پاورپوینت بررسی معماری موزه ادبیات هیمجی اثر تادائو آندو
بخشی از مطلب
طراحی ساختمان به گونه ای انجام گرفته که بر رابطه اش با بنای نشان شهری و تاریخی مجاور خود، یعنی کاخ هیمجی، اهمیت داده شده است. ساختمان با سه طبقه برروی زمین . یک طبقه در داخل زمین ترکیبی از دو. حجم مکعب شکل که هر کدام بر شبکه ای نه قسمتی قرار دارند که یکدیگر را با زاویه 60 درجه قطع می کند. حجمی استوانه ای، یکی از مکعب ها را احاطه کرده و شامل تهی جای سه طبقه ای است که شیبه هایی در داخل و خارج آن پیچیده شده اند.
موضوع اولیه معماری، ایجاد یک الگوی فضایی است: یعنی نظم بخشیدن به یک فضای برهنه وعاری از هر چیز.
انتظام فضایی، به معنای استفاده از فرمی است که فضا، منشا آن است و نظمی شفاف آنرا به فضا مرتبط میسازد.
معماری رهیافتی است به جعبه ای با دو بعد، آرمان وهدف. آرمان معماری، فرم بخشیدن به یک الگوی جهانی و هدف آن، بیدار کردن احساس انسانی است. برای دستیابی به این هدف، معماری به هندسه نیاز دارد.
هندسه، علم ایجاد نظم منطقی و هوشمندانه ای است که حاصل ارتباط فرم با فرم وفرم با فضا می باشد. از این رو، هندسه فرم آرمانی را ایجاد می کند.
به طورخلاصه، هندسه ثباتی منطقی به طرح می بخشد. از این رو، ثبات وپایداری است که از آن، فرم های منطقی باقی می ماند و ارزشهایی چون صداقت، زیبایی و خوبی در مرحله ی دوم ارایه می شوند. منطقی که احساسات را طرد می کند و تنها، درباره ی حقیقت با ما صحبت می کند.
هنگامی که چند فرم یا حجم در کنار هم قرار می گیرند، این هندسه و منطق هندسی است که به آن ها نظم و تربیت می بخشد. زمانی که این انتظام بین عنا صر معماری مانند ستون، دیوار، سقف وکف ایجاد می شود، در واقع به آنها هویت می بخشد ودر نتیجه، ما نظم موجود در این مجموعه ر ا درک می کنیم.
مصالح معماری آندو بتن خام، خورشید، آسمان،سایه و آب است، یا به عبارت بهتر،فضا.
اولین چیزی که آندو نفی کرده، مفاسد جامعه مدرن و ارزشهای آن است (برای مثال مقوله راحتی) آندو راحتی مدرن را نفی کرده، تلاش می کند ارتباط پویایی با جهان بر قرار سازد. او راحتی را از معماری خویش دور کرده ، به جای آن، امکان حضور انسان و طبیعت را در کالبد معماری اش فراهم می سازد.
ويژگي هاي شاخص معماري آندو، نظم، مردم و احساسات انساني است بنابراين، بر اساس الهاماتي كه او از اين سه عنصر گرفته، پروژه هاي او را مي توان دسته بندي كرد. در معماري آندو، عناصر به شكلي متضاد با هم مرتبط مي شوند. بنابراين، فرم در مقابل فرم و فضا، داخل در برابر خارج و طبيعت در برابر هندسه قرار مي گيرد. به عبارت ديگر، معماري او حاصل ارتباطي است كه بين اين عناصر وجود دارد. براي آشنايي و شناخت بيشتر، كارهاي آندو را بر اساس ساختار و كالبد به سه بخش معماري يگانه انگاري، دو گانه انگاري و كثرت گرايي تقسيم بندي مي كنيم .
و.....