پاورپوینت تحلیل بررسی معماری معاصر ایران قبل و بعد از انقلاب
معماری گذشته ایران زمانی یکی از ارزشمندترین میراث فرهنگی جهان به شمار می رفت. غنای منحصر به فرد آن بر معماری فرهنگ ها و تمدن های دیگر در قرون گذشته تأثیر گذاشته است. اما امروزه فاقد ویژگی ها و ارزش های لازم برای ایجاد جریان های جدید در معماری و ادامه رشد خود به سوی تعالی است. معماری امروز ایران متاثر از گرایش ها، افکار و جریان های فکری متعدد در معماری و شهرسازی معاصر بوده است. این شرایط نیازمند رویکردی است که بتواند تفکری پویا در معماری و شهرسازی برای مقابله با چالش های دنیای مدرن ایجاد کند.
مرور تاریخ معماری نشان می دهد که عوامل مختلفی بسته به شرایط حاکم بر معماری ایرانی در طول زمان تأثیرگذار بوده است. با این وجود، ظهور مفاهیم مدرنیته و نوسازی منجر به دگرگونی های چشمگیری در معماری تاریخی ایران شده است. در نتیجه اندیشه ها و اندیشه هایی که دوران معاصر را به عنوان میراثی از عصر مدرن شکل داده اند، معماری را هدف تعاملات و واکنش های خود قرار داده است. شاید تعریف فلامکی بتواند به ما در درک تحولاتی که در این دوره معاصر رخ داده است کمک کند:
«آنچه را که از اوایل قرن چهاردهم تا کنون در شهرهای مختلف کشورمان خلق کردهایم، نمیتوان معماری «مدرن» یا «جدید» نامید. «مدرن» نیست زیرا خاستگاه و مبانی ایدههای شکلدهی شامل مجموعهای از دادهها با ریشههای متفاوت و متضاد در مقایسه با تعریفی است که ما به معماری مدرن به عنوان یک پدیده علمی، فرهنگی و هنری اروپایی نسبت میدهیم. علاوه بر این، «جدید» نیست زیرا نتوانسته است به طور ناگهانی پیوندهای رسمی، عملکردی و معنوی را با گذشته قطع کند و افکار تازه ریشهدار را جایگزین آن کند.» (فلامکی، 1385)
یکی از بارزترین دلایل شرایط کنونی معماری ایران، آغاز تغییرات جهانی، ضعف پارامترهای تاریخی در پاسخ به این تغییرات و گذار ناقص از یک دوره تاریخی به دوره دیگر است (فلامکی، 1385). عوامل دیگری را می توان از پیامدهای این رویداد دانست. می توان ادعا کرد که، آگاهانه یا ناآگاهانه، گذشته و تاریخ پیوسته در زندگی روزمره حضور دارند. با این حال، چالش معماری معاصر در تعامل با گذشته و گنجاندن آن در شیوه های معماری نهفته است. از سوی دیگر، یکی از تمایزات ما با هنرمندان گذشته این است که اکنون افراد از بیرون به تاریخ می نگرند و از مسیر مستمر و تثبیت شده سنت خارج شده اند. تداوم میراث معماری ایران، معماران معاصر را بر آن داشته است که به بهترین نحو به سنت های تاریخی و سیر تحول آنها نزدیک شوند و در نهایت برای دستیابی به معماری ارزشمند مدرن ایرانی تلاش کنند. معماری ایران با پرسشهای متعددی از جمله ارتباط آن با فرهنگ، سنت و معماری جهانی ایرانی مواجه است.
علاوه بر این، آیا می توان به راحتی با تکیه بر یکی از این دیدگاه ها، رویکردهای دیگر را رد کرد و نفی کرد؟ روش تعامل این ایده ها چیست و چگونه می توان از میان این تنوع آرا، مسیر مناسبی را انتخاب کرد؟ معماری ایرانی یا بومی تا چه اندازه باید بر معماری امروزی تأثیر بگذارد و چقدر باید به تکنیک ها و ایدئولوژی های معاصر دنیا وابسته باشد؟ بخش پایانی بحث به پاسخ به برخی از این سؤالات می پردازد.
فهرست پاورپوینت اول
مقدمه
نگاهی به معماری ایران در عصر قاجار
دوره اول معماری معاصر (1304 - 1320)
معماری دوره اول پهلوی
تغییر و تحولات مهم دوره اول معماری معاصر ایران
معماران معروف و آثار معماری دوره اول معماری معاصر ایران
بررسی موزه ایران باستان
بررسی آرامگاه سعدی
بررسی دبیرستان البرز
دوره دوم معماری معاصر (1320 - 1357)
معماری دوره دوم پهلوی
تغییر و تحولات مهم دوره دوم معماری معاصر ایران
معماران معروف و آثار معماری دوره دوم معماری معاصر ایران
بررسی برج شهیاد (آزادی)
بررسی دانشگاه صنعتی شریف
بررسی آرامگاه خیام
بررسی آرامگاه بوعلی همدان
بررسی موزه هنرهای معاصر تهران
دوره سوم معماری معاصر (1357 - کنون )
بررسی 6 سبک معماری این دوره (آثار و معماران)
منابع
فهرست پاورپوینت دوم
آغاز زمان معماری معاصر ایران
دو محور اساسی معماری معاصر
محور اول: شیوه احیایی
كاخ شهرباني
وزارت امور خارجه
شیوه احیایی
مقبره بوعلی سینا
حافظیه شیراز
موزه هنرهای معاصر
محور دوم: شیوه مدرن
چهار مقطع معماری معاصر ایران
بررسی عهد ناصری
دوره های معماری معاصر ایران
بررسی دوره ی نخست: از سال ۱۳۰4 تا ۱۳۲۰(پهلوی اول)
راهسازی و احداث راه آهن به دستور رضا شاه
بررسی سبک ملی
آثار معماري معاصر دوره پهلوي اول
موزه ايران باستان اثرآندره گدار و ماکسيم سيرو
دبيرستان فيروز بهرام اثر نيکلاي مارکف
دبيرستان البرز اثر نيکلاي مارکف
کاخ دادگستري اثر گابريل گِوِرکيان و رونالد دوبرول
شهرباني مرکز اثر قليچ باغليان و طراح ارمنی گابریل گورکیان
هنرستان دختران اثر وارطان هوانسيان
دانشکده حقوق دانشگاه تهران اثر مهندس محسن فروغي
ویژگی های معماری دوره نخست
بررسی دوره ی دوم: از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰
بررسی دوره ی سوم: از سال ۱۳۴۰ تا ابتدای انقلاب 1357
تقسیم بندی معماری پهلوی
بررسی دوره ی چهارم(دورع سکوت): از آغاز انقلاب ۱۳۵۷ تا کنون
گرايش هاي معماري بعد از انقلاب اسلامي
معماری معاصر ایران از نگاه میرمیران
تأثیرات معماری مدرن اروپایی در اجزای ساختمان
فهرست پاورپوینت سوم
فهرست مطالب
معماری دوره پهلوی دوم
شروع معماری معاصر ایران
آثار مهم معماری در دوره اول
غربی شدن و سبک بین المللی 1356-1321
مدرنیسم ایرانی ( 1373- 1350
Post Modern) در معماری جهان
معماری مسکونی
مسابقات معماری و شهر سازی
ساختمانهای بلند در ایران
وقوع انقلاب اسلامی بلند مرتبه سازی
معماری قاجار پهلوی
مکتب غرب گرایان در مدارس معماری کشور
شروع دوره پهلوی ( دوره رضا خانی )
معماری سبک ملی
ویژگیها
سر در باغ ملی
عوامل موثر در معماری دهه سی تا شصت
دهه سی
دهه چهل
مسیر حرکت معماران
آغاز تحول در معماری
روشهای آموزشی و علمی
هوشنگ سیحون
خانه آقای کاظمی
مقبره استاد کمال الملک 1342
باغ خانه مهندس سیحون
مجتمع آموزشی فرح
اداره مرکزی برق تهران
موزه فردوسی
مدرسه عالی مدیریت(دانشگاه امام صادق)
دانشگاه بوعلی سینا
شوشتر نو 1352 - 1356
پارک شفق 1348-1345
موزه هنرهای معاصر 1355-1346
تعريف جديدي از حياط مركزي
غلامرضا فرزانمهر
مقبره الشعرا (1356 - 1351 ) تبریز
علی سردار افخمی
ساختمان تئاتر شهر
حیدر غیاثی و آندره بلوک
ساختمان مجلس سنا
سقف الهام از مسجد شيخ صفي اصفهان
غربی شدن و سبك بين المللی 1356-1321
فروغی و غياثی ساختمان مدرنيستی مجلس سنا را طراحی كردند ( 1338 )
مدرنيسم ايرانی ( 1373- 1350 )
برجسته ترين بنا
مدرنيسم ايرانی ( 1373- 1350 )
به كارگيری معماری ايران
پایان