد
فهرست کلی مطالب
چکیده
مقدمه
تعاریف
فصل اول مطالعات پایه
بیان مسئله
اهداف
ضرورت
روش تحقیق
فصل دوم مبانی نظری
حكايت كوچ با عشق شقايق
قابليت هاي بكارگيري نقشمايه ها
نقوش مورد استفاده در فرش
ارتباط نقوش مورد استفاده در تزئينات و عقايد
نگاهي به ايل قشقايي
تاريخچه رنگرزي و رنگ آميزي در ايل قشقايي
طرز تهيه سياه چادرها
دستبافهاي مردم ايل قشقايي
گليم و جاجيم بافي
نقشهاي گبه
انواع نقشهاي گليم قشقايي
خصوصيات لباس قشقايي ها
لباس مردم ايل قشقايي
لباس زنان و مردان ايل قشقايي
تزئينات مخصوص لباس زنان
فصل سوم استانداردها و ضوابط
فصل چهارم برنامه فیزیکی و ریز فضاها
فصل پنجم اقلیم و موقعیت قرارگیری
فصل ششم طراحی سایت
فصل هفتم تاثیر گذاری رویکرد به موضوع
فصل هشتم نمونه های موردی و تطبیقی
تحلیل نمونه های داخلی
تحلیل نمونه های موردی خارجی
فصل نهم ایده و کانسبت
حجم بنا
طراحی
فصل دهم سازه و تاسیسات
فصل یازدهم منابع و ماخذ
بخشی از مطلب
حدود هفت قرن قبل گروهي از تركان اُغوز ( غُز) كه در مناطق شمالي آذربايجان و در حدفاصل درياچه رضاييه و وان و … و نواحي ايروان و نخجوان پراكنده بودند تحت شرايط سخت ظلم و ستم كوچانده و تبعيد شدند .
اين گروه در استانهاي شمالي ، غربي و مركزي و تعدادي هم به جنوب ايران وارد شده و در اواخر حكومت صفويه جمعيت ايلي منسجمي را تشكيل دادند و تحت رهبري يك ايلخاني ، ايلي بزرگ و سترك را در جنوب و مركز ايران بنا نهادند و بسياري از سجاياي اخلاقي اين جامعه بخصوص عِرق وطن دوستي و شجاعت و بيگانه ستيزي آنان موجب شد كه از نظر سياسي قدرت و اهميت والايي داشته باشند . تا جاييكه در زمان قاجاريه قسمت زيادي از حكومت فارس و اصفهان را به ايلخاني قشقايي محول نمودند .
ايل قشقايي در مدت كوتاهي توانست نام خود را به اعتلا بكشاند و شهرت و اعتبار ويژه اي كسب كند . چون دولتهاي گذشته به جنگاوراني نياز داشتند كه در هنگام لزوم از وجودشان استفاده كنند و قشقاييها از همان رادمرداني بودند كه در راه دين و وطن هميشه سروجان مي باختند . با وجوديكه نوشته هاي مُتقَن بسيار كم داريم ، تاريخ مبارزات اين قوم در صحنه تاريخ ايران روشن بوده است اما از آنجاييكه نام ايل قشقايي هميشه براي خواسته هاي شوم استعمارگران به عنوان يك عامل بازدارنده بوده ، شوكت و اقتدار و فداكاريهايشان در گذشته را مي توان از ترس و واهمه بيگانگان ثابت كرد .
از سخنان محمد رضا شاه به روزولت : « آنها (قشقاييها) حق ندارند در كشور من زندگي كنند » .
از سخنان چرچيل به روزولت : « به اين قشقاييهاي لعنتي نمي توان اعتماد كرد ، آنها در جنگ جهاني اول و دوم پدر ما را در آوردند ».
سادچيك اف ، سفير روس : « چرا قبل از اينكه كار پيشه وري را يكسره نماييد قشقاييها را متلاشي نمي كنيد ؟ » . شاه پاسخ داد : « چون قشقاييها وطن پرستان واقعي هستند و هيچگاه دل از وطن نمي كَنَند ؟ » .
قشقاييها از كجا به فارس آمده اند ؟
تاريخچه ايل قشقايي مبهم است و بدرستي معلوم نيست از چه زماني و از كجا و براثر چه عواملي به فارس كوچانده شده اند و نظريه هاي مختلفي در اين مورد وجود دارد .
ميرزا حسن فسايي در فارسنامه ناصري مي نويسد : قشقاييها گروهي فراري و از گريختگان هستند كه واژه قاچ قايي ريشه كلمه قشقايي است .
بار تولد محقق روسي قشقاييها را صاحبان اسب يا گوسفند پيشاني سفيد (قشقا) مي داند . برخي محققين هم كاشغر را مركز اوليه قشقاييها مي دانند و كاشغري يا قشقري به قشقايي تبديل شده . گرهارددوفر قشقاييها را همزمان با اتابكان سلغري مي داند . اُبرلينگ قشقاييها را يكي از طوايفي مي داند كه در پي هجوم غزنويان و سلجوقيان به خاور ميانه آمده اند .
تاريخچه رنگرزي ، رنگ آميزي
نام كتاب : آموزش جامع طراحي فرش
مؤلف : محمد مباركي
تاريخچه رنگرزي :
يكي از عوامل مهم جانبي در بافت فرش مواد رنگرزي هستند كه داراي نقش و اهميت فوق العاده اي در بافت فرش مي باشند . در قرون گذشته ، رنگهاي شيميايي مرسوم نبوده و قاليبافان و رنگرزان براي رنگ نمودن الياف فرش و غيره از رنگهاي طبيعي و گياهي استفاده ميكردند .
نوع رنگهاي بكار رفته خود متأثر از فرهنگ ، جغرافيا و شرايط زندگي مردم هر منطقه بوده است و يا از پشمهاي رنگي موجود گوسفندان و شتر استفاده كرده و فرشهاي گبه به وجود مي آوردند . رنگرزي فرش بخاطر نقش عمده اي كه در تجسم گلها و شاخ و برگهاي فرش و زيباسازي آن دارد بسيار با اهميت است . يكي از اصول موفقيت يك طراح فرش ، شناخت رنگ و رنگ آميزي است كه در بهبود توليد فرش نقش بسزايي دارد . بطور كلي رنگرزي به دو دستة مصنوعي و طبيعي تقسيم مي شود :
1- مواد رنگرزي مصنوعي :
اين نوع مواد از رنگهاي شيميايي و كاني بوده و خود شامل چند نوع است .
الف- رنگهاي انيليني : اين رنگها به رنگهاي جوهري معروف بوده و بسيار باثبات است و در مقابل شستشو و نور آفتاب بكلي از بين مي برد . و زحمات بافنده را بي ارزش مي نمايد .
ب – رنگهاي كرمي ( دانه اي ) : كه نسبتاً خوب بود و براي فرش مناسب است .
2- مواد رنگرزي طبيعي :
اين نوع رنگها بصورت طبيعي در طبيعت يافت مي شود و در زمانهاي بسيار دور در صنعت قاليبافي ايران بكار گرفته شده است . شهرت فرش ايران مديون رنگهاي طبيعي است كه بصورت سنتي استفاده مي شود .
الف- روناس : گياهي خودرو كه ريشه آن داراي ماده رنگي طبيعي مي باشد اخيراً كشت آن معمول شده و رنگ آجري و قرمز نتيجه آن است .
ب – برگ مو : از برگ مو رنگ زرد بدست مي آيد .
ج- پوست انار : از خشك شده پوست انار رنگ تيره حاصل مي شود .
د – پوست گردو : رنگ شتري و قهوه اي و كرم با رنگهاي سياه مي دهد .
ح – اسپرگ : گياهي خودرو كه رنگهاي زرد و در تركيب با (نيل) رنگ سبز بخود مي گيرد .
خ – گندل : علفي كه در ناحيه بختياري مي رويد و رنگ زرد و مايل به سبز بدست مي آيد .
ر- جفت : از پوست درختان بلوط منطقه لرستان ماده اي بدست مي آيد آن را جفت مي گويند و رنگ شتري و قهوه اي حاصل آن است .
ز- مازو : از خانواده بلوط بوده و در اختلاط آن با زاج سياه ، رنگ موشي و يا فيلي بدست مي آيد .
س- سماق : در اختلاط با سولفات آهن رنگ بنفش تيره مايل به قهوه اي مي دهد .
ش- بقم : ماده رنگي آن هماتين است و براي رنگهاي بنفش و سرخ بكار مي رود .
ص – بزغنج : پوست نوعي پستة كوهي است كه چون تانن دارد براي ثابت كردن رنگ قرمز دانه از آن استفاده مي شود .
ض- نيل : سابقاً بصورت گياه كشت مي شد . امروزه نيل صنعتي است كه رنگ سرمه اي و آبي پس مي دهد .
ط – قرمز دانه : از حشره اي مشابه كفش دوز كه در مكزيك و اسپانيا يافت شده و رنگهاي لاكي بدست مي آيد .
ظ – قره قورت : از جوشاندن پس آب دوغ باقي مانده و دررنگرزي بجاي اسيد لاكتيك از آن استفاده مي شود .
ع – دوغ ترش :و........