پاورپوینت بررسی معماری موزه دریایی اثر تادائو آندو
بخشی از مطلب
طبیعت ابوظبی، منظر و سنت دریانوردی الهام بخش ایدۀ معماری در موزۀ دریایی است. این معماری زیبا با یک فضای منحصر بفرد، حجم سادهای است که از نیرو و سیالیت باد ابوظبی شکل گرفته است وبه نوعی پیکرهای است که باد آن را تراشیده است. تودهای مجرد، توقفگاهی تنها، همچون دروازهای که از محوطۀ پهناور آبی بالا آمده است، فضایی که رویارویی میان دو جزء مهم منظر شهر فرهنگی را معنا میبخشد، صحرا و دریا. با این سطح بازتابگر، محوطۀ آبی بهطور بصری، سایت و دریا را در هم ادغام میکند و جنبۀ دریایی موزه را قوت میبخشد. داخل بنا شبیه به کشتی است، رمپها، عرشهها و سطوح معلق، بازدیدکنندگان را بهطور سیال به نمایشگاه هدایت میکنند و صدای آنها در موزه طنین میافکند و تجربهای از گالریهای پویا به دست میآید. لنچها (کشتیهای یک دکلی عربی) بر فراز فضای خالی(Void) در داخل بنا، معلق قرار گرفتهاند و به خلق یک تجربۀ بصری قوی بوسیلۀ بازگویی موضوعات پی در پی و معماری موزه به عنوان یک تمامیت، کمک مینمایند. در زیرزمین، فضای ثانویهای با یک سرسرای پذیرش و یک آکواریوم بزرگ وجود دارد. لنچهای سنتی بر فراز آکواریوم معلق بوده و از زوایای مختلفی قابل دیدن هستند. برای تأکید بر سادگی اما در قالبی قدرتمند، منظر اطراف بنا به صورت شبکه سازماندهی شده است. خطوطی از درختان، جلوخان سایت را تشکیل میدهند و واحهای همانند یک مرز و حریم را ایجاد میکنند و این امکان را به بازدید کنندگان میدهند که به آهستگی از میان شهری پویا گذر نموده، به سکون برسند و با تفکری عمیق فضاهای موزه را ادراک نمایند. ایدۀ حجمی ساده با فضای منحصر بفرد حکاکی شده، هدف دارد در یک اشاره و حرکت موزهای را که به تنهایی سرگذشت و ماجرای معماری را میسازد، خلق نماید. معماری کثرت گرایی آندو شامل تعداد زیادی از کارهای او از سال ۱۹۸۵ به بعد می باشد. این معماری، با فرم های متنوعی که دارای جهت گیریهای مختلفی است، شناخته می شود. در اینجا، تمرکز فضایی که در معماری یگانه انگار وجود داشت، متلاشی و پراکنده می شود و بیشتر به سوی روشنایی و پویایی نیل می کند. فرم از نظر بصری، سبک تر شده و پراکنده می شود. بنابراین در طراحی، فضا از ترکیبات مختلفی شکل می گیرد. از این روست که در کارهای آندو، روش ها و مقیاس های متنوعی دیده می شود.
در تجارب طراحی معماری تادائو آندو ، چیزی که جالب بهنظر میرسد ، طبیعت بهخصوصی است که او پیش روی بیننده قرار میدهد. او با استفاده از هندسه ، مناظری بدیع از طبیعت را فرا روی ما میگذارد که کاملاً با برداشتهای عادی و معمول از طبیعت تفاوت دارد. طبیعت در کارهای او چیزی بیشتر از کاشت ردیفی از درختان در مقابل ساختمان یا احداث آبنمایی در میانة حیاط است. بهعلاوه او سعی میکند در هنگام طراحی کاربریهای در نظر گرفته شده برای فضاها را کاملاً از نظر دور سازد تا نتیجه ، رسیدن به فضایی خالص باشد ، فضایی که انتزاعی از طبیعت را پیش روی انسان قرار می دهد تا او در نهایت خود فضا را انتزاعی بیابد .
و....
و........