پاورپوینت بررسی تحلیلی روند شکل گیری معماری معاصر ایران
فهرست مطالب
مقدمه
برآمدن
سبک ها
سبک ملی
معماری شبه مدرنیستی ایران
سبک برخلاف معماری مدرن
معماری تاریخگرا و بومگرا
انتشار کتاب حس وحدت
معماری تاریخگرا و بومگرا
معماری ایران پس از انقلاب اسلامی
عمده دغدغه معماران پس از انقلاب
معماری دوره اول
روند به كارگيری معماری سنتی ايران
جريان فرا مدرن Post Modern
معماری دوره دوم
پيام منطقه گرايانه معماری پست مدرن
مدرنیسم ایرانی ( 1373- 1350
معماری دهه 80 تا امروز
معماری مفهومی و داستانی
معماران مطرح معاصر ایرانی
از دیدگاه میرمیران
دوره اول: از 1300 تا 1320
معماری به سفارش حاکمیت پهلوی اول
دوره دوم: از 1320 تا اواخر دهه 1340
حکومت پهلوی دوم
معماری معاصر ایران از نگاه میرمیران 2
دوره سوم: از اواخر دهه 1340 تا 1357
دوره سوم معماری معاصر ایران
دوره چهارم: از 1357 تاکنون
سطحی، کلیشهای و فاقد عمق و هویت
رعایت اصول و مبانی معماری ایران
کارهایی که با اندیشه و رویکردی جهانی
منابع مطالعه بیشتر
اسب تروا در معماری معاصر ایران
مدرنيته و معماری معاصر ایران
معماری معاصر-باغ فردوس
جزئی از مجموعه کاخ- باغهای شمیران
به سبک قاجاریه
دوستعلیخان، پسر حسینعلیخان
طومانیانس
موقعیت طبیعی
موقعیت فعلی
مشخصات بنا
معماری عمارت باغ فردوس
محوطه باغ نمای عمارت
بارز ترین قسمت عمارت
نوع بهره برداری
برخی از پایه گذاران معماری معاصر ایران
زندگی نامه
پیشینه معماری
پیشینه نقاشی
برخی از آثار معماری دوره گذار
ارامگاه کمال الملک
بنای یادبود کمال الملک
تزیینات استفاده شده برای آرامگاه کمال الملک
آرامگاه نادرشاه(۱۹۵۸)
مجموعه باغ و موزه آرامگاه
تندیس نادر شاه سوار بر اسب
عبدالعزیز فرمانفرمائیان
کاخ نیاوران
طرح چهار ضلعی کاخ
کامران طباطبایی دیبا
دفتر مخصوص " ملکه ی ایران
مقبره کنونی نادرشاه
حال به این رسیدیم
مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس
مشخصات کلی مجموعه خلیج فارس
پانویس
منابع
در این دوره که با آغاز حکومت پهلوی دوم آغاز شد، آثار معماری مهمی عمدتاً توسط چند معمار ایرانی مانند محسن فروغی، هوشنگ سیحون و عبدالعزیز فرمانفرماییان ساخته شد. بناهای این دوره بر اساس اصول و مبانی معماری مدرن شکل گرفته اند، اما توجه به معماری گذشته در قالب استفاده از نقوش و هندسه معماری ایرانی همچنان در آنها به چشم می خورد. این توجه اگرچه نسبت به دوره های قبل از کیفیت معماری بیشتری برخوردار بود، اما به گفته میرمیران در این دوره کار مهمی در به کارگیری اصول و مبانی معماری ایرانی و توسعه آن صورت نگرفت. یکی از برجسته ترین آثار این دوره آرامگاه بوعلی سینا در همدان اثر هوشنگ سیحون است. سومین دوره معماری معاصر ایران مصادف با آخرین سالهای معماری مدرن است، دورهای که معماری مدرن با چالشهای جدی مواجه شده و به تدریج جریانی تاریخی شکل میگیرد. معماران ایرانی این دوره مانند نادر اردلان، کامران دیبا و حسین امانت به دنبال خلق آثاری بودند که ارتباط عمیق تری با معماری گذشته ایران برقرار کند. آثار این معماران که نمونه بارز آن مرکز آموزش مدیریت، اردلان نادر و موزه هنرهای معاصر اثر کامران دیبا است، در برقراری ارتباط با معماری کشور در سطح بالاتری نسبت به آثار دوره های قبل قرار دارد. گذشته در آغاز این دوره پرداختن به معماری گذشته سطحی، کلیشه ای و فاقد عمق و هویت بود، اما به گفته میرمیران در سال های بعد به ویژه در دو دهه اخیر روند جدیدی در معماری ایران شکل گرفت. ، بر اساس تجربیات دوره های قبل. با تکیه بر میراث عظیم معماری این سرزمین به دنبال ایفای نقش در معماری معاصر جهان است. میرمیران آثار معماران این حرکت جدید را به سه دسته تقسیم می کند