پاورپوینت بررسی عناصر کالبدی معماری بازارهای ایرانی
بازار در زبان پهلوی (واکار )و (وازار )و در ترکیب هایی مانند وازارگ (بازاری )و وازارگان (بازرگان )و در پارتی بصورت واژار آمده است و به معنای محل داد و ستد و اجتماع است .اما امروزه بازار به مجموعه های مختلفی اطلاق می شود که علی رغم دارا بودن ویژگی های زمانی، مکانی و ساختاری متفاوت، درهمگی آنان دادو ستد جریان دارد .در این مبحث وطرح،آنچه از بازار مورد نظر ماست، تنها معماری سنتی بازار در دوره اسلامی(مجموعه دکان هایی که در فضاهای سرپوشیده به یک دیگر متصل میشود و یا کوی و راسته سرپوشیده ای که در دو سوی آن دکان ها ساخته شده است به اضافه بناهای وابسته به آن ،همچون سرا، تیمچه و )...می باشد که از معروفیت جهانی برخوردارهستند.
بازار از دوره ماد تا آغاز دوره اسلامی•امپراتوری هخامنشی برای اداره سرزمین های وسیع زیر سلطه خود و سهولت مبادلات سکه های طلایی به نام دریک و سکه های نقره ای به نام سیکل ضرب کرده بود.•در متن های این دوره بره برخی از انواع مالیات ها ازجمله عوارض دروازه، باج بازار، و عوارض بندر اشاره شده که نشان از روابط اقتصادی و اجتماعی گسترده حتی با سایر کشورها است.•همچنین گزنفون به وجود کارگاهها و آموزشگاههای وابسته به حکومت که دور از بازار بوده اند اشاره کرده است
اقتصاد پارتیان بر کشاورزی و بازرگانی استوار بود و انحصار بازرگانی بسیاری از انواع کالاها را بین شرق (چین و هند )و غرب (روم و یونان و سایر نواحی )در اختیار داشت و در امتداد مسیرهای مهم تجاری شهرها، انبارها، بازارها و کاروانسراهایی ساخته شده بود.در نقشه شهر دورا اورپوس 165-256میلادی بازار و جایگاه آن در کنار یکی از محورهای اصلی شهر بخوبی آشکار است که از یک دروازه تا دروازه دیگر کشیده شده
و.....