خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مبانی نظری و معیارهای طراحی موزه

   تعدادبرگ: 80 برگ ورد   قیمت: 10000 تومان   حجم فایل: 1227 kb  تعدادمشاهده  1


مبانی نظری و معیارهای طراحی موزه
 

شناسه کلی موزه ها    3

1ـ1ـ اهداف عمومی
1ـ2ـ گونه شناسی
1-3- مکان یابی

عوامل موثر در برنامه ریزی و طراحی    21

2ـ1ـ بازدید کنندگان
2ـ2ـ اقلام نمایشی
2ـ3ـ سازمان اداری
2ـ4ـ نتیجه گیری

رهنمودهای برنامه ریزی و طراحی    58

3ـ1ـ رهنمودهای برنامه ریزی
3ـ2ـ رهنمودهای طراحی
3-3- سبک های معماری


بخشی از مطلب
-1- اهداف عمومی:
در اساسنامه شواری بین المللی موزه ها  (ICOM)موزه ها به این ترتیب تعریف شده است:
موزه موسسه ای دائمی به منظور حفظ میراث فرهنگی و هنری و ارتقاء فرهنگی جامعه است که به شکل های مختلف و خصوصاً از طریق نمایش آموزشی و تفریحی مجموعه های هنری، تاریخی، علمی تکنولوژیکی و غیره برای عموم مردم فعالیت می کنند.
تدوین اهداف کلی فوق برای فعالیت موزه ها مبتنی بر اهمیت روز افزون وجود آنها در جوامعی است که نقش فرهنگی موزه ها را به عنوان نهادهایی پویا و سازنده پذیرفته اند.
از جمله ویژگی فعالیت هر موزه ای نگرش جمعی آنچه در مورد بازدیدکنندگان و چه در مورد اشیاء نمایشی است. انسان ها و اشیاء نمایشی که براساس سنت در محیط مشابه ای ماوا و سرپناه یافته اند اکنون باید راه خود را در
رابطه ای جدید و دائماً درحال تغییر با یکدیگر بیابند. برای مقابله با خطر نابودی میراث فرهنگی و یا اینکه اشیاء بدون ارتباط با تماشاگر نقشی مطلق بیابند، باید حلقه اراتباطی را کشف کرد که معماری بخشی از آن است.
ویژگی دیگر کار موزه شیوه پویای آن است. اشیاء نمایشی به این منظور گرد هم جمع نشده اند که در مابقی عمر خود طاقچه ای را در یک موزه اشغال کنند، بلکه باید زندگی جدیدی را در میان مصاحبین، چه بازدیدکنندگان و چه سایر اشیاء نمایشی، آغاز کنند. معماری موزه باید شرایطی را ایجاد کند که بر جدایی تاسف بار گذشته از آینده و زنده از مرده فائق آید و یا به صورت دقیقتر آن را از میان بر دارد.
نقش موزه ها در حفظ میراث فرهنگی و ارتقاء فرهنگی جامعه:
از مهمترین کارهایی که یک موزه می تواند انجام دهد، ترسیم جالبترین داستانی است که حکایت از پیروزی انسان بر جهان دارد و نشان می دهد که او چگونه دانش خود را در دنیایی برپا ساخته است که در آن زندگی می کند و اینکه او چگونه زندگی خانوادگی، هنرها وصنایع دستی فرهنگ ها وتمدن های خویش را توسعه داد. چنین مطالعاتی نشان می دهد که با وجود آنکه جمع آوری مجموعه ها و حفظ میراث فرهنگی از صفات اولیه انسان بوده ولی او در خلال این تاریخ چقدر دیر به ایجاد موزه ها اقدام نمود. از آغاز، غذا، لباس و اسلحه برای وی بسیار ضروری بوده و او آموخت تا آنها را برای نیازهای آتی اندوخته و انبار کند. سپس دوره ای رسید که او اشیایی را برای رفاه شخصی و اثبات اعتبار خود جمع آوری نمود. با افزایش پیچیدگی تمدن ها، فرصت های بیشتری برای جمع آوری اشیاء گرانبها مانند اسلحه و زره، ابریشم و پرده های نقش دار، طلا و جواهرات بوجود آمد. هدایای شاهان، کاخ ها و معابد را تزیین می نمود و به صورت تصادفی، ازدواج و یا خوش اقبالی در جنگ، دست به دست می شد. گنج ها سهم خاندان های اشرافی شده و یا سبب قدرتمند شدن ارتش ها می شد. بعداً از این دارایی ها به طور معمول برای تقدیر از ثروتمندان و نوابغ نیز استفاده می شد و از این رو ارتقاء سطح زندگی آنها را نیز به دنبال داشت. شاهان از این طریق از خویشاوندان و دوستان خود حمایت کرده و رقبا و زیردستانشان را تحت تاثیر قرار می دادند. بعداً نیز مجموعه های گرانبها همچنان انعکاسی از تمایل مثبت افراد، فرهنگ و منافع وسیع آنها به شمار می رفتند. در این زمان انسان دارای خانه، ثروت و خانواده بود و به جمع آوری کتاب، عکس، اشیا هنری و گنجیه های طبیعی توجه می نمود.
چنین مجموعه هایی به فضای مناسب و تسهیلات نگهداری نیاز داشت و گاهی باری بر دوش صاحبان آنها بود. در مواقعی نیز با غالب شدن روحیه سخاوت بر مالکین آنها، دسترسی توده وسیعی از مردم به آنها امکان پذیر می شد. به این دو دلیل مجموعه ها مردم را بهره مند می ساختند. مؤسساتی که از آنها نگهداری می کردند، نیز موزه یا گالری هنری نام گرفتند. موزه ها در دوران کلاسیک، عموماً به جایی برای تفکر و چشم دوختن دلالت داشت. اغلب موزه ها و گالری های هنری در پایتخت کشورهای اروپایی از اواسط قرن هجدهم به بعد تحت حمایت مقام سلطنت و یا مللی بوجود آمدند که با یکدیگر در تاسیس مؤسسات مسئول برای نگهداری گنجینه هایشان بخصوص در زمینه های هنری و باستان شناسی رقابت داشتند در پایتخت های ملی، مراکز شهری بزرگ به سرعت در حال توسعه بودند و خواسته های آنها برای کسب اعتبار به صورت رقابتی برای احداث و پرکردن موزه ها و گالری های هنری آنها در آمد. بازرگانان و صنعتگران اغلب در رقابت برای نیک خواهی، پایه های نخستین اینگونه موزه ها را درزمانی فراهم می کردند که اولیا امور شهری به طور معمول نسبت به کارکنان اینگونه مؤسسات و حمایت از آنها احساس تعهد می کردند.
با این وجود هنر و صنایع دستی تنها زمینه بارآوری برای جمع آوری و حفاظت از عناصر گرانبها نبود. زیرا نمونه های با ارزش طبیعی، علاقه ای را در علوم طبیعی و کشف دنیایی دیگر در افراد ایجاد کرده بودند که سبب افزایش بی وقفه نمونه های با ارزش بود. جمع آوری کننده اینگونه نمونه ها، ابتدا با یک اتاقک و در آرزوی فضایی وسیعتر به نگهداری ترکیبی از مواد معدنی و خارهای صخره ای، فسیل ها، پروانه ها، پرنده ها و سنگ چخماق ها می پرداخت. مشتاقان جمع آوری اینگونه نمونه ها با تشکل در جوامع تحصیل کرده و با شرکت و ارایه مجموعه هایشان در موزه های شهرهایشان، بخش جدیدی در ارتباط با تاریخ طبیعی، باستان شناسی و یا نژاد شناسی ایجاد کردند. اکثر اینگونه جوامع موزه ای متقدم به عنوان مراکز آموزشی و محل انجام سخنرانی ها بشمار می رفتند و بسیاری از اعضاء آنها به صورت فعال در تحقیقات مرتبی داوطلب می شدند که حاصل اقدامات و مذاکرات انجام شده در این تحقیقات مدون و منتشر نیز می شد. در هنگام انجام این تحقیقات کتابخانه های تخصصی بسیار مفیدی نیز اغلب تشکیل می شدند.
دانشگاه ها کتابخانه های مرجع مشهوری را تاسیس کردند که بی وقفه آموزش موضوعات متنوع و وسیعی را امکان پذیر می ساختند توسعه سریع مطالعات علمی منجر به نیاز بیشتر به آزمایشگاه های تجربی و مواد اولیه برای بررسی دقیقتر شد. ضرورت افزایش و نگهداری نمونه های آموزشی مورد استفاده در بین سخنرانی ها و سهولت دسترسی دانش آموزان به این نمونه ها در اوقات فراغتشان، سبب افزایش اهمیت موزه داری گردید. در طول قرون هجدهم و نوزدهم کسانی که به پروژه های تحقیقاتی می پیوستند و یا از طریق اکتشافات سایر کشورها به دانشگاه ها هدایت
می شدند، هدایایی را نیز از نقاط مختلف دنیا به عنوان مسافران و مدیرانی می آورند. آنها اغلب از افراد تحصیلکرده در دانشگاه های قدیمی و مشتاق ارایه عتیقه ها، گنج ها و هدایا به فرهنگستان ها بودند. کارشناسان موزه ها اینگونه ارمغان ها را به طرق مختلف به ثروت مجموعه هایی اضافه نموده اند که به ما ارث رسیده است.
قرن نوزدهم، قرن توسعه آموزش در همه زمینه ها و در تمام سطوح بود که به طور ریشه ای از انقلاب صنعتی متأثر گردید. مدارس تکنولوژی برای ارایه آموزش به کسانی پدید آمدند که در کارگاه ها و کارخانه ها جذب شده بودند. برای این منظور مدل هایی ساخته شد تا در سخنرانی ها اصول علمی و فیزیکی علوم را به نمایش بگذارند. در همان حال دانش آموزان در حین کسب مهارت در کارهای دقیق بر روی چوب و آهن نمونه های دیگری را نیز می ساختند. اگرچه کسان دیگری نیز بعداً مشوق تهیه انواع دیگر نمونه ها برای موزه های در حال رشد می شدند. دانشگاه ها همچنین محافظت از دستگاه ها و وسایلی را به عهده داشتند که در تحقیقات تاریخی بکار می رفت و اسباب های ساخته شده در نمایش ها نیز به خدمت گرفته می شد. همچنین روش های جدید و سیستماتیکی جهت نگهداری مواد اولیه علوم فیزیکی و برای موزه های تکنولوژی امروزی شروع شد. برخی مؤسسات خوش اقبال قادر به بدست آوردن مجموعه های ویژه ای مانند مدل کارخانه کشتی سازی که برای بخش های مختلف نیروی دریایی ساخته شده بود و یا مجموعه جالب مدل های ماشین هایی شدند که موقعیت امور مهندسی را در قرون هیجدهم و نوزدهم در سوئد نشان می داد.
جمع آوری مجموعه ها به سرعت پیشرفت کرد و با در برگرفتن انواع مختلف اشیاء و افراد مختلف حریصانه آن را پیگیری کردند. در زمانی که نگهداری و انتخاب ظرف چینی، شیشه ای و یا عاج (فیل) احتمالاً مستلزم برخورداری از سرمایه بسیار بود، بدست آوردن اشیاء دیگری مانند انواع وسایل ایجاد روشنایی و یا چرخ های نخ ریسی نیز به ارزانی امکان داشت. گاهی اوقات اشتیاق جمع آوری کننده اشیاء تا آنجا که ممکن بود با کامل کردن یک مجموعه ارضاء
می شد. گاهی نیز او فراتر از آن به انجام تحقیقی در مورد تاریخ و گسترش اشیایی می پرداخت که جمع آوری کرده بود. زمانی نیز با انتشار و شرح حال اشیاء به تکمیل مجموعه و مطالعاتش می پرداخت که اغلب کار او به عنوان یک کتاب مرجع و توانا درباره موضوع مورد بحث مورد قبول واقع می شد. مجموعه ها به عنوان هدایایی پذیرفته و یا خریداری می شد و به طور کلی راه خود را به داخل موزه های مناسب پیدا می کردند.
افراد دیگری نیز بودند که همچنان به شدت مشغول تبدیل موزه ها به دوستداران مبلمان، لوزم و اسباب خانگی مربوط به دوره مشخصی بودند و انجمن مخصوصی این افراد را با هم متحد می ساخت و آنها را با زندگی، دوره و علایق ویژه فردی و یا خانوادگی صاحبان اینگونه اشیاء مرتبط می ساخت. این جستجوها که دائماً در محل اصلی اشیاء انجام
می گرفت، مجموعه ای از اشیاء مانند اثاثیه منزل اغلب خاندان ها را حفظ کرد. در مورد شخصیت های تاریخی مانند: قهرمانان ملی، موسیقیدان ها، نمایشنامه نویس ها، هنرمندان، سربازان، کاشفان و دانشمندان، تا آنجا که امکان پذیر بود و به زندگی و اوقات افراد ارتباط داشت، اسناد، نوشته ها و تزیینات و لباس ها به جدیت جمع آوری شد و به عنوان تصویری کامل ارایه گردید. چگونگی تاسیس انواع موزه ها، زمان ساخت و زادگاه موزه ها را نیز معین می کرد.
موزه در مراحل اولیه شکل گیری پاسخی برای نگهداری مجموعه هایی بود که جمع آوری کننده ها با اشتیاق آنها را به این محل می آوردند. به تعداد انواع موزه، اشیایی برای نگهداری وجود دارد تا رضایت افراد چه در حال حاضر و چه در آینده حفظ شود. با این وجود موزه ها همانطور که برخی افراد تصور می کنند مؤسساتی بی تحرک نیستند. مؤسسات انسانی به مانند اندام های زنده، تمایل دارند تا در پاسخ به نیازها گسترش یابند و تصادفاً از مرگی طبیعی بمیرند. موزه ها با جمع آوری اشیاء شروع به کار کردند و این اولین عملکرد آنها به شمار می آید. موزه نمی تواند هرگونه شیئی را جمع آوری کند موزه هایی که تمامی اشیاء ارسالی را می پذیرفتند، گاهی مواجه با مسائل ناگواری می شدند اگر وجود دستورات و یا دلایلی برای ایجاد یک موزه لازم است، می بایست در چارچوب یک طرح جامع نسبت به ارایه تعریفی صحیح از آنها اقدام نمود. برای حفاظت از میراث فرهنگی موزه ها می بایست نسبت به تمام جنبه های زندگی طبیعی انسان، تاریخ طولانی اش و تمام آثار او مسلط باشند.
به طور کلی ارتقا فرهنگی جامعه و اهداف بازدیدکنندگان به یک زندگی غنی تر در موزه ها از طریق اعمال روش ها و ارایه امکاناتی می باید صورت پذیرد تا آنها را از نگرانی ها آسوده ساخته و سختی ها و موانع موجود در محیط زندگی مانند:  تلاش سخت برای تامین زندگی و مشکلات محیط کار را کاهش دهد. ارتقا فعالیت افراد به افق های وسیعتر و گشایش حوزه های اکتشافی جدید و جالب، امروزه از مهمترین وظایف موزه ها است. در این شرایط تحقق اهداف
موزه ها مستلزم توجه کافی به اهمیت نقش آموزش و تحقیق در موزه ها و تجهیز و سازماندهی مناسب آنهاست.

آموزش در موزه ها :
انسان مدرن در زمانیکه بیش از همیشه از امتیازاتی برخوردار شده است، بدلایل مختلف نسبت به گذشته محرومتر نیز شده است. علیرغم گسترش سریع صنعت، پیشرفت تکنیکی حیرت انگیز سده های گذشته در کل با تحولات معنوی یا زیبایی شناختی هماهنگ نبوده است. سرعت کنونی و مکانیزه شدن زندگی در ذات خود خطرات بسیاری برای طبیعت انسانی دارد، موزه ها در شمار نهادهایی هستند که ارزش های دائمی برای مطرح کردن دارند، البته به شرط اینکه بتوانند صدایشان را به گوش مردم برسانند.
ما در میان معجزه ها زندگی می کنیم اما این معجزه ها را بدون حیرت یا شادی می پذیریم. موزه ها می توانند ما را یاری کنندکه احساس سحر و شگفتی را در پیچیدگی و زیبایی جهان طبیعی و در استعداد و مهارت انسان ها باز یابیم. ما بیش از حد از واقعیات جدا افتاده ایم. فکر و احساس ما بیشتر از طریق کلمات و تصاویر شکل می گیرد تا در موقعیت های واقعی. موزه ها می توانند با نشان دادن اشیاء واقعی به ما کمک کنند تا به اهمیت شواهد پی ببریم و مسائل را از طریق آنچه حواسمان می گویند درک کنیم. اوقات فراغت ما در آینده روز به روز بیشتر می شود اما بسیاری از ما نمی دانیم وقت خود را چگونه بگذرانیم و ناآگاه کسل می شویم. موزه ها می توانند دریچه هایی را به روی افرادی بگشایند که علایقی ندارند. می توانند با ایجاد حساسیت و شناخت افرادی که از نظر بصری ناآگاه هستند کمک کنند.
امروزه عوامل بسیاری برای تضعیف خصائل انسانی بشر فعال است. برای ایجاد عشق به آگاهی تماس با پدیده های خوب، واقعی و زیبا در افرادی که تمایل چندانی که نشان نمی دهند، موزه می تواند یک وسیله موثر باشد. موزه ها نهادهایی حاشیه ای هستند که می توانند از دنیایی که از تفرقه رنج می برد، تاثیری اساسی داشته باشند. آنها برای ذهن و احساس هر دو جذاب هستند و در بینش شادی که تشویق می کنند، ذهن پر بار انسان که با احساسات لذت بخشی همراه است. موزه ها که در دنیای مدرن وظیفه اضطراری بر عهده دارند.
سال ها پیش مسئولیت کارگزاران موزه به تملک، حفاظت، تحقیق و تا اندازه ای به نمایش گذاشتن اجسام محدود
می شد، اما این مسئولین در دنیای مدرن مسئولیتی بسیار گسترده تر دارند. آنها می باید چگونگی توضیح مفهوم اشیاء نمایشی و انتقال ارزش های آنها را به عموم مردم در نظر بگیرند.
این تغییر به تدریج اما به یقین صورت گرفته است. ایده گسترش مسئولیت موزه نخست افرادی را در برگرفت که اگر چه در آغاز علاقمند نبودند اما به طور بالقوه چنین خصلتی داشتند. آنها از زمینه و تعلیمات لازم برای درک مسئولیت خود برخوردار بودند. این افراد ناظرانی منفعل بودند اما جذب آنها کار آسانی بود و مخالفت جدی با این مسئله نداشتند اما این عقیده که موزه در برابر کل جامعه بدون توجه به سن، گروه یا ظرفیت فکری افراد دارای وظیفه است، کاملأ ریشه گرفته است. وجود یک روحیه پویا در اداره موزه ها روز به روز روشن می سازد که در هرصورت برای تاثیر واقعی مجموعه موزه، حفاظت، مطالعه و نمایش اشیاء ارزشمند در جوامع مدرن، می باید افراد بی علاقه را جلب کرد. مطمئناً در توانایی بالقوه آنها تردیدی وجود ندارد. در نمایشگاه های موزه ها چیزهای بسیاری برای برقراری ارتباط وجود دارد، اما این چیزها تا زمانی که با انسانها ارتباط برقرار نکنند، بی بار هستند. انتقال علائق، اطلاعات و ارزشها جوهر آموزش است، از این رو موزه ها، خوب یا بد، نمی توانند از آموزش اجتناب کنند. آموزش برای بعضی از مردم فقط به مفهوم تعلیم است و آن را وسیله ای برای انتقال اطلاعات واقعی از فردی به فرد دیگر و از نسلی به نسل دیگر می دانند. موزه برای این افراد صرفاً نوع دیگری از کتابهای مرجع است که اطلاعات واقعی را به شکلی زنده و دلپذیر ارایه می کند.
آموزش برای دیگران به معنی تعلیم برای استفاده از نیروهای ذهنی فرد است. از این دیدگاه هدف آموزش آموختن چگونگی فراگیری وکسب عادت تفکر منطقی است. در اینجا هم موزه ها می توانند کمک کنند زیرا نمایشگاه های آنها
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
مبانی نظری و معیارهای طراحی موزه , , , , شناسه کلی موزه ها 3 , ,1ـ1ـ اهداف عمومی ,1ـ2ـ گونه شناسی ,1-3- مکان یابی , , عوامل موثر در برنامه ریزی و طراحی 21 , ,2ـ1ـ بازدید کنندگان ,2ـ2ـ اقلام نمایشی ,2ـ3ـ سازمان اداری ,2ـ4ـ نتیجه گیری , , رهنمودهای برنامه ریزی و طراحی 58,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی و معماری موزه جنگ
مطالعات , نقشه های اتوکد طراحی معماری موزه هنرهای معاصر تهران
مطالعات طراحی موزه فرش
مطالعات طراحی معماری مرکز و مجتمع مدیتیشن با رویکرد فضاهای مینیمال
مطالعات طراحی و معماری موزه آثار باستانی
مطالعات طراحی موزه علم و فناوری
مطالعات طراحی موزه صنايع دستی با رویکرد معماری اسلامی ایرانی
مطالعات طراحی موزه فرهنگ و تمدن ترکمن، موزه مردم شناسي بندر ترکمن
مطالعات طراحی موزه مردم شناسی آذربایجان
مطالعات طراحی پارک موزه جوان با رویکرد معماری زمینه گرا
مطالعات طراحی،پارک موزه جوان با رویکرد ارتقاء مشارکت اجتماعی
دانلود مطالعات موزه موسیقی/word
مطالعات طراحی موزه ادیان با رویکرد معناگرایی در معماری
مطالعات طراحی موزه سبک هاي معماري با رویکرد معماری پایدار
مطالعات معماری موزه
مطالعات طراحی موزه مردم شناسی با رویکرد معماری پایدار
مطالعات طراحی موزه هنر و فرهنگ با رویکرد معماری اکولوژیک
پروژه طراحی موزه موسیقی با رویکرد معماری پایدار
پروژه طراحی و معماری موزه معماری ایران با تاکید بر فناوری های دیجیتال
پروژه طراحی و معماری موزه حیات وحش ایران

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد