خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
نقش برتر پارس
 

روش و توضيحات خريد
جهت اطمينان از عملکرد و تضمين تحويل محصول به بخش ارتباط با ما بخش مجوز ها مراجعه بفرماييد ، شما مي توانيد به صورت آنلاين از درگاه  پارسيان، ملت و سامان خريد و درهمان لحظه از روي سايت اکثر فايلها را دانلود کنيد براي اين منظور مي بايست کليد افزودن به سبد خريد را در انتهاي هر صفحه کليک نموده و براي خريد به سايت بانک ارجاع داده شويد . با وارد نمودن رمز دوم  خريد را انجام و بلا فاصله فايل مورد نظر را دانلود کنيد ، در معدودي موارد پس از خريد بدليل سنگيني فايل و يا نرسيدن نوبت آپلود و يا هزينه ناشی از نگهداری فايل روی سرور فايل را در ايميل خود دريافت نماييد -پشتيبانی و پاسخگويی در صورت وجود مشکل  در دانلود محصولات سايت فقط با پيامک sms يا پيامرسان  آيگپ همه روزه از ساعت  10صبح الی21 شب روزهاي معمول و ايام تعطيل

  


ورود کاربران
 


ثبت نام
فراموشی کلمه عبور؟


بنر سمت جپ
 

کمی ثواب ذخیره کنید

https://mahak-charity.org/wp-content/uploads/2020/04/500x500-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA.png

پشتيبانی آنلاين

واتساپ-پيامک

 


فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: طرح جامع بویین زهرا

   تعدادبرگ:    قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 19157 kb  تعدادمشاهده  0


طرح جامع بویین زهرا
 
بخشی از مطلب
در فرایند برنامه¬ریزی شهری پس از بررسی و شناخت وضع موجود، تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات امری ضروری است در واقع این مرحله، مرحله¬ای است میانی که طرح را به سوی تدوین اهداف و راهبردها و سیاستها و بالاخره تصمیم گیری و برنامه¬ریزی الگوی آینده شهر هدایت می¬کند.
در بخش تجزیه و تحلیل شهر بوئین زهرا ابتدا به تجزیه و تحلیل اوضاع اقتصادی و سپس اجتماعی و جمعیتی پرداخته شده و مسائل و مشکلات در این دو زمینه بررسی گشته است پس از آن امکانات رشد کالبدی شهر و امکانات مالی و فنی شهرداری پیش بینی شده است. در قسمت برآورد کمبودها و نیازهای عمرانی از آنجا که عینی ترین نسبت تجزیه و تحلیل به شمار می¬رود، فرایندی مشخص در نظر گرفته شده است که این فرایند در فصل خود به تفصیل توزیع داده خواهد شد در این مرحله از آنجا که این طرح، طرح جامع شهر بوئین زهرا نام دارد، لذا به اقتضای محتوا ابتدا طرح فرادست این طرح (طرح هادی شهر بوئین زهرا) مورد ارزیابی قرار گرفته است و میزان تحقق پذیری آن پس از سپری شدن افق طرح بررسی گشته است. پس از آن تجزیه و تحلیل وضع موجود به دو صورت کیفی و کمی انجام شده است. این تجزیه و تحلیل کمی و کیفی ابزاری برای شناسایی مسائل و مشکلات شهر در ابعاد گوناگون است. در این قسمت از نظر مردم و مسئولین نیز استفاده گشته است. آخرین مرحله از آخرین قسمت این فصل به بررسی امکانات حل مسائل شهر اختصاص یافته است. گذراندن کل مراحل فوق مشاور را در جهت شفافیت بخشیدن به مسائل و نیازهای شهر یاری می¬دهد در مراحل بعد با توجه به فرایند گذشته اهداف، راهبردها و سیاستهای طرح تدوین و تدقیق خواهد شد
شناخت تاریخچه، علل پیدایش – چگونگی توسعه شهر و روند رشد آن در ادوار گذشته 
با توجه به گذشته تاریخی شهر بوئین زهرا لازم است بررسی اجمالی از شکل گیری و نامگذاری آن در گذشته و حوادثی که در این روند پیش آمده نکاتی یادآور شد.
ابتدای شکل گیری و نام بوئین زهرا را از موقعیت اولیه دهستان زهرا می توان دید. زیرا این ناحیه و چگونگی ماخوذ از زهرا منسوب به دختر روی صاحب ری است که همین نام را داشته و آن را به دخترش بخشیده است و او در آنجا بنائی کرد ولی در اینکه تا چه حد نام این دهستان با نام دختر صاحب ری ارتباط دارد جای بحث است. از اینرو با توجه به وجود تمدن پیش از اسلام در این منطقه بی مناسبت نخواهد بود اگر اساس این نام را مربوط به قبل از اسلام بدانیم که با جزئی تغییر، بصورت کنونی درآمده است. 
از طرف دیگر " با توجه به تپه  های باستانی موجود در منطقه باید گفت که سابقاً وجود تمدن در این ناحیه به دورانهای بسیار کهن مربوط می گردد. برخی از نویسندگان دوران اسلامی از این ناحیه در آثار خود یاد نموده اند." (ورجاوند، 261:1349) " درباره نام این ناحیه و چگونگی آن در فصل چهارم تدوین چنین آمده است : دیگر از نواحی قزوین ابهررود و ناحیه دیگر زهرا است که ناحیه ای آباد و دارای آب و میوه های فراوان است و قصبه او مسکن می باشد.
برقی ذکر کرده است که زهرا منصوب به دختر روی صاحب ری است که همین نام را داشته و این بقعه را به دخترش بخشیده است و او در آنجا بنائی کرد. مرکز بخش و دهستان زهرا قصبه بوئین است. بخش آن مرکب از دهستان دشتی-رامند – زهرا و دانسفهان 2500 نفر جمعیت دارد.
در مورد وجه تسمیه شهر نیز گفته های مختلفی به ثبت رسیده است. از جمله به احتمال کلمه زهرا را میتوان تبدیل شده واژه زرا به معنی مقدس دانست و بوئین زهرا را ترکیبی از واژه بو ئین، به معنی چشمه به شمار آورد که بر روی هم چشمه خدای مقدس می شود و از آنجا که اغلب چشمه ها و برکه ها به الهه آناهیتا فرشته پاکی و آبهای روان مربوط بوده اند، دادن عنوان چشمه مقدس به سرزمینی که معبدی از ناهید در آن وجود داشته بی اساس به نظر نمی رسد. انتساب نام این سرزمین به دختری به نام زهرا، خود دلیلی بر این نظریه به شمار می رود.  زیرا در دوران پس از اسلام کمتر سابقه دارد که سرزمینی به نام یک زن خوانده شود ولی این امر مورد توجه اکثر محققان است که اکثر بنا ها و آثاری که به نام ناهید خوانده می شده اند، بعد از اسلام به نام خاتون – بی بی- دختر و نظایر آنها نامیده شده است. از این رو بعید نیست که به جای نام ناهید، نام زهرا که محترمترین زن خاندان نبوت بوده، برگزیده شده باشد. حمد ا... مستوفی ضمن بحث درباره سابقه تاریخی قزوین و نواحی اطراف آن، مشخص می دارد که ناحیه زهرا تا قرن دوم هجری جزیی از منطقه ری به شمار می رفته و در زمانیکه موسی بن بوقابه گسترش قزوین همت می گمارد، ناحیه زهراء را چون قهپایه(کوهپایه) از ری جدا ساخته و به قزوین ملحق می نماید. 
گذشته از وجود تپه های باستانی در مجاورت برخی از دهات و آبادی های این ناحیه، از نظر تاریخی نیز مدارکی وجود دارد که یاد آور دوران آبادانی آن می باشد. 
از جمله این آبادی ها، ابراهیم آباد را می توان یاد نمود. در شمال این ده تپه باستانی بزرگی بنام قرابه قلا یا قلعه خرابه وجود دارد و در سه کیلومتری شمال غربی آن نیز تپه دیگری بنام خرابه برموده قرار دارد که هر دو حکایت از وجود تمدنی کهن در این محل به شمار می رود." (ورجاوند، 1349: 264-263)
" ابراهیم آباد کنونی بنا به اسناد و قباله هایی که در دست است، در زمان صفویه ده بزرگ و پر محصولی بوده، چنانکه سالیانه پانصد خروار بذرافشان و به میزان زیادی زمین زراعتی داشته و تعداد ساکنان آن در حدود 6200 نفر بوده است...
تاریخچه شهر بوئین زهرا
بوئین زهرا تا سال 1341 روستای کوچکی بوده و همانطور که گفته شد مرکز بخش و دهستان زهرا بوده است. این منطقه در سال 1341 بر اثر زلزله ویران شد و قسمت عمده سکنه آن از بین رفتندو جمعیت باقیمانده آن تا سال 1342 در چادر زندگی می کردند و سپس توسط شرکت ملی نفت ایران حدود 500 واحد مسکونی احداث و به مردم بوئین زهرا واگذار گردید این واحدهای ساخته شده در جنوب غربی روستای اصلی قرار دارند. شهر در این دوره رشد بسیار کندی داشته و بیشتر در نواحی شمال و مشرق قسمت جدید گسترش یافت. 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دگرگونی در سطح کشور مهاجرت شدت گرفته تعداد زیادی از اهالی روستا به بوئین زهرا وارد شدند و در حال حاضر نیز توسعه در همین منطقه بیشتر صورت می پذیرد. بوئین زهرا در گذشته بخشی از شهرستان قزوین و جزئی از استان مرکزی به مرکزیت تهران بوده است و در سال 1357 با استان شدن زنجان بوئین زهرا از استان مرکزی جدا و به استان زنجان الحاق گردید که تا آن زمان به صورت فرمانداری کل اداره می شد. بوئین زهرا تا سال 1370 به شکل دو بخش اداره می شد و در این سال در یک تغییرات کلی بخش بوئین زهرا به 6 دهستان تقسیم گردید و در سال 1373 تغییراتی در تقسیمات سیاسی استان زنجان صورت گرفت که بر اساس تصویب مجلس شورای اسلامی بخش بوئین زهرا از استان زنجان جدا و به به استان تهران و شهرستان قزوین پیوست و سرانجام به سال 1375 با تصویب لایحه تشکیل استان قزوین جزء استان قزوین گردید و در حال حاضر یکی از شهرهای استان قزوین می باشد.
مراحل گسترش تاریخی شهر بوئین زهرا
مطالعات انجام شده در خصوص گسترش تاریخی شهر بیانگر این موضوع است که هسته اولیه شهر مربوط به بازسازی بعد از زلزله بوئین زهرا یعنی سال 1341 می باشد که طراحی و اجرای آن را شرکت نفت بر عهده داشته استو سپس ساخت و سازی که اداره کشاورزی انجام داده است.
دوره اولیه گسترش بین سالهای 1343 تا 1357 می باشد که به کندی و در نواحی شمال و شرق انجام یافته است.
دوره دوم گسترش بعد از انقلاب تا سال 1363 که طرح هادی شهر تهیه گردیده، می باشد که افزایش چشمگیری داشته و بیشتر در سمت غرب شکل یافته است. آخرین دوره از سال 1363 تاکنون می باشد که تا سال 1378 محدوده ای به وسعت 158 هکتار را شامل می شد. در دهه 1380 با احداث کوی کارمندان در غرب شهر مساحت شهر به 446.44 هکتار رسیده است.
 - موقعیت جغرافیایی شهر و اطراف آن: (عوامل طبیعـی، عوارض زمیـن، وضع توپـوگرافـی، شیب¬های اصلی موثر در طرح و منطقه بندی آنها در سطح شهر و اطراف آن و همچنین سایر عوامل جغرافیایی محدود کننده توسعه شهر)
ویژگیهای طبیعی مانند شکل زمین، ساختمان زمین شناسی، خصوصیات زلزله خیزی، جهت گسل ها، منابع آب و خاک خصوصیات آب و هوایی و مجموعه های زیستی مجاور آن در مجموعه های زیستی مجاور آن در مجموعه-ای آمیخته و مرتبط با هم در حیطه عمل مطالعات جغرافیایی قرار می گیرند . آنچه که در این مطالعات از اهمیت ویژه¬ای برخوردار می باشد، شناخت و برقراری رابطه ای معقول و متناسب میان اجزای تشکیل دهنده محیط طبیعی است و این دقیقاً همان کاری است که جغرافیا در برد و بعد کاری خود بر عهده دارد.
 
1-1-2-3- موقعیت جغرافیایی 
    شهر بوئین زهرا که مرکزیت شهرستان مربوطه از شهرهای استان قزوین می‌باشد در جنوب شرقی استان و در مسیر راه قزوین به ساوه قرار گرفته و در موقعیت '44/49 طول شرقی و '12/36 عرض شمالی از نصف‌النهار گرینویچ و در ارتفاع متوسط 1200 متر از سطح دریا واقع شده است. بوئین زهرا در مقیاس شهرستان دارای سه ناحیه کوهستانی- کوهپایه ای و دشت می باشد و بیشتر نواحی شهرستان را نواحی کوهستانی و کوهپایه ای تشکیل می دهد. مهمترین کوههای محدوده عبارتند از قره توپراق، گوه گوجه، یقوز و کوه قره گونی.
کوه قره گونی با ارتفاع 2891 متر از سطح دریا مرتفع ترینکوه در این شهرستان است و دشت شور با ارتفاع 1130 متر از سطح دریا پایین ترین ارتفاع را در شهرستان دارد. شهر بوئین زهرا در حوضه آبریز خررود واقع است. این رودخانه از مهمترین رودهای شهرستان می باشد که شاخه اصلی آن از ارتفاعات قیدار سرچشمه می گیرد. این رود پس از طی مسافتی در بخش آوج و آب گرم وارد بوئین زهرا شده و پس از دریافت زه آبهای اطراف و ابهر رود به سمت جنوب شرقی شهرستان جریان می یابد و در انتها با نام رود شور به سوی دریاچه مسیله حرکت می کند.
    وسعت شهر بالغ بر 446.44 هکتار و قزوین مهم‌ترین و نزدیک‌ترین شهر به آن می‌باشد. فاصله بوئین زهرا تا مرکز استان (قزوین) در حدود 100 کیلومتر گزارش گردیده است. 
    در زیر به تفصیل به بررسی وضع توپوگرافی و شیب در محدوده شهر بوئین زهرا می‌پردازیم. 
 
 
2-1-2-3 وضع توپوگرافی، شیب‌های اصلی مؤثر در طرح و منطقه‌بندی آنها در سطح شهر 
    توپوگرافی یا به عبارت دیگر شکل ظاهری زمین نمایانگر پستی و بلندی و شیب زمین بوده که به عنوان یکی از عوامل تعیین‌کننده و مؤثر در نحوه پراکنش فعالیت‌های انسانی و استقرار سکونت‌گاه‌ها شناخته می‌شود. این عامل در برنامه‌های عمرانی، توسعه شهری و نیز در طرح‌های احداث زیرساخت‌های اقتصادی (راه‌ها، سازه‌ها، مکانیابی و ...) مورد توجه خاص برنامه‌ریزان می‌باشد. 
 
الف- طبقه‌بندی ارتفاعی 
    عملکرد نیروهای درونی زمین و عوامل فرسایش دامنه‌ها و نیز مقاومت نسبی سازندها نسبت به یکدیگر در قالب اشکال ناهمواری‌ها و پستی و بلندی‌های زمین نمود می‌یابد. در نقشه‌های توپوگرافی برای نمایش این اشکال عوارض ناهمواری از خطوط هم ارتفاع (منحنی میزان) استفاده می‌شود. در این راستا به دلیل کثرت منحنی‌های میزان و شکل قرارگیری محلات شهری از نظر موقعیت و نحوۀ قرارگیری آنها در پهنۀ توپوگرافی و نیز به جهت محدودیت استفاده مستقیم از نقشه‌های توپوگرافی و برای سهولت مطالعه و شناخت بهتر از وضعیت ناهمواری سطوح ارتفاعی طبقه‌بندی شده¬اند و مساحت و درصد هر یک از این طبقات که در نقشه طبقه‌بندی ارتفاعی شهر بوئین زهرا مشتمل بر 4 طبقه می‌باشد به شرح زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد. نکته مورد توجه آن است که هر چه از شرق به غرب شهر می رویم بر ارتفاع آن افزوده می شود.
 
- ارتفاعات 1210-1206 متر 
    اراضی متعلق به این طبقه پست‌ترین اراضی شهر محسوب می‌گردند. بخش اعظم اراضی متعلق به این طبقه ارتفاعی در بخش شهر شهر عمدتاً در محلات شمارۀ (7، 8) واقع گشته‌اند. اراضی متعلق به این طبقه ارتفاعی مجموعاً 18 درصد از سطح کل شهر بوئین زهرا را بخود اختصاص می‌دهند. 
 
- ارتفاعات 1214-1210 متر 
    اراضی متعلق به این طبقه ارتفاعی سطحی برابر با 91.65 هکتار، معادل 21 درصد از کل اراضی شهر را بخود اختصاص می‌دهند. این اراضی عمدتاً در قسمت‌های مرکزی و شرقی شهر بوئین زهرا به چشم می‌خورد. سطح قابل توجهی از اراضی محلات (5 و 6) دارای ارتفاعی بین 1214-1210 مترمربع می‌باشند. 
 
- ارتفاعات 1218-1214 متر 
    اراضی متعلق به این طبقه 113.48 هکتار (معادل 26 درصد) از سطح کل شهر بوئین زهرا را بخود اختصاص می‌دهند. این اراضی عمدتاً در بخش‌های مرکزی و شرقی شهر بوئین زهرا گسترش یافته‌اند. 
    بخش عمده اراضی متعلق به طبقه ارتفاعی مذکور در محلات (3 و 4) گسترش یافته‌اند. 
 
- ارتفاعات 1222-1218 متر 
    اراضی متعلق به این طبقه بیشترین سهم (35 درصد) از سطح کل اراضی شهر را بخود اختصاص می‌دهند که غرب شهر بوئین زهرا را در برگرفته است و بخش قابل توجهی از محلات (1 و 2) را در بر می گیرد. سطح کل اراضی متعلق به طبقه ارتفاعی 1222-1218 متر برابر با 152.76 هکتار می‌باشد. 
و......


کلمات کلیدی مرتبط:
طرح جامع بویین زهرا , ,بخشی از مطلب ,در فرایند برنامه¬ریزی شهری پس از بررسی و شناخت وضع موجود، تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات امری ضروری است در واقع این مرحله، مرحله¬ای است میانی که طرح را به سوی تدوین اهداف و راهبردها و سیاستها و بالاخره تصمیم گیری و برنامه¬ریزی الگوی آینده شهر هدایت می¬کند. ,در بخ,
مقالات مرتبط در این دسته
طرح راهبردی ساختاری توسعه و عمران شهر تهران طرح جامع تهران
فایل بررسی طرح تفصیلی کامل منطقه پنج 5 تهران
پاورپوینت تحلیل فضای شهری محله جنت آباد شمالی در منطقه 5 تهران
پاورپوینت تحلیل فضای شهری محله کاج در ابتدای خیابان شریعتی در منطقه 7 تهران
بررسی خلاصه سه فصل اول کتاب جغرافیا و شهرشناسی دکتر فرید
بررسی گزارش شناخت و مطالعات طرح‌های توسعه منطقه 12 تهران
نقشه اتوکد پل عابر پیاده با سازه فلزی
طرح سه بعدی اسکچاپ پل عابر پیاده
طرح جامع تفصیلی ضوابط و مقررات اجرایی طرح شهر دیباج
دانلود طرح جامع شهر خوی اردبیل مطالعات وضع موجود . pdf
طرح جامع تفصیلی شهر هیر اردبيل.pdf
طرح جامع تفصیلی شهر کوراییم اردبیل .pdf
بررسی مهاجرت روستاییان به شهرها و پیامدهای آن
بررسی سند راهبردی توسعه ناحیه 7 منطقه 5 تهران
بررسی سند راهبردی توسعه محله شاهین تهران
بررسی سند راهبردی توسعه محله جنت آباد شمالی تهران
سند توسعه راهبردی محله جنت آباد جنوبی تهران
بررسی سند راهبردی توسعه محله دهقان تهران
بررسی سند راهبردی توسعه محله شارق الف تهران
بررسی سند توسعه مطالعات و پژوهش محله شارق ب در تهران

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد