پاورپوینت تحلیل و بررسی معماری بیزانس
تمدن های آنتیک متاخر و بیزانس که آثار معماری آنها در شهر دیده می شود به دوره های خاصی تقسیم می شوند. به خصوص در قرن چهارم، زمانی که امپراتوری روم شروع به از دست دادن قدرت کرد. بازتاب این امر از قرن نوزدهم در معماری دیده شده است. در حالی که از دست دادن قدرت سیاسی و نظامی باعث ضعف مالی شد، زندگی و مکان های مورد نیاز به دلیل نفوذ مسیحیت تغییر کرد. به همین دلیل می توان دوره های هنر و معماری بیزانس از جمله اواخر دوران باستان را به شرح زیر برشمرد: دوره اولیه (330-726): دوره ای از پایتخت شدن استانبول و آثار معماری سنتی امپراتوری روم. هنوز در ساختمان های تاریخی مانند ایاصوفیه دیده می شود. دوره تجسم گرایی- شمایل شکنی : دوره ای که در آن تصاویر انسان، فرشتگان و افراد مقدس، غیر از اشکال هندسی، در زندگی اجتماعی گنجانده نشد و پس از تبدیل شدن مسیحیت به دین رسمی، معماری بر این اساس شکل گرفت. و نابود شدند. دوره میانه (843-1204): دوره احیای نظامی و مالی که در آن معماری مذهبی توسط کلیسا شکل گرفت، زیرا با وجود پایان نهضت توصیف، نهاد کلیسا بسیار مسلط بود. IV. دوره جنگ صلیبی-I. دوره پادشاهی لاتین (1204-1261): دوره حکومت کاتولیکها، عمدتاً ونیزی، که استانبول را تصرف کردند و پادشاهی را در این شهر تأسیس کردند، بهجای خدمت به هدف نجات سرزمینهایی که برای مسیحیت مقدس شمرده میشدند. آخرین دوره : چهارم. این روند که به عنوان سلسله پالیولوژیکوس نیز شناخته می شود، با بازپس گیری استانبول توسط دولت بیزانس آغاز شد، که در طول حمله به جنگ صلیبی به ایزنیک گریخت و مرکز اداری را به آنجا منتقل کرد و اثر خود را در این دوره به جا گذاشت.
معماری بیزانس که در ابتدا ادامه امپراتوری روم بود، در طول زمان به ویژه به دلیل تغییرات در زمینه مذهبی تفاوت های زیادی از خود نشان داده است. این تفاوت ها در نسبت ها و ابعاد است تا مواد و طرز کار. ساختارهای یادبود و تبلیغات محور معماری امپراتوری سنتی روم با گسترش دین جدید مسیحیت شروع به کوچک شدن کردند. تئاترها، استادیومها و حمامها که عناصر ضروری زندگی اجتماعی در رم بودند، نتوانستند جایی برای خود در نظم جدید بیابند. تئاتر IV. هنگامی که همراه با بازی های المپیک در پایان قرن ممنوع شد، مکان هایی که مردم دور هم جمع می شدند و به تفریح می پرداختند محدود شد. پس از پذیرفته شدن مسیحیت به عنوان دین رسمی در اواخر همان قرن، حمام ها از سوی روحانیون به عنوان مکان شیطانی تلقی شد، بنابراین عادات قدیمی را کنار گذاشتند و در مقیاس بسیار کوچکتر شروع به ساخت و ساز کردند و برخی از ویژگی ها را نداشتند. قبلا داشتند. مکان جدیدی که مردم برای سرگرمی در آن جمع می شدند، هیپودروم شد.
عامل دیگری که در معماری جدید تغییر کرد اندازه متریال بود. در میان مصالح، آجر همچنان یکی از پرکاربردترین مصالح بود. با این حال، آجرهای دوپا با اندازه بزرگ، که اغلب در روم دیده می شد، در بیزانس تقریباً به نصف اندازه استفاده می شد.
کم دانش ترین عامل در زمینه معماری معماران هستند. تقریباً بیست معمار وجود دارد که نام آنها در امپراطوری که بیش از هزار سال حکومت کرده است شناخته شده است. در این میان افرادی که بیشترین اطلاعات در مورد آنها به دست می آید کسانی هستند که روی ایاصوفیه کار کرده اند. در این میان آنتمیوس ترالس و ایسیدوروس از میلتوس جایگاه ویژه ای دارند. آنها ایاصوفیه را طراحی و ساختند. در میان معمارانی که نام آنها به دلیل مشارکت در بازسازی ایاصوفیه شناخته شده است، اولین آنها ایزیدوروس جوان، برادرزاده ایسیدوروس، یکی از معمارانی است که اولین ایاصوفیه را ساخت. تعمیرکاران دیگر Trdat، Roukhas و Ioannis Peralta هستند. تنها معماران شناخته شده ای که در استانبول کار می کردند پاتریکس هستند که کاخ بریاس را در سمت آناتولی ساخت و نیکفوروس که صومعه پانتوکراتور (مسجد زیرک) را ساخت.
فهرست مطالب
معماری صدر مسیحیت
پیشینه تاریخی معماری بیزانس
عوامل موثر در پدید آمدن هنر بیزانس و شکل گیری آن
معماری بیزانس
بیزانس در دوران شمایل شکنی (۷۲۶-۴۳ م)
بیزانس میانه (۸۴۳-۱۲۰۴ م)
بیزانس متاخر (۱۲۰۴-۱۴۵۳ م)
تاثیر بیزانس بر معماری روسیه
بیزانس در روم شرقی
تقسیم بندی پلان کلیساهای دوره بیزانس پسین
عصر طلایی بیزانس
نظریه پرداز بیزانس و ممعماری آن
آثار معماری بیزانس
بررسی تطبیقی تاریخی معماری ایران و بیزانس
نتیجه گیری
منابع و مآخذ