اولین مرحله، ایجاد یک سری سبزههای منفرد و سپس ساخت یک ناحیه کوچک از سبزهزار است که در ادامه بتوان صدها نمونه از آن را برای پوشش کامل محوطه صحنه استفاده کرد.
سه قطعه سبزه به صورت آبجکت ساده با قسمتهای ۸ در ۱ مدل شده و به صورت یک چندوجهی قابلویرایش درآمدهاند. سپس وضعیت گوشهها در نماهای جلو و سمت چپ تنظیم شده است. به این منظور میتوان از “bend modifier” نیز استفاده کرد؛ فقط مطمئن شوید که آبجکت نهایی وجههای کمی داشته باشد تا بتوانید به راحتی با آن کار کنید.
در این کار از اسکریپت advance painter برای پراکندن چمن بر روی زمین استفاده شده است ولی شما این کار را می توانید با ابزار paint در تریدی مکس نیز انجام دهید. برای این کار مراحل زیر را اجرا کنید:
۱- بر روی دکمه Toggle Ribbon بزنید تا دیالوگ این برنامه باز شود
۲- داخل تب object Paint بروید
۳- گزینه paint on را بر روی حالت scene قرار داده و در حالتی که چمن انتخاب است بر روی دکمه Paint بزنید.
حال میتوانید شروع به کشیدن سبزه ها بر روی صفحات داخل صحنه کنید.
۴- بعد از زدن دکمه paint سبزه ها را بر روی یک صفحه ۱ متر در ۱ متر پراکنده کنید.
توجه: بعد از اتمام پراکنده کردن چمن بر روی صفحه راست کلیک نکنید.
۵- در صورتی که راست کلیک نکرده باشید قادر خواهید بود اندازه چمن و جهت چرخش آنرا بصورت رندوم تغییر دهید. برای این کار گزینه Even را زده و حالت رندوم را انتخاب کنید و مقدار scale را تغییر دهید تا نتیجه را مشاهده کنید.
۶- برای چرخاندن سبزه ها بصورت رندوم ابتدا با کلیک بر روی نوشته Z حالت رندوم را انتخاب و سپس مقدار چرخش حول محور Z را برابر ۳۶۰ درجه قرار دهید.
۷- برای کم و یا زیاد کردن تعداد سبزه ها می توانید از گزینه Spacing استفاده کنید.
توجه: اگر بعد از خلق چمن ها با ابزار paint راست کلیک کرده باشید هیچکدام از این پارامترها تاثیر گذار نخواهند بود.
آخرین مرحله تا قبل از گرفتن خروجی به عنوان یک “vrayproxy” اطمینان پیدا کردن از این موضوع است که سبزهها به صورت مشابه یکدیگر نباشد. به این منظور تمام آنها را به صورت یک آبجکت درآورد. راههای سادهای برای تجمیع تمام سبزهها در یک آبجکت وجود دارد. به عنوان نمونه، یک قطعه سبزه را به صورت منحصر به فرد درآورید و دیگر قطعات را در حالت “Editable poly” به آن متصل کنید. میتوانید برای اطمینان بیشتر از یک “reset xform” نیز استفاده کنید. همچنین از یک “box Uvw map” نیز استفاده شد تا لبه سبزه اندکی روشنترشود. در نهایت، بر روی صفحه کلیکراست کرده و با کمک گزینه “Vray proxy option” از کارتان یک فایل “vrmesh” خروجی بگیرید.
اکنون به بخش جالب این آموزش میرسیم. از قسمت create/vray گزینه “vrayscatter” را انتخاب کنید ( این بخش با نصب بودن پلاگین vrayScatter فعال خواهد بود و در غیر این صورت آنرا مشاهده نخواهید کرد)و آن را در یک جای دلخواه در صحنه قرار دهید. به پنل “edit” بروید و فایل “vrmesh” را که قبلاً ساخته بود، باز کنید. بعد از آن بایستی آبجکت زمین خود را انتخاب کنید تا ببینید که تعداد زیادی از باکسها بر روی آن پراکنده شده است.