خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی طاق آهنگ یا طاق گهواره

   تعدادبرگ: 50 اسلاید   قیمت: 7500 تومان   حجم فایل: 773 kb  تعدادمشاهده  2


پاورپوینت بررسی طاق آهنگ یا طاق گهواره

از این طاق در مکان‌های گوناگون استفاده شده‌است. برای پوشاندن فضاهای کشیده و دراز مانند آبراه‌ها و راهروها طاق آهنگ همواره مناسب‌ترین پوشش بوده‌است. همچنین فضاهایی که رو به یک جا باز می‌شدند، مانند ایوان که به نوعی تداعی‌کننده غارها بوده اندو بالاخره جایی که نیاز به نشان دادن بزرگی و ابهت بوده‌است مانند ایوان‌های بزرگ کاخ‌ها یا آتشکده‌ها با این طاق پوشیده شده‌اند. قرار گرفتن این طاق بر روی اتاق چهارگوش یک محور خطی دو سویه ایجاد می‌کند یک سوی محور به عمق فضا کشیده می‌شود و سوی دیگر آن به فضای باز بیرون رو می‌کند. طاق آهنگ از حرکت یک چفد در امتداد یک محور افقی به دست می‌آید که مانند هر چفدی دارای دو مؤلفهٔ افقی (رانش) و عمودی (وزن) می‌باشد بنابراین این دو مؤلفه در هرجای دو دیوار موازی تکیه گاه نیروی زیادی وارد می‌کنند. جهت مقابله با چنین نیرویی نیاز به کاربرد جرزهایی با ستبرای بسیار است که فضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. روش اجرای این طاق در ایران را می‌توان متفاوت از نوع غربی آن دانست. همان گونه که بیان شد معماران ایرانی برای اجرای چفد از لنگه‌های گچی به عنوان راهنما استفاده می‌کردند. لنگه گچی در اجرای طاق‌ها نیز کاربرد داشته‌است. چند روش اجرا برای طاق آهنگ وجود دارد: این روش‌ها با توجه به شکل قرارگیری آجرها تعریف می‌شوند. همانگونه که در اجرای چفدها بیان شد چفدها به سه روش اجرایی ضربی (پری) هره (ایلامی) و چپیله (تیغه‌ای) ساخته می‌شوند.

در روش ضربی دیوار انتهایی تا ارتفاع بالای تیزهٔ طاق ساخته می‌شود و منحنی مورد نظر بر روی دیوار کار گذاشته می‌شود (لنگه گچی) سپس طاق را از انتها آغاز نموده و ردیف ردیف به جلو حرکت می‌دهند. این روش مانند روش اجرای طاق ضربی‌های امروزی است که بین دو تیر آهن اجرا می‌شوند. در صورتی که در انتهای طاق دیوار قرار نگیرد یک تویزه می‌سازند و طاق آهنگ از آنجا شروع می‌شود. در طاق هره (ایلامی) مانند چفد هره چین منحنی چفد به صورت ردیفی بر روی دیوار به موازات هم چیده می‌شود و از دو طرف بالا می‌آیند در این حالت از دو لنگهٔ گچی راهنما در ابتدا و انتهای کار بهره می‌گیرند.

طاق آهنگ با روش اجرای چپیله برای فضاهایی با دهانهٔ کم، کاربرد داشته‌است. در این حالت از زیر می‌توان اندازه ۲۰*۲۰ سانتیمتر یا ۲۵ *۲۵ سانتیمتر آجرها را در نما دید و در نیم رخ طاق اندازهٔ ۵ *۲۵ یا ۵ *۲۰ سانتیمتر را مشاهده کرد.

نمونه‌های با ارزشی از بناهای طاق آهنگ در پیش از اسلام و پس از آن ساخته شده‌است. کهن‌ترین نمونه‌های آن را می‌توان در چغازنبیل در حدود ۱۲۵۰ ق. م؛ و در کاوش‌های هفت تپه در منطقه خوزستان دید. در این محل آرامگاه جالبی با طاق آهنگ با روش اجرایی ضربی کشف شده‌است. منحنی طاق از نوع بیز (تخم مرغی) است و با آجر و ملات گچ و آهک ساخته شده‌است. این کشف سابقه ساخت این طاق در ایران را در ۱۳۵۷ سال پیش از میلاد نشان می‌دهد.

در دوران هخامنشی ساختمان‌هایی با پوشش چوبی متداول شده‌است، اما از طاق آهنگ در آبراهه‌های تخت جمشید استفاده کرده‌اند. طاق آهنگ در بناهای دورهٔ پارتی در الحضرا نیز دیده می‌شود. اما می‌توان گفت که کاربرد این طاق در دورهٔ ساسانی به اوج خود می‌رسد. در چند بنای مهم مانند آتشکدهٔ فیروزآباد، طاق کسری و کاخ سروستان از طاق آهنگ بهره گرفته شده‌است. درهر سه بنا منحنی طاق از نوع بیز بوده که دهانه‌هایی از محدود ۹/۴۰تا ۲۵/۵ متر را پوشانده است.

ایوان کاخ یا طاق کسری با دهانه‌ای با حدود ۲۵/۵ و بلندلای حدود۳۰ متر و عمق ۴۲/۵ متر بنای بسیار بزرگ و نماد قدرت حکومت ساسانی بوده‌است. مسجد جامع اردستان نیز دارای همین فن می‌باشد. در قرن ۸ هجری بزرگترین طاق آهنگ را در تاریخ ایران ساختند. مسجد علیشاه یا ارگ علیشاه تبریز که دهانه‌ای در حدود ۳۰ متر و بلندای در حدود ۴۰ متر و عمق ایوانی در حدود ۶۵ متر را داشت و در سال ۷۲۲ هجری بنا گردید. این بنای بزرگ پس از مدت کوتاهی ویران شد و اکنون فقط بقایایی از آن باقی مانده‌است به دلیل ساده‌تر بودن اجرای طاق آهنگ نسبت به سایر طاق‌ها از آن در معماری بومی بخصوص خانه‌های کویری استفادهٔ زیادی شده‌است که نمونه‌های بزرگ آن را می‌توان در تالارهای خانه‌های یزدی مشاهده کرد.
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری ,طاق آهنگ یا طاق گهواره ,پاورپوینت بررسی ,طاق آهنگ ,نمونه‌های با ارزشی ,از بناهای طاق آهنگ ,ایوان کاخ یا طاق کسری ,
مقالات مرتبط در این دسته
پکیج 105نمونه شیت اسکیس دست آزاد طرح معماری
دانلود کتاب زبان معماری ، 26 اصلی که هر معمار باید بداند
دانلود ,پاورپوینت بررسی طراحی پل Dawn در شانگهای چین,pptx
دانلود ,بررسی پاورپوینت طراحی داخلی شرکت سانتو دیجیتال در برزیل,pptx
دانلود ,بررسی پاورپوینت طراحی بنای یادبود برای سالگرد نبرد (Puebla) در مکزیک,pptx
دانلود ,بررسی پاورپوینت طراحی پل با الهام از حلقه های المپیک در چین,pptx
دانلود ,بررسی پاورپوینت معماری پل چوبی “The WARP”در چین,pptx
دانلود ,بررسی پاورپوینت معماری پل Cirkelbroen در کپنهاگ ,pptx
دانلود ,بررسی پاورپوینت طراحی پل چوبی دهکده اسلوونی,pptx
دانلود ,بررسی پاورپوینت تکمیل اسکله آلبورگ دانمارک توسط شرکت (C F Moller) ,pptx
دانلود ,بررسی پاورپوینت مکعب نارنجی فرانسه معماران ژاکوب و مکفارلن,pptx
دانلود ,بررسی پاورپوینت طراحی مجموعه زیست‌محیطی در امارات توسط زاها حدید ,pptx
دانلود ,بررسی پاورپوینت طراحی دکلی به عنوان تکیه گاه پل دانجییانگ ,pptx
دانلود ,بررسی پاورپوینت میدان وان (Meydan One) دبی,pptx
دانلود ,بررسی پاورپوینت معماری پیچدگی های مسحور کننده لوس آنجلس و نیویورک ,pptx

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد