خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی ارتباط معماری و اندیشه

   تعدادبرگ: 35 اسلاید   قیمت: 12000 تومان     تعدادمشاهده  1


پاورپوینت بررسی ارتباط معماری و اندیشه

بخشی از مطلب
اصل رابطه بنیادین معماری و اندیشه های علمی – فلسفی- هنری نکته ای است که معمولاً به میزانی کمتر یا بیشتر مورد تأیید همگان است. دیدگاههای گوناگونی در این باره وجود دارد.
الف)یک دیدگاه از آن معمارانی است که بخش کوچک از اندیشه ها و یافته های آنان با روش علمی امروز قابل سنجش است. این گروه تفاوتی بنیادین میان عامل ها و رویدادهای فیزیکی و متافیزیکی قائل نیستند و آنها را قابل ارتباط و تبادل می دانند. در این دیدگاه به میراث مانده از جامعه های سنتی ، تفاوتی در توان ادراک هنر و برخورداری از آن ، میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان فرآورده های فرهنگی وجود ندارد و تولید و عرضه آثار هنری بر پایه انگاره های ویژه انجام می شود که هر یک از اعضای جامعه می تواند آن را باز شناسد و نقد کند.
در جهان پیش از مدرن تحلیل علمی- آکادمیک ارتباط شالوده فکری با فرآورده ملموس فرهنگی نه خواسته می شد و نه لازم بود. این ارتباط در باوری شهودی- کاربردی در زندگی روزانه هر شهروند تأثیر خود را می نهاد.
در تحلیل نهایی ، در نزد این معماران رابطه انسان با جهان پیرامون بر پایه نظمی پنهان و دقیق است، که با حسی غریزه گونه صورت می گیرد.
ب) در سوی دیگر معمارانی هستند که در پی تحولات آغاز شده از سده های گذشته ، بر خلاف گروه پیشین آگاهی و خودآگاهی را نه از باورهای قومی و خاطرات ازلی که از تلاش انسان باورانه به دست می آورند. این معماران آغاز کردن کاری را که پیامدهای کوتاه مدت و دراز مدت دارد بی آگاهی های جامع علمی- فلسفی و عرفی مجاز نمی شمرند. این گروه ، میان امور فرهنگی گوناگون جدایی قائل نمی شوند.
ج) آخرین گروه کسانی هستند که نقش حقیقی برای اندیشه ( به معنای کاوش در علوم کلی ) بر فضای معماری ( و نیز بر دیگر فرآورده هایی که دارای جنبه های ملموس کالبدی هستند ) قایل نیستند. چنین آشکارا نفی کردن رابطه اندیشه و کالبدی گر چه بی سابقه نیست، بی گمان در کمتر جایی خوانده یا دیده می شود. با این همه امروز در کشور ما بسیاری از مطالعات آغازین طرح ها و پروژه ها ( که در صورت درست باید همان « اندیشه » و « ایده خلاق » علمی – هنری باشند) کمترین تأثیر را بر فضای کالبدی شهر و ساختمان های آن می نهند. مدیران اجرایی شهرها به دلیل های گوناگون می خواهند طرح ها در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه به پایان رسند، این خواست آغازین بر اثر اشتباه های بزرگ و کوچک کمتر علمی می شود و در بهترین شرایط طرح ها هزینه فراوانی را به ویژه در دوران راه اندازی و به کارگیری به شهر تحمیل می کنند.

اندیشه های معماری
هر دگرگونی ای در فضای کالبدی شهر ( ساخت و ساز تازه ، جایگزینی ، مرمت) پیامد نیازی تازه است که از تفاوت فضای ساخته شده و فضایی که خواسته می شود می آید و اگر دامنه ای شهری داشته باشد پاسخ نگفتن به آن می تواند به از میان رفتن زندگی شهر یا بخشی از آن بیانجامد. به همین دلیل معمار باید به دانش های گوناگونی مجهز باشد و توانایی تجزیه و تحلیل طیف گسترده ای از اطلاعات را داشته باشد. شرطی که گفته شد دور از واقعیت نیست. زیرا کتابهایی که از زمانهای دور و نزدیک درباره معماری و معماران نوشته شده نیز نشان دهنده توانایی آفرینندگان آنها در زمینه های گوناگون علمی- هنری است.
در کشور ما در گذشته ای نه چندان دور، معماران تنها پس از آنکه به پایه استادی می رسیده اند شایستگی آن را می یافته اند که در فضای کالبدی شهر دست ببرند. این بدان معنا بود که طرح فضاهای شخصیت دهنده به شهر و روستا، می بایست توانایی ترسیم بیشترین تصویرها را از روابط شهروندان و تأثیرهای متقابل ساختمانها و زیر ساختها و چگونگی مدیریت فضایی در گسترده ترین چشم انداز اجتماعی و زیست بومی در ذهن داشته باشد و بتواند آنها را در ویژگی های کمی- کیفی فضاهای خود تأثیر دهد.
اگر اندیشه را گسسته از بستر فرهنگی سازنده آن ندانیم با توجه به آنچه گفته شد نمی توانیم این باور را که معماری از اندیشه های فرهنگی بر می خیزد و نیز با پنداشته ها و  اندیشه های فرهنگی ارزیابی می شود نادرست خواند. معمار در مسیر گذر از معانی و ارزشها و نمادها و رسیدن به تصورهای ملموس تر قابل تبدیل به موجودیت کالبدی که چندین بار آن را می پیماید تا شکلی پایان برای فضای کالبدی ترسیم کند، ناگزیر است نه تنها از جایگاه معمار، از جایگاه یکایک عضوهای جامعه- تا آنجا که می شناسد- به اثر خود بنگرد.

با توضیحاتی که در مورد اندیشه داده شد و نحوه شکل گیری ایدئولوژی افراد مشخص گردید، دانستیم که اندیشه در واقع از طرز برخورد انسان با چنین بینشهایی که کلیت آگاهی های فرهنگی اجتماعی وی را تشکیل می دهند یعنی در رابطه با خود آگاهی و جهان بینی خاص وی زاده می شود و به این ترتیب می بینیم که عواملی که در سازه های معماری موثر هستند قبل از اینکه نقش معمارانه ای را ایفا نمایند در ساخت اندیشه انسانها سهیم بوده و قالب اندیشه وی را تعیین می کنند. بنابراین جهت گیری اندیشه معماری انسان است که گرایش های معمارانه وی را تعیین کرده و به آن جامعیت و واقعیت می بخشد.
اینجاست که عملکرد معمار مشخص می شود مهارتهای اندیشه فردی را اخذ می نماید و آن را تبدیل به جسم کالبد معماری می کند و در واقع باید بگوییم که معماری فقط ساختمان سازی، عمران و نوسازی نیست بلکه عینیت بخشیدن به عوامل و مبانی اندیشه ای حاکم بر جامعه است. یک بنای معماری باید بتواند یک نمای کالبدی تمام عوامل اندیشه حاکم بر جامعه باشد. به عبارت دیگر فرمها ، فضاها، مصالح و برنامه ریزیهای فیزیکی حاکم بر پروژه معماری باید جوابگو و معرف تمامی این عوامل باشد.
اینجاست که اگر پروژه با این بررسی و بینش طراحی شود و دیگر بحث مصالح پیش نمی آید دیگر کار فرمایان نگران توجیه اقتصادی پروژه نیستند و سیاستهای حاکم بر جامعه نیز با این پروژه منافاتی ندارد. اینجاست که معماری می تواند بستر فرهنگ و تمدن جامعه باشد.
نهایتاً آنکه وقتی یک معمار و طراح با یک سایت مواجه می شود. بداند که به دنبال چه باشد؟ به چه چیزهایی بیندیشد ؟ توده و فضاهای خود را چگونه سامان دهد؟ عملکرد های مناسب پروژه کدامند؟ طرح چیست؟ بستر فرهنگی طرح چگونه است؟ استفاده کنندگان کیستند؟ و هدف پروژه چیست؟ و تقریباً بسیاری از تصمیم گیریها در روند طراحی پروژه مشخص و واجد یک بینش و پشتوانه محکم و با ارزش می باشد.

 فرهنگ
فرهنگ به عنوان یک نیاز ضروری جامعه :
فرهنگ و امور فرهنگی در شکل پیچیده و تکامل یافته امروزی، نیازها و ملزوماتی دارد و این نوشتار در صدد توضیح و تشریح نیازهای فیزیکی کالبدی فعالیتهای فرهنگی است. اگر چه امروزه وسائل ارتباط جمعی همچون تلویزیون و رادیو امواج فرهنگی خود را همه روزه داخل خانه ها انتشار می دهند لیکن بسیاری از امور فرهنگی تنها در مکانهای مخصوص به خود صورت می پذیرد. مکانهایی همچون کتابخانه ها، سینماها، تئاترها امروزه جزء فضاهای قطعی یک مجموعه شهری در آمده و مزیت عمده مراکز و مجموعه های فرهنگی نسبت به رسانه های گروهی در آن است که فرد ابتدا احساس علاقه کرده و سپس اراده می کند و به یک مرکز فرهنگی برای مشاهده و یا انجام یک کار فرهنگی می رود.
2-2-1-1- تعریف فرهنگ :
در زبان پهلوی و پارسی دری معنای فرهنگ جزئی بود از مفهوم وسیعتری که اکنون برای آن می پنداریم و بیشتر شامل آگاهی از هنرهای معمول، علوم متداوله زمان، حکمتها و اندرزها و راهنمایی های اجتماعی ، آداب مقبول زمان و اطلاعات عمومی می گردید، ولی بی شباهت به « ادب » در تمدن اسلامی نبود فرهیختن مصدر فرهنگ نیز به معنای ادب و هنر و علم آموختن است و به همین دلیل واژه «فرهنگستان» در متنهای پهلوی به معنای آموزشگاه بکار رفته است.
« ادوارد بانت تایلور » در کتاب فرهنگ ابتدایی از فرهنگ ، نموده است، مناسب ترین تعریف می شود و عبارت است از :
«فرهنگ یا تمدن ، کلیت همتافته باورها ، فضائل و ارزشها ، آرمانها، دانشها، هنرها و فنون ، آداب و اعمال جامعه و مشخص کننده ساخت و تحول زندگی یک ملت است.»

ویژگی های فرهنگ :
فرهنگ شامل زندگی جمعی و ارزشهای موجود در حیات یک ملت است. مجموعه ای از سنتهای زنده و تاریخی و اعتقادات است. مسلم است که در مرحله نخست ، ارزشها هستند که جوهر فرهنگ را تشکیل می دهند و ما را به درک بهتر شیوه رفتاری هدایت می کنند.
جامعه شناسی فرهنگ برای فرهنگ ویژگی هایی قائل است :
1-    همواره در حال تغییر است.
2-    تغییر و تحول فرهنگها ریشه در شرایط بیرونی و درونی آنها دارد.
3-    عنصر اساسی در تحول فرهنگها نوع رابطه بین آنهاست.
4-    بین فرهنگ و جامعه رابطه ای دو سویه وجود دارد.
تغییرات فرهنگ :
فرهنگ ها مدام از طریق نوآوریها و تماس با سایر فرهنگها در تغییر هستند. بعضی جنبه های فرهنگ بیش از بقیه در معرض تغییر قرار می گیرند. بخصوص آنهایی که در عرصه اقتصادی قرار دارند یا آنهایی که فرهنگ مادی را تشکیل می دهند، معمولاً پیش از سایر جنبه ها تغییر می کنند. جنبه های محفوظ تر فرهنگ آنهایی است که ارتباط نزدیک با ارزشها و باورهای مردم دارد. با گذشت زمان ممکن است بنظر برسد تفاوتها بوسیله تماس با فرهنگهای دیگر یا اقتباس از سایر فرهنگها کاهش می یابد. به هر حال اختلافات فرهنگی همیشه و تا زمانی که گروههای مشخص مردم وجود دارند باقی خواهد ماند.
2-3-2-1-1- عناصر فرهنگ :
فرهنگ دارای سه عنصر مهم است که عبارتند از : عناصر عمومی ، عناصر تخصصی و عناصر اختراعی یا ابداعی .
-    راه یا راههای مشترک زندگی مردم، طرز تهیه غذا، راه تهیه لباس ، طرز تکلم و جزء عناصر عمومی فرهنگ یک جامعه قلمداد می شوند و همه در معرض تغییر هستند.
-    عناصر تخصصی مخصوص گروههای معین هستند، مثل مشاغل و راه انجام آنها و اینکه چگونه در تأمین اجتماعات جامعه موثر می باشند و از جهات مختلف تغییر می کنند.
-    عناصر ابداعی یا اختراعی که فقط در میان محدودی از افراد یک جامعه پیدا می شوند و درمعرض تغییر هم قرار می گیرند.
3-3-2-1-1- عوامل انتقال فرهنگی :
جوامع مختلف بر اثر تماس هایی که با هم دارند ، از فرهنگ یکدیگر متأثر می شوند، این تأثیر را انتقال فرهنگی می گویند. بطور کلی هر گونه شرایطی که درآن ، تماس بین دو نفر یا دو گروه یا دو فرهنگ متفاوت صورت بگیرد می تواند بر فرایند انتقال فرهنگی دلالت داشته باشد. فرآیند انتقال فرهنگی می تواند از طریق عوامل و راههای ویژه ای رخ دهد؛ مانند مهاجرت، جنگها، برخوردهای نظامی و مخصوصاً وسائل ارتباط جمعی ، همچون آثار چاپی و تصویری می باشد.

فرهنگ و ارتباط :
 معنی ارتباط :
ارتباطات عبارت از تبادل نظر بین مردم است. به هر حال این تبادل ارتباطات به ندرت متعادل است. مردم با کلمات یا روشهای غیر کلامی ارتباط برقرار می کنند. روند ارتباطات ، روندی است که به تأثیر منتهی می شود.

ارتباطات یعنی فرهنگ
ارتباطات در بین مردمی که دارای زمینه های مشترک ( اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ) دانش، تجربه زبان و سبک های ارتباطی مشترک هستند، آسانتر صورت می پذیرد . ارتباطات محصول فرهنگ ، و فرهنگ مشخص کننده رمز، ساختار، فضا و زمینه ارتباطی است که صورت می گیرد. هیچ فرهنگی بدون ارتباطات قادر به بقا نیست.

عناصر روند ارتباطی :
روند ارتباطی از جنبه های زیر تشکیل شده است :
منبع (شخص ، شیء یا موجودی که ایده را منتقل می کند)، گیرنده (شخصی که پیام برای او ارسال می شود) ، مضمون ( ایده ای که ارسال می شود ) رمز (بر قرار کننده ارتباط بین ایده و محمل اطلاعاتی)، رمز گشایی (تفسیر محمل اطلاعاتی )، هدف (تأثیر مورد نظری که قرار است بدان دست یافته شود)، شکل ( روشی که ایده ارائه می شود)، زمینه ( محیطی غیر فیزیکی ارتباطات ) ، محل ( محیط فیزیکی که ارتباط در آن برقرار می شود)، زمان (زمانی که ارتباط برقرار می شود )، مدت ( طول مدت رویداد ارتباطی )

 تاثیر فرهنگ در شکل گیری فضای معماری :
« دوام فرم ها متناسب با دوام نحوه زندگی ماست. در پروسه تغییر، عملکرد زودتر از شکل تغییر می کند و حتی تا مدتها عملکرد جدید با شکل های آشنا و مألوف قدیمی کنار می آید. همیشه بکار بردن نمادهای گذشته در کارهای فعلی ،ابتدای کار است . تحول و توسعه مفاهیم باعث بوجود آمدن شکها و فرم های نو خواهد شد اما سیر این نو آوری به سبب همان توجه ددائمی به استعدادها و ذخایر فرهنگی مسیر
خاصی است .
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
ارتباط معماری و اندیشه ,تاثیر فرهنگ در شکل گیری فضای معماری ,پاورپوینت بررسی ,بنیادین معماری و اندیشه های علمی ,فلسفی- هنری ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی نقش رنگ در معماری جلوه های بصری و محرک های روانی
پاورپوینت بررسی مباني نظری طراحي در معماری
پاورپوینت بررسی فضا و تاثیرات آن در معماری
پاورپوینت بررسی اثرات بیماریها بر معماری بناها و شهرسازی
پاورپوینت بررسی سیرکولاسیون در معماری
پاورپوینت بررسی روانشناسی رنگها در معماری
پاورپوینت بررسی معماری گره چینی در معماری
پاورپوینت بررسی نگرش فرهنگی اجتماعی در مبانی نظری معماری
پاورپوینت بررسی مبانی کانسپت در معماری
پاورپوینت بررسی مفهومی فضا در معماری ، مبانی نظری معماری
پاورپوینت بررسی عرصه های مختلف خانه در فرآیند طراحی معماری
پاورپوینت بررسی مبانی و اصول اولیه طراحی و معماری داخلی
پاورپوینت بررسی مبانی نظری معماری
پاورپوینت بررسی نور و نور پردازی در معماری
پاورپوینت بررسی اهمیت و تاثیر نور در معماری
پاورپوینت بررسی تناسبات در معماري فضاها
پاورپوینت بررسی معماری زمینه گرا Architecture in Context
پاورپوینت بررسی تناسبات انسانی در معماری از نظر فیلسوفان یونان
پاورپوینت بررسی رنگ در معماری و دکوراسیون داخلی
پاورپوینت بررسی معماری رنگ ، مکان ، فضا در معماری

Text/HTML
 
شما باید در حالت ویرایش باشید تا بتوانید متن را ویرایش کنید.

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد