پاورپوینت تحلیل بررسی معماری مسجد عتیق اصفهان
بسیاری از مورخان به جهت گیری خاص میدان نقش جهان اشاره می کنند. این منطقه در یک خط با مکه قرار نداشت. هنگام ورود به درگاه ورودی مسجد، شخص تقریباً بدون اینکه متوجه شود نیمپیچ میکند که به صحن اصلی اجازه میدهد رو به مکه باشد. دیدگاه معماری شیخ بهایی این بود که مسجد در هر کجای میدان قابل مشاهده باشد. اگر محور اصلی نقش جهان با محور مکه منطبق بود، گنبد مسجد توسط سردر بلند ورودی منتهی به آن از دید پنهان می ماند. با ایجاد زاویه بین آنها، دو قسمت بنا، سردر ورودی و گنبد، در منظره ای عالی قرار گرفته اند که می تواند مورد تحسین همگان در میدان قرار گیرد.
معماری مسجد
سلسله صفویه امپراتوری ایران را از طرق مختلف اصلاح کرد و ساخت مسجد شاه نیز از این قاعده مستثنی نبود. قالب چهار ایوان که مورد تایید سلسله سلجوقیان و به ارث رسیده توسط صفویان، معماری جدید نمای داخلی با سردرهای بلند ورودی در هر طرف را به عنوان یک عنصر معماری مهم تر، حتی کمتر از اهمیت اصلی، محکم تثبیت کرد. خود ساختمان در زمان حکومت سلجوقیان، زمانی که عرفان اسلامی در حال افزایش بود و ایرانیان به دنبال نوع جدیدی از طراحی معماری بودند که بر هویت ایرانی تأکید کند، طرح چهار ایوان پذیرفته شد. ایرانیان قبلاً میراث معماری غنی داشتند و شکل خاص ایوان در واقع از طرحهای قبلی کاخهای ساسانی مانند کاخ اردشیر گرفته شده بود. قالب چهار ایوان به شکل یک حیاط مرکزی مربع شکل با ورودی های بزرگ در هر طرف به نظر می رسد که تصور دروازه ای به دنیای معنوی را می دهد.
فهرست
معرفی مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع اصفهان کجاست؟
تاریخچه مسجد جامع اصفهان
معماری مسجد جامع اصفهان
سبک معماری
کتیبهها
مصالح
بخشهای مسجد جامع اصفهان
شبستان مسجد
گنبدجنوبی
گنبد شمالی
ایوان درویش
ایوان صاحب
ایوان استاد
ایوان شاگرد
ایوان عمر
مسجد الجایتو
شبستان زمستانی بیت الشتاء
کتابخانه خواجه نظامالملک
سنگابهای مسجد جامع اصفهان
سنگاب ایوان درویش
سنگاب ایوان صاحب
ارزشهای معماری مسجد جامع اصفهان
گنبدهای زیبا و اسرار امیز مسجد
مکان مسجد جامع عتیق اصفهان