با ورود عناصر معماری مدرن به ایران، می
وان تغییرات وسیعی در سبک معماری معاصراین دوره مشاهده نمود. این ل عظیم فرهنگی، ّ گردد. با پیروزی انقلاب مشروطه، تحو های آن به اواخر دوره قاجار برمیتغییرات تدریجی بوده و ریشهریشه آغاز تحولات معماری معاصر ایران را باید از دوران صفوی جست وجو کرد. از یک سو جنگ ها و کشاکش های متعدد با حکومت عثمانی و برخی از حکومت های اروپایی مانند پرتغال و انگلیس و از سوی دیگر آمد و شد هیات های نمایندگی و گروه های سیاسی اروپایی به ایران و در مواردی بازرگانان اروپایی و روسی موجب آشنایی بیش از پیش ایرانیان با برخی از دستاوردهای فنی و بعضی از ویژگی های فرهنگی و هنری اروپاییان شد. در زمینه های هنری می توان به طراحان یا نقاشانی که همراه با برخی از هیات های سیاسی به ایران آمدند، اشاره کرد. آشنایی هنرمندان ایرانی با آنان موجب شد معدودی از هنرمندان از شیوه طراحی و نقاشی آنان اقتباس کنند.
تاثیر نقاشان و طراحان اروپایی به همین جا ختم نشد، بلکه به تدریج برخی از حرمت ها و چارچوب های مربوط به صورتگری مورد بی توجهی قرار گرفت؛ نقاشی های دیواری کاخ چهلستون، حاکی از این است که پادشاهان صفوی بعضی از حرمت های مربوط به نگارگری را که در دوره های پیشین رعایت می شد، در نظر نمی گرفتند. از اواخر این دوره به تدریج افزون بر نگارگری، برخی دیگر از هنرهای تصویری و تجسمی مانند کاشیکاری و گچبری نیز از شیوه های هنری اروپا اثر پذیرفتند و فرنگی سازی به یکی از روش های معمول در برخی از هنرها تبدیل شد.
فهرست مطالب:
مقدمه۲
بستر شناسی تقلید در معماری معاصر ایران۳
معماری دوره قاجاریه ۵
دوره پهلوی۸
چرایی تقلید از معماری غربی در ایران۱۰
تقلید منهای قواعد۱۲
عوامل موثر بر انحطاط معماری ایران ۱۵
معماری ایران و معماری غرب ۱۸
معماری غربی در ساختمان های ایران۲۰
نتیجه گیری ۲۳
منبع