چکیده
بیش از ۲۰ سال از پایان دفاع همه جانبه ملت ایران می گذرد, این در حالی است که ما حتی شاهد یک نمونه چشمگیر و شایسته که مبین وقایع جنگ و نشر کننده ارزش های معنوی آن باشد, نبوده ایم. این در حالیست که کشوری چون نیوزلند با ۵/۱ میلیون جمعیت دارای ۱۹ موزه نظامی است, انگلستان دارای بیش از ۳۵۰ موزه نظامی و مرتبط با جنگ است؛ کانادا دارای بیش از ۱۰۰۰ یادمان و یادبود جنگ است؛ حال چگونه است که چنین رویداد مهم و تاریخی در ایران مورد غفلت قرار می گیرد؟ این امر نگاه مجدد به این موضوع و توجه بیشتر مسئولین را می طلبد.
مقدمه
بی شک وجود موزه به عنوان یک نهاد فرهنگی در اجتماع بسیار ضروری است فرهنگ هر جامعه یک مفهوم کلی است و تمامی ارزشها و یافتههای معنوی مردمان آن جامعه را در بر میگیرد.
پس فرهنگ. میراث هر قومی است که از پیشینیان بر گرفته شده و در آن تغییراتی داده شده و به نسلهای بعد انتقال یافته است. فرهنگها و تمدنها مانند انسان سه مرحله تکامل دارند:
زاده میشوند، کودکی و نوجوانی دارند. کمال مییابند و به پیری میرسند و بالاخره از میان میروند. خاصیت فرهنگها و تمدنهای پویا و لازم میبیند از فرهنگهای دیگر میگیرد و آنچه را زائد میداند فرو مینهد و دور میریزد.
بسیاری از منتقدین بر این باورند که موزهها نمادو شاخصه معماری معاصر بوده وبیشترین نقش را در آشنایی وجلب توجه عموم مردم به هنر معماری دارند.نقشی که مشابه آن را در سال های نخست قرن بستم آسمان خراشها بر عهده داشتند .اکنون دیگر اما تفکرات افراطی وهیجانات اولیه بلند مرتبه سازی در جهان فروکش کرده و توجه دولت ها و روشنفکران و از همه مهم تر عموم مردم به فضاهای فرهنگی-هنری بیش از سایر بناها است.بدین ترتیب معماری چنین فضاهایی نیز بیش از سایر کاربری ها با زندگی عموم مردم در ارتباط بوده وموفق به جلب توجه آنان به هنر معماری می شود.علاوه بر این آزادی فرمال معماری در طراحی موزه و حظور ثابت معماران بهنام و بین المللی در این عرصه نیز در اهمیت معماری فضاهای فرهنگی تاثیر به سزایی داشته است.معماران طراز اولی چون لیبسکیند،گری و رنزو پیانو که با زیرکی تغیر خواستگاه جوامع امروزی را درک کرده و از این فرصت جهت افزایش اعتبار و همچنین طرح ایده های نو در عر صه معماری نهایت استفاده را می کنند.
حاصل تمامی این اتفاقات مطرح شدن معماری موزه به عنوان نماد و شاخصه هزاره سوم می باشد.امروزه جایگاه موزه ها فراتر از محلی صرفا برای حمل نگهداری و یا نمایش آثار هنری بود و در بساری از موارد به شاخصه های منطقه ای ملی وو بعضا مذهبی و سیاسی تبدیل گردیده اند. جدا از نقش فرهنگی و اجتماعی موزه ها می توان به نقش اقتصادی آنها در جلب توریست فرهنگی در کشورهایی نظیر آلمان اسپانیا وایالات متحده و همچنین نقش سیاسی موزه ها در تبلیغ و القا تفکراتی خاص اشاره نمود.
فهرست
عنوان صفحه
چکیده ۴
مقدمه ۵
فصل اول:کلیات طرح ۶
تاریخچه شهر اهواز ۷
هدف از انتخاب سایت ۱۱
هدف از انتخاب طرح ۱۱
روش تحقیق ۱۲
فصل دوم معرفی بستر سایت ۱۳
محدوده سایت ۱۵
عکس هایی از سایت ۱۶
فصل سوم: مبانی نطری معماری ۱۷
بخش اول ۱۸
مطاعات شناخت جنگ تعاریف اولیه ۱۸
جامعه شناسی جنگ ۲۰
دلایل پیدایش جنگ
۲۲
فهرست
عنوان صفحه
جنگ از دیدگاه اسلام ۳۰
بخش دوم ۳۵
میراث فرهنگی پدیدار و ناپدیدار(مادی و معنوی) ۳۵
تاریخچه موزه ۴۲
انواع موزه ۴۸
موزه مولد فرهنگ ۶۵
نگاهی به عناوین کنفرانس های بین المللی ایکوم (۲۰۰۷-۱۹۹۲) ۷۰
فصل چهارم: برنامه فیزیکی ۷۲
گالری ها ۷۳
آمفی تئاتر ۷۳
کتابخانه ۷۵
اداری ۷۶
فصل پنجم: بررسی نمونه موردی ۸۸
نمونه های خارجی ۸۹
نمونه های داخلی: ۱۰۲
فصل ششم: نقشه ها و طرح ها ۱۰۶
منابع ۱۱۰