پاورپوینت بررسی پست مدرنيسم در هنرهاي تجسمي
شش روش مجزا تفكيك و طبقهبندي شدهاست:
1- از آن خودكردن
2- ويژگي مكاني
3- كمدوامي و ناپايداري
4- انباشتن
5- گفتماني بودن
6- پيوندگرايي
اين راهكارها در واقع مؤلفههاي پست مدرنيسم بشمار ميآيند و هنر پست مدرن را از هنر مدرن جدا ميكند.1
1- از آن خود كردن
بهرهجويي از تكنولوژي و روشهاي توليد و تكثير مكانيكي كه قرار بود يكتايي و ارژيناليتة اثر هنري را به مخاطره اندازد نه تنها بيم و هراسي در دل هنرمندان نينداخت بلكه سبب شد تا شماري از آنان به سركردگي انديوارهول(87-1930) به اين روش روي آورند و آنرا دستمايه توليد آثار خود قرار دهند هنوز كه هنوز است يكي از بارزترين نمونههاي» از آن خودكردن« را بايد در پاپآرت جستجو كرد…
بهرهجويي ار تكنيكهاي شبه مكانيكي و صنعتي براي نقش زن مكرر چهرههاي آشنا و همسانكردن آنان با قوطيهاي سوپ و بطري كوكاكولا تمامي ارزشهاي سنتي يكهبودن و بيهمتايي را يكسره فروريخت…
افزون براين روشهاي پاپآرت بنوعي بياعتبارشمردن معيارها و ناديده انگاشتن تفاوتهاي ميان فرهنگ عوام و فرهنگ متعالي كه مدرنيسم نظريات خود را بر آن استوار داشته بود نيز تعبير ميشد.2
پاپآرت را ميتوان به اعتباري سرآغاز پست مدرنيسم دانست چرا كه سبك و مضمون خود را از ميان فرهنگ تودهها برگرفته بود ميخواست برتناقض ميان فرهنگ متعالي و ميليونها ايماژيكه هر روز بعنوان تبليغات و هنر عامه مردم را از هر سو بمباران ميكرد انگشت بگذارد پاپآرت جدا از بيمايگي و پرت و پلا بودن بسياري از وجوه آن حاوي يك پيام ارزنده بود و از هنرمند ميخواست كه برج عاجنشين و جادوي سنتي خود را ترك كند و با گشادهدستي، خود و هنرش را در دسترس مردم قرار دهد.
… راهكار» از آن خودكردن« كه پست مدرنيسم از آن سود ميجويد هر شكل و ايماژي را كه بخواهد از آثار پيشنيان و معاصران بيرون ميكشد و از آن خود جلوه ميدهد. براي آن است كه هم تجربيات زيبايي شناسانه كه اغلب شكلي نوستالژيك دارند و هم فرهنگ نهفته در هر ايماژ كالاهايي هستند كه بيشتر در يك فرآيند توليد شدهاند و اكنون ميتوانند بيآنكه به فردي خاص حتي خود هنرمند و آفريننده آن تعلق داشته باشند مورد بهرهبرداري همگان قرارگيرند.
از آن خودكردن يا صريحتر بگوئيم مثال خودكردن با وامگيري يا شكل فرهنگيتر و مؤدبانة آن يعني» تأثير پذيري« تفاوت بسيار دارد. چرا كه نه باز پسدادني در كار است و نه احساس و امداد بودني از همين رو فرايند » مال خود كردن« بسيار پيچيده است و در ايلغار فرهنگي هم بايد دستاوردهاي چپاولكننده را در نظر داشت و هم از دست رفتگيهاي قرباني را كه در اين فرايند بخشي از فرهنگ و هويت خود را از دست ميدهد. 1
يكي ديگر از نمونههاي » از آن خود كردن« را ميتوان در آثار براكو ديمتريويچ مشاهده كرد در اثري كه آن را » رمز تكراري« ناميده است يكي از شاهكارهاي هنر مدرنيستي يعني تابلوي » روستايي كوچك« اثر موديلياني را بعنوان يك شيء پيشپا افتاده درون كمدي جا داده و يك كدوي حلوايي دست ساخت را بالاي آن قرار داده است.
و.....