هنر قرن بیست و یکم زمینه رو به رشدی برای تمرین، تحقیق و انتشار است که آن را به یک زمینه مطالعاتی فوقالعاده پویا تبدیل میکند. بسیاری از موضوعات مهم در قرن جدید طنین انداز شده اند و الهام بخش تفکر و بحث های علمی جدید هستند، مانند موج هنر زیستی در پاسخ به تحقیقات علمی در علوم زیستی، و نظریه انتقادی معروف به زیبایی شناسی رابطه ای که در پاسخ به افزایش توسعه یافت. در هنری که بینندگان را به مشارکت و تعامل دعوت می کند. موضوعات دیگری که در اواخر قرن بیستم بسیار مورد بحث قرار گرفتند، برای تحلیل هنر و فرهنگ بصری قرن بیست و یکم حیاتی هستند، از جمله نشانهشناسی، پست مدرنیسم و فمینیسم.
هنر قرن بیست و یکم از طیف گسترده ای از مواد و وسایل سرچشمه می گیرد. اینها شامل آخرین فن آوری های الکترونیکی، مانند تصویربرداری دیجیتال و اینترنت است (به عنوان مثال، هنر رسانه های جدید در هند را ببینید). ژانرهای آشنا با سابقه طولانی که همچنان با قدرت زیاد تمرین می شوند، مانند نقاشی (برای مثال به جولی مهرتو و شاهزیا سیکندر مراجعه کنید). و مواد و فرآیندهایی که زمانی عمدتاً با صنایع دستی مرتبط بودند و برای بیان مفاهیم جدید مجدداً پیش بینی شده بودند (به صنایع دستی و هنر معاصر مراجعه کنید). بسیاری از هنرمندان به طور منظم و آزادانه رسانه ها و فرم ها را با هم ترکیب می کنند و انتخاب هایی را انجام می دهند که به بهترین وجه در خدمت مفاهیم و اهداف آنها باشد. فعالیتها از پروژههای دیدنی که با بودجههای هنگفت و ارزشهای تولیدی فوقالعاده انجام میشوند تا تلاشهای متوسطی که بر فرآیند، تجربیات زودگذر و رویکرد خودت انجام میدهند، متفاوت است. مفهوم تأثیرات نیز با تغییرات در ارتباطات و فناوری تغییر کرده است. هر مکان در سراسر جهان هنرمندانی دارد که به جغرافیاها و تاریخ های محلی و همچنین تأثیر فرهنگ بصری جهانی پاسخ می دهند.