پاورپوینت تحلیل بررسی معماری تکیه معاون الملک کرمانشاه
فهرست مطالب
مقدمه
حسینیه و تکیه در فرهنگ فارسی
بخش های مختلف تکیه
معرفی تکیه معاون الملک
موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی تکیه معاون الملک
تحلیل معماری تکیه معاون الملک
ورودی تکیه معاون الملک کرمانشاه
حسینیه تکیه معاون الملک کرمانشاه
زینبیه تکیه معاون الملک کرمانشاه
عباسیه تکیه معاون الملک کرمانشاه
بررسی فرم اصلی تکیه معاون الملک کرمانشاه
وجه تمایز تکیه معاون الملک با سایر تکایا
تحلیل ساختاری، مکانی و هویتی تکیه معاون الملک
جهت گیری و موقعیت تکیه و مراسم سوگواری
تکیه و بافت اجتماعی پیرامون آن
کارکردهای تکیه معاون الملک
تصویر پلان تکیه معاون الملک کرمانشاه
تصویر سه بعدی تکیه معاون الملک کرمانشاه
منابع
«معان الملک تکیه» یکی از آثار زیبایی است که از عصر قاجار در کرمانشاه به جا مانده است. کاشی های بی نظیر آن آنرا از سایر تکه های شهر متمایز میسازد. در جریان مبارزه مشروطه و تحولات اجتماعی-سیاسی سال 1327 هجری قمری، حسینیه فوق الذکر توسط مخالفان خاندان مؤن الملک کاملاً از بین رفت. حسن خان و برادرانش نیز مجبور به ترک شهر شدند. چند ماه بعد با پادرمیانی بزرگان شهر، اختلافات تا حدی حل شد و خانواده معاون به شهر برگشتند. پس از بازگشت آنان، بنای کنونی حسینیه در ماه محرم سال ۱۳۲۸ هجری قمری برای مراسم عزاداری ساخته و آماده شد و دیوارها با پارچه سیاه پوشانده شد.
معماری متحد هنوز هم تاریخ خود را دارد. علاوه بر این، ما چگونه میتوانیم سازندگان و کاشی سازان تکیه ماوان را به یاد بیاوریم و دوستان و متحدین دلسوز آنها، معماران تکیه را به یاد نیاوریم؟ آیا امکان دارد که از استاد هاشم معمار، استاد محمد سپاه و دیگر استادان هنر مانند استاد غلام گچبر، استاد غلام حسین و استاد محب نجار نام برده نشود؟ این معماران و هنرمندان تکه را ساختند و بعداً استادان کاشی آمدند و تکه را با کاشی های پیچیده خود تزئین کردند.
دهلیز زینبیه را با صحن بزرگ و زیبای عباسیه وصل میکند. ساختمان اصلی عباسیه در سمت جنوب موقعیت دارد. طبقه پایین که ۶۱ سانتی متر بالاتر از طبقه حویلی قرار دارد، یک کارگاه نجاری و طبقه بالا موزیم انسان شناسی را در خود جای داده است. ستون های قدرتمند این بخش که از کاشی های خشت و لاجوردی ساخته شده بود، شکوه خاصی به صحن عباسی می بخشید. در این نمای جانبی، کاشی های که پادشاهان را نشان میدهد روی یک پس زمینه آبی نقاشی شده است.
یکی از جنبه هایی که مسجد موان الملک را از دیگر مساجد کرمانشاه و حتی ایران متمایز می سازد، کاشی کاری منحصر به فرد آن است. کاشی های این مجموعه به دو دسته تقسیم شده اند: برجسته و هفت رنگ - توسط تخنیک و اجرا، و همچنان به دو دسته: تصویری و غیر تصویری - توسط نقوش. طوریکه قبلاً گفته شد، آنها به تصاویر شخصیت های سیاسی و مذهبی، شخصیت های اساطیری، مناظر و ساختمان ها اختصاص داده شده اند، در حالیکه کاشی های غیر تصویری حاوی نقوش هندسی و اسلامی و همچنان آیات از قرآن، احادیث، دعاها و اشعار است.
تکایی ها در کرمانشاه مهمترین فضاهای آیینی برای مراسم عزاداری در ماه محرم بودند و دو تکایی به نام های بیگلربیگی و ماوان الملک تا امروز وجود دارند. مهمترین وظیفه آنها برگزاری مراسم تشییع جنازه است و وظیفه دیگر آنها امروز این است که به عنوان یک موزیم خدمت کنند. تاکی، منحیث یک عنصر جداگانه، مهمترین فضای است که در جریان مراسم فعالیت میکند. در میان تکه های این شهر، مهمترین نقش را در آیین عزاداری محرم توسط تکه مؤن الملک ایفا میکرد، طوری که در گذشته ها که کرمانشاه یک شهر کوچک بود، تمام محلات که بخشی از آن بودند میتوانستند در این محل جمع شوند.