پاورپوینت بررسی طراحی معماری فرهنگسرای سینمایی دزفول
در زير اين گنبد كه ملهم از گنبدهاي رك مطبق خوزستان است ، تالار اصلي سينما جاي داده شده است . در مسير چپ يا غيرمستقيم كه حول يك حياط مركزي مي چرخد بازارچه اي قرار گرفته كه داراي هفت حجره است . در اين عملكردهاي فرهنگي انتفاعي جاي مي گيرد . مسير گذر از اين بازارچه منظري دروني از فضا را در پيش چشم قرار مي دهد .
بر روي پوسته ساختمان فضاهاي باز عمومي در هيئت باغ و حياط شكل گرفته اند و به صورت مكاني جهت برخورد مردم درمي آيند . سقف پله اي تالار نمايش كوچك همچون باغ تخت ، سطوحي مناسب براي نشستن و نظاره به وجود مي آورد كه پس از گذر از برج هاي بادگيرها كه با احجام كشيده رو به زاگرس قرار گرفته اند به دست اندازي مشبك مي رسد و از وراي آن به حياط مركزي كه قلب مجموعه است چشم انداز مي يابد .
در بدو ورود به مركز از طريق يك دروازه كه به شكل قوس ساخته شده است، وارد حياطي چهارگوش مي شويم كه در چهار جهت اصلي بنشسته است . درست در امتداد ورودي چشم انداز گنبدي وجود دارد كه تنها در اين مرحله براي اولين بار روئيت مي شود اما دسترسي به آن ممكن نيست . اين منظره به گونه اي متشابه هشتي ورودي اغلب فضاهاي با حرمت همچون مساجد ، مقابر يا مدارس در معماري سنتي ايوان و گنبداصلي ساختمان را به گونه اي دست نايافتني در پيش روي قرار مي دهد . در اين مرحله در حياط بيروني كه اولين مقام در فضا ، و مكاني جهت تحول حال است با دو جوي كه از پاشويه هاي يك حوص مركزي منشعب مي شوند . دو مسير جهت حركت به سوي چپ و راست ارائه مي گردد . يكي از مسيرها به صورت مستقيم و ديگري با چرخش از ميانه فضاهاي گوناگون نهايتا به فضاي زير گنبد مي رسد .
ايران را به ذهن مي آورد كه بدون امكان دسترسي مستقيم ، حياط ،
و.....
فهرست مطالب
مقدمه
سبک معماری
متریال
تحلیل پلان
معماری فرهنگسرای دزفول
بادگیرها
عناصر و جزئیات