پاورپوینت بررسی و تحلیل سبک معماري هاي تک , اصول فکري و طراحي هايتک
بينش پوزيتيوسم
نمايش تکنولوژي
نمايش پروسه ساخت
شفاف نمودن , لايه لايه کردن و نمايش حرکت در ساختمان
نمايش ساختار و اجزا درون بنا در نماي ساختمان
استفاده از رنگهاي ساده و روشن
سازه و ساختار به عنوان تزئينات
استفاده از اجزاء کششي سبک
جدا کردن بخش هاي سرويس دهنده از بخش هاي سرويس شونده
طراحي بام به عنوان نماي پنجم ساختمان
هاي تک" سبکي است اينده نگرانه که به معناي تداوم ساختمان هاي اهن و شيشه سده ي نوزدهم اما با اتکا به فناوري هاي مدرن است. معماري "هاي تک"به دليل استفاده از ساختمان هاي لوله و داربست نيز طبقات معلق و متناوب ان و نماهاي خارجي کاملا مجزا يا شکسته شده اش چشم اندازي ارماني از مدرنيته ارائه ميدهد. منبع الهام "معماري مدرن" و "هاي تک " تکنولوژي ست.هردو اصول فکري نزديک بهم و لغات کليدي مشترکي دارند.عملکرد و کارائي/صنعت و ماشين/پيش ساختگي/استاندارد نمودن/ توجه به اينده/علم/رياضي و هندسه/تناسب و همگوني/منطق و خرد/هنر انتزاعي و سبک بين المللي از لغات کليدي مشترک در اين دو سبک معماري مي باشند.به طور خلاصه "هاي تک" نوعي معماري مشخصه جامعه ي ارتباطي است.از معماران معروف اين رويکرد مي توان از پيتر کوک/نورمن فاستر/مايکل هاپکينز/ نيکلاس گريمشاو و سانتياگو کالا تراوا نام برد.
معماران اين سبک تکنولوژي را دستاورد بزرگ مدرنيته و مهمترين عامل توسعه و پيشرفت در قرن بيستم ميدانند. از نظر آنها، عصاره و مشخصه هر عصر در معماري آن دوره شکل کالبدي يافته است. به عنوان نمونه، معابد يونان باستان با آن نظم و تناسبات کامل هندسي، تبلور ذهنيت کمال گراي يونانيان باستان است و بناهاي عظيم روم باستان، نمايش قدرت امپراتوري و حکومت سزارها ميباشد و بالاخره کليساهاي سر به فلک کشيده گوتيک نمايش دهنده قدرت کليسا و ذهنيت قرون وسطا است. به همين ترتيب، ساختمانهاي امروز مي بايد نمايش دهنده عصارة فکري و تکنيکي عصر حاضر يعني تکنولوژي باشد. نظريات و مباني معماري مدرن و هاي ـ تک در اصول، بسيار به يکديگر نزديک است و ميتوان گفت که معماريهاي ـ تک فرزند خلف معماري مدرن است. ولي از نظر شکلي تفاوتهاي بين اين دو مکتب معماري مشاهده ميشود. به طور کلي ميتوان بيان کرد که آن سادگي و بيپيرايگي که در معماري مدرن وجود دارد در هاي ـ تک ملاحظه نميشود و اگر معماران مدرن در طرحهاي خود ماشين را به نمايش ميگذارند، معماران هاي ـ تک داخل ماشيين و اجزاء آن را نشان ميدهند. ريچارد راجرز اين عقيده را چنين بيان ميکند:
ايدههايي که معماري ميکنيم، از خيلي لحاظ ريشه در باورهاي ما دارد و به اين ربط پيدا ميکند که ما ساختمان را مثل يک کتاب بخوانيم. براي اينکه ساختماني خوانا باشد، بايد جريان ساختن آن قابل روئيت باشد. اين شيوهاي است که ما معماري ميکنيم و احساس ما اين است که اين کار در گذشته هم انجام مي شده است اين موضوع اصلاً تازگي ندارد، کليساهاي عظيم گوتيک مثالي بسيار روشن است. زماني که آب از درون ناودان شرشر کنان تخليه ميشود، خيلي هيجان انگيز است. اين بسيار روشن و خيلي خوانا است. اين نوع معماري مورد علاقه من است. علم همه ما را به هيجان ميآورد. ما معماران عقيده داريم که قرن حاضر قرن علم است، فيلسوفان نيز همين عقيده را دارند. منظورم از علم خيلي کلي است. ما شاهد انقلابات شگفت آوري در علم بودهايم و عقيده داريم که علم و تحقيق عملي ما را با اخنگ معماري بهتر آشنا ميکند و اين مورد علاقه ما است که ميتوان به شکلي مفاهيم علمي را با تعبير شاعرانهاي طرح و تبيين کرد.
و......