پاورپوینت بررسی معماری مجتمع اجتماعی HASEKI در هاسکی، استانبول، در قرن شانزدهم.
مجموعه اجتماعی که شامل یک مسجد، مدرسه، مدرسه ابتدایی، آبنما، آشپزخونه و بیمارستان است، اولین اثری است که میمار سنان پس از آن که معمار اصلی کاخ شد، به نمایندگی از حرم سلطان (متوفی 1558) ساخته شد. ، ملکه معروف سلیمان اعظم. نوزدهم در منطقه Avratpazarı، که از قرن نوزدهم به نام Haseki شناخته می شود، تأسیس شد (برای اطلاعات دقیق، DİA، IV، 125 را ببینید). Peçuylu İbrâhim (Târih, I, 298) و Evliya Çelebi (Seyahatnâme, I, 165) می نویسند که ساختن مجموعه اجتماعی در اینجا ادبی بود که سلیمان اعظم به همسرش نشان داد.
اولین واحد مجموعه اجتماعی، که اساسنامه آن به تاریخ 958 (1551) در کتابخانه سلیمانیه است (اساد افندی، شماره 3752/1؛ بغداتلی وهبی افندی، شماره 2001/2)، یک مسجد و مدرسه و مدرسه است. مدرسه ابتدایی یک سال به طول می انجامد، در حالی که عمارت و بیمارستان دوازده سال است که سال ها بعد ساخته شد. این نشان می دهد که این مجموعه به طور کلی برنامه ریزی نشده است، بلکه ساختمان ها به طور جداگانه در زمان های مختلف طراحی شده اند. مسجد در یک طرف خیابان حسکی و در طرف دیگر مدرسه، دبستان، آشپزخانه و بیمارستان قرار دارد.
مسجد. این مسجد که در سال 945 (39-1538) با طرح تک گنبدی ساخته شده است، از بیرون بر روی طبل مدور بلندی و ارتفاع 30/11 متر ساخته شده و از داخل بر روی قیچیهای صدفی شکل قرار گرفته است. این بنا شامل یک لنگرگاه مربع شکل بود که با گنبدی قطری پوشانده شده بود، و انوارتکس که توسط پنج گنبد آویزان پوشیده شده بود. اما از آنجایی که این بنا برای جامعه بسیار کوچک بود، بنا به درخواست حسن بیگ، متولی بنیاد، توسط صدفکار محمد آقا که دیوار شرقی را برداشت و فضایی پوشیده از گنبد اضافه کرد، در سال 1612 دو بار توسعه یافت. به همین اندازه از دهانه ای سه طاقی که بر روی دو ستون قرار گرفته بود عبور می کرد و محراب نیز دو برابر شده بود و به محور مرکزی حریم که گنبدی شد منتقل شد. گلدسته با پنج گنبد که بر روی طاقهای آجری نوکدار قرار گرفتهاند که سرستونهای آن بر روی ستونهای مرمر سفید الماسی شکل قرار گرفتهاند، در مقابل واحد گنبدی که بعداً اضافه شده است، ادامه پیدا نمیکند. دروازه با کتیبه روی آن در طاقچه صدف است. دو محرابی با طاقچه های صدف در کنار آنها قرار دارد.
دو ردیف پنجره که محراب را روشن میکند، دارای پایههای مستطیل شکل در پایین و طاقهای نوک تیز در بالا هستند. هفت پنجره ای که به گنبدهای طبل گرد باز می شوند که توسط هشت تکیه گاه قوسی در بیرون پشتیبانی می شوند نیز دارای طاق های نوک تیز هستند. هشتمین پنجره که مصادف با محل اتصال دو گنبد است کور است. یک مکسوره چوبی به شکل «L» در جهت شرق و شمال امتداد دارد و محفلی سلطان در گوشه آن متصل به دیوار قبله قرار دارد. محراب که از بیرون بیرون نمی زند، از گچ ساخته شده و رنگ آمیزی شده است تا ظاهر مرمر سفید امروزی را بدهد. طاق طاقچه با مقرنس پر شده و حاشیه آن در گلدان هایی که به صورت برجسته چیده شده اند با گل تزئین شده است. منبر از سنگ مرمر و کاملاً ساده است. حریم کاملاً با تزئینات دستی تزئین شده است. در گنبد، نقوش عربی با نور خورشید و نقوش ستارهای که رنگهای آبی تیره، قرمز و سبز بر آنها غالب است و تزئینات چاپی قالبگیری شده روی دیوارها خودنمایی میکنند. در محل تجمع سلطان نقش محراب دستی با نقش پرده ای که جهت قبله را نشان می دهد جلب توجه می کند.
و....