خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
مقالات سبکها ، شیوه ها و دوره های معماری
 
فهرست مطالب: معماری رنسانس، بررسی سبک و شیوه معماری رنسانس

   تعدادبرگ: 105 اسلاید   قیمت: 9500 تومان   حجم فایل: 2985 kb  تعدادمشاهده  52


معماری رنسانس، بررسی سبک و شیوه معماری  رنسانس
 
بخشی از مطلب
تعیین تاریخ دقیق برای آغاز نهضت رنساس با تغییرات زیادی در زمینه های سیاسی ، علمی ، اجتماعی ، دینی ، ادبی و هنری و مهمتر از همه آزاد اندیشی و انسانگرایی در اروپای اواخر        سده های میانه کاری بحث بر انگیز است . برخی مورخان معتقدند که سال 1453 با پیروزی سلطان محمد فاتح عثمانی بر دولت بیزانس و پایان جنگهای صد ساله میان فرانسه و انگلستان    به همراه اتمام بیماری طاعون در اروپا را می توان تاریخ دقیق آغاز رنسانس دانست . برخی نیز اعتقاد دارند تجدید حیات علمی و ادبی یونان و روم در قرن 14 در بریتانیا آغاز رنسانس است .
در هر صورت تحول عظیم و رنسانس(باز زایی )بر تاریکی های سده میانه سایه افکند و باعث تحولاتی در نگرش انسان شد . 
ویژگیهای دوره رنسانس عبارتند از : 
1-    دوره توسعه طلبی و واقع بینی است .
2-    سده های 14و15 و 16 میلادی را در بر می گیرد .
3-    ادعای پاپ ها به برتری مادی کنار می رود و آنها تبدیل به فرمانروایان ایتالیا می شوند .
4-    دین به شاخه ای از دولت تبدیل شده و زمام اختیارات به دولت سپرده می شود .
5-    اعلام نظریه مرکزیت خورشید در منظومه شمسی از طرف" کوپرنیک" عرصه را برای پیشرفت علم منطق ، فیزیک و ریاضی آماده ساخت .
6-     خشک اندیشی مذهبی جای خویش را به منافع اقتصادی داد .
7-     گذر از بینش الهی و ماواء الطبیعه به ارزش دنیای طبیعی و زندگی بشری را شاهدیم .
8-    نگاه به انسان بعنوان موجودی بااراده و قوی تا جایی پیش رفت که در آمیختن با هنرها و علوم ،مفهوم "انسان نابغه" یا انسان کامل مطرح گردید .
9-    کم شدن اختلاف طبقاتی و توجه به استعدادو نبوغ انسانی .
10-    احیای مجدد ادبیات و فلسفه یونانی .
11-    تاسیس دانشگاهها به شیوه امروزی در سده 14 میلادی .
12-    رایج شدن نقد هنری و ایجاد آثار معماری و نوشته های معتبری از جمله ده جلد کتاب معماری" آلبرتی" و نیز آثار" وازاری" .
13-    ...  .
در واقع دوره رنسانس احیای سنت های کلاسیک یونان و روم بود که تحولات هنری آن را      می توان در سه دوره مورد بررسی قرار داد :
1-    رنسانس آغازین : 1200 تا 1400 میلادی 
2-    رنسانس میانه : 1400 تا 1500 میلادی .
3-    رنسانس پیش رفته : 1500 تا 1600 میلادی .
الف ) رنسانس اغازین، 1200 تا 1400 میلادی : در این دوره هنرمندان ایتالیایی متاثر از هنر روم باستان و یونان و نیز با حمایت بازرگانانی همچون" خاندان مدیچی "خود را از سیر تحول هنر گوتیک خارج کردند . رنسانس آغازین در ایتالیا ، در زمینه پیکر تراشی و نقاشی             رشد خاصی یافت و دیگر پیکره برای تعریف ساختمان استفاده نمی شد و محل قرار گیری مجسمه ها از سردرها و سرستون ها به داخل ساختمان کشیده شد .در زمینه معماری نیز رنسانس از ایتالیا آغاز شد و تاق رومی ، ستون بندی های قدیمی یونانی و گنبد سازی مورد توجه قرار گرفت .
 
ب ) رنسانس میانه ، 1400 تا 1500 میلادی : در این دوره از رنسانس در ایتالیا هنرمندانی همچون  " برونلسکی" ،"دوناتلو" ،" میلکوتسو" و... به هنر آفرینی پرداختند. در این دوره تحولی بزرگ در معماری رنسانس به وجود آمد که معمارانی چون برونلسکی سهم بسزایی در آن داشتند . ویژگیهای رنسانس میانه عبارتند از :
1- قوس های هلالی و نیم دایره ای .
2- ستون های رومی .
3- تقارن مرکزی ، یعنی متقارن بودن تمام اجزای بنا نسبت به یک مرکز که البته تاثیر از پانتئون روم را نمی توان ندیده گرفت .
4- بهره از عناصر افقی مانند ، طره یا هره چینی و سنتوری ها و هره های افقی برای تاکید      بر خط افقی .
5- استفاده از طاقنماها .
از جمله بناهای این دوره "کاخ مدیچی" به طراحی میلکوتسو است که براساس خانه های دارای یک حیاط مرکزی بود .
 
ج ) معماری رنسانس پیشرفته 1500 تا 1600 میلادی:  با آغاز قرن شانزدهم رنسانس مترقی شروع شد .
در این دوره انسان موجودی کامل است که بدون هیچ قدرت خارجی، قادر به انجام امور است .
در معماری این دوره افرادی چون" میکل آنژ" ،" پالادیو" ،" داوینچی" ،" رافائل" ،" دوناتلو" و" برامانته" نقشی خاص ایفا کردند . معماری در این دوره دارای: 
1-    ساختمان متمرکز به یک نقطه یا تقارن مرکزی بسیار زیبا بود .
2-    از بدن انسان در طرح بناها تقلید شد .
پیکرتراشی در این دوره با نام" میکل آنژ" رقم می خورد زیرا مهارت وی در این زمینه بیش از معماری بود .
 
 
ویژگیهای معماری رنسانس :
1-    بهره گیری از پرسپکتیو توسط هنرمندان دوره رنسانس ، مبنای فرمول بندی علوم طبیعی شد .
2-    احیای ساختمانهای دوره باستانی یونان ، روم و صدر مسیحیت به همراه نبوغی نو .
3-    افزودن کمال ، زیبایی ، تجمل و شکوهمندی برپایه عقل وبا پیروی از تناسبات و ریاضیات 
4-    معماری ساختمانها براساس نقشه متمرکز با گنبدی برفراز آن بود . نقشه ها عموما به شکل چهار گوش ، یعنی صلیب یونانی یا مستطیل یعنی صلیب رومی طراحی می شد و تاق و گنبد در قسمت مرکزی آن بسته می شد .
5-    بهره از عناصر معماری کلاسیک روم در نماها و دیوارهای داخلی ، شامل موارد زیر می شد : جرز سنگین ، قوس نیمدایره و ستون توکار و گچکاری و حاشیه بندی نیمگرد ، طره ها    ( هره یا رده گیر ) که برای تاکید بر خطوط افقی تعبیه می شد و طبقات را از یکدیگر   جدا می ساخت .
6-    در برخی موارد خاصیت افقی با عناصری چون ستونهای توکار تلفیق می شد تا به نمای عمومی اعتدال و اسقرار بخشد .
7-    نقشه بنای مستطیل شکل ( محوری ) در طول زمان برای ساختن کلیسا مرجع شمرده شد 
8-    ساخت انواع ساختمانهای شهری ، تالارهای عمومی و صنفی و کاخهای اعیانی پرتجمل که این نوع کاخها از ردیف اتاقهایی مرتبط به هم گرداگرد حیاط مرکزی تشکیل می شدو تا سه طبقه بالا می رفت .
9-    نماسازی کاخها با" سنگ چین" روستایی یعنی سنگ تیشه خورده ناصاف روسازی می شد البته هر طبقه با یک نوع سنگ چین نماسازی می شد و هر طبقه با طره ای تزیینی       به صورت افقی از طبقه ای دیگر جدا می گشت .
10-ساخت خانه های ییلاقی به تاثیر از روم باستان در خارج از شهرها و میان باغها ، با سرسراهای ستون دار برای دولتمردان معمول گردید .
11- بهره از پیکره داخل ساختمانها به جای نماسازی، رواج یافت .
12- بهره از تناسبات بدن انسان در طرح بناهای رنسانس پیشرفته به صورتی پیشرفته خودنمایی کرد.
13- در اواخر رنسانس پیشرفته نماها به صورت تندیس وار در آمدند .
14- معماری رنسانس در بناهای غیر مذهبی ، تجملی و قصر سازی رشد یافت .
 
 
 
 
 
آثار برجسته معماری رنسانس :
1-    گنبد کلیسای فلورانس ( سانتاماریا دلفیوره ) :فضای زیر گنبد 42 متر پهنا دارد و نوک گنبد با فانوس بزرگی مهار شده است .معمار آن" برونلسکی" بود که متاثر از" گنبد سلطانیه" دوره ایلخانی آنرا بنا کرد .
2-    تپه کاپیتول : این مجموعه توسط" میکل آنژ" در اوایل قرن شانزدهم میلادی         تجدید بنا گردید . در روی این تپه دو ساختمان قدیمی متعلق به روم باستان قرار داشت که یکی ساختمان" سناتورها" بود و دیگری "کاخ شهرداری"که میان آنها زاویه ای 80 درجه وجود داشته است و میکل آنژ برای ایجاد تعادل در طرح کلی آنها، ساختمان دیگری با زاویه 80 درجه با آنها ساخت که از لحاظ نما با دیگر بناها هماهنگ بود و بعدها           " موزه کاپیتول" نام گرفت وطرح میدانی بیضی شکل را در بین این سه ساختمان        ارائه داد.
3-    کلیسای سنت پیتر : تحت نظارت" میکل آنژ" ساخته شد . طرح آن به شکل صلییب گنبد دار یونانی در دل یک مربع بود و رواق پانتئون مانند دورستونی در برابر کل مجموعه قرار داشت .گنبد کلیسا به صورت نیمکره است .
4-    بیمارستان کودکان سرراهی ( ( 1424-1419 م ) : در شهر فلورانس و توسط             " برونلسکی" طراحی شد عنصر بنیادی در طراحی این ساختمان یک رشته قوسهای نیمدایره متکی بر ستونهای باریک و محصور در قالبی از ستونهای چهارگوش در بدنه نما است .
5-    دهلیز کتابخانه لورنستو: توسط" میکل انژ" طراحی و ساخته شده است. در دو فضای متضاد ،یک فضای دراز و افقی کتابخانه ودیگری ،فضای عمودی دهلیز ان.درفضای دوم ، همه چیز عظیم و تجسمی است ، ولی در فضای نخست ، سطوح و برجستگیهای          تالار مطالعه یکنواخت و کم عمق تر شده اند . ارتفاع پله ها و نرده های طرفین آن طوری کار شده است که حرکت بر روی آن را آسان می سازد .
6-    تمپیه تو ( 1502 – 1503 م ) : توسط" برامانته" ساخته شد و ظاهرا به یک معبد کوچک دوران پیش از مسیحیت شباهت دارد.
7-    کلیسای سانتاماریا دله کارچری ( 1458 ) : این کلیسا در مانتوا توسط                    " جولیانوداسانلگو" طراحی و اجرا شد .و از روی یک پلان صلیب یونانی ساخته شده است . تاکید معمار بر مربع مرکزی و گنبد بود،. پهنا و ارتفاع در این بنا یکی است .
8-    ویلای روتوندا ( 1554 – 1550 م ) : توسط « آندرئا پالادیو » بر روی تپه ای        ساخته شده است . نقشه ساختمانی متراکم در مرکز این ویلا با چهار نمای همانند و رواق ورودی مشابه است .
9-    کلیسای سانتواسپیریتو : کلیسای چلیپا شکل با راهروهای جانبی که به مربعهای کوچکتر و دارای مربعهای تاق بندی شده تقسیم شده اند ، دور تا دور فضای سقف مسطح میانی کشیده شده اند .
10-کاخ شامبور ( 1519 م ) : در فرانسه ساخته شد .تعادل و تقارن پلان چهار گوش بوسیله برجهای مدوری در چهارگوشه ان مورد تاکید قرار گرفته است، خود ساختمان مرکزی نیز      بر اساس یک پلان صلیب یونانی است ، که در چهار گوشه آن نیز به قرینه فضای بیرونی چهاربرج در گوشه آن تعبیه گردیده است .
 
11-کلیسای سان فرانچسکو : توسط« لئونه بایتیستا آلبرتی » در سال 1450 میلادی ساخته شد . بعلت شکست تقارن در بخش فوقانی یا سنتوری بالای آن نقشه ای خاص دارد و در قسمت پایین هم ، یادآور نمای تاق نصرت رومی است .
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری رنسانس، بررسی سبک رنسانس ,شیوه معماری رنسانس ,آثار برجسته معماری رنسانس ,کلیسای سنت پیتر ,کلیسای سانتاماریا دله کارچری ,رنسانس میانه ,ویژگیهای دوره رنسانس ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی سبک معماری رنسانس

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد