پاورپوینت بررسی نظريه آموزش معماري در آموزشكده و هنرستانهای معماري
بخشی از مطلب
- اگر قرار باشد چگونگي آموزش در آينده يا شكل نهادي آن را (كه شايد ديگر به صورت دانشگاه نباشد) پيش بيني كنيم، به ناچار بايد بر شبكه وسيع ارتباطات و انفجار اطلاعات تكيه داشته باشيم.
2- توجه دادن دانشجويان معماري به فلسفه به طور عام و به چيستي معماري به طور خاص براي پرورش تلاشها و جهشهاي فكري معمارانه و برداشتهاي نو و شيوه هاي جديد در فرآيندهاي خلق فضا لازم است.
3- اهميت آموزش بيش از هر چيز در عرضه قابليتهايي است كه تفكر و داوري مستقل را تضمين مي كند نه در ارائه بعضي معلومات تخصصي.
4- تئاتر، سينما، ادبيات و موسيقي و ... در آموزش معماري به مراتب موثرتر از متون صرفا تخصصي مي توانند داشته باشند.
5- هر مدرسه اي در زمينه اي خاص سرآمد خواهد شد.
مروري بر نگاهي به آموزش معماري در دوران معاصر:
1- عدم توجه به پرورش شخصيت معنوي و انساني دانشجو به عنوان عمده ترين مشكل آموزش هنر و معماري معاصر مطرح مي شود.
2- در ايران تحول نظام آموزشي دو وجه مهم داشت:
- فرهنگي: بدون ارتباط با نظام آموزشي سنتي انجام گرفت.
- ساختاري: تغيير رابطه آموزش، از فردي به گروهي بود.
3- يكي از مهمترين منابع يادگيري دانشجويان معماري، دفاتر مهندسين مشاور و دوره كارورزي براي دانش آموزان هنرستاني است.
4- آموزش معماري در مدارس از لحاظ محتواي دروس به دو بخش زير تقسيم مي شود:
- ارائه اطلاعات: به روز در آوردن اطلاعات
- ايجاد توانايي: در تجزيه و تحليل و به كارگيري آنها و در نهايت طراحي معماري
5- هدف اصلي دروس كارگاهي آموزش سير طراحي (سئوال به جواب) به دانشجو است.
6- بخش عمده آموزش معماري، ايجاد توانايي در طراحي است.
7- بعد از انقلاب فرهنگي، تلاش شد با گنجاندن واحدهايي در رابطه با تاريخ معماري و هنر اسلامي، خلاء آموزشي در اين زمينه پر شود.
مروري بر مدخل بر روشهاي آموزش معماري:
1- عامل اصلي وحدت يگانگي در معماري سنتي، در مذهب نهفته است.
2- ضعف عمومي بنيه طراحي، تقليد بي محتوا و آشفتگي و بي هويتي، از شاخصه هاي بارز معماري اين دوران است. غلبه بر اين بحران، مي تواند هدف عالي و دراز مدت نظام آموزش مدارس معماري ما قرار بگيرد.
3- دروس رشته معماري به دو بخش:
الف) كارگاهي: ستون فقرات و محور اصلي
ب) نظري (كلاس): اطلاع رساني و فرهنگ ساز تقسيم مي شوند.
4- ناهماهنگي و گسيختگي ميان دروس نظري با هم و با كارگاهها چه از نظر محتوا و چه از نظر روشهاي ارائه، از مهمترين مشكلات مقطع فعلي آموزش معماري است.
5- نقش محوري را در تربيت معمار، كارگاههاي معماري بر عهده دارند. (رشد خلاقه دانشجو)
6- روند كار كارگاهها در چرخه دو مرحله اي زير قرار دارد:
برنامه ريزي حل پلان عملكردي
7- قدرت ارزيابي و تصحيح كار توسط خود دانشجو، مهمترين هدفي است كه آموزش كارگاهي بايد بدنبال كند. (استفاده از روش گروهي در آتليه ها در شكل گيري تفكر مستقل و خلاق آنها موثر است).
8- اكنون تنها روش رايج در كلاسها روش سخنراني است.
9- سراسر نظام آموزشي معماري بايد به سمت پرورش خلاقيت دانشجويان جهت
مي گيرد.
10- محتوي دروس نظري، بايد متناسب با هدفهاي هر درس، به سمت كاربردي شدن سير كند.
11- استفاده از روش آموزش غيرمستقيم به جاي آموزش مستقيم
و.....