فوتوریسم نام جنبشی هنری و ادبی است که توسط مارتینی شاعر و نویسنده ایتالیایی به سال ۱۹۰۹ در میلان شکل گرفت فیلیپو مارینتی در نخستین بیانیه این جنبش ندای تخریب موزه ها کتابخانه ها آکادمی ها و نهادهای فرهنگی واپسگرای ایتالیا را سر داد و به ستایش دنیای نوین ماشین سرعت و خشونت پرداخت. فوتوریستها در نقاشی اسلوب رنگ گذاری نئو امپرسیونیستها را به کار بستند و تا حدودی تحت تأثیر کوبیسم ها بودند ولی با این حال به عمق تجربیات کوبیستها در بازنمایی پیچیدگیهای واقعیت دست نیافتند. فوتوریست ها می خواستند هنر را به زندگی نزدیک تر کنند و جنبش را جوهر زندگی امروزی می دانستند. معتقد بودند برای تجسم پویایی باید به نور و حرکت تاکید کرد زیرا نور و حرکت باعث میشود که استحکام صوری اشیاء کاهش یابد و چیزها در یکدیگر و در محیط شان نفوذ کنند حرکت را میتوان از راه تلفیق شکلهای پیاپی جسم متحرک و یا به مدد خطهای نیرو یعنی خطوط نماینده کششهای ساختمان اشیا نشان داد. فوتوریست ها از نخستین مدافعان مفهوم جدید فضای تصویری بودند و میکوشیدند فضا را به گونه ای مجسم نمایند که نگرنده خود را در مرکز تصویر حس کند. با ورود آنتونیوسانتا الیا به این جنبش و انتشار بیانیه معماری آینده گرا در لاچریا اول ماه اوت (۱۹۱۴) فوتوریسم رسماً در حیطه معماری نیز بنیان نهاده شد از اصول این سبک که در معماری تأثیر گذاشت عبارت است از طرد دیوانه وار تمام هنجارهای گذشته مصالح جدید معنادار و هنری بودن خطوط اریب و بیضی شکل عدم استفاده از تزئینات منبع الهام جهان ماشین محیط زیست را با انسان جدید هماهنگ ساختن سبک و ناپایدار و پویا باشد تا هر تسلی بتواند شهر خاص خود را برپا کند. حدود ۱۴ سال بعد از شروع جنبش در سال ۱۹۲۸ در تورین نقاش و روزنامه نگاری به نام فیلیا لوییجی کلمبو یکی از سفت و سخت ترین پیروان اندیشه های فوتوریستی نمایشگاه معماری فوتوریستی را برپا کرد. در این نمایشگاه کارهای هنرمندانی با خاستگاه های گوناگون به نمایش گذاشته شد. تنها معماری ای که ساخته شد جدا از ساختمان خود نمایشگاه کار ساتوریس بود در طرحهای این جنبش کشیدن برجها کارخانه ها ساختمانهای بلند فرودگاه به صورت فراوان دیده میشود در طرحهای سانتا الیا علاقه ای به پلان و عملکرد دقیق ساختمان نشان داده نمیشود و صرفاً آنها را اکسپرسیونیستی می یابیم و از طرفی می توان گفت که آنتونیو سانتا اليا تحت تأثیر اندیشه های لوس بود لوس میخواست یک معماری عملکردگرا را پایه ریزی کند ولی معماران مدرن بعد از او تحت شرایط سیاسی اجتماعی فقط در صدد یک نوع معماری بودند که وابستگی به گذشته نداشته باشد و گرایش تکنولوژی در آن خود را نشان دهد. آنتونیوسانتا الیا از این نوع معماران بود. با اینکه عمر کوتاهی داشت ۳۶ سال عمر کرد و در جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۵ کشته شد او می خواست ایتالیا را از قید و بند تاریخ گرایی و کلاسیسم به سمت یک دنیای جدید رو به آینده و جامعه صنعتی سوق دهد ولی در این زمان فاشیزم و موسیلینی قدرت را در دست داشتند و یکی از مخالفین سرسخت این جنبش بودند اصول فوتوریسم تقریباً بر کل هنر آوانگارد اوایل قرن بیستم در اروپا و آمریکا تأثیر گذاشت. فوتوریسم ایتالیایی به عنوان نقطه آغازی برای کنستروکتیویسم ساخت گرایی شوروی محسوب می گردد. حتی لوکوربوزیه نیز بسیار مدیون بسنت الیا و کیاتونه و حتی فوتوریستهای نه چندان مشهوری همچون کیه و فیورینی و آسمان خراش با ساختار شیده (۱۹۳۳) اثر سوی است. سرانجام اینکه حتی امروزه نیز کل انترناسیونال آرمانشهر فن آورانه از با کمینستر فولر در آرشی گرام گرفته تا پیانو راجرز و فاستر، کماکان از دیدگاههای جسورانه فوتوریسم بهره مند می گردند.