پاورپوینت بررسی سبک معماری حبابی
بخشی از مطلب
سبک معماری حبابی(از معماری Blob) ، Blobism و Blobismus اصطلاحاتی برای حرکتی در معماری است که در آن ساختمان ها دارای فرم ساختاری ارگانیک ، آمیب و شکل هستند. گرچه اصطلاح معماری لکه در اواسط دهه 1990 رواج داشت ، کلمه blobitecture برای اولین بار در سال 2002 در ستون "On Language" ویلیام صفیر در مجله New York Times در مقاله ای تحت عنوان "Defenestration" چاپ شد. گرچه در این مقاله معنای تحقیرآمیز در نظر گرفته شده است ، اما این کلمه گیر کرده و اغلب برای توصیف ساختمانهایی با اشکال منحنی و گرد استفاده می شود.
ریشه اصطلاح "blob architecture"
اصطلاح "لکه" توسط معمار چک-بریتانیایی Jan Kaplický برای اولین بار برای "Blob Office Building" در لندن در سال 1986 استفاده شد. این ساختمان با شکل ارگانیک ، آیرودینامیکی و راه حل های پیشرفته فن آوری و صرفه جویی در انرژی مشخص می شد. [ buzzword] اصطلاح "blob architecture" توسط معمار Greg Lynn در سال 1995 در آزمایشات خود در زمینه طراحی دیجیتال با نرم افزار گرافیکی metaball ابداع شد. به زودی طیف وسیعی از معماران و طراحان مبلمان شروع به آزمایش این نرم افزار "blobby" برای ایجاد فرم های جدید و غیرمعمول کردند. با وجود ارگانیسم ظاهری ، معماری blob بدون این برنامه و دیگر برنامه های مشابه طراحی به کمک کامپیوتر غیرقابل تصور است. معماران فرم ها را با دستکاری الگوریتم های بستر مدل سازی رایانه بدست می آورند. برخی دیگر از توابع طراحی رایانه ای که در توسعه این امر نقش دارند ، B-spline منطقی غیر یکنواخت یا NURB ، سطوح شکل آزاد و دیجیتالی کردن اشکال مجسمه سازی با استفاده از توموگرافی کامپیوتری است.
یک نمونه قبلی Archigram است ، گروهی از معماران انگلیسی که در دهه 1960 کار می کردند ، که پیتر کوک به آنها تعلق داشت. آنها به معماری بادی و همچنین به شکل هایی که می توانند از پلاستیک تولید شوند علاقه مند بودند. ران هرون ، همچنین یکی از اعضای Archigram ، از دهه 1960 در پروژه های خود مانند Walking Cities و Instant City معماری شبیه Blob ایجاد کرد ، همانطور که مایکل وب با Sin Sin. کار باکمینستر فولر با گنبدهای ژئودزیک هم نمونه های سبکی و هم ساختاری را ارائه می دهد. گنبدهای ژئودزیکی ، عناصر سازنده آثاری از جمله پروژه Eden را تشکیل می دهند. Niemeyer Edificio Copan ساخته شده در سال 1957 با استناد به غیر متقارن به غیرخطی بودن نامنظم که اغلب در blobitecture مشاهده می شود ، موج می زند. در دهه 1970 جو معماری تجربی با هوای روانگردان وجود داشت که اینها بخشی از آن بودند.
خانه Flintstone توسط ویلیام نیکلسون در سال 1976 ، بر روی بالن های بزرگ باد شده ساخته شد. خانه بی پایان فردریک کیزلر ، نمونه دیگری از معماری اولیه لکه مانند است ، اگرچه از نظر قرینه و قبل از کامپیوتر طراحی شده است. طرح وی برای حرم کتاب (ساخت آن از سال 1965 آغاز شد) که دارای شکل قطره ای مشخصی از مایع است ، فرمهایی را که امروزه معماران را مورد توجه قرار می دهد پیش بینی می کند. به همین ترتیب ، باید کارهای ویتوریو جورجینی (کاسا سالدارینی) ، پاسکال هوزرمن و به ویژه آنتی لوواگ به عنوان نمونه هایی از حباب های ساخته شده با موفقیت ذکر شود. دومی کاخ Bulles معروف نزدیک به کن را در ساحل آزور فرانسه ، متعلق به طراح مد پیر کاردین ساخته است.
همچنین باید در نظر گرفته شود ، اگر معماری لکه دار را بیشتر از مسئله فرم و نه فناوری ببینیم ، طرح های ارگانیک آنتونی گائودی در بارسلونا و اکسپرسیونیست هایی مانند برونو تاوت و هرمان فینسترلین هستند. سرانجام ، ظهور نظریه های جدید معماری زیبایی گرا مانند OOO منجر به این شده است که معماران معاصر صریحاً پیامدهای رسمی-تکنولوژیکی-نظری blobitecture ، از جمله آثار واقعیت افزوده دیجیتال-فیزیکی معماران مانند iheartblob را بررسی کنند. و....