خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
عمران - پاورپوينت
 
فهرست مطالب: بررسی بتن و افزودنی های آن

   تعدادبرگ: 27 برگ ورد   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 317 kb  تعدادمشاهده  0


بررسی بتن و افزودنی های آن

تسریع کننده ها افزودنی هایی هستند که سخت شدگی بتن را تسریع می کنند. و مقاومت اولیة بتن را بالا می برند. این نکته قابل توجه است که لزومی ندارد افزودنی ها اثر بخصوصی روی زمان گیرش داتشه باشند، هرچند در عمل زمان گیرش بوسیلة افزودنی هایی که در ASTM و BS به عنوان تیپ A طبقه بندی شده اند کاهش می یابد.
در ضمن افزودنی های تندگیرکننده ای هم وجود دارند که مخصوصاً زمان گیرش را کم می کنند. نمونه ای از افزودنی های تندگیرکننده، کربنات سدیم است که به منظور ایجاد گیرش سریع در پلاسترهای سیمانی مورد استفاده در نماها بکار می رود و با ایجاد گیرش سریع، کارهای تعمیراتی سریع را امکان پذیر می سازد.
کلرورآلومینیوم، کربنات پتاسیم، فلوئوروسدیم، آلومینات سدیم و نمک های آهن نمونه های دیگری از افزودنی های تسریع کننده می باشند که باید برای استفاده از هر کدام آنها مطالعاتی کامل از نتایج کارشان هست.

متداول ترین تسریع کننده ای که طی دهه های متمادی بکار برده شده است، کلریدکلسیم «cacl2» می باشد. کلریدکلسیم در تسریع نمودن هیدراتاسیون کلسیم عمدتاً c3s مؤثر است. این امر احتمالاً در اثر تغییرات مختصر در قلیایی آب منفذی یا به صورت کاتالیزور در واکنش های هیدراتاسیون می باشد.
اگرچه امروزه مکانیزم این مادة افزودنی بصورت ناقص شناخته شده است ولی شکی وجود ندارد که کلریدکلسیم ماده ای تسریع کننده، ارزان قیمت و مؤثر می باشد اما عیب عمدة ان حضور یون های کلرید در اطراف میلگردها و یا سایر فولادهای مدفون سریعاً موجب خوردگی می گردد. بدین سبب استانداردها و آئین نامه های مختلف استفاده از کلریدکلسیم را در بتن مسلح ممنوع کرده اند. حتی در مورد بتن های غیرمسلح وقتی که دوام بتن بخاطر عوامل خارجی در خطر باشد، کاربرد کلریدکلسیم می تواند مضر باشد.

در مقابل این اثرات نامطلوبی که cacl2 در بتن از خود بجای می گذارد یک خاصیت خوب دیگری دارد و آن افزایش مقاومت بتن در برابر سایش و خوردگی است که این اثر مثبت برای همیشه در بتن باقی می ماند. بطوری که وقتی بتن بدون میلگرد را در بخار عمل می آورند cacl2 موجب افزایش مقاومت بتن می شود.
نیتریت کلسیم و نیترات کلسیم از تسریع کننده های احتمالی هستند که شاید بتوانند تا حدی مهارکنندة خوردگی باشند.
فرمات کلسیم فقط زمانی اثر می کند که سیمانی که قرار است با آن ترکیب شود نسبت c3A به so3 در آن حداقل 4 بوده و همینطور مقدار cacl2 آن هم کم باشد. دو تا از دانشمندان به نامهای «Testolin , Massazza» پس از انجام آزمایش هایی به این نتیجه رسیدند که فرمات کلسیم، می تواند مقاومتی را که بتن در حالت معمولی «بدون افزودن افزونه» طی 9 ساعت به آن می رسد را به نصف کاهش دهد.

مواد افزودنی زود سخت کننده :
مواد افزودني زود سخت كننده (Hardening Accelator) بوسیله واکنش با C3S موجب افزايش مقاومت هاي اوليه و نيز كاهش زمان گيرش مي شوند البته تاثير اين مواد بر تسريع واكنش گيرش كمتر از مواد افزودني زودگير است. مواد افزودني زود سخت كننده یا مانند كلريدها بعنوان يك كاتاليزور در واكنش عمل مي كنند و یا مانند هیدراتاسیون C3S، کربنات ها با هيدروکسیدكلسيم تركيب شده و كربنات كلسيم و يك قليايي نامحلول تشكيل مي دهند و قلیایی حاصل از واکنش موجب تسریع واکنش سیلیکات و آلومینات می-شود.

مواد افزودنی حباب هوا ساز
مواد افزودنی هوازا سبب می شوند حبابهای بسیار ریز هوا، در بتن ایجاد شود. به مواد افزودنی هوازا گاهی مواد مضاف ایجاد کنندة حباب هوا و به بتن حاصله در اصطلاح بتن هوادار می گویند.

قابل توجه است که حبابهای هوا در بتن به دو دسته اند:
1ـ حبابهای غیرعمدی که درشت تر از 5% میلیمتر و اکثراً با ابعادی در حدود چندین میلیمتر هستند.
2ـ حبابهای عمدی که ریزتر از 05/0 میلیمتر هستند.

قابل توجه است که وجود حبابهای غیرعمدی در بتن اجتناب ناپذیر بوده و این حبابها کم و بیش در بتن ایجاد می شوند. ويبره كردن بتن بدين منظور صورت مي گيرد كه حبابهاي هواي غير عمدي را در بتن به حداقل ممكن برساند اما عملا" هيچگاه حبابهاي هوا در بتن به صفر نمي رسد .حتی زمانیکه از مواد هوازا استفاده می شود، در کنار  ایجاد حبابهای ریزهوا، وجود حبابهای درشت هوا در بتن اجتناب ناپذیر است و از 4 الی 8 درصد هوای ایجاد شده در بتن، ممکن است 1 الی 2 درصد آن حبابهای غیرمفید و درشت هوا باشد.

بعضي از مواد مضاف هوازا عبارتند از :
1) چربي طبيعي جانوران مانند پيه گاو
 2) صمغ طبيعي درختان

محاسن استفاده از بتن هوادار:
1ـ افزایش قابلیت آب بندی؛
2ـ افزایش مقاومت در مقابل یخبندان؛
3ـ کاهش امکان تورق؛
4ـ کاهش میزان جذب آب؛
5ـ افزایش مقاومت در مقابل حمله سولفاتها؛
6ـ کاهش امکان جدا شدن دانه ها؛
7ـ افزایش مقاومت در مقابل شرایط بدجوّی؛
8ـ کاهش امکان آب انداختن بتن؛
9ـ کاهش میزان افت و خیز؛
10ـ افزایش میزان روانی بتن (افزایش کارایی)

مواد افزودنی نگهدارنده آب (آب بند کننده)
بتن به دلیل وجود کشش سطحی در منافذ موئینة خمیر سیمان هیدارته شده، آب را از طریق مکش موئینه به داخل کشیده و جذب می نماید. هدف مواد افزودنی آب بند کننده جلوگیری از این نفوذ آب به داخل بتن است. عملکرد آنها تا حد زیاد به آن بستگی دارد که یا فشار اعمال شده توسط آب کم باشد، و یا بالا آمدن موئینة آب، یا آنکه فشار هیدرواستاتیک اعمال شده باشد.
مواد افزودنی آب بند کننده می توانند به چندین صورت عمل نمایند، اما اثر اصلی آنها آب گریز نمودن بتن است. مفهوم این عمل آنست که زاویة تماس بین آب و دیواره های منافذ موئینه افزایش یابد به طوری که آب از منافذ به بیرون رانده شود.
یک اثر مواد افزودنی آب بندکننده از طریق واکنش با هیدروکسیدکلسیم موجود در خمیر هیدراته شدة سیمان صورت می گیرد.
اثر دیگر مواد افزودنی آب بندکننده آن است که در هنگام تماس با خمیر سیمان هیدراته شده به آن می چسبند و به دلیل قلیایی بودن سیمان، امولسیون «آب بندکننده» را به ذرات کوچک تقسیم می کنند.

نکتة نهایی که باید در مورد افزودنی آب بندکننده ذکر نمود آن است که به علت آنکه ترکیب دقیق آنها نامعلوم است، اطمینان یافتن از آنکه حتماً فاقد کلرید باشند، اهمیت حیاتی دارد. و همچنین این مواد باید از مواد دافع آب که مبنای صمغ های سیلیکونی دارند و در روی سطح بتن اعمال می شوند تمیز داده شود.

مواد افزودنی کاهندهٔ آب
همانطور که از اسم این  مواد معلوم است، اثر این مواد کاهش دادن میزان آب مصرفی در اختلاط بتن می باشد. ـ البته با حفظ کارایی و یا حتی بهبود کارایی بتن ـ این مواد همانگونه که بیان شد نسبت آب به سیمان را پایین می آورند و تا حدی اثر نامطلوب استفاده از یک دانه بندی نامناسب برای تولید و تهیة بتن را بهبود می بخشد.
در ضمن این مواد افزودنی را می توان در بتن پمپ شده که توسط «قیف و لوله» یکدفعه ریخته و مصرف می شوند بکار برد.
دو گروه اصلی مواد افزودنی روان کننده عبارتند از:
الف) اسیدهای لیگنو لفونیک و نمک های آنها
ب) اسیدهای هیدروکسی کربوکسلیک و نمک های آنها
اصلاحات و مشتقات این مواد به عنوان روان کنندة کندگیرکننده عمل نمی کنند و حتی ممکن است رفتار تسریع کنندگی داشته باشند.

قلیل دهنده های آب به سه منظور زیر بکار می روند:
1ـ رسیدن به مقاومتی بالاتر، نسبت به بتن بدون افزودنی، با کاهش نسبت آب به سیمان و یک کارایی ثابت.
2ـ رسیدن به یک کارایی مشخص با کاهش مقدار سیمان مصرفی و نتیجتاً کاهش حرارت هیدراتاسیون در تودة بتن.
3ـ افزایش کارایی و سادگی بتن ریزی در قالب هایی با آرماتور انبوه و موقعیت های غیرقابل دسترسی

مواد افزودنی روان کننده با پراکنده کردن ذرات سیمان در بین مخلوط بتن علاوه بر اینکه باعث می شوند ذرات سیمان با آب بیشتر تماس پیدا کنند، هیدراتاسیون سیمان را نیز بهتر می کنند و به همین خاطر در درازمدت مقاومت بتنی که با مواد روان کننده ساخته شده به مراتب بیشتر یک بتن معمولی است و تأثیر کوتاه مدت این مواد بیشتر بر روی سیمان هایی دیده می شود که مقدار C3A در آنها کم است. باید به این نکته توجه کرد که اگر از مواد روان کننده به درستی و با یک نسبت مناسب استفاده شود، دوام بتن در درازمدت بیشتر می شود و هیچ گونه اثر دیگری بر روی بتن بخاطر استفاده از این مواد مشاهده نمی شود.
مواد افزودنی فوق روان کننده (Superplasticizers)
این مواد یکی از جدیدترین و مؤثرترین انواع تقلیل دهنده های آب می باشند که در امریکا به عنوان روان کننده های قوی و در ASTM بعنوان تیپ «F» نامگذاری شده اند.
افزودنی هایی هم وجود دارند که در ضمن تقلیل آب به میزان زیاد باعث مقداری تأخیر در گیرش هم می شوند و به عنوان تیپ G طبقه بندی شده اند.
مصرف این نوع افزودنی ـ فوق روان کننده ها ـ معمولاً بیشتر از مصرف متداول برای روان کننده های عادی می باشد و از اثرات جنبی نامطلوب آن هم بطور چشمگیری کاسته شده است.

چهار گروه اصلی فوق روان کننده وجود دارد: افشردة ملامین فرم آلدئید سولفاته شده، افشرده های نفتالین فرم آلدئید سولفاته شده، لیگنوسولفونات های اصلاح شده و سایرین مانند استرهای اسید سولفونیک و استرهای هیدرات کربن
 فرایند تولید این مواد که به صورت مصنوعی هم تولید می شوند بسیار پیچیده بوده و به همین دلیل، طبیعتاً مواد گران قیمتی هم می باشند. ولی از آنجا که این مواد برای هدف مشخصی تولید می شوند و لذا می توان ماهیت آنها را بهبود بخشید و نیز با توجه به اینکه به دلیل:
1ـ کم بودن میزان ناخالصی این مواد، زیاده روی در مصرف آن اثر بدی ندارد.
2ـ جرم مولکولی بالای آن که باعث افزایش کارایی آن می شود. باز هم در مقابل قیمت بالایشان مقرون به صرفه می باشند.
مشخص ترین اثری را که رشته های دراز مولکول مواد فوق روان کننده دارند، آن است که به دور ذرات و دانه های سیمان می پیچند و باعث می شوند که سیمان دارای یک بار منفی شود که همان باعث دفع ذرات سیمان از یکدیگر می شود. ـ و این همان کاریست که در واقع آن درون بتن انجام می دهد ـ از این بهبود پخش شدگی سیمان در بتن ـ و در نتیجه کاهش میزان آب مصرفی ـ می توان به دو صورت استفاده برد:
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی بتن و افزودنی های آن , ,تسریع کننده ها افزودنی هایی هستند که سخت شدگی بتن را تسریع می کنند. و مقاومت اولیة بتن را بالا می برند. این نکته قابل توجه است که لزومی ندارد افزودنی ها اثر بخصوصی روی زمان گیرش داتشه باشند، هرچند در عمل زمان گیرش بوسیلة افزودنی هایی که در ASTM و BS به عنوان تیپ A طبقه ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی روش پایدار سازی گود
پاورپوینت بررسی آب و هوا و روسازی در جاده های قیری با پوشش گرم
پاورپوینت بررسی تاثیر فرآیندهای پخت حرارتی بر خواص خمیر ژئوپلیمر
پاورپوینت بررسی تاثیر سن پخت بر خواص مکانیکی و فیزیکی (بعد از دمای بالا) بتن
پاورپوینت بررسی بتن پیش تنیده
پاورپوینت بررسی نظری بتن های پیش تنیده و خواص آنها
پاورپوینت بررسی شعارهای ایمنی در محل کار
پاورپوینت بررسی افسر موفق HSE - چگونه یک افسر HSE شویم
پاورپوینت مهندس HSE موفق - چگونه یک مهندس HSE شویم
پاورپوینت مدیر HSE موفق و چگونه مدیر HSE شویم
پاورپوینت بررسی ناظر موفق HSE و نحوه تبدیل شدن به سرپرست HSE
پاورپوینت بررسی چگونه یک افسر ایمنی شویم
پاورپوینت چگونه یک مهندس ایمنی شویم
پاورپوینت چگونه ناظر ایمنی شویم
پاورپوینت چگونه مدیر ایمنی شویم
پاورپوینت بررسی خطرات و اقدامات احتیاطی دقیق حفاری جدید
پاورپوینت بررسی خطرات و اقدامات احتیاطی جدید در محل کار
پاورپوینت بررسی 10 موضوع ایمنی برای کار
پاورپوینت بررسی خطرات آتش سوزی و اقدامات کنترلی در محل کار
پاورپوینت بررسی پرسش و پاسخ مصاحبه افسر ایمنی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد