خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت آشنایی با مرمت و بازسازی بناهای تاریخی طرح بررسی مرمت مسجد کبود تبریز

   تعدادبرگ: 600 اسلاید دریافت لینک بلافاصله بعد خرید   قیمت: 40000 تومان   حجم فایل: 12 kb  تعدادمشاهده  1


 
مقدمه
تاریخچه
مطالعات تاریخی
توليت موقوفات
مصارف غذاي خانقاه
تاريخ اواخر وقفنامه مذکور
نقشه های  قدیمی از مسجد مظفریه
شناخت وضع موجود بنا
آسیب شناسی و رفع آسیب
مقایسه قبل و بعد از مرمت
 
  بخشی از مطلب


مسجد جهانشاه
مسجد جهانشاه يا مسجد کبود، در جانب شمالی خيابان تقريباً روبروی کوچه ی صدر واقع شده است.حافظ حسين کربلايی درنيمهء دوم قرن دهم از اين مسجد و منضمات آن ديدن کرده و در باره ی آن می نويسد:  « عمارتی است در کمال لطافت و نيکويی موسوم به مظفريه از آثارابوالمظفر جهانشاه بن قرا يوسف بن توره مش خان بيرام خواجهء ترکمان و اين طبقه را قرا قويونلو و باراني(1) نيز گويند.
گوييا اين عمارت به سعی و اهتمام حرم محترم وی خاتون جان بيگم انارالله برهانها بنا شده و مشاراليها بسياربسيار خيره وصالحه و عفيفه بوده، در همان بقعه مدفون است و ميرزا جهانشاه (2) که پادشاه عظيم الشاًن بود، در دوازدهم شهر ابيع الثانی سنهء 872 ه. ق ، به دست حين پادشاه کشته گشت با اکثر اولاد در آن مقبره مدفونند (3).»
قاضی حسين ميبدي(4) عالم و عارف معروف که در دهه ی اول قرن دهم در گذشته، در مجموعه ی منشآت خود کتاب خانقاه عمارت مظفريه را که به چشم خود ديده، چنين آورده است:
« اتفق تمهيد هذا السقف و تشييد هذا البيت المطبوع فی ايام السلطان الاعظم الاعدل، الخاقان الاکرم الاکمل،باسط بساط الامن علی البريه، قاسم سهام الفضل علی السوية، ناصب لواء الشريعة البيضاء، رافع بناء الطيقة الزهراء، المتوکل علی المهيمن الرحمن، ابی المظفر يعقوب بهادر خان ايدالله تعالی ملکه- و اجری فی بحرا لتوفيق فلکه، و ماهی الاحسنة من حسنات المخدومة العظمي، المعصومة الفخمي، الموسومة به کمال الاحسان، الخاتون صالحه بنت الخاقان المطاع الفارس الشجاع المتميز عن الاشباه السلطان جهانشاه.»
مرحوم ميرزا محمد علی خان تربيت اين نوشته را در کتاب دانشمندان آذربايجان (5) ضمن شرح حال حقيقي (6) يعنی جهانشاه بن قرا يوسف، درج کرده و عده ای از نويسندگان بدون عنايت کامل به مفاد و مضمون کتابه، تصور کرده اند که بانی همهء عمارات مظفريه، صالحه خاتون دختر جهانشاه بوده است در صورتی که از مضمون اين کنايه و کتاب مسجد کبود و نوشته ی حافظ حسين کربلايی که در زمانی می زيسته که مسجد و خانقاه و ديگر منضمات آنها آباد و کتاب هايشان سالم بود، چنين مستفاد می شود که ساختمان مسجد در ربيع الاول سال 870 ه. ق، به همت و نظارت جان بيگم خاتون زن جهانشاه پايان يافته بود، ولی کار بنای ديگر عمارات وابسته بدان، همچنان ادامه داشته، حتی دو سال بعد قسمتی از زاويه نيز مورد استفاده علما و طلاب قرار گرفته بود (7)، اما در سال 872 ه. ق ، که جهانشاه به دست اوزون حسن آق قويونلو به قتل رسيد، کار تکميل بنا متوقف گرديد، تا دوران فرمانفروائی اوزون حسن به سر آمد و نوبت سلطنت به فرزندش سلطان يعقوب رسيد،در اين زمان تبريز رو ی به آبادانی نهاد و تکميل بنای عمارات مظفريه نيز مورد توجه« ابولمظفر يعقوب بهادر خان» قرار گرفت و با همت  ونظارت صالحه خاتون دختر جهانشاه بنای سقف خانقاه و مرمت و تحکيم قسمتهای ناقص و فروريخته ی آن عمارت به عمل آمد و کتابی نيز به نام سلطان وقت نوشته شد که نام صالحه نيز در آن درج گرديد.
در نيمهء اول قرن يازدهم هجری کاتب چلبی 8 و اوليا چلبی جهانگردان ترک و در نيمهء دوم همين قرن تاورنيه و شاردن جهانگردان فرانسوی  از اين مسجد ديدن کرده اند.
کاتب چلبی در تاريخ جهاننما می نويسد:« داخل و خارج و سر در و منارهء آن با کاشی تزئين يافته، يک قبٌه و يک مناره دارد9 ، مشبک روزنهايش از سنگ بلغمی به طرزی ماهرانه و جالب کنده شده است، از مسجد سلطان حسن کوچکتر، ولی از آن لطيفتر و زيباتر است10.»
اوليا چلبی پنج سال بعد از وی وارد تبريز شده ، مسجد کبود را ديده و ضمن شرح جوامع تبريز آن مسجد را چنين ياد کرده است: « در گاه مسجد جهانشاه بلندتر از طاق کسری است ، بنائی عالی است که با کاشيهای زيبا آراسته شده، گنبدهای بلند دارد، همهء در و ديوار آن با کاشيهای رنگارنگ  زينت يافته و جامع دل انگيزی است که هر کس به درون آن داخل شود دلش اجازهء بيرون شدن نمی دهد.ليکن شيعه ها غالباً از رفتن بدان مسجد خودداری ميکنند11.»

تاورنيه هشت سال بعد از اوليا چلبي، يعنی تقريباً سيصد و سی و سه سال پيش از اين، از مسجد کبود ديدن کرده، عظمت بنای آن را ستوده و مانند نقاشی چيره دست به قلم بيان، تصوير مسجد را نمايان کرده است و در آخر تاًسف خورده که چهار پنج جامع عظيم به علت اينکه بانی آنها سٌنی مذهب بوده، مورد عدم توجه مردم تبريز قرار گرفته و روی به ويرانی نهاده اند12.
توصيف شاردن مجمل و مبهم است و چيز تازه ای در آن به چشم نمی خورد13.در سالهای بعد نيز پاره ای از جهانگردان و مورخان اشاراتی به مسجد جهانشاه نموده اند که هيچکدام چنگی به دل نميزند و مطلبی تازه و مهم در بر ندارد، تنها دو تن از مسجد کبود تعريف جالب نموده اند که هر دو قريب نود سال پيش، آن را مشاهده کرده اند.
يکی مادام ديولافوا14 زن يک باستان شناس فرانسوی است و ديگری مرتضی ميرزا پسر عم نادر ميرزا مولًف کتاب تاريخ و جغرافی دارالسلطنهء تبريز، از آن تاريخ به بعد غالب مقالاتی که در ايران راجع به مسجد جهانشاه به رشتهء تحرير در آمده يا تلخيصی است از نوشته های اين دو تن، مخصوصاً نوشتهء مرتضی ميرزا، يا چيزی است در سطح بسيار پائين و کم ارزش و به ندرت اتفاق افتاده که نويسنده ای مطلب تازه و مهمی بر نوشته های آنان بيفزايد، از اين قبيل نويسندگان می توان مرحوم تربيت و آقايان نخجوانی و ديباج و ترابی طباطبائی را نام برد15.
مرحوم ميرزا محمد علی خان تربيت نوشته های قاضی حسين ميبدی و جلال الدين دوانی را در کتاب دانشمندان آذربايجان نقل کرده است، آقای حاج حسين نخجوانی پاسخ منظوم پيربداق را به نامهء منظوم جهانشاه در چهل مقالهء خود آورده است، آقای اسماعيل ديباج علاوه بر تهيهء گزارش تعميرات به عمل آمده تا سال 1343 ش، نقشهء دقيقی از مسجد جهانشاه ترسيم نموده است و آقای سيد جمالدين ترابی طباطبائی يکصد و هفتاد و دو قطعه عکس روشن و گويا از خطوط و نقوش کاشيها و مرمرهای موجود در مسجد کبود را در کتابی به نام« نقشها و نگاشته های مسجد کبود تبريز» به طبع  رسانيده است-
و...
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت آشنایی با مرمت , بازسازی بناهای تاریخی , طرح بررسی مرمت مسجد کبود تبریز ,مطالعات تاریخی ,مقدمه ,تاریخچه ,مطالعات تاریخی ,توليت موقوفات ,مصارف غذاي خانقاه ,تاريخ اواخر وقفنامه مذکور ,نقشه های قدیمی از مسجد مظفریه , نقشه های قدیمی از مسجد مظفریه ,شناخت وضع موجود بنا ,آسیب شناسی و رفع آسیب,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی طرح مرمت بافتهای فرسوده شهری بخش سوم
پاورپوینت بررسی طرح مرمت بافتهای فرسوده شهری بخش دوم
پاورپوینت بررسی اصول کلی مرمت بناهای تاریخی شهری
پاورپوینت بررسی طرح مرمت و احیا آب انبار مسجد شازده كرمانشاه
پاورپوینت بررسی مرمت خانه علومي ها در یزد
پاورپوینت بررسی طرح مرمت خانه عباس بهشتیان اصفهان
پاورپوینت بررسی نقش و کاربرد فناوری نانو در حفاظت و مرمت ابنیه
پروژه آسیب شناسی و مرمت خانه ی زنجانچی قزوین
پاورپوینت بررسی آسیب شناسی و مرمت عمارت جمشیدی-بوتیک هتل شیراز
پاورپوینت بررسی شناخت ، آسیب شناسی ، مرمت و احیا خانه باقری رفسنجان
پاورپوینت بررسی پروژه آسیب شناسی و مرمت بنای رختشویخانه زنجان
پاورپوینت بررسی مرمت خانه ذوالفقاری زنجان
پاورپوینت بررسی طرح مرمت مسجد اردبیلیان بازار رشت
پروژه بررسی مرمت و شناخت خانه ی زنجانچی قزوین
پاورپوینت بررسی طرح مرمت و احیا گرمابه مصباح کرج
پاورپوینت بررسی طرح مرمت ابنیه خانه مطلبی تهران
پاورپوینت بررسی طرح مرمت اولیه حسینیه شیرخان آق اولر ومریان استان گیلان
پاورپوینت بررسی مفهومی مرمت شهری
مرمت ابنیه خانه تاریخی صدقیانی تبریز
پاورپوینت بررسی طرح مرمت خانه صارم اصلانی، آشنایی با مرمت ابنیه

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد