خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
نقش برتر پارس
 

روش و توضيحات خريد
جهت اطمينان از عملکرد و تضمين تحويل محصول به بخش ارتباط با ما بخش مجوز ها مراجعه بفرماييد ، شما مي توانيد به صورت آنلاين از درگاه  پارسيان، ملت و سامان خريد و درهمان لحظه از روي سايت اکثر فايلها را دانلود کنيد براي اين منظور مي بايست کليد افزودن به سبد خريد را در انتهاي هر صفحه کليک نموده و براي خريد به سايت بانک ارجاع داده شويد . با وارد نمودن رمز دوم  خريد را انجام و بلا فاصله فايل مورد نظر را دانلود کنيد ، در معدودي موارد پس از خريد بدليل سنگيني فايل و يا نرسيدن نوبت آپلود و يا هزينه ناشی از نگهداری فايل روی سرور فايل را در ايميل خود دريافت نماييد -پشتيبانی و پاسخگويی در صورت وجود مشکل  در دانلود محصولات سايت فقط با پيامک sms يا پيامرسان  آيگپ همه روزه از ساعت  10صبح الی21 شب روزهاي معمول و ايام تعطيل

  


بنر سمت جپ
 

کمی ثواب ذخیره کنید

https://mahak-charity.org/wp-content/uploads/2020/04/500x500-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA.png

پشتيبانی پیامکی

آیگپ -پيامک

 

 


فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: راه در شهرسازی

   تعدادبرگ: 45/   قیمت: 4500 تومان   حجم فایل: 128 kb  تعدادمشاهده  58


فهرست مطالب
عنوان                                                           صفحه 
 
انواع راه ………………..………………………………………………………………………….1
انواع معابر ……………………….……………………………………………………………….2
معابر اصلي ………………………..……………………………………………………………..2
معابر فرعي ……………………………...………………………………………………………..2
معابر بن بست ……………………………..…………………………………………………….3
كوچه باغها ……………………………….……………………………………………………….3
انواع بازار ……………...……………..……………………………………………………………4
بازارهاي دائمي …………………………………………………………………………………..4
بازارهاي ادواري ……………………………..…………………………………………………4
بازارچه ها …………………..…………………………………………………………………….5
پيوند ارگانيك راهها با ساير فضاها و عناصر شهري ……………….…………….6
سلسله مراتب كاركردي - فضايي راهها ………………………………………………..8
راههاي شهري …………………..………………………………………………………………9
راههاي ناحيه اي ………….………..………………………………………………………….10
راههاي محله اي …………..……………………………………………………………………11
راههاي همسايگي ….……….………………………………………………………………….12
برخي اصول و عوامل مؤثر در نحوه استقرار فعاليتها در كنار راهها ……….14
امنيت ……..………………………………………………………………………………………..14
مذهب ………………………………………………………………………………………………15
همگرايي فعاليتهاي همنوع و هماهنگ ……………………………………………………17
واگرايي فعاليتهاي نا سازگار ………………..…………………………………………….18
كار كردهاي اجتماعي راهها ………………………………………………………………..19
نحوه استقرار فعاليتها و فضاها در كنار معابر ………………..……………………20
معابر اصلي …………………………………………………………………………………….20
معابر فرعي ……………………..………………………………………………………………21
معابر بن بست …………………..…….……………………………………………………….22
كوچه باغها ……………….……………………………………………………………………..22
برخي عوامل مؤثر در نحوه شكل گيري راهها ………………….………………….22
شكل راهها ………………………………………………………………………………………24
راههاي ارگانيك………………………….…………………………………………………….25
راههاي مستقيم ……………………...………………………………………………………..25
شكلهاي غير منظم …………………….………………………………………………………26
انواع ميدانها ………………….…………………………………………………………………26
ميدانهاي عمومي ………………….………….……………………………………………….26
ميدانهاي تجاري ……………………………………………………………………………….27
ميدانهاي حكومتي …………………...………………………………………………………..27
ميدانهاي نظامي …………………….…………………………………………………………28
ميدانهاي محله اي …………………….…….………………………………………………..29
ميدانهاي ارتباطي …………………..….…………………………………………………….30
ميدانهاي ورزشي ………………….………………………………………………………..30
پيوند ارگانيك ميدانها با ساير فضاها و عناصر شهري ………………….…….31
سلسله مراتب كاركردي - مكاني ميدانها …………………….………………………33
ميدانهاي برون شهري …………………………….……………………………………….33
ميدانهاي شهري ………………………………….…………………………………………..34
ميدانهاي ناحيه اي ……………………………………….…………………………………..35
ميدانهاي محله اي ………………………………….…..…………………………………….36
ميدانهاي همسايگي ……………………………….…………………………………………37
موقعيت ميدان نسبت به راههاي منتهي به آن ……………………..……………….38
ميدان در محل تقاطع راهها …………………….…………………………………………38
ميدان در كنار راهها ………………………………..…………………………………….39
ميدان در امتداد راهها……………………………………….……………………………40
شكل زمين ………………………………………………………………………………….40
شكلهاي منظم ……………………………..……………………………………………….40
 
  انواع راه
انواع راهها را از لحاظ كاركردي مي توان به دو گروه طبقه بندي كرد . نخست راههايي كه از ميان محله ها و برخي از فضاها و بناهاي معماري و شهري مي گذرند و ضمن آن كه كاركرد  حركتي و عبوري دارند ، دسترسي به واحدهاي مسكوني و ساير بناها رانيز مُيسر مي سازند . اين گونه راهها را معبر مي ناميم . البته در مناطق و شهرهاي گوناگون نامهاو اصطلاحات مختلفي براي ناميدن اين معابر وجود داشته است ، چنانكه آنها را كوي ، كوچه ، راسته ، گذر و غيره مي گفته اند كه برخي از آنها هنوز به كار ميروند .
گروه دوم راههايي هستند كه ضمن دارا بودن كاركرد حركتي و عبوري ، از جهت اقتصادي و اجتماعي نيز اهميت بسيار داشتند و در واقع مركز اقتصادي و اجتماعي شهر به شمار مي آمدند ، زيرا كه همه يا اغلب بناهاي مهم اقتصادي و اجتماعي در كنارآنها ساخته مي شدند . اين راهها بازار ناميده مي شوند . هريك از اين راهها شامل انواع گوناگوني اس كه به اختصار به آنها اشاره مي شود .      
 
 
 
  انواع معابر      
  معابر اصلي 
اين معابر كويهاي ممتدي بودند كه محله هاي اصلي و ساير فضاهاي معماري و شهري را به يكديگر متصل مي ساختند . بعضي از اين معابر از يك دروازة‌ شهر تا دروازة‌ ديگر امتداد مي يافتند . در بيشتر موارد اين معابر به همة  محله هاي شهر يا حداقل به تعداي از آنهاتعلق داشتند . در برخي از شهرهاي بزرگ نيز يك معبر اصلي درميان برخي از فضاهاي مهم معماري و  شهري ، مانند خيابان چهارباغ اصفهان ، ساخته مي شد .
  معابر فرعي :
همة راههايي كه معابر اصلي را به يكديگر متصل مي كردند يا معابري كه براي تأمين دسترسي بخشي از يك محله ياتعدادي از واحدهاي مسكوني يا شهري ساخته مي شدند ، معابر فرعي به شمار مي آيند . طول اين راهها كمتر از طول معابر اصلي بود ، اما محدوده اي كه يك معبر فرعي آن را در بر مي گرفت ، متنوع بود . برخي از اين معبرها دومحله را به هم مرتبط مي ساختند ودر نتيجه بين آنها مشترك بودند و گروهي نيز تنها در محدودة  يك محله قرار داشتند . شكل اين معابرگاه مستقيم و گاه پيچ در پيچ بود .
 
  معابربن بست 
ساخت شبكة‌ارتباطات در شهرهايي كه بافت پيوسته و متراكم داشتند و از يك رشد تدريجي و ارگانيك برخوردار بودند به پيدايش معابري بن بست براي تأمين دسترسي به تعداي واحد مسكوني يا واحدهاي معماري ديگر مي انجاميد . طول اين معابر بن بست بسيار متفاوت بود وازچند متر تا پنجاه متر و درمواردي تا چند صد متر مي رسيد . بسياري از آنهابه صور ت  راستة‌ مستقيم يا با انحناء و برخي از آنها نيز به صورت يك راستة‌ پيچ در پيچ بودند .
 
 كوچه باغها 
معمولاً بين بعضي از باغهاي درون شهر( يا بيرون شهر ) معابري براي عبور از ميان آنها يا دسترسي به آنها يا به ساير فضاهاي شهري و بيرون شهري ساخته مي شد . بسياري از اين معابر به تبعيت از محدودة‌ باغ كمابيش مستقيم بودند . عرض بيشتر آنها كم بود ، زيرا كه حجم رفت و آمد در آنهانسبت به ساير راههاي شهر اندك بود .
 
 انواع بازار 
  بازارهاي دائمي 
در شهرهاي متوسط و بزرگ و گاهي در شهرهاي كوچك ، يك يا چند را ه اصلي شهر به بازار اختصاص مي يافت . معمولاً بازار دائمي و اصلي هرشهر از مهمترين دروازه شهر شروع  مي شد و تا مركز شهر يا تا دروازه يا دروازه هاي ديگر امتداد مي يافت . در دو سوي راسته هاي اين بازارها تعدادي دكان متصل به يكديگر وجود داشت . درپشت دكانها تعدادي كاروانسرا و تيمچه مي ساختند كه در ورودي آنها در راسته اصلي و گاه در راسته هاي فرعي قرار داشت . بازار ها مهمترين محور ارتباطي ، اقتصادي و اجتماعي و به عبارت ديگر مركز شهر بودند و علاوه بر فضاهاي اقتصادي ،مهمترين فضاهاي فرهنگي و اجتماعي شهر مانند مسجد جامع و ساير مساجد بزرگ ، مدرسه هاي علميه ، خانقاه ها ، زورخانه ها و غيره در امتداد آن قرارداشتند .
 
  بازارهاي ادواري :
تا گذشته اي نه چندان دور در بعضي از شهرها ( و نيز در بعضي از روستاها ) بازارهايي در مواقع معيني از سال يا ماه يا حتي هفته به صورت ادواري تشكيل مي شد . وسعت و دورة‌ زماني اين بازارها به نوع كالاهاي مورد معامله و حجم مبادلات و حوزة‌ نفوذ آنها بستگي داشت و معمولاً  اين بازار به نام همان روز موسوم مي شد مانند دوشنبه بازار ، پنجشنبه بازار ، جمعه بازار … درمواردي نيز اين بازارها ماهانه يا سالانه برگزار ميشد .  
 
زمين پهن مي كنند . در چاه بهار نيز بازارگاهي وجود دارد كه درآن كالاهاي وارداتي عرضه مي شود . د رآنجا نيز هر فورشنده يك دكة‌ معين دارد . در شيراز ، تهران ، اصفهان ، تبريز و ساير شهرها نيز نمونه هايي از اين بازارگاهها ، به خصوص بازارگاههاي ميوه و تره بار يافت مي شود .
 
  بازارچه ها 
درشهرهاي بزرگ و متوسط درم


کلمات کلیدی مرتبط:
راه در شهرسازی ,معماری راه,
مقالات مرتبط در این دسته

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد