پاورپوینت تحلیل بررسی سبک معماری فوتوریسم آینده گرایی Futurism
نهضت مدرن در معماری برای بیان کامل قرن بیستم احتیاج به دو کیفیت داشت. از طرفی اعتقاد به علم تکنولوژی علوم اجتماعی و طراحی منطقی و از طرف دیگر یک اعتقاد رومانتیک به سرعت و هیاهوی ماشین یک دسته از این ارزشها توسط موتزیوس ورکبونه و بالاخره مدرسه باوهاوس گروپیوس مورد ستایش قرار گرفت و دسته دیگر توسط فوتوریستهای ایتالیایی و سانت الیای معمار که در زمینه معماری نه نماینده بلکه پیشروی آنها به حساب میآید در معماری نیز به همین ترتیب طرح های سانت الیا و اولین ساختمانهای گروپیوس معرف دو تعبیر مختلف از تمدن شهری و تکنولوژی قرن بیستم است. همانطور که در مرامنامه این جنبش آمده ما اذعان داریم که شکوه و عظمت جهان با زیبایی جدیدی غنی تر شده است به زیبایی سرعت با این نوشته موضوع محوری فوتوریسم به مثابه واکنشی در برابر بورژوایی اواخر معماری معاصر 24 قرن تدوین گردید گسست بحث انگیز از گذشته که عبارت بود از فرهنگی ماشینی با لحنی احساسانی و نیز شیفتگی به جنگی در مقیاس جهانی با این امر همراه گردید. فوتوریسم نام جنبشی هنری و ادبی است که توسط مارتینی شاعر و نویسنده ایتالیایی به سال ۱۹۰۹ در میلان شکل گرفت فیلیپو مارینتی در نخستین بیانیه این جنبش ندای تخریب موزه ها کتابخانه ها آکادمی ها و نهادهای فرهنگی واپسگرای ایتالیا را سر داد و به ستایش دنیای نوین ماشین سرعت و خشونت پرداخت. فوتوریستها در نقاشی اسلوب رنگ گذاری نئو امپرسیونیست ها را به کار بستند و تا حدودی تحت تأثیر کوبیسم ها بودند ولی با این حال به عمق تجربیات کوبیستها در بازنمایی پیچیدگیهای واقعیت دست نیافتند. فوتوریست ها میخواستند هنر را به زندگی نزدیک تر کنند و جنبش را جوهر زندگی امروزی می دانستند. معتقد بودند برای تجسم پویایی باید به نور و حرکت تأکید کرد زیرا نور و حرکت باعث می شود که استحکام صوری اشیاء کاهش یابد و چیزها در یکدیگر و در محیط شان نفوذ کنند. حرکت را میتوان از راه تلفیق شکلهای پیایی جسم متحرک و یا به مدد خطهای نیرو یعنی خطوط نماینده کششهای ساختمان اشیا نشان داد. فوتوریست ها از نخستین مدافعان مفهوم جدید فضای تصویری بودند و می کوشیدند فضا را به گونه ای مجسم نمایند که نگرنده خود را در مرکز تصویر حس کند. با ورود آنتونیوساننا الیا به این جنبش و انتشار بیانیه معماری آینده گرا» در لاچریا اول ماه اوت ۱۹۱۴) فوتوریسم رسماً در حیطه معماری نیز بنیان نهاده شد. از اصول این سبک که در معماری تأثیر گذاشت عبارت است از طرد دیوانه وار تمام هنجارهای گذشته مصالح جدید معنادار و هنری بودن خطوط اریب و بیضی شکل عدم استفاده از تزئینات منبع الهام جهان ماشین محیط زیست را با انسان جدید هماهنگ ساختن. سبک و ناپایدار و پویا باشد تا هر نسلی بتواند شهر خاص خود را برپا کند.
فهرست مطالب
مقدمه
فیلیپو تومازو مارینتی
پیشینه
شخصیت پرشور مارینتی
آیندهگری حجمی (Cubo-Futurism)
هنرمندان مهم روس
آیندهگری در ایتالیا
اصول کلی آیندهگری
هنرمندان آیندهگر
پیکرسازی آیندهگری
معماری آیندهگرا
یاکوب بورکهاردت
نمونهای از معماری فوتوریستی. طرح از آنتونیو سنت-الیا در اوایل قرن بیستم است.
زندگی بورکهاردت
در برلین
فوتوریسم و کوبیسم
نکات مشترک و متباین
نقاش فرانسوی «مارسل دوشان»
الاستی سیته
معماری
سانت الیا
مشكلات
فرصت نهضت كوبیسم
تصور زمان
هرمان مینكوسكی
آغاز «فوتوریسم»
یاكوب بوركهاردت
كار هنرمندان «فوتوریست
نئوفوتوریسم یا فیوچریسم
آغاز فرآیند صنعتی سازی
جنبش به مدرنیسم
آنتونیو سانت الیا
معماری نئوفوتوریست
معماران جنبش آینده گرایی نو
معماران نئو فوتوریست
دهه های ۶۰ و۷۰ میلادی
نمونه هایی از معماری آینده گرایی نو
تالار شهر لندن
تالار تنریفه
ترمینال مرکز تجارت جهانی
موزه فردا
پارک شرکت اپل
ساختمان علوم و فناوری آگورا
برج پیچان
منابع و ماخذ